Lätta xc-däck

Lätta xc-däck
Maxxis Flyweight är mycket punkterings benägna! Satt sånna på min Univega när jag fick den. Tror att jag pukterade 3-4 ggr på lika många turer innan jag tröttnade. Corden är svag så åk inte emot någonting med dem. Och nämnas bör att med andra däck så kanske jag har 3-4 punkteringar per år högst.

Lätta xc-däck
Spännande tråd ! :o)
Jag körde Conti Gravity i somras ju och dom har ett enormt grepp och man kan stå på hur som helst. Men cykeln kändes seg med dess. Och efter att ha testat 3 olika däck på blöta rötter så vinner Gravity då man helt enkelt kör på så hårt och håller i styret, oaohoooooo !!!!Inte det att dom hade sugåroppar alltså. Det funkade, men som sagt när det skall gå undan sedan, då är dom som s-i-r-a-p. :o)

Varför kommer det inga Twister SS 2,1 på 400g ?

//Skogling

Lätta xc-däck
Jo, jag vet men jag får för mig att Conti är bättre... Ingen här rekommenderar MAXXIS på 330g men däremot har jag en pålitlig källa på Happy som rekommenderar Conti Twister SS ! ;o)

//Skogling

Lätta xc-däck
Kan ju inte annat än att rekomendera Hutch Phyton om det ska gå snabbt och man ska ha bra grepp. Jag tycker att de är snabbare än de flesta semislicks jag har testat. Bra grepp har de också.
När inte Phytons grepp räcker till slänger jag gärna på ett par Miche Wildgripper Hot S... inte så snabba kanske men med dobbar stora som Pomperipossas vårtor räcker greppet till över stock och sten såväl i torrt som i vått.

Lätta xc-däck
Conti Twister SS kan du använda på tävlingar men det är absolut inte ett däck som du ska träna på då det slits väldigt fort. Som bakdäck höll det 20-25 mil men fram håller det ganska mycket längre.

Lätta xc-däck
Visst, men en uppsättning räcker inte en hel säsong! 20-25 mil som bakdäck och lite längre som framdäck, det blir många kronor på en säsong.

Lätta xc-däck
Calle F säger att jag har råd... Jag är ju stockholmare ! = )

Skämt å sido, Phyton väger ju 500g vilket är bra mycket mer än 340 ! Jag har alltid en extra slang med mig när jag är ute. Jag har som sagt kört 100 mil på Twister Pro som är ett cordlager tjockare än SS utan punka. Silfver76 kör på duktigt hårt på sina och får "aldrig" punka. ;o)

//Skogling

Lätta xc-däck
Ted_B Skrev:
-------------------------------------------------------
> Som bakdäck höll det 20-25 mil men fram håller det ganska mycket längre.

Jag har kört två säsonger på Conti Twister, ett par per säsong. Efter säsongen har de varit slut, men att slita ut dem på 25 mil...? Min XC-hoj används mest till tävling, men runt 100 mil per par har det blivit.

Förresten, är det nån som provat riktiga lättviktsdäck, som Twister SS eller Maxxis Flyweight, i kombination med Eclipse eller Stan's? Funkar det?

/Dag

Lätta xc-däck
har just läst tråd på WW där folk frågar om just dessa däck med stans. ska tydligen funka, MEN räkna inte me världens säkraste däck. de har väldigt tunna "väggar" o lär inte vara så stabila me lågt tryck. taget från tråden på WW: "Haven't used them but a friend of mine was running that setup on XTR rims and he managed to do some really bad damage when he hit a rock at a fairly high speed." kostade killen en ny fälg.

har kompis som kört med Kendas 330 grams däck, skar sönder däcket rätt snabbt. hade i och för sig hänt med slang oxå. men man tummar ju lite på hållbargeten när man går ner på dessa vikter.

ja körde Twister supersonic en hel del för 2 sesonger sedan. gick sedan tillbaka till Python, ångrar det inte. inte för att supersonic är ett dåligt däck, men jag gillar python så pass mycket att det är värt de 2-3++ gram tyngre hojjen blir.

Lätta xc-däck
Ted: Jo, jag med... :)

Förmodligen håller mina bra för att terrängen jag åker i är snäll mot däcken. Nästan inga vassa stenar, utan hindren består mest av rötter.

/Dag

Lätta xc-däck
Man får begränsa hjullås och använda både fram och bak lika mycket. Att slita ut ett bakdäck är aldrig svårt oavsett vilka mackor man kör med... = )
Men efter vad jag hört och läst om så är nog Twister SS det bästa lättviktsdäcket så kan känner mig ganska säker nu.

//Skogling

Lätta xc-däck
Nu har jag köpt Continental Explorer Supersonic och använder dessa både fram och bak.
Jag är grymt nöjd med fästet i skogen. Lerrens är helt ok och dom har hyffsad luftkammare. Men greppet är sanslöst !!

Rullmotståndet är väl något högre an t.ex. Twister men jag kompenserar dett med 4 bar i slangarna som är av modell Schwalbe XX-light 95gr.

//Skogling

Lätta xc-däck
Jag har precis köpt ett par Fast Fred, eftersom jag tyckte att mönstret såg bättre ut på dem än Twister. har dock inte hunnit testa dem än. Jag får se ifall jag har rätt.

/Erik

Lätta xc-däck
Själv kör jag på Schwalbe Nobby Nic och det är ett par däck som är både lätta och har ett bra grepp!

Lätta xc-däck
Om det inte är någon som redan har rekomenderat Maxxis Ignitor i deras Exception serie så gör jag det nu.

Har haft de i tre-fyra månader nu, och de är, såsom trådskaparn vill det, lätta. På CC står det att de väger 480g/st, men när jag vägde de visade vågen 350g för vardera däck.
Eftersom att jag bara har cyklat på ett par Bontrager ACX och Continental Explorer förr, kan jag bara jämföra Maxxis däcken med dessa.
Något som bör tilläggas är att jag spenderar ganska lite tid på mtb:n, kanske en till max två timmar i veckan, två veckor i månaden.

Då Maxxis däcken som jag kör på är ett par 1.95, vore det nästan lite orättvist att jämföra rullet med de stora Bontrager 2.2orna, för Bontragerdäcken har ingen chans att klå Maxxis i rull.
Jämfört med Continental Explorer 2.1 så rullar Maxxis däcken lite bättre, fast inte signifikant bättre än Continental däcken.
Dock är de mer accelerationsvilliga, inget "faan, nu äre dags att få snurr på traktordäcken igen" utan det känns som om de verkligen följer med smidigt i rotationen.

I rull känns det som att Maxxis Ignitor 1.95 är någon sorts kompromiss mellan Bontrager och Continental däcken. De har inte samma grepp och bett som Bontrager näre blir vått, men den har definitivt inte problem med greppet som Continental (sök upp i ngn tråd, finns nog skrivet svart på vitt).
Rötter och liknande är nemas problemas, och istället för att halka fram som bambi på is vilket jag gjorde när jag hade Cóntinental, så liksom glider man fram kontrollerat. När man tappar greppet över de blöta rötterna känns det nästan som att dem biter tag i omgivningen, och man får snabbt fäste igen.

Punketringar då? Jag måste skatta mig lycklig, för på Bontrager däcken fick jag noll(!) punkteringar under det år jag hade de. På Continental däcken hade jag en enda punka, orsakad av en 7 cm lång spik.
Maxxis har hållit tätt hittils(tre fyra månader).

De verkar ha ganska bra livslängd, ser ut att finnas ungefär 3-4 månaders användning kvar.

Lätta xc-däck
Har haft Continental Supersonic 1,9 däck med Stan`s i under 1,5 säsong (XC/LL-tävlingar) på tävlingshjul som då blev liktigt lätta(FRM Olympic disk hjul,1430 g). Rullar bra och greppet är ok, men dom bör inte slitas ner för mycket för att börja tappa greppet. Liten luftkammare då blir det också mindre komfort.

Stickan

Lätta xc-däck
Tror jag väcker upp tråden igen om ingen misstycker.. , lätta och bra däck är ju alltid intressant! Är det några nu förresten som kör långloppen med dom här superlätta däcken typ Continental Twister SS, Schwalbe Fast Fred, Richey Z-min etc? Det verkar ju hända en del ändå, Conti Speedking verkar hyffsat bra, eller? Nån som vet vad som utvecklas hos tillverkarna när det gäller lätta xc-däck?

Tillbaka
Topp