Lätta 29" hjul för en tjockis

piglet55

Medlem
Nu ger jag upp och måste fråga lite.
Jag har spenderat 10 h framför datorn nu och försökt bestämma vad jag ska ha för nya hjul men jag blir ju bara mer vilsen ju mer jag läser.

För tillfället har jag en Stumpjumper 2013 29 Comp och skulle vilja ha en lättare uppsättning hjul för de gånger det är mer XC än fjäll/trail.
Nuvarande hjulen är tubeless och planerar även att göra så på det nya paret.

Min vikt ligger runt 100kg vilket gör det lite krångligare när allt verkar vara specat efter småpojkar på 80kg :-P

Det första jag bestämt är att nya däck ska ska inhandlas.
Evalds verkar ha en bra deal http://www.evaldsmtb.se/specialized...ck-29-liquid--vattenflaska-p-32302-c-644.aspx
På Specialized Fast Track/S-Works Renegade som jag tänkte gå på. Eller finns det något bättre förslag ?

När gäller hjul var planen att även ta chansen att testa bygga sina egna hjul men efter att ha surfat runt så är det vad jag kan se dyrare att köpa delarna till hjulen än att låta Actionsports bygga ihop ett nytt åt mig.

Det jag har kommit fram till är följande:

Nav: DT 350 QR15/12x142. Jag kan ta att det är lite tyngre än Dt240 och ingen verkar har något annat än vikten att klaga på vilket gör att jag inte kan motivera prisskillnaden.
Ekrar: DT Revolution

Fälg: NoTubes ZTR Arch EX black 29er eller Pacenti TL28 black 29er
http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Rims/Pacenti-TL28-black-29er::13131.html
http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Rims/NoTubes-ZTR-Arch-EX-black-29er::36152.html

Det är eg här jag skulle vilja ha hjälp. Viktmässigt är dom lika på några gram när. Dock är Pacenti ca 50€ billigare på setet. Dock jag för mitt liv inte hitta någon viktbegränsning på dem hur jag än har letat på nätet.

Är det någon lite tyngre åkare som kör på dem och kan ge lite input alternativ en sida som anger viktbegränsningen för fälgen.

Hur låter mina funderingar ? är jag helt ute och cyklar eller verkar det kunna funka ?

Jag väger 100 pannor och cyklar på en heldämpad, fälgarna är ett par Crest. Har kört större delen av sommaren på dom så de håller fint, ska lämna in dom och rikta dom efter helgens Bockstenstur.

Skulle jag köpa idag så skulle det nog bli Pacenti 28.

Även om jag inte väger några modiga 100kg, så skulle även jag satsa på Pacenti TL28. Den ökade bredden ger ett litet viktstraff men betydligt stadigare grepp, speciellt om man kör med lågt tryck i däcken (vilket ju är meningen med slanglöst).
Om du satsar på DT240/350 skulle jag också rekommendera att uppgradera ratchet:
http://www.actionsports.de/gb/Wheel....html?XTCsid=d4347ccb295cf430f4832c88ef951c62
För att få dubbla antalet POE, dvs snabbare "pick up" när du behöver trampa.

Lycka till // Larsa

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Även om jag inte väger några modiga 100kg, så
> skulle även jag satsa på Pacenti TL28. Den
> ökade bredden ger ett litet viktstraff men
> betydligt stadigare grepp, speciellt om man kör
> med lågt tryck i däcken (vilket ju är meningen
> med slanglöst).
> Om du satsar på DT240/350 skulle jag också
> rekommendera att uppgradera ratchet:
> http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Hubs/DT-Swiss
> -36T-Upgrade-Kit-for-Star-Ratchet-Hubs::31422.html
> ?XTCsid=d4347ccb295cf430f4832c88ef951c62
> För att få dubbla antalet POE, dvs snabbare
> "pick up" när du behöver trampa.
>
> Lycka till // Larsa

Attans Larsa

Att jag inte kunde fått leva i okunnighet istället. Nu kommer jag ju bli ännu fattigare ju :-P

I och med att ingen verkar skrika rakt ut så börjar det ju kännas som att jag kommit lite närmare beställningsknappen.

Nav: DT 350 QR15/12x142
Fälg: Pacenti TL28 black 29er
Ekrar: DT Revolution

Totalvikt på: 1685g om jag räknat rätt.

Fundera på om du ska ta DT Comp-ekrar istället för revolution, jag tror att hjulen kan kännas lite svajiga. Annars verkar det vara toppenhjul!

36 poe ratchet är fint, har jag i alla mina ratchet hjul.. Åtminstone ett tag till, bontrager har ju svarvat fram en 54poe ratchet som ger en ingreppsvinkel på under 7 grader.

lundatok skrev:
> Fundera på om du ska ta DT Comp-ekrar istället
> för revolution, jag tror att hjulen kan kännas
> lite svajiga. Annars verkar det vara toppenhjul!

+1 oj det missade jag, kan verkligen instämma!
DT Rev är INTE för tungviktare, kommer göra dig besviken. Både gällande hållbarhet och stabilitet.
Sorry // Larsa

Mange. skrev:
> 36 poe ratchet är fint, har jag i alla mina
> ratchet hjul.. Åtminstone ett tag till, bontrager
> har ju svarvat fram en 54poe ratchet som ger en
> ingreppsvinkel på under 7 grader.

Ojojoj! Berätta mera! Länk eller dyligt?
Jag som var så nöjd med min nuvarande setup, nu blir jag ju tvungen att omvärdera om jag inte ska ersätta mina WTB-nav till förmån för just DT350+ratchet.

Ursäkta för att jag gick OT nu, kunde inte hålla mig... // L

Tillbaka
Topp