Lätta Trek Fuel Ex 8 XT L 2020

Klaus81

Medlem
Hej

Kanske fler än jag som går i tankar om att lätta cykeln så skapar en tråd för inspiration och kanske någon som vill dela med sig av tips

Sneglat på XC och Down Country för att komma ner lite i vikt och få en "kvickare" cykel men är samtidigt nöjd med min och vill inte förlora kapaciteten utför.

Riktmärke: Fuel ex 9.9, listas som 12,98kg medan 8:an ska väga 13,8kg i M (ram kolfiber/alu skiljer 560g)

Startvikt 14,75kg med SLX kassett, PTN inserts och Maxxis Rekon 2,6, tubeless, allt annat original.

Målbild är en robust cykel som fortfarande är byggd för att tåla bröt
InnanEfterViktbesparing i gram
Pedaler Shimano GR500 utbytt till Stamp1
517​
353​
164​
Styre utbytt till OneUp Components 20mm rise
295​
228​
67​
Sadel utbytt till Fizik Gobi kolfiber
246​
211​
35​
PTN Inserts (urtagna)
244​
0​
244​
Handtag utbytt till DSP Lizard grips
98​
38​
60​
SLX kassett utbytt till Gabaruk 10-52
534​
335​
199​
Drivhjul utbytt till Gabaruk 34t
116​
48,5​
67,5​
Totalvikt delar
2050​
1213,5​
836,5​
Cykel
14750​
13913,5​
836,5​

Väntar in delarna från Garbaruk (väger mindre än XTR och kostar typ 3/4delar) men upplever redan nu att cykeln rullar bättre vilket även bekräftats med pb på strava utan att jag ens tänkte på det. 7,5mm lägre rise har gjort cykeln kvickare på knixiga singeltracks, överlag känns den mer lekfull.

Nästa steg blir kolfiberhjul och hoppas på att kunna skala av 300-500g (originalhjul ska väga 1955g enligt Trek)

Vad säger expertpanelen, vart kan man spara fler gram undantaget kroppsvikt?
Någon som testat Elite Wheels pro 36?

Vad har du för budget? hjul, dropper, däck och trampor väger mycket. ESI chunky är lättaste handtagen (kanske) och billigt. Du sparar ju lätt ett kg på newmen advanced och xc däck men det kostar ju.

Jag fick ner min gen 5 i kolfiber till 12,4 kg strl xl med trampor på. Nu har jag Gen 6 och den är tyngre.

Fick ner vikt på min mtb genom att byta ut shimano xt till sram xx1 samt sram eagle på både vevnav, vevarmar, sram eagle xx1 på kasett, samt till sram axs eagle Växel, samt till shimano xtr pedaler. Bytte även 29 schwalbe nobby nick 2,35 till slanglöst 29 schwalbe 2,25 racing ralph. Är nöjd. fick bort flera kg genom detta byte och då hade jag redan kolfiber ram.

2.6” däck känns ju overkill om du vill spara vikt. Du kan ju köra ett kralligare mönster än Rekon tex Dissector och ändå spara vikt på 2.4”. Annars är väl fälgar det bästa. Den roterande massan ska ju göra mycket.

2.6” däck känns ju overkill om du vill spara vikt. Du kan ju köra ett kralligare mönster än Rekon tex Dissector och ändå spara vikt på 2.4”. Annars är väl fälgar det bästa. Den roterande massan ska ju göra mycket.

Håller med att 2,6" däck känns som overkill på en FS. Men alla 2,6" Rekon är lättare än alla Dissector förutom om man kör Rekon i Exo+. Och Rekon 2,6" i MaxxTerra är inte mycket tyngre än i 2,4" för att den har 120 TPI.

Jag skulle också köpa lättare hjul alla icke-roterande delar gör inte så mycket.

Kul! Har ju själv gjort liknande viktbesparingar, fast på delvis andra grejer.

Vilka däck kör du idag?
Kör maxxis rekon exo+ maxxterra blablabla 890g st enligt tillverkaren, har inte vägt dem. Körde DHF och Agressor tidigare, riktigt nöjd med greppet fram, (bak fungerade bra i torrt) men bytte inför ett långlopp i somras. Nuvarande rullar klart bättre. Vilka grejer bytte du?

Vad har du för budget? hjul, dropper, däck och trampor väger mycket. ESI chunky är lättaste handtagen (kanske) och billigt. Du sparar ju lätt ett kg på newmen advanced och xc däck men det kostar ju.

Jag fick ner min gen 5 i kolfiber till 12,4 kg strl xl med trampor på. Nu har jag Gen 6 och den är tyngre.
Inte satt någon budget, ligger kring 7kr/g just nu. Hur mycket kan man spara på en ny dropper? Tror original väger kring 650g. Drar det över 20kr/g så väntar jag tills saker går sönder och ser vad plånboken säger
Kikade på newmen, verkar som de ligger något högre än Elite Wheels (628$) och kring samma vikt. Elite ser ut att ha fått bra recensioner även vid reklamationer
DSP grips ligger på 38g medans ESI väger kring 60g.
Redan offrat grepp då det kommer till däck och är rätt halt redan nu då det är blött i skogen så osäker på hur mycket mer jag vill gå ner. Med det sagt kanske det finns bättre o lättare däck där ute?
Letade runt bland pedaler men hittade inget lättare än Stamp 1 om man vill ha plattpedaler men tar gärna emot tips om ni känner till andra

12,4kg är ju riktigt nice, vad vägde den från början?

Fick ner vikt på min mtb genom att byta ut shimano xt till sram xx1 samt sram eagle på både vevnav, vevarmar, sram eagle xx1 på kasett, samt till sram axs eagle Växel, samt till shimano xtr pedaler. Bytte även 29 schwalbe nobby nick 2,35 till slanglöst 29 schwalbe 2,25 racing ralph. Är nöjd. fick bort flera kg genom detta byte och då hade jag redan kolfiber
XT till sram ser ut att kunna spara kring 330g enligt r2-bike (jämförde group sets) men tyvärr för dyrt för min budget

Ingen jätteskillnad i vikt, men Nobby Nic Superground i Soft ger dig mer våt-och lergrepp än dina Rekon (men även aningen lägre vikt)

Inte satt någon budget, ligger kring 7kr/g just nu. Hur mycket kan man spara på en ny dropper? Tror original väger kring 650g. Drar det över 20kr/g så väntar jag tills saker går sönder och ser vad plånboken säger
Kikade på newmen, verkar som de ligger något högre än Elite Wheels (628$) och kring samma vikt. Elite ser ut att ha fått bra recensioner även vid reklamationer
Redan offrat grepp då det kommer till däck och är rätt halt redan nu då det är blött i skogen så osäker på hur mycket mer jag vill gå ner. Med det sagt kanske det finns bättre o lättare däck där ute?
Letade runt bland pedaler men hittade inget lättare än Stamp 1 om man vill ha plattpedaler men tar gärna emot tips om ni känner till andra

Allt blir ju lätt svindyrt när man vill lätta och det är ju inte alltid det blir bästa resultatet. Jag minns inte vad den vägde jag byggde från ett ramkit så hade ingen riktigt startvikt.

Lättaste newmen advanced ligger på 1325g paret för 30id. Ta bort droppern och sätt dit en fast stolpe sen väger du den och sätt tillbaka ?. Död vikt märker du inte så mycket av ändå. Jag hade min crankbrothers highline dropper så hade kunnat skala av ett par hundra gram till...

Jag hade minimala spdpedaler från bontrager. Sram drivlina, väldigt lätta däck och lättviktsskivor.

Kör maxxis rekon exo+ maxxterra blablabla 890g st enligt tillverkaren, har inte vägt dem. Körde DHF och Agressor tidigare, riktigt nöjd med greppet fram, (bak fungerade bra i torrt) men bytte inför ett långlopp i somras. Nuvarande rullar klart bättre. Vilka grejer bytte du?
Jag kör Dissector så tyngre än dina Rekon (men betydligt lättare än DHF/DHR).

Allt blir ju lätt svindyrt när man vill lätta och det är ju inte alltid det blir bästa resultatet. Jag minns inte vad den vägde jag byggde från ett ramkit så hade ingen riktigt startvikt.

Lättaste newmen advanced ligger på 1325g paret för 30id. Ta bort droppern och sätt dit en fast stolpe sen väger du den och sätt tillbaka ?. Död vikt märker du inte så mycket av ändå. Jag hade min crankbrothers highline dropper så hade kunnat skala av ett par hundra gram till...

Jag hade minimala spdpedaler från bontrager. Sram drivlina, väldigt lätta däck och lättviktsskivor.
Intressant med lättviktsskivor, vad använde du där? Kikade på XTR men de såg ut att vara tyngre än det som sitter idag (kanske ska väga upp dem för att vara säker)

Fortsatt jakten och stämt av vikter på r2-bike där jag upptäckte idag att man kan sortera komponent efter vikt

DelarInnanEfterBesparing gCa priskr/g
Bromsskiva 203mm
174​
145​
29​
260​
8,97​
KCNC Brake Disc Razor Rotor
Bromsskiva 180mm
137​
88​
49​
450​
9,18​
ASHIMA Brake Disc AiNEON Rotor
Maxxis rekon 29x2,60 fram
858​
804​
54​
540​
10,00​
Nobby Nic 29 x 2,40 Super Ground ADDIX Soft
Maxxis rekon 29x2,60 bak
858​
804​
54​
540​
10,00​
Nobby Nic 29 x 2,40 Super Ground ADDIX Soft
Hjul
1955​
1490​
465​
7000​
15,05​
Elite wheels pro 36
Broms fram/bak handtag + ok
653​
404​
249​
4100​
16,47​
XTR
Bottom bracket
72​
55​
17​
350​
20,59​
XTR
Flaskhållare
29​
14​
15​
480​
32,00​
TUNE Bottle Cage Wasserträger 2.0
Kedja SLX
280​
267​
13​
600​
46,15​
XTR 126 länk
Dropper post
555​
524​
31​
1850​
59,68​
KIND SHOCK Rage-iS
XT vevarm
511​
466​
45​
3969​
88,20​
xtr 9120
Hade kunnat gå på lättare smalare xc däck men lär ju förstöra glädjen med brötet här i Hellas :)
Däck och bromsskivor ligger väl närmast som inköp och sen hålla utkik på köp&sälj
Fortfarande sugen på hjulen från Elitewheels, verkar som man kan få hem dem för under 7000kr med rabattkod men kanske ska vänta till svarta fredagen eller om det kommer ut begagnat

Jag har vid ett par tillfällen cyklat brant bikepark med min 100mm Xc (progressiv geo, ca 10,5kg). Det som har begränsat mig mest imho har inte varit avsaknad av 40-60mm slaglängd eller nån grad gaffelvinkel för lite, utan för klena däck och dålig bromskraft.

Så lätta hojen på rätt ställen om du vill behålla utförsegenskaper. Personligen har jag slutat med Ashima-typ på bromsskivor, de fungerar imho så mycket sämre än lite rejälare (men inte nödvändigtvis mycket tyngre, däremot dyrare) skivor.

Kanske kunde det vara en idé att sälja hojen och börja om med nåt mer DC eller modern XC? Min spaning är att en sådan hoj är den ultimata stighojen för de allra flesta om man ser till hur folk cyklar och inte till hur de vill cykla.

Jag har vid ett par tillfällen cyklat brant bikepark med min 100mm Xc (progressiv geo, ca 10,5kg). Det som har begränsat mig mest imho har inte varit avsaknad av 40-60mm slaglängd eller nån grad gaffelvinkel för lite, utan för klena däck och dålig bromskraft.

Så lätta hojen på rätt ställen om du vill behålla utförsegenskaper. Personligen har jag slutat med Ashima-typ på bromsskivor, de fungerar imho så mycket sämre än lite rejälare (men inte nödvändigtvis mycket tyngre, däremot dyrare) skivor.

Kanske kunde det vara en idé att sälja hojen och börja om med nåt mer DC eller modern XC? Min spaning är att en sådan hoj är den ultimata stighojen för de allra flesta om man ser till hur folk cyklar och inte till hur de vill cykla.

Dagens XC-cyklar är ju som gårdagens trail. Hade jag gjort om min cykelkarriär så hade jag köpt en lätt DC och kompletterat med en enduro istället för som nu en trailhoj och en DH-cykel. Men det visste jag jag ju inte när jag började.

Pedaler: https://r2-bike.com/XPEDO-Pedals-SPRY-XMX24MC-Platform-black-white-red

Tack, kanske blir dem då Stamp1 tar slut. R2 bike listar Stamp 1 L som 329g så hade väl otur då mina väger 7% mer. Är ju lite det här som är utmaningen då olika produktionsomgångar väger olika och man jagar smågram. Kan lätt bli rätt dyra gram, exempelvis listade Trek originalsadeln till 300g men vägde 246 på köksvågen, nu fick jag nya sadeln för ett oförskämt bra pris men hade varit rätt trist och betalt fullpris och komma hem med en viktbesparing på 35g :)

Tack för tipset med skivorna, är de just ashima du syftar på eller lätta skivor över lag? Precis som du skriver så prioriteras funktionalitet för viktbesparing.
Tror du har helt rätt i dina analys och på 90 talet cyklade man väl odämpat i Hellas. Samtidigt har jag inga ambitioner att bli snabbast utan siktar mest på att skala ett par gram och kan alltid flytta över delarna framöver

Det jag tveklöst märker mest på och som jag kan jämföra back to back är ju lätta hjul vs tunga. Jag har en uppsättning Newmen evolution hjul SL a fram och EG bak och DHF/DHR II 29x2,4" slanglöst med inserts. Samt en uppsättning Newmen advanced SL ax 30 kolhjul och Onza porcupine 29x2,4" slanglöst och inserts. Skiljer antagligen ett kg cirkus, har X01 kasset på kolhjulen och GX på de tyngre.

Men då ska man ju inte glömma att däcken rullar olika lätt också.

Gällande sadlar finns ju lättare alternativ?
Själv köpte jag här på HR, en begagnad Selle Italia SLR 135g för typ 300 spänn.
Drog av dynan efter ett par år för att spara ytterligare några gram, men då blev den inget vidare att sitta på mer än 10 min.

Gällande sadlar finns ju lättare alternativ?
Själv köpte jag här på HR, en begagnad Selle Italia SLR 135g för typ 300 spänn.
Drog av dynan efter ett par år för att spara ytterligare några gram, men då blev den inget vidare att sitta på mer än 10 min.
Får hålla utkik, verkar som bra grejer går på ett par minuter
Vad är det för cykel du lättade?

Det jag tveklöst märker mest på och som jag kan jämföra back to back är ju lätta hjul vs tunga. Jag har en uppsättning Newmen evolution hjul SL a fram och EG bak och DHF/DHR II 29x2,4" slanglöst med inserts. Samt en uppsättning Newmen advanced SL ax 30 kolhjul och Onza porcupine 29x2,4" slanglöst och inserts. Skiljer antagligen ett kg cirkus, har X01 kasset på kolhjulen och GX på de tyngre.

Verkar vara fina hjul. Mina är listade på 1955gram och verkar stämma, var precis ner och vägde bakhjulet som var 12g lättare än

Vad kör du för inserts?
Rent hypotetiskt, då mina hjul väger 1955g,
Skulle jag köpa Kovee Pro 1736g och sen stoppa in mina inserts skulle vikten öka med 20g

Rimligt att ha inserts då det är en kostsam investering samtidigt sticker ju grampriset iväg om det inte blir någon större skillnad på totalvikten

Verkar vara fina hjul. Mina är listade på 1955gram och verkar stämma, var precis ner och vägde bakhjulet som var 12g lättare än

Vad kör du för inserts?
Rent hypotetiskt, då mina hjul väger 1955g,
Skulle jag köpa Kovee Pro 1736g och sen stoppa in mina inserts skulle vikten öka med 20g

Rimligt att ha inserts då det är en kostsam investering samtidigt sticker ju grampriset iväg om det inte blir någon större skillnad på totalvikten
Jag har barberi anaconda på kolhjulen och ptn noodle på de andra.

Nu sitter Garbaruk kassett (356g 10-52) och kedjehjul (34T 66g) på (sparade in 218g). Kassetten är en enhet så man behöver inte hålla på med enskilda drev vid montering
Tycker det växlar smidigare nu än med SLX kassetten, dock hoppade kedjan och sen gick den av där jag lagt på en extra länk så hoppas på att det var mitt fel och inte kedjehjulet som ser liiiite tjockare ut är original (kanske för att det är nytt?)
Cykeln är nere på 13,95kg med DHF2,5/DHR2,4 fram/bak (+156g) då jag saknade greppet
Skulle lätt kunna banta 7-800g till med andra hjul och Nobby Nic som tipsats om i tråden
Skulle man slå till på XTR bromsar och ännu lättare sadel hamnar cykeln kring 12,8kg
Ska ge det ett par mil innan nästa inköp och fortsatt hålla utkik på K&S
1695318226104.png

1695318282830.png

Tillbaka
Topp