Lättare 24” mtb

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Lättare 24” mtb
Barn mtb 24” som inte väger bly?
Köpte en 20” scott roxter, men var tvungen att byta bromsarna direkt till 2 finger pga hans små händer och uppgradera till 11 del så han fick lite lättare och jämnare växlar för sina spinkiga ben, men den är fortfarande ett blysänke ~10kg, nästan hälften av hans vikt. Antar att hjulen är skit och även ramen, så till hans 24” vill jag inte göra samma misstag. Dock så kommer jag flytta över växlar och bromsar (XT), finns det någon vettig 24” som ligger runt 8kg med stel framgaffel och sväljer halv feta däck, dämpare får komma till nästa storlek när han har fått lite vikt tänkte jag.

Lättare 24” mtb
Här finns en som är nästan 8 kg, men 26" versionen passar ofta isf 24".

EDIT: Maxc26 är 7,8 kg med stel gaffel, men man verkar inte kunna beställa med stel gaffel just nu.

Lättare 24” mtb
10kg är väl oki-sh på 24'' tycker jag ändå...barnet har ju blivit större.

Eftersom White väger 10 för 4000 så blir det rätt stora pengar att komma ner till 8kg. Tror det går fint att betala det dubbla och ändå landa på 10kg.

På 24'' är nog 10s med lätt kassett det bästa

Lättare 24” mtb
10kg är väl oki-sh på 24'' tycker jag ändå...barnet har ju blivit större.

Eftersom White väger 10 för 4000 så blir det rätt stora pengar att komma ner till 8kg. Tror det går fint att betala det dubbla och ändå landa på 10kg.

På 24'' är nog 10s med lätt kassett det bästa

OK och OK ... Barncyklar är väldigt tung relativt till vikten och kraften av barn. Men för "bara" 4000 kr kan man inte förvänta sig en mycket lättare cykel. Sen är frågan såklart hur mycket pengar man vill lägga på det.

Lättare 24” mtb

8.9 om man nu kan tror på det

Lättare 24” mtb
Mina grabbar har/haft scott scale 20” och roxter 24” ,alla komponenter , däck/slang/fälgband , Styre 58cm 350gr , styrstam 50mm 250gr tex, vridreglageväxlar dubbla vikten mot trigger 7del stålkassett jämfört med 10delat där hälften av dreven är alu, sadel och sadelstolparna är oxå tunga , jag väntar på ett nytt vevparti (goldix tror jag det heter) , väger hälften av det som sitter på nu , kolfibergaffel halva vikten mot bojsänket som sitter på nu , fälgarna va enkelbottnade å de kändes inte särskilt tunga. ? 24an väger 11kg nu
när jag fått och bytt vevpartiet å resten av delarna så ska jag kolla vad vikten blir då.

Lättare 24” mtb
Mina grabbar har/haft scott scale 20” och roxter 24” ,alla komponenter , däck/slang/fälgband , Styre 58cm 350gr , styrstam 50mm 250gr tex, vridreglageväxlar dubbla vikten mot trigger 7del stålkassett jämfört med 10delat där hälften av dreven är alu, sadel och sadelstolparna är oxå tunga , jag väntar på ett nytt vevparti (goldix tror jag det heter) , väger hälften av det som sitter på nu , kolfibergaffel halva vikten mot bojsänket som sitter på nu , fälgarna va enkelbottnade å de kändes inte särskilt tunga. ? 24an väger 11kg nu
när jag fått och bytt vevpartiet å resten av delarna så ska jag kolla vad vikten blir då.
Vars hittade du kolgaffel? Hitter bara för bmx och osäker om det är samma geo.
Hjulen på roxtern är tunga och naven skit. Upptäckte för sent att dom var för hårt åtdragna så banorna/kulornas/konorna hade tagit stryk, halv löste det med nya konor/kulor, men funderar på helt nya hjul, då fälgarna är ändå budget. Egentligen skulle jag vilja ha ett ramkit…

Lättare 24” mtb
Vars hittade du kolgaffel? Hitter bara för bmx och osäker om det är samma geo.
Hjulen på roxtern är tunga och naven skit. Upptäckte för sent att dom var för hårt åtdragna så banorna/kulornas/konorna hade tagit stryk, halv löste det med nya konor/kulor, men funderar på helt nya hjul, då fälgarna är ändå budget. Egentligen skulle jag vilja ha ett ramkit…
En gammal onone med qr och rakt 1.1/8styrör cirka 3cm högre än original men den är INTE grön så jag får vänta med den ett tag….

Lättare 24” mtb
Lättare 24” mtb
Jag gjorde misstaget att gå från en Woom OFF 20-tummare till en Specialized Riprock 24-tummare för äldsta barnet. Den cykeln är som klistrad i marken och trög som satan. Det två år yngre barnet började cykla ifrån det äldre.

Nu köptes det precis en OFF 26-tummare till äldsta och vips blev unga barnet på Specializeden det långsamma barnet igen. Herregud vad fina och snärtiga Woomhojarna är!

Har inte koll på exakt vad de väger, men jag är grym nöjd med dem. Nästan så jag borde sälja den minsta Woomen och Specializeden och köpa den saknade 24-tummaren också - känns som ett straff för yngsta barnet att cykla på Spezen...

Lättare 24” mtb
Ja. Spec och scott är ofta extremt tunga. Som sagt är rc 400 den enda scott jag känner till som är lätt.
På med full xtr 10s på den så är man nog hemma.

Lättare 24” mtb
Sen får man kanske beroende på behov sansa sig lite. Det kommer tillfälle att lägga pengar senare och det blir svårare vid 26 när dämpare ska på.

För vår del blev det ordentliga skogsturer anpassade för barn först vid 24'' och sen vuxenturer på 26''.
Jag tyckte faktiskt 10.0 kg funkade för vårt behov.

Om inte grabben visar större intresse så kommer 24an bli skolcykel under året och mtb på sommarlovet.

26an har kostat för mycket redan men ska få ny vev när den kommer ner från vinden. Upptäckte först när jag rev att den fått ett boost somax på 850g. Jävla coronacykel.
Det hade blivit billigare att köpa en vmax...

Lättare 24” mtb
Ja, fast varför börja med 12kg scott om man vill ha en lätt mtb? Det kan inte bli billigare än att köpa en vpace?

Det borde vara en lättare gaffel på Scott rc400? Kanske går att hitta som reservdel?

Ja varför börjar man det , det är nu fjärde barnet som använder hojen och som är minst/kortast/lättast vid samma ålder ,
tycker inte att de andra varit hämmade men grejerna är slitna ändå och ska bytas plus att det är kul att bygga och som i mitt fall det enda som jag köpt (nu) är ett vevparti och ett deorenav resten låg på hyllan hemma efter diverse ”uppgraderingar” på andra cyklar.?

Lättare 24” mtb
Ja varför börjar man det , det är nu fjärde barnet som använder hojen och som är minst/kortast/lättast vid samma ålder ,
tycker inte att de andra varit hämmade men grejerna är slitna ändå och ska bytas plus att det är kul att bygga och som i mitt fall det enda som jag köpt (nu) är ett vevparti och ett deorenav resten låg på hyllan hemma efter diverse ”uppgraderingar” på andra cyklar.?
Nej, det förstår jag. Jag tror ts gjort misstaget med 20'' och nu ska börja från scratch med 24''.

Det är klart. Vill man bygga allt och får en scott för 4000 så är det inte mycket mer än vad en ram kostar. Frågan är vad det kostar att nå 8.9 kg som en rc 400 väger.

Lättare 24” mtb
Nej, det förstår jag. Jag tror ts gjort misstaget med 20'' och nu ska börja från scratch med 24''.

Det är klart. Vill man bygga allt och får en scott för 4000 så är det inte mycket mer än vad en ram kostar. Frågan är vad det kostar att nå 8.9 kg som en rc 400 väger.
Har skrivit det förr , skaffa fler barn/syskonbarn så blir det billigare per barn (väl)?

Lättare 24” mtb
Har skrivit det förr , skaffa fler barn/syskonbarn så blir det billigare per barn (väl)?
Precis. Och pojkar blir billigare per mil. Flickan har växt för fort.
Sen är det taskigt att hon fick köra på 165 boost vev på 850g eftersom jag inte kröp ner i just det kaninhålet förrän det var för sent.
Pojken kommer till dukat bord.

Senast ändrad:
Lättare 24” mtb
helst skulle jag vilja ha något riktigt barn anpassat och inte bara till vikten, men tyvärr har jag ingen cnc i vardagsrummet…q faktorn är väl det som stör mig mest. Sonen har väl hälften av min höftbredd, så under 100mm hade vart lämpligt för slippa det brutala anktrampet, men då krävs smalare kedjestag och baknav. Baknavet kanske går att fixa med campa 13 del, men med bara 8 drev? Baknavet måste ju ligga runt 100 det med misstänker jag. Allt blir ju väldigt custom. Nya hjul från Ali till hans nuvarande 20” blir det nog och getto tubeless..

Lättare 24” mtb
helst skulle jag vilja ha något riktigt barn anpassat och inte bara till vikten, men tyvärr har jag ingen cnc i vardagsrummet…q faktorn är väl det som stör mig mest. Sonen har väl hälften av min höftbredd, så under 100mm hade vart lämpligt för slippa det brutala anktrampet, men då krävs smalare kedjestag och baknav. Baknavet kanske går att fixa med campa 13 del, men med bara 8 drev? Baknavet måste ju ligga runt 100 det med misstänker jag. Allt blir ju väldigt custom. Nya hjul från Ali till hans nuvarande 20” blir det nog och getto tubeless..
Överkurs delux. Många av de ovan nämna tillverkarna har ju anpassade vevpartier som fungerar ypperligt. Flera har vad jag vet dessutom skippat boost eftersom de vill hålla nere drivlinebredden av samma anledning.

Lättare 24” mtb
Hamnade i tråden för jag söker också efter en lätt barncykel, därför sent svar.
Spelar pengar ingen roll, finns det ett företag i Österrike som gör lätta MB
mest för tävling.
24" MB omkring 6,6kg men kostar också från 2880€.

Lättare 24” mtb
Hamnade i tråden för jag söker också efter en lätt barncykel, därför sent svar.
Spelar pengar ingen roll, finns det ett företag i Österrike som gör lätta MB
mest för tävling.
24" MB omkring 6,6kg men kostar också från 2880€.

Federleicht nämndes redan tidigare i tråden ;-)

Sen är det ju generellt så att vi föräldrar bryr oss mer än barnen - alltså jag är helt med på att lägga fokus på en så lätt hoj som möjligt, men hyfsad låg vikt i sig räcker generellt väldigt långt. Några mm hit eller dit på vevarmarna, eller optimal retur på gaffeln t.ex. skiter barnen i :)

Speciellt när vi snackar spannet 16-24".
Sen om det tränas cykel mer seriöst osv. så blir det så klart en annan femma men annars räcker det långt att bara köpa en hyggligt lätt hoj från någon av "the usual suspects".

Ett stort problem vi haft med båda barnen och våra Islabikes - det blir alltid ett jäkla liv när det ska bytas till större. Ungarna blir så fästa vid dem att de inte kan förstå varför det skulle vara bra att byta till en större 😂

Lättare 24” mtb
Ett stort problem vi haft med båda barnen och våra Islabikes - det blir alltid ett jäkla liv när det ska bytas till större. Ungarna blir så fästa vid dem att de inte kan förstå varför det skulle vara bra att byta till en större 😂
Jag har haft motsatt "problem". Varje gång jag köpt en för stor cykel för att ha redo när hon växer ur nuvarande, har hon omedelbart roffat åt sig den nya cykeln 😋

Lättare 24” mtb
Federleicht nämndes redan tidigare i tråden ;-)

Sen är det ju generellt så att vi föräldrar bryr oss mer än barnen - alltså jag är helt med på att lägga fokus på en så lätt hoj som möjligt, men hyfsad låg vikt i sig räcker generellt väldigt långt. Några mm hit eller dit på vevarmarna, eller optimal retur på gaffeln t.ex. skiter barnen i :)

Speciellt när vi snackar spannet 16-24".
Sen om det tränas cykel mer seriöst osv. så blir det så klart en annan femma men annars räcker det långt att bara köpa en hyggligt lätt hoj från någon av "the usual suspects".

Sorry, har jag inte sett.
Men garanterar, jobbar inte där och får inga pengar för reklam. :)

Pojken har en gammal Scott som väger 13,5kg.
Fungerar till skolan osv. men vi har börjat med längre turer (25+km) och
då är det en plåga för alla.
Kändes helt fel att resten av familjen har lättare cyklar än 7 åringen.

Vi köpte honom en Corratec Bow i helgen.
Inte riktig MB, inga skivbromsar, ingen dämpare men gamechanger med bara 8,2kg.
Så alla är nöjda.

Tillbaka
Topp