Lätta fabriksbyggda highend-hjul för XC

ostkaka

Aktiv medlem
Tråden för vi som inte kan cykla utan köper fina prylar i stället...

Försöker bli lite klokare på fabriksbyggda hjul. Vilka anser ni ha bäst prestanda, och vilka är mest prisvärda? Har inte sett något större jämförande test liknande de där franska mastodonttesterna för landsvägshjul. Personligen är jag ute efter ett par hyfsat lätta skivbromshjul (centerlock i mitt fall, men de flesta finns ju i flera varianter) som håller för en tjockis som mig på knappt 70 kg. Snygghetsfaktorn är inte att förglömma - det är väl lite därför man köper fabriksbyggda hjul med platta ekrar och flashiga klibbor.

Handbyggda hjul är också ett alternativ, men just nu i den här tråden är jag nyfiken på fabriksbyggda hjul för dels ren svetto-XC (som Lida Loop) och inte alltför hård stigkörning (läs Hellas, Fornstigen, Gömmaren och dylikt).

Mavic Crossmax SLR är ju snugga, och mina crosstrail och crossride har fungerat klockrent vilket bör tyda på att även SLR skall hålla. Men det är ju lite svenssonhjul över dem, och de är inte helt billiga heller. Läste också att största rekommenderade däcksstorleken är blott 2.1", även om många i forumet kör med åtminstone 2.25" utan större problem. Mavic skickar också med mycket pryttlar med dessa hjul - påsar, ekernyckel, hjulmagnet, lagernyckel och UST-ventiler vilket är trevligt. Se'n är de ju riktigt fina också med platta (snabba :) ekrar å allt. Vikten ligger officielt på 1525g per hjulpar.

Shimano XTR WH-M975 väger ju ungefär lika mycket som SLR och har även rak ekerinfästning men av bilderna jag sett har XTR-hjulen runda ekrar i stället för platta, eller har jag sett fel? Det är ju inte särskilt svetto-aero med runda ekrar, och platta ekrar ser ju ballare ut dessutom. Sedan är det väldigt sparsmakat med information om vad som egentligen ingår. Hjulväskor verkar följa med, men hur är det med UST-ventil och liknande? Priset är ju en stor fördel - går att hitta XTR-hjul som är åtminstone en 2000 kr billigare än SLR. Har XTR för övrigt på hojen, så ett par XTR-hjul i samma serie vore mulligt - men de ser ju inte riktigt lika snabba och flashiga ut som SLR :-)

Fulcrum Red Metal Zero är ju ganska fina, men klibborna ser lite el-cheapo ut. Platta ekrar och centerlock är fint, men viktmässigt ligger de en bit (ca 100 g) ifrån SLR och XTR. För övrigt har jag ingen uppfattning om dem. Sägs ju att de är mycket stabila, men stabilare än de andra hjulen?

Nope N75 Atmosphere kostar ju mindre än hälften mot SLR och RMZ: http://www.bike-discount.de/shop/k448/a4254/n75_atmosphere_disc.html men väger trots det "bara", utan snabbkopplingar, 1450 g eftersom de inte är UST-hjul. Med Stan's UST-fälgband och snabbkopplingar är man väl iofs snart uppe i samma vikt som ovanstående hjul...

Jag har med flit utelämnat super-highend-hjul som XRC-1250 Carbon Disc (1250 g!) eftersom man får typ tre SLR-par för samma pris.

Vilka har bäst nav? Vilka är lättast att hitta reservdelar till? Vilka håller bäst? Vilka...? Vad finns det för andra fabriksbyggda alternativ?

Edit: Lade till Nopehjul.

Senast redigerad av en moderator:
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag hade en 26" XC i planerna nu hade det
> blivit Fulcrumhjul :-)

Ja, såg på en annan tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/822391 att du kör med Fulcrum (Full-och-krum, vilket förtroendeingivande namn förresten :-) på en av räserhojarna. Har varit sugen på ett rött sådan hjul till min räser också, men jag tyckte finishen på dem var en smula undermålig med små metallrester här och där man inte filat bort i fabriken. Men det kanske var ett måndagsexemplar jag klämde på.

Jag var väääldigt sugen på Crossmax 29:or till min Niner innan jag snöade in på handbyggda med Hadleynav. Är fortfarende sugen på ett par Crossmax eller Fulcrum för jag tycker dom är så läckra :-)

jag får också säga Fulcrum.
här är mina Red Metal Zero som jag ska köra skiten ur i sommar hade jag tänkt.
redmetalzero.jpg ht=486

Strand skrev:
> jag får också säga Fulcrum. här är mina Red Metal Zero som jag ska köra
> skiten ur i sommar hade jag tänkt.

Fräsigt värre. De är ju riktigt fina. Synd att de är prismässigt i underläge (ca 2000 spänn dyrare än XTR, 4000 kr dyrare än Nope...)

Jag är också intresserad av nope-hjulen, de ser handbyggda ut, har standard-ekrar (bra när dom pajar).
Har någon testat dom, hållbarhet på navet är ju intressant. Sen funderar man också på hur feta däck dom tar, klarar man sig med xc-fälgar om man vill köra med t.ex. Nobbynic 2.35 eller tom BB?

Prismässigt ligger de väl som ett par Hope pro2+dt rev+xr4.2/mavic 717 på crc, vilket skulle man välja då, förlåt att jag blandar in handbyggda hjul förresten.

DT har ju också ett par fabriksbyggda motsvarande slr, xr1450, som jag personligen hellre skulle köra på, naven ska ju vara riktigt bra!

Från USA finns ju även I9 med stans fälg, kostar väl 900 dollares eller så, dock specialekrar gängade direkt i navet, känns ju inte helt säkert

marran skrev:
> Prismässigt ligger de väl som ett par Hope pro2+dt rev+xr4.2/mavic 717 på crc, vilket skulle
> man välja då, förlåt att jag blandar in handbyggda hjul förresten.

Det är lugnt :-) För samma pris som för Hope-naven får man ju faktiskt XTR-nav också, och då landar ju vikten på ca 1520 g och priset på ca 2800 kr, dvs ca 2000 spänn billigare än fabriksbyggda XTR-hjul. Fast man får ju inte med ekernyckel, hjulpåsar eller ventil. Å andra sidan är de ju inte UST-fälgar (även om det förmodligen går bra att köra med Stan's gegga och vanliga däck ändå) och man får inte rak ekerinfästning i navet heller..

låter bilderna tala :D
IMG_0207.JPG ht=402

IMG_0209.JPG ht=600

IMG_0205.JPG ht=629

den finns ju alltid Hope hjulen som ja personligen tycker är fina.

Är rak ekerinfästning verkligen något att eftersträva då?
Som jag förstår det är böjd lika bra, och dessutom kostar inte ekrarna hundratals kronor den gången man får en gren i hjulet.
Standardgrejer är bra, men kanske inte så "bling"
I9 är bling, men tråkigt när du får gängsallad i ekerinfästningen i navet.

Däremot vanliga I9 nav skulle jag kunna tänka mej, mums!

Utan att ha provat någon av dom skulle jag nog ta hope före xtr, men det är mest känsla.

Absolut värst borde väl DT190 ceramic vara, men dom kostar klöver...

silfver76 skrev:
> Till Xtr hjulen följer det med hjulväskor,
> ekernyckel, ust-ventil och snabbkopplingar..

det fick jag till Fulcrumhjulen med, och tillomed fälgband!!!

Strand: Var det hål för ekrarna på Fulcrumhjulen i fälgen?

Jag hade satsat på ett par hjul med DT240nav, ZTR Olympic eller Race fälgar, Sapim CX Rayekrar eller några andra vettiga ekrar. Då får du ett par riktigt schysst hjul.

Jensen skrev:
> låter bilderna tala :D
Att det är ZTR 355-fälgar ser jag, men vad är det för nav och ekrar? Byggt själv, eller har du ebay-fyndat? :)

ostkaka skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > låter bilderna tala :D
> Att det är ZTR 355-fälgar ser jag, men vad är
> det för nav och ekrar? Byggt själv, eller har du
> ebay-fyndat? :)

inte ebay, utan affär i usa, beställde över nätet, klart billigare än europa, speciellt nu när dollarkursen är så pass låg.men även i europa ä de billigare än va slr kostar här hemma, och i stort sett samma pris som slr i tyskland. som sagt industry nine ultralite hjul för lefty.

marran: svagaste punkten på en eker är just i böjen. jag skulle nog vilja säga att det är där de flesta ekrar går av som inte går av pga. mekanisk åverkan. angående gängpaj, ja risken finns väll, men har ännu inte hört eller läst om nån som haft det problemet under de 3-5 år som de funnits på marknaden. ekrarna kostar tydligen lite mer än vanligt, tror dock inte det är så mycket som en del tror. man får dessutom me några extra ekrar.

Jag hade ett par crossridehjul som ju har raka ekrar. En klar nackdel (tycker jag) är om man får en pinne in i hjulet så går inte ekern aav utan den dras igenom "spåret" i navet varvid navet är förstört. Jag byter hellre en standardeker som går av i böjen än byter navet pga att ekern ej går av, hajjar ni hur jag menar (jag fattar ivarjefall vad jag menar).

Jag kör på Nope N 75 Atmosphere sen i höstas. De används dock inte på vintern, då jag kör på Crossride. Hjulen väger 1500-1520 gr och jag har discversionen. Enligt info på nätet är det Sun Ringlé nav, med bättre tätningar och fälgarna ska väga 380-400 gr. Tätningarna är bra. Körde ett mtb-lopp i Danmark i sept över 103 km och det var 5 tim lerbad. Lagren i naven såg ut som nya när jag kollade dem efteråt. Dessutom är de styvare än Crossride i sidled, troligen beroende på att det är 32 ekrar fram o bak.

En sak som kan vara ett problem är att jag upptäckte att ekrarna ligger väldigt nära kassetten (har den gamla xt-kassetten). Då den nya xt modellen har nitar som går längre ut är jag rädd att de tar emot ekrarna (har läst om det på nätet då en kille upptäckte det problemet). Därför köpte jag en SRAM 980 kassett istället som mer ser ut som den gamla xt kassetten. Har dock inte monterat SRAM än så jag vet ej om det funkar i verkligheten.

Jensen:
Jag undrar om inte svagaste punkten är i böjen just för att böjen skyddar skallen, om skallen sitter rakt blir den nog lika svag.
Dessutom är väl en eker tillräckligt stark, det är inte den som begränsar hur hårt man kan spänna, det är ju fälgen. Så sett ur den synvinkeln löser man ett problem som inte finns.
Visst, man spar marginellt i vikt men sett till nackdelarna (svåra att få tag i, dyra att tillverka och köpa, större risk att paja navet, dyrare och tyngre nav, smalare mellan flänsarna) så känns det inte värt det för mej iaf.
Fan, jag börjar låta som Håkan nu, bäst att prata om nåt annat :)

Vad gäller I9-hjulen så har de ingen skalle, iaf inte vid navet, och visst sitter det vanlig nippel vid fälgen?
På pappret ser det ut som en grym konstruktion, och om inte gängsallad är ett problem så verkar det väldigt trevligt.
Samtidigt, hur många har kört på I9 och hur länge.
Jämför med shimano XT som får hur mycket skit som hellst för att bodyn pajar, men hur många xt har inte shimano vräkt ut på marknaden? Om shimano gjort lika få xt som det gjorts I9, hade dom haft lika dåligt rykte då?

Enduromannen: Hur breda däck har du du kört på som max, och tror du de skulle hålla om 70kg cyklist vill cykla lite mer än bara "finstigar" med dom, dvs lite skump och stök?

Micke L skrev:
> Jag hade ett par crossridehjul som ju har raka
> ekrar. En klar nackdel (tycker jag) är om man
> får en pinne in i hjulet så går inte ekern aav
> utan den dras igenom "spåret" i navet varvid
> navet är förstört. Jag byter hellre en
> standardeker som går av i böjen än byter navet
> pga att ekern ej går av, hajjar ni hur jag menar
> (jag fattar ivarjefall vad jag menar).

o det har du varit med om eller? eller sett? att ekern dras igenom navet? aldrig hört om det mste jag säga. men vill gärna läsa om det.

Det är 23 mm fälgar som ska passa lite bredare däck (2.25 enligt nätbutiken). Jag kör mest med Maxxis Larsen 2.0 men har även prövat Conti speed king 2.3 (som egentligen är 2.0/2.1 i verkligheten!). Inga problem med de däcken.
Tror att hjulen håller för stökigare stigar också, dock inga högre drops. Själv väger jag 72-74 kg och det loppet jag refererade till innehöll en hel del stökiga, leriga stigar. Sapim x-ray ekrarna ska ju vara bland de starkare på marknaden och dessutom 32 st, så nog bör det hålla.

marran skrev:
> Jensen:
> Jag undrar om inte svagaste punkten är i böjen
> just för att böjen skyddar skallen, om skallen
> sitter rakt blir den nog lika svag.
> Dessutom är väl en eker tillräckligt stark, det
> är inte den som begränsar hur hårt man kan
> spänna, det är ju fälgen. Så sett ur den
> synvinkeln löser man ett problem som inte finns.

njaaa, alltså att den ä svag där beror på på att du har en 90 graders böj. det ä skillnad på va en sak klarar för belastning i sidled mot va den klarar i dragkraft. ta t.ex. dt revolution ekrar, i dragkraft så klarar de mer än dt competition, fast revolution ä en tunnare eker. detta har ju avhandlats åtskilliga gånger förut.

>
> Visst, man spar marginellt i vikt men sett till
> nackdelarna (svåra att få tag i, dyra att
> tillverka och köpa, större risk att paja navet,
> dyrare och tyngre nav, smalare mellan flänsarna)
> så känns det inte värt det för mej iaf.
> Fan, jag börjar låta som Håkan nu, bäst att
> prata om nåt annat :)

det är ju lite kontigt att om det ä smalare mellan flänsarna, att alla andra nav jag ägt o sett inte varit bredare än mina I9 :D måste ju säga att det nog ä minst lika brett mellan ekrarna, som de tune, chris king, dt240 nav jag haft. o varför skulle det bli smalare.
men ja du har säkert rätt i att risken att skada navet ä större, men har som sagt inte sett, läst eller hört nån som kört sönder sina i9 nav på det sättet som du oroar dig för.

angående vikter:

"I9 u/l Front hub 148g
spokes 121g
Race 7000 283g
Total front: 552g

I9 u/l Rear 350g
spokes 121g
Race 7000 283g
Total rear: 754g

Total pair: 1306g

Current ZTR 355 rims weigh about 375g so would add 184g to the weight. "

framnav lite lättare än chrisking, baknav lite tyngre. jämnar ut sig rätt väl.

>
> Vad gäller I9-hjulen så har de ingen skalle, iaf
> inte vid navet, och visst sitter det vanlig nippel
> vid fälgen?

nope :D nippeln ä ekern. ekern har en stor skalle längst upp i fälgen. men den ä avfasad uppe vid fälgen så att man spänner dem där ändå, men hela ekern roterar.

> På pappret ser det ut som en grym konstruktion,
> och om inte gängsallad är ett problem så verkar
> det väldigt trevligt.

som sagt, kan säkert ske i teorin, men verkar inte ha hänt ännu, verkar snarare som om ekern i så fall gå av på mitten före. kan ju säga att i alla fall ultralite ekrarna ä mycket grövre i öndarna än på mitten.

> Samtidigt, hur många har kört på I9 och hur
> länge.
> Jämför med shimano XT som får hur mycket skit
> som hellst för att bodyn pajar, men hur många xt
> har inte shimano vräkt ut på marknaden? Om
> shimano gjort lika få xt som det gjorts I9, hade
> dom haft lika dåligt rykte då?

maby maby not, svårt att säga. men vi snackar ju faktiskt om helt olika prisklasser me. jag tycker personligen inte att man kan vänta sig lika mycket av ett xt nav.

men som sagt, i9 hjulen har sina nackdelar, precis som man kan finna nackdelar på i stort sett alla hjul/nav/fälgar. så som t.ex. att man helst ska ha ett verktyg som mäter ekerspäningen när man spänner ekrarna på hjulen. i fallet med I9 så finns de som sagt för vanliga ekrar med, OM man inte behöver för lefty som jag behöver. en annan fördel me deras fabrikshjul ä att det finns olika ekar och fälgar att välja på. man kan ju alltid välja de grövre enduro ekrarna, 100 gram tyngre, så hamnar man på lite under va slr väger.

industry nine classic naven kostar från usa 460 dollar för fram och baknav. alltså strax under 3000 kr för ett par.
I94.jpg ht=432

Jensen skrev:
> Micke L skrev:
> -----
> > Jag hade ett par crossridehjul som ju har raka
> > ekrar. En klar nackdel (tycker jag) är om man
> > får en pinne in i hjulet så går inte ekern
> aav
> > utan den dras igenom "spåret" i navet varvid
> > navet är förstört. Jag byter hellre en
> > standardeker som går av i böjen än byter
> navet
> > pga att ekern ej går av, hajjar ni hur jag
> menar
> > (jag fattar ivarjefall vad jag menar).
>
>
> o det har du varit med om eller? eller sett? att
> ekern dras igenom navet? aldrig hört om det mste
> jag säga. men vill gärna läsa om det.

Jag uttryckte mig lite oklart. Jag skulle ha skrivit att jag fick en pinne i bakhjulet varvid tre ekrar drogs ur navet utan att gå av. Efter den erfarenheten är jag ganska rädd att förstöra navet. Jag vill inte ha sönder ett dyrare nav på det sättet.
Jag föredrar framöver standardekrar framför raka ekrar.

Micke L skrev:

>
> Jag uttryckte mig lite oklart. Jag skulle ha
> skrivit att jag fick en pinne i bakhjulet varvid
> tre ekrar drogs ur navet utan att gå av. Efter
> den erfarenheten är jag ganska rädd att
> förstöra navet. Jag vill inte ha sönder ett
> dyrare nav på det sättet.
> Jag föredrar framöver standardekrar framför
> raka ekrar.

gick navet sönder? o var det ett mavic hjul, där du har som en kula på ekern som stopp, inte en kant?

Visst är den svagare i en 90-graders böj, men vad är en skalle? Det är ju också ett sätt att bearbeta ekern som rimligtvis borde göra den svagare, i vilket fall känns det inte som ett stort problem att ekrarna går av i böjen.

Ang flänsarna så är det ju dom i sig som är bredare, därför kommer ekern närmre mitten på navet i infästningen, det ser iaf ut så på bilden, men kan du mäta avståndet fläns-fläns mellan ytterparen resp. innerparen, det skulle vara intressant om inte annat.

Jag tänker bara på vad som kommer att hända när du kört på hjulen i ett år, dom hållt sig raka och fina, genom dynga, vatten, grus och lite vägsalt, sen ska du bara rikta dom litegrann, hur ekern satt sig i navet då, kommer den gå att vrida på? Och vad gör man om gängorna satt sig helt?

Vikterna är imponerande, sen är kanske inte CK måttstocken, DT 190 tycker jag är intressantare som xc-nav, dom väger 105/190 i centerlock eller 240s som väger 154/273 i IS.

Det syns ju att en vanlig navfläns innehåller mindre matreal än den utfrästa mycket snygga ekerinfästningen på nav med rak ekerinfästning. Alltså borde det rimligtvis gå att bygga lika lätta hjul med konventionella ekrar.

Nu ska jag sluta bråka om ekringar, I9 är ändå grymt bling och jag är väl mest bara avundsjuk :)
Kan någon ge en rekommendation på hur breda fälgar man bör ha om man vill köra med 2.4däck som BB till exempel

marran skrev:
> Visst är den svagare i en 90-graders böj, men
> vad är en skalle? Det är ju också ett sätt att
> bearbeta ekern som rimligtvis borde göra den
> svagare, i vilket fall känns det inte som ett
> stort problem att ekrarna går av i böjen.

vad man sett o läst är det ju ett större problem än att gängorna i ett i9 nav skulle ge sig. men svårt att säga då det som du nämner ä rätt stor skillnad i antal tillverkade o ute på marknaden.

>
> Ang flänsarna så är det ju dom i sig som är
> bredare, därför kommer ekern närmre mitten på
> navet i infästningen, det ser iaf ut så på
> bilden, men kan du mäta avståndet fläns-fläns
> mellan ytterparen resp. innerparen, det skulle
> vara intressant om inte annat.
>

mäter på de nav jag har hemma, så är det ca 55 mm mellan flänsarna på ett DT240 nav. det är 55-60 mm mellan ekrarna på Industry nine navet. blir ju olika beroende på om man mäter de inre ekrarna eller de yttre. inre=55, yttre=60 mm.

det är nog framvavet du tänker på, där är det närmare. där är det 45-55 mm, MEN det beror inte på att det ä raka ekrar, utan att det är ett lefty nav. det vill säga, du skulle få liknande siffror med ett lefty nav för vanliga ekrar.

> Jag tänker bara på vad som kommer att hända
> när du kört på hjulen i ett år, dom hållt sig
> raka och fina, genom dynga, vatten, grus och lite
> vägsalt, sen ska du bara rikta dom litegrann, hur
> ekern satt sig i navet då, kommer den gå att
> vrida på? Och vad gör man om gängorna satt sig
> helt?

nu kör ja ju i o för sig inte med den där hojjen på vintern, så det är svårt att säga. och har inte ägt dem tillräklgit länge för att ha nån egenerfarenhet av det. men ska väll nämna att ja inte köpte dessa utan att läsa på en hel del :D o har inte läst nått om de problem du tar upp. tycker det är nått som borde nämnas nånstans i så fall, om inte annat av de butikerna i usa som ja snackat med o som sålt massa hjul från dem.

>
> Vikterna är imponerande, sen är kanske inte CK
> måttstocken, DT 190 tycker jag är intressantare
> som xc-nav, dom väger 105/190 i centerlock eller
> 240s som väger 154/273 i IS.

jovisst, dt 190 ä fina, problemet ä väll att bara baknavet kostar ungefär som vad jag betalade för hela hjulsettet :D inte riktigt, men nästan. så har ju dt navet sådär 104 grepp punkter mindre med :D

centerlock, vem vill ha det ? :D:D:D inte jag i alla fall.

>
> Det syns ju att en vanlig navfläns innehåller
> mindre matreal än den utfrästa mycket snygga
> ekerinfästningen på nav med rak ekerinfästning.
> Alltså borde det rimligtvis gå att bygga lika
> lätta hjul med konventionella ekrar.

i detta fal så väger ju ekrarna ungefär hälften av vad dt ekerar väger, så det är ju inte bara att slänga på lika mycket vikt på ett vanligt navs fläns o tro att det ska bli lika lätt.

> Nu ska jag sluta bråka om ekringar, I9 är ändå
> grymt bling och jag är väl mest bara avundsjuk
> :)

jo, de ä mycket bling. speciellt när man kan få i stort sett vilken färg som helst på hjulen, o kan få olika färg på ekrar o nav, o till o me få ekrar i två färger, t.ex. blå vid navet o silver ute vid fälgen :D men då får man ju vänta duktigt på dem oxå. för standard färgerna får amn väna en 4-5 veckor, alltså röd,silver eller svart, sen kan man inom de färgerna kombinera ekrar på nav o ekar hur amn vill utan att det tar längre till.

hjulen har säkert sina nackdelar, men hej, vilka hjul/nav har inte det :D I9 har i alla fall grym service.

Bilagor

• prodimg1.jpg
    prodimg1.jpg
    71.9 KB · Besök: 37
  • prodimg1.jpg
    prodimg1.jpg
    71.9 KB · Besök: 37
Enduromannen: Vart har du hittat info om nope-naven, jag har letat mej gul och blå...

Jensen: vart hittade du I9 classic nav, jag har kollat i en del amerikanska webshoppar utan att hitta, man blir ju sugen!

Jensen skrev:
> Micke L skrev:
> -----
> > Jag hade ett par crossridehjul som ju har raka
> > ekrar. En klar nackdel (tycker jag) är om man
> > får en pinne in i hjulet så går inte ekern
> aav
> > utan den dras igenom "spåret" i navet varvid
> > navet är förstört. Jag byter hellre en
> > standardeker som går av i böjen än byter
> navet
> > pga att ekern ej går av, hajjar ni hur jag
> menar
> > (jag fattar ivarjefall vad jag menar).
>
>
> o det har du varit med om eller? eller sett? att
> ekern dras igenom navet? aldrig hört om det mste
> jag säga. men vill gärna läsa om det.

Jag uttryckte mig lite oklart. Jag skulle ha skrivit att jag fick en pinne i bakhjulet varvid tre ekrar drogs ur navet utan att gå av. Efter den erfarenheten är jag ganska rädd att förstöra navet. Jag vill inte ha sönder ett dyrare nav på det sättet.
Jag föredrar framöver standardekrar framför raka ekrar.

Inläggslista Svara•Citera•Svara privat•Bevaka den här tråden•Rapportera detta inlägg•Redigera
Re: Lätta fabriksbyggda highend-hjul för XC
Skrivet av Jensen idag 12:03 (Dölj användarens inlägg)

Micke L skrev:

>
> Jag uttryckte mig lite oklart. Jag skulle ha
> skrivit att jag fick en pinne i bakhjulet varvid
> tre ekrar drogs ur navet utan att gå av. Efter
> den erfarenheten är jag ganska rädd att
> förstöra navet. Jag vill inte ha sönder ett
> dyrare nav på det sättet.
> Jag föredrar framöver standardekrar framför
> raka ekrar.

gick navet sönder? o var det ett mavic hjul, där du har som en kula på ekern som stopp, inte en kant?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-03-22 12:05 av Jensen.

Det här var svårt at förklara.
Fråga 1:gick navet sönder? Svar: Ja. (eftersom de tre ekrarna inte gick att sätta tillbaks betraktar jag navet som sönder).
Fråga 2: o var det ett mavic hjul, där du har som en kula på ekern som stopp, inte en kant? Svar: Mavic crossride, kommer inte ihåg om det var kan el kula som stopp.
Den lokala cykelmeken försökte med att sätta brickor på ekrarna för att dessa inte skulle åka genom dom förstörda "spåren" som blivit när ekrarna dragits igenom

marran skrev:

> Jensen: vart hittade du I9 classic nav, jag har
> kollat i en del amerikanska webshoppar utan att
> hitta, man blir ju sugen!

köpte av denna kille http://www.mtnhighcyclery.com/ , pm:a mig om du inte hittar hans mail på hemsidan, den ä inte så superbra direkt, finns lixom inte mycket på den. men killen ä mycket bra att ha o göra med, håller en informerad, har mycket bra rykte på mtbr.com, svarar på frågor både på den sidan och på mail, tar hem det man vill ha, kan få me de snabbkopplingar man vill ha osv. kan även skriva ner värdet på paketet osv. :D o classic naven läre ju inte vara nå enorma väntetider på heller, som det ä på deras hjulset. man får passa på nu när dollarn ä så lite värd.
Jeff som svarar på mail o håller i service på industry nine ä mycket trevlig även han. lätt att ha o göra med.

Micke L: förstår då om du inte har så stort förtroende för den lösningen även om vi nu på i9 snackar om lite mer kontaktyta. kollade på lite bilder på de hjulen du snackade om, verkar vara liten skalle i förhållande till spåren som sen ekern går igenom i navet, verkar inte skilja så mycket egentligen.

Justus: ja de där ä grymma, även om ja ställer mig tveksam till 20000 för mtb hjul :D o ställer mig tveksam till kolfiber i just fälgen :D

Crossride har väl stålekrar, vilket kan förklara att de perforerade aluminiumfästet för Micke L. Har ett par Crossride som har funkat fint bortsett från att grepp-fjonkarna fick grader och fastnade i alu-kroppen, något som dock gick att fila till och få bra igen. Nu i vår skall jag börja köra på ett par gamla men nya Crossmax XL som har stått ett par år. Skall bli kul och se vad de går för. Naven tickar dock långsamt så antal POE är inte mycket att hurra för. Skulle jag köpa nya hjul så blev det nog de nya XTR-hjulen.

Orv skrev:
> Skulle jag köpa nya hjul så blev det nog de nya XTR-hjulen.

Jag är lite sugen på dem, men mest på grund av priset (omkring 4500 inkl. frakt) och att det skulle passa med mina xtr-prylar för övrigt på hojen. Och att det är "riktigta" UST-fälgar och centerlocknav (jag gillar utseendet på nya XTR-skivorna :-) Shimano gör, enligt mig, mycket bra snabbkopplingar också även om de inte är lättast på marknaden. Men de väcker ju tyvärr inte alls det där lilla extra vill-ha-begäret som vissa andra hjul. Vikt: 697/828 g (1525 g).

wh-m975.jpg ht=511

Mavic SLR: riktigt snygga UST-hjul med centerlock. Går att hitta för runt 6000 kr. Vikt: 685/835 g (1525 g). Riktigt lätta snabbkopplingar, men är de bättre funktion än på crossride, crossland och crosstrail vars kopplingar har riktigt dålig känsla?

crossmax_slr_disc2008.jpg ht=614

Fulcrum: läckra med platta raka ekrar (oavsett dess för- och nackdelar) och snygg ekring, men klibborna ser lite billiga ut. Verkar vara mycket lika SLR, om än en smula tyngre och generellt en aning dyrare (500-1000 kr). Är de "bättre" än SLR måntro med tanke på styvhet, underhåll, styrka osv? Vikt: 706/862 g (1568 g).

fulcrumredmetalzero2008.jpg ht=403

DT Swiss XR-1450: lätta, men dyra (runt 8000 spänn). Flest ekrar av dem alla (28 st) och verkar vara "vanlig" ekerinfästning. Även om det inte syns så bra skall ekrarna vara "bladed" enlgt DT. Någon som vet mer? Vikt: 670/780 g (1450 g). Tyvärr är det inte UST-hjul och det verkar som om man behöver en adapter för att köra centerlock. DT har nya snabbkopplingar för i år som inte bara är lätta, utan verkar också ha bra funktion?

dt-swissxr-145020082.jpg ht=481

Har lite beslutsågren. Är väl inte helt främmande för att köpa ett par handbyggda hjul heller. Hur är det med Stan's ZTR355-fälgar om man vill köra med gegga? Måste man använda det där 38 grams-fälgbandet och fila ventilhålet, eller räcker det med det tunna gula UST-fälgbandet?

ostkaka skrev:

>
>
> Mavic SLR: riktigt snygga UST-hjul med centerlock.
> Går att hitta för runt 6000 kr. Vikt: 685/835 g
> (1525 g). Riktigt lätta snabbkopplingar, men är
> de bättre funktion än på crossride, crossland
> och crosstrail vars kopplingar har riktigt dålig
> känsla?

annars brukar ju mavics lite finare snabbkopplingar vara riktigt bra.

>
> DT Swiss XR-1450: lätta, men dyra (runt 8000
> spänn). Flest ekrar av dem alla (28 st) och
> verkar vara "vanlig" ekerinfästning. Även om det
> inte syns så bra skall ekrarna vara "bladed"
> enlgt DT. Någon som vet mer? Vikt: 670/780 g
> (1450 g). Tyvärr är det inte UST-hjul och det
> verkar som om man behöver en adapter för att
> köra centerlock. DT har nya snabbkopplingar för
> i år som inte bara är lätta, utan verkar också
> ha bra funktion?
>

varför behöver man adapter för centerlock skiva? har för övrigt en av deras nya snabbkopplingar på mitt i9 bakhjul, inte kört me dem ännu, men intreycket hittills av snabbkopplingen ä att det är riktigt stabilt o bra funktion, lätt att dra åt hårt o lätt att lossa.

>
>
> Har lite beslutsågren. Är väl inte helt
> främmande för att köpa ett par handbyggda hjul
> heller. Hur är det med Stan's ZTR355-fälgar om
> man vill köra med gegga? Måste man använda det
> där 38 grams-fälgbandet och fila ventilhålet,
> eller räcker det med det tunna gula
> UST-fälgbandet?

med notubes egna fälgar behövs oftast bara den gula tejpen. 355 fälgen är oxå lite "tyngre", runt 360 gram (fortfarande lättare än de flesta, men tyngre än dera race fälg) så den ska tåla lite mer.
fördelen ä ju att man får 32 ekrat o ändå kan bygga lätt.

Jensen skrev:
> annars brukar ju mavics lite finare snabbkopplingar vara riktigt bra.

Det får man hoppas, för de jag kört med på såväl crossride, -land och -trail har varit kassa. Både tunga och dålig känsla. Samma snabbkopplingar på samtliga dessa hjul.

> varför behöver man adapter för centerlock skiva?

Lite otydligt på DT swiss hemsida. Står att det följer med "center lock® adaptor", men det är förmodligen tvärtom - från centre lock till sexbults eftersom man kan ana centre locksplajnsen på bilden ovan.

> med notubes egna fälgar behövs oftast bara den gula tejpen. 355 fälgen är oxå lite "tyngre",
> runt 360 gram (fortfarande lättare än de flesta, men tyngre än dera race fälg) så den ska tåla
> lite mer. fördelen ä ju att man får 32 ekrat o ändå kan bygga lätt.

Ja, tittade lite på 355:an. Undrar hur pass bra den håller jämfört med hjulen ovan eller t.ex. mavic xc717. Nu hänger det ju mycket (mest) på ekrarna och byggkvalisorten också. Men det känns ju som om man kan välja lättare ekrar (sapim cx-ray kanske?) eftersom det är 32-hålsfälgar.

ostkaka skrev:

>
> Lite otydligt på DT swiss hemsida. Står att det
> följer med "center lock® adaptor", men det är
> förmodligen tvärtom - från centre lock till
> sexbults eftersom man kan ana centre locksplajnsen
> på bilden ovan.
>

jag sätter en slant på att de menar att man får me adapter till 6 buls, så slipper de tillverka hjul med olika nav, utan kan göra ett o sälja det så att det passar till alla :D

>
> Ja, tittade lite på 355:an. Undrar hur pass bra
> den håller jämfört med hjulen ovan eller t.ex.
> mavic xc717. Nu hänger det ju mycket (mest) på
> ekrarna och byggkvalisorten också. Men det känns
> ju som om man kan välja lättare ekrar (sapim
> cx-ray kanske?) eftersom det är 32-hålsfälgar.

jag tror de står sig rätt bra i hållbarhet, de har i alla fall fått bra kritik för att hålla bra.
väger du 70 kg så tror ja inte att det ska va de minsta problem me det.
cx ray ä starka, så det ska väll inte vara nå problem, mer än att de ä så fasligt dyra :D

ostkaka skrev:
>
> DT Swiss XR-1450: lätta, men dyra (runt 8000
> spänn). Flest ekrar av dem alla (28 st) och
> verkar vara "vanlig" ekerinfästning. Även om det
> inte syns så bra skall ekrarna vara "bladed"
> enlgt DT. Någon som vet mer? Vikt: 670/780 g
> (1450 g). Tyvärr är det inte UST-hjul och det
> verkar som om man behöver en adapter för att
> köra centerlock. DT har nya snabbkopplingar för
> i år som inte bara är lätta, utan verkar också
> ha bra funktion?
>

Ekrarna på mina 1540 var DT:s Aerolite, är säkert samma på dessa. Jag vurpade förresten och hade av två ekrar en gång, hjulet blev inte ens märkbart vint.

Tillbaka
Topp