lätta min Canyon?

jra_enduro

Ny medlem
lätta min Canyon?
Jag tänkte lätta min Nerve MR 8, enligt spec så väger den 11,3 (har vägt den på 2 vågar och fått fram 11,4 och 10,9 men då är det ej några bra vågar) skulle vilja få ner vikten 300g på billigast möjliga sätt.
Hojen är från 09 och har orginalspec, jag har inte bytt något.

Vad bör jag byta för att få den snabbare och lättare? Vill som sagt minska 300g på billigaste och vettigaste sättet

Jag överväger också att bara köra med 2 klingor fram vad tjänar man på det viktmässigt?

lätta min Canyon?
Billigaste lär ju bli att byta däck och eller slang.
Drivpaketet är något Canyon brukar spara in på och där kan säkert vara ett lätt ställe att spara vikt på.

lätta min Canyon?
Lättare snabbkopplingar? Lättare sadelstolpsklämma? Lättare sadelstolpe?
Har inte specen framför mig så det är svårt att säga mer exakt.
Kanske byta till lättare slangar? Köpa http://www.veloplug.com/ och skippa fälgbandet om du nu har ett sånt?

lätta min Canyon?
Hmm
Bara att byta ifrån RocketRon till Conti Speedking supersonic ska enligt CC spara 300g.
Sedan kanske man skulle kunna spara lite på att byta från SLX till XT kassett?
Sadelstolpen ska jag väga o se vad den väger.
Snabbkopplingar kan de göra så mycket?

Om man ska byta till 2 klingor fram kan man tjäna något på att byta till ett LVG vevparti?

lätta min Canyon?
Eftersom du inte lägger upp spec så är det svårt att veta. Och eftersom du inte nämner något om din budget så blir det ännu svårare.

Snabbkopplingar KCNC väger ca 50 gram för ca 50 €. De du har väger troligen ca 120. -70
SLangar är knappast de lättaste. Schwalbes lättare är ca 115 gram och funkar bra. -20-100 gram
Kassett: är det SLX så kan du spara en del med att gå till Xt, mycket med att gå till XTR och massor med att gå till en Dura-ace 12-27. -30-120 gram
Kedja tex KMCs lättaste kan du spara minst 40 gram på jämfört med en slx kedja.

Redan nu är det mycket nära att ha sparat in dina 300 gram. Andra billigare sätt är att kanske satsa på ett KNCN styre som ligger på 120-130 gram beroende på om du vill ha OS eller inte. Stolpe KNCN lär säkert lätta en del.

Ska du göra mycket mer än detta så börjar det bli dyrt. Vevar kan du spara över 100 gram med KCNC, hjul kan du spara minst ett par hundra gram med ett par lätta, fina hjul i 400 €-klassen.

Men som sagt. Det blir dyrare om du ska lätta ännu mer och frågan är vad du får ut av det?

lätta min Canyon?
jra_enduro skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm
> Bara att byta ifrån RocketRon till Conti
> Speedking supersonic ska enligt CC spara 300g.

Kan hända, men du får ett sämre däck. RoRo är bra kompromiss och mkt lätt om du har värstingsversionen.

> Sedan kanske man skulle kunna spara lite på att
> byta från SLX till XT kassett?

> Sadelstolpen ska jag väga o se vad den väger.

kring 180 gram är helt ok vikt tycker jag. Om du har en lång en.

> Snabbkopplingar kan de göra så mycket?

Japp. 70 gram lär du spara minst.
>
> Om man ska byta till 2 klingor fram kan man tjäna
> något på att byta till ett LVG vevparti?

lätta min Canyon?
Här kommer specen
Växelregalge SLX
Framväxel SLX
Bakväxel XT Shadow
Kassett SLX
Kedja XTR
Vevparti XT 175
Styre Richey Pro
Stam Richey Pro 100mm
Gaffel Fox F100 lockout
Dämpare Fox RP23
Sadelstolpe Richey (Pro?)
Pedaler XT
Bromsar Formula Oro 160mm F+B
Hjul Sun Ringle???
Däck Rocket Ron

lätta min Canyon?
Jag tycker inte du ska byta så mycket på den där egentligen, men sadel/sadelstolpe, styre/styrstam och lättare versioner av däck om du nu inte redan har det, lättare slangar är mitt tips. Eventuellt lätta snabbkopplingar också.

Det andra kan du byta när det är utslitet eller trasigt.

Tillbaka
Topp