Lätt XC RAM

• Trådstartare Trådstartare XXX
  • Start datum Start datum
X

XXX

Guest
Lätt XC RAM
Hej alla prylgalningar...

Jag tänker bygga en lätt xc till sommaren men har änu ingen ram.

Är det någon som har några bra tips på vad man kan köpa en billig ram med en vikt runt 1kg.

Jag har ej bestämt om jag skall köra på kolfiber heller ej det beror på vad prislappen hamnar på..

Om någon undrar så skall övriga komponenter vara XTR rakt igenom med fälg broms och ett par mavic SL hjul.

Lätt XC RAM
just runt ett kg är det inte så många ramar som väger. går du uppemot 1200-1300g finns det fler. men varför en så lätt ram och sedan tynga ner den med XTR?

Lätt XC RAM
Har hört att det finns tyska "ful ramar" till racer borde finnas till mtb med om man letar lite..

Lätt XC RAM
Jag har redan vevar och växla som jag hade som reserv till förra hojen.
Jag har inte råd att kitta om allt på en gång...

Jag gillar SL hjulen för dom år så snygga och man behöver nästan alldrig rikta dom.

Lätt XC RAM
A2693_b_0.JPG

fultysk från 1200g,

Lätt XC RAM
13 tusen för Giant ramen är i över kant på min budget.

Jag hade tänkt mig max 7 tusen, så man slipper nudlarna :-)

Vart kan man köpa den billigaste Scott Scale-ramen?

Lätt XC RAM
Som en Cannondale fast billigare...

Ram + gaffel + Kinglager = 895 dollar, ca 9000 kr i Sverige med moms, tull.

Ramen väger mellan 1,36 till 1,64 kg, gaffeln 1,18 kg (True Temper OX-III gaffelben). Även om ramen är lite tyngre än "fultyskarna" är det få, om ens några, vanlig dämpargafflar som väger så lite.

Easton7005Frame.jpg

Den finns i alu/scandium (den ramen väger från 1,13 kg), men då kostar paketet 1500 dollar eller ca 15000 kr.

Länk:

<http://www.actiontec.us/>

Lätt XC RAM
En Scale ram kostar väl över 10 tusen spänn, runt 15-19 tusen?
1 kilo är för vekt, ta en No Saint som nämns tidigare, man kan med gott samvete skrota 2 såna per år.

Lätt XC RAM
satsa på No Saint i de prisläget tycker jag, då kan du köpa dig ett par lättare och finare hjul också. Extralite kanske? då blir det lätt.

Lätt XC RAM
Jag förstår inte varför Olle Bull och XXX postar från samma ip-adress och svarar på sina egna frågor.

Och det är ingen företagsproxy..

/konspirationsteoretiker

Lätt XC RAM
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förstår inte varför Olle Bull och XXX postar
> från samma ip-adress och svarar på sina egna
> frågor.
>
> Och det är ingen företagsproxy..
>
> /konspirationsteoretiker

Kan det vara en sån där förtalskampanj igen??? ;-)

Lätt XC RAM
Skulle också rekommendera No Sainten (inte bara för att jag har det själv). Ramen är väldigt bra att cykla på. Den är anodiserad så den ser jätteläcker ut och dessutom blir det inga märken på underröret när framhjulet kaster sten på det. 1260 gram @ 18" väger den. En bild på en färdigbyggd cykel finns i min profil. Betalade 349 euro för min här i Finland.

Lätt XC RAM
jag är lite sugen på No Saint-ramen... Vad är egentligen måttet på överröret? Är det 560mm horisontellt eller längs röret på 18-tummaren? (det är lite olika hur sånt mäts och det skrivs inte alltid ut vilket man kör med)

en annan fråga: hur är den att köra på? Jag har haft en CyclePro Scandium i samma viktklass förut, och den var rätt flexig runt styrhuvudet och vid vevlagret, och jag vill ha en som är hyfsat stabil där och följsam i övrigt (jo, jag vet att det är motsägelsefullt...)

Senast redigerad av en moderator:
Lätt XC RAM
min ram, dock inte med ghostlogos, men ska vara samma ram.. väger 1338g i 20" inkl orginal flaskskruv (alu), v-bromspinnar (stål) och växelöra. v-bromspinnarna väger 20gram prick. så 1318 gram väger ramen om du väljer att köra den med skivor.

Lätt XC RAM
NoSaint 18" har 56 cm överör, troligen äre horisontelt, även om ramen är sloopad. om det är det som kallas virtuel eller effektiv längd vet ja inte :D

rahmen.gif

hur den ä att åka på vet ja inte. men det finns det garanterat andra som kan svara på.

Lätt XC RAM
efter otroligt inexakta mätningar på bilden i webshopen och den på Lirarens hoj som jag jämförde med de givna måtten kom jag fram till att 560mm måste vara måttet längs överröret. Det gör att längden horisontellt bestäms till viss del utifrån vilken längd på gaffeln man har

Lätt XC RAM
min felt har verklig topprörslängd på 564,3 mm och en effektiv på 590 mm. 445 sadelrörslängd c-t. så då kanske nosaintramen har normala mått i varje fall..

Lätt XC RAM
ja, det är nog den verkliga topprörslängden. det har ni rätt i. kollar man bilden ja länkade till, så är det ju en bild på racer ram och den talar bara om mellan vilka punkter måtten är mätta.

det är lite konstigt att de anger verklig topprörslängd OCH effektiv länd på cicli B fly racer ramen, men på mtb:n anger de bara det ena måttet.

Lätt XC RAM
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förstår inte varför Olle Bull och XXX postar
> från samma ip-adress och svarar på sina egna
> frågor.
>

Normal kluvenhet i valet och kvalet. Brukar inte du resonera så här för dig själv:
"Vad ska jag köpa för ram?"
"Köp en Salsa eller ännu hellre en Giant."
"Ja, vilken bra idé, det blir en Giant!"
:-)

Tillbaka
Topp