Lätta skor?!?!

Aktiv medlem
Lätta skor?!?!
Hängde lite i cykelbutik igår för att undersöka utbudet på plattisskor. Som vanligt var det rätt uselt men en sak som slog mig är att skorna ä fanatiskt tunga. Shimanos billigare flattiskor väger 1 KILO!! och de dyrare 740gram.

Så jag gled över och började snegla lite på SPD skor. Någon dag ska väll även jag köra lite med SPD för att få detdär extra krutet i backarna. Men fan. De är ju tunga de med?!?!?!

Hittade någon sko med kolfibersula för ett par tusenlappar så det var inga budgetprylar jag tittade på.

Varför är det så här?!?! Man jagar gram på cykeln och gärna de lättaste och finaste pedalerna sen har man skor som väger bly??

Lätta skor?!?!
E det inte så att skal man jaga vikt så brukar det alltid finnas lite runt magen man kan ta bort, om man inte är elit tränad dvs.

Lätta skor?!?!
Jag har åxå funderat på det. Lite märkligt att de flesta är bojjsänken. Man bithar om en pedal väger över 400 gram å sen så väger skorna som man kopplar till pedalerna det dubbla.

Men annars... om du skall fortsätta köra flattisar (vilket jag antar) så är Ecco´s Receptor jävligt lätta och luftiga skor. Inte alla modeller men de med gummisnoddssnörning är riktigt, riktigt lätta.

Sen har ju Salomon nån hikingsko som är ruggit lätt åså. Mest bara nät. Jag skall se om jag hittar.

Stalle

Lätta skor?!?!
är det denan du tänker p åstalle;)

56292303-300x300-0-0_Ecco+ECCO+women+Receptor+Off+Road+Sandal+Bison.jpg

Den sulan e ju för tjock med. Det är en annan rolig sak. Plattisarna blir tunnare och tunnare för at komma så nära axeln som möjligt. men sulan är fortfarande fet ?!?!

Jävla fyllon som bygger ens prylar.

Själv investerade jag i dessa igår, lätta och med tunn sula. får se hur länge de håller.

adidas-adiluxe-white-shoes.jpg

Lätta skor?!?!
Ja de där fjårtisdojjorna ser ju onekligen lätta ut. Synd bara att ingen kommer att vilja umgås med dig, ingen över 14 år iaf ;-)

Vanhedens toffsloafers har parat sig med ett par Nike Air 180.

Stalle

Lätta skor?!?!
da PEF skrev:
-------------------------------------------------------
> Lätta skor stavas S-Works.
>
> http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCEquipPopup.
> jsp?equipimage=/OA_MEDIA/equip/6118-01_l.jpg&equip
> model=BG%20S-WORKS%20MTB%20Shoe
>
> Väldigt sköna. 335g /st

Det var precis dendär jag stod och klämde på och förundrades över att den vägde så mycket. 670g e fan inte lätt. Tom foppatofflan här uppe väger ju hälften...=D

Lätta skor?!?!
Ville skrev:
>
> Det var precis dendär jag stod och klämde på
> och förundrades över att den vägde så mycket.
> 670g e fan inte lätt. Tom foppatofflan här uppe
> väger ju hälften...=D

Fast man vill ju att spd-dojor skall vara styva också, en egenskap som man inte så ofta hittar hos foppatofflan...

Lätta skor?!?!
mytomspunnen skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Det var precis dendär jag stod och klämde på
> > och förundrades över att den vägde så
> mycket.
> > 670g e fan inte lätt. Tom foppatofflan här
> uppe
> > väger ju hälften...=D
>
> Fast man vill ju att spd-dojor skall vara styva
> också, en egenskap som man inte så ofta hittar
> hos foppatofflan...

Ja, absolut. men hur många gram väger en sula i kolfiber.

Lätta skor?!?!
Du får leta efter ett par från LUST, runt 130g per sko enligt WW. Sedan limmar du bara dit en bit liggunderlag så du får bra fäste mot plattisarna.

Lätta skor?!?!
Borde man inte kunna göra något liknande som mzi säger, dvs hitta en sko man gillar (och som är lätt om man nu är lagd åt det hållet) och sen knalla in till en skomakare och be honom limma dit en yttersula av riktigt mjukt gummi som greppar bra. Slits den sen ut får man väl limma dit en ny osv.

Med tanke på hur många jättebilliga rimligt lätta Shimano kolfiberracerskor som flyter omkring på marknaden borde det ju vara helt genomförbart. Frågan är om de är för styva, ofta vill man ju även kunna gå lite i dem. Vem blir först att testa?

Lätta skor?!?!
Jag tycker inte jag känner pedalen speciellt mycket genom mina skog (Shimano mx30 med långa pins, Adidas Berm skor) men jag ska känna efter noga idag, det kan ju vara så att jag bara inte tänkt på det.

Å andra sidan har jag kört i Puma Speedcats, som är så nära sockiplast man kan komma, dvs tokmjuka, och det gör ont i foten efter ett tag och känns allmänt instabilt.

Lätta skor?!?!
bjorre skrev:
> >
> Vad väger ett par sockiplast?

Och vad väger pälsen på de där benen?

Lätta skor?!?!
Jag kände efter ordentligt idag, nog känner jag pedalen lite genom sulan, men frågan är om det inte är pedalaxelns läge man känner mest.

Mao skulle iaf jag vara beredd att testa ett par tokstyva skor till plattisar, där man inte känner pedalen alls. Det kan kännas skumt, men jag tror det skulle funka

Lätta skor?!?!
Ville skrev:
> Varför vill du inte känna pedalen?

Jag vill inte känna pedalen FÖR MKT.
Cykla barfota, så förstår du vad jag menar, ett typiskt exempel på att känna pedalen för mycket :)
I min värld så är piggarna till för att ge bra grepp, stödet för foten ska komma från själva plattformen, och sulan på skon ska sedan sprida detta tryck jämt över hela "pedalytan" på foten.
Dvs jag vill ha ett jämt tryck över hela den delen av foten som är över pedalen.

Sen gör det inte så mkt om detta tryck är större än det som är under resten av foten, men jag tror inte det spelar jättestor roll för känslan, eftersom man ändå har pedalaxeln som foten vrids runt som ger en intuitiv känsla för vart man har pedalen.

Med färre ord, en sko kan bli för mjuk i sulan (för mig), men jag är osäker på om den kan bli för styv, jag är beredd att prova.

Lätta skor?!?!
Mitt tips för lätta skor är lvgskor. Med 2 hål under så man kan köra med mtbpedaler. Ska man inte kliva av cykeln så finns ju ingen anledning till att ha en massa mönster under skon.

Lätta skor?!?!
Ville skrev:
> Som vanligt
> var det rätt uselt men en sak som slog mig är
> att skorna ä fanatiskt tunga. Shimanos billigare
> flattiskor väger 1 KILO!! och de dyrare 740gram.
>

Inte überlätta men 662g enligt Bike-discount.de, där kostar de 70Eur, Chainreaction har de på rea, 30£ eller 425kr...

/CJ

Tillbaka
Topp