Lättcyklade MTB spår i stockholm

Ritzell

Medlem
Hej, har investerat i en carbonhardtail till sambon. Min övertygelse är att hon som liten och lätt nybörjare kommer ha det enklare och roligare på en lätt (10kg) 27.5 HT än en 3kg tyngre heldämpad.

Vi är inte helt eniga om detta. Hon hävdar att jag borde valt en heldämpad. Jag argumenterar att på stigar som inte är stökiga är bakfjädring inte till någon fördel. Och det finns så mycket stigar av den typen att finna runt stockholm att hon bör kunna köra länge innan hon blir mätt på dessa.

Hon körde tex gröna milslingan på järvafältet men tyckte det bitvis var för mycket rötter. Jag skulle uppskatta tips på snabba/släta spår/stigar i stockholm som ni tror kan ge henne roliga turer.

/Erik

Kanske inte vad du efterfrågar, men besväras man av rötter så är lägre däcktryck och/eller större däck ofta en mycket effektiv åtgärd. Och faktum är att man mycket väl kan få lägre rullmotstånd på köpet, så fort underlaget inte är slätt (såsom på grus eller asfalt).

Du kanske har full koll på detta, men av nån anledning så är det väldigt många nybakade skogscyklister som kör med helt vansinniga däcktryck och därmed får sjukt dåligt grepp, usel komfort och dåligt rull. Alltså värt att kika på:-)

Det finns lättåkta delar på Bogesundslandet om jag minns rätt. Finns väl nån tråd om området som inte bara berör cykelförbudet.

en lätt HT är kul när man uppskattar tekniska och branta backar (men de är ännu roligare med en lätt FS).

Snällaste stigen jag känner till är nog Stockby på lidingö eller ett av de ordinarie mtb spåren i Lida.
Men de är ju inte direkt utan rötter, isf får man köra kuperade grusvägar, vilket är svårt att hitta om man inte ska inkräkta på el-ljus spåren och skapa konflikter med löpare och hundägare...

Sen är ju inte MTB för alla, även om det är på modet sedan en viss OS medalj ;)

?? Hur kan du va så hjärtlös mot sambon TS ? gå genast och köp en fin DYR FS till sambon,mycket skönare att cykla på ;)

Fattar absolut inte resonemanget med att det skulle vara bättre med en HT om man är liten och lätt. Inte heller om man är nybörjare. Är man ny på något så ska man något som är lätthanterligt. Samma sak gäller så gott som alla materialsporter. Hade jag velat få min sambo att tycka MTB är kul hade jag låtit henne prova en FS helst med stora plushjul.

Området bakom Tyresö Golf, mellan Erstaviken och utkanterna av Hellas är en bra mix av väldigt snälla och lätta stigar och grusvägsrally. Finns även dödsrötter om man letar lite. Området runt Nyforsen och Gammelströmmen likaså (Tyresö).

* Järvafältet
* Fornstigen - ja, den är slät jämfört med övrig Stockholmsterräng
* Området mellan Äventyrsbanan och Älta i Hellas

Sen finns det mindre stigar här och där som också är rätt enkla.

För övrigt håller jag med din sambo. Hon skulle helt klart haft roligare på en heldämpad som nybörjare i Stockholmsterrängen. XC hardtails är för släta stigar och tävling.

Järvafältet är allt annat än slätt kring hanstareservatet. Rotigt och blött men visst mindre brötigt än hellas.

gnilrub sa:
Fattar absolut inte resonemanget med att det skulle vara bättre med en HT om man är liten och lätt. Inte heller om man är nybörjare. Är man ny på något så ska man något som är lätthanterligt. Samma sak gäller så gott som alla materialsporter. Hade jag velat få min sambo att tycka MTB är kul hade jag låtit henne prova en FS helst med stora plushjul.

+1

Har en extra cykel: Stumpjumer FSR med plus däck, helt perfekt för nybörjare.
Tjejen har testat både i Hellas och stiger runt Boo, gick hur bra som heldst.
Och då hade hon aldrig kört innan.

HT gör verkligen inte saker lättare, sälj den och köp en dubbeldämpad med 27,5+ däck ???

Senast ändrad:
Jag strosade runt Brantbrinks idrottsplats häromdan. Där såg det ut att finnas lätta men roliga stigar. Dock vet jag inte hur långa dom var.

Kanske inte vad du efterfrågar, men besväras man av rötter så är lägre däcktryck och/eller större däck ofta en mycket effektiv åtgärd. Och faktum är att man mycket väl kan få lägre rullmotstånd på köpet, så fort underlaget inte är slätt (såsom på grus eller asfalt).

Du kanske har full koll på detta, men av nån anledning så är det väldigt många nybakade skogscyklister som kör med helt vansinniga däcktryck och därmed får sjukt dåligt grepp, usel komfort och dåligt rull. Alltså värt att kika på:-)
Vad ska däcktrycket vara?

Vad ska däcktrycket vara?
Hur långt är ett snöre? ? ?

Det går inte att svara på eftersom det beror på vad du väger, hur du cyklar, hur styva däcken är, däckens volym, hur bred fälgen är, och så vidare. Man får prova sig fram, med viss risk för punka om man går för lågt. Det ska inte kännas som att däcken "ormar sig" och man ska naturligtvis helst inte slå igenom, även om inte så hårda genomslag går bra med slanglöst. En slang däremot går sönder nästan oavsett hur löst genomslaget är.

Järvafältet är allt annat än slätt kring hanstareservatet. Rotigt och blött men visst mindre brötigt än hellas.

det går ju att köra en slät runda på Järvafältet, men då måste man hitta rätt bra. Annars är det rätt stökigt på många ställen över hela fältet.
Det stora stigarna har nog alla sina rotiga och leriga partier.

Kul att du får med sambon. Jag skulle tipsa om Fiskartorpet, visst finns det bitvis lite rötter och stenar men däremellan är det väldigt snällt. Så mellan hindrena hinner man hämta andan och samla energi. Min 8 årige son älskade den.

Tillbaka
Topp