Om det inte är någon som redan har rekomenderat Maxxis Ignitor i deras Exception serie så gör jag det nu.
Har haft de i tre-fyra månader nu, och de är, såsom trådskaparn vill det, lätta. På CC står det att de väger 480g/st, men när jag vägde de visade vågen 350g för vardera däck.
Eftersom att jag bara har cyklat på ett par Bontrager ACX och Continental Explorer förr, kan jag bara jämföra Maxxis däcken med dessa.
Något som bör tilläggas är att jag spenderar ganska lite tid på mtb:n, kanske en till max två timmar i veckan, två veckor i månaden.
Då Maxxis däcken som jag kör på är ett par 1.95, vore det nästan lite orättvist att jämföra rullet med de stora Bontrager 2.2orna, för Bontragerdäcken har ingen chans att klå Maxxis i rull.
Jämfört med Continental Explorer 2.1 så rullar Maxxis däcken lite bättre, fast inte signifikant bättre än Continental däcken.
Dock är de mer accelerationsvilliga, inget "faan, nu äre dags att få snurr på traktordäcken igen" utan det känns som om de verkligen följer med smidigt i rotationen.
I rull känns det som att Maxxis Ignitor 1.95 är någon sorts kompromiss mellan Bontrager och Continental däcken. De har inte samma grepp och bett som Bontrager näre blir vått, men den har definitivt inte problem med greppet som Continental (sök upp i ngn tråd, finns nog skrivet svart på vitt).
Rötter och liknande är nemas problemas, och istället för att halka fram som bambi på is vilket jag gjorde när jag hade Cóntinental, så liksom glider man fram kontrollerat. När man tappar greppet över de blöta rötterna känns det nästan som att dem biter tag i omgivningen, och man får snabbt fäste igen.
Punketringar då? Jag måste skatta mig lycklig, för på Bontrager däcken fick jag noll(!) punkteringar under det år jag hade de. På Continental däcken hade jag en enda punka, orsakad av en 7 cm lång spik.
Maxxis har hållit tätt hittils(tre fyra månader).
De verkar ha ganska bra livslängd, ser ut att finnas ungefär 3-4 månaders användning kvar.