Lättrullade Däck till fs hoj.

Wickman

Medlem
Läst massa trådar men alla verkar ha några år på nacken.

Har en trek fuel ex8 med nobby nic 2.4 på.
Däcken funkar utmärkt för min stigcykling.
Men dags för att börja fundera över mer lättrullade däck inför vasan så man hinner lägga lite mil på grusväg. Men dom ska samtidigt funka på lite lättare stig.

Läst lite om Thunder burt och raceking men dom trådarna var några år gamla.

Läst massa trådar men alla verkar ha några år på nacken.

Har en trek fuel ex8 med nobby nic 2.4 på.
Däcken funkar utmärkt för min stigcykling.
Men dags för att börja fundera över mer lättrullade däck inför vasan så man hinner lägga lite mil på grusväg. Men dom ska samtidigt funka på lite lättare stig.

Läst lite om Thunder burt och raceking men dom trådarna var några år gamla.
Rocket Ron, 660gram

Är inte det lite tungt?
De 2.1" Thunder Burt jag sålde i somras vägde under 465g
dsc_0036-jpg.601026

Men de hade några år på nacken, vad dagens modeller väger vet jag inte.

Är inte det lite tungt?
De 2.1" Thunder Burt jag sålde i somras vägde under 465g
dsc_0036-jpg.601026

Men de hade några år på nacken, vad dagens modeller väger vet jag inte.
Ska vi jämföra äpplen mot äpplen så är dom 595gram i 2.1 och Speed. 660 är 2.25 och speedgrip. Ganska rejäl mönsterskillnad :).

1682665477562.png

Jag var i samma situation i fjol.
Bytte stigdäcken till mer lättrullade diton.
Jag köpte faktiskt 3 nya sulor, alla från Schwalbe
Framdäck: Racing Ray 2.2
Bakdäck: Racing Ralph 2.2 och Thunder Burt 2.2
Tanken var att köra TB på Cykelvasan om det var torrt men att ha ett greppigare alternativ om det skulle bli blötföre.
Nu åkte jag på Covid-19 strax innan Cykelvasan så det blev inte testat på riktigt.

Men på träningsrundor kändes det som bra alternativ! Ralph bak greppade betydligt bättre än jag trodde, utmaningen låg snarare i den lilla luftvolymen som gjorde att man lätt studsade omkring när det blev rötter och sten.
Sen lyxade jag till det hela med ett lätt hjulpar till som alltid är skodda med XC-sulorna.
Skönt att slippa joxa för mycket för att byta däck, men det är en annan historia.

Blev inga nya däck till vasan med tanke på föret som är, men tycker faktiskt mina nobby nic är tungtrampade, så är det dom förslagen som gäller ovan tro för att ha lättrullade däck för grus/asfalt samt stig och lättare enduro körning? Vill ha lättrullat med så bra fäste som möjligt :)

Blev inga nya däck till vasan med tanke på föret som är, men tycker faktiskt mina nobby nic är tungtrampade, så är det dom förslagen som gäller ovan tro för att ha lättrullade däck för grus/asfalt samt stig och lättare enduro körning? Vill ha lättrullat med så bra fäste som möjligt :)
Vilka nobby nic har du?

Stor skillnad på super ground och super trail.

Bytte nyss från Magic Mary soft fram och XR5/XR4 bak

Till Nobby Nic soft fram och Wicked will speedgrip bak båda i superground

NN + WW känns som rena räcerdäcken i jämförelse.

Senast ändrad:
Jag har inte testat moderna versioner av NN där kan jag inte uttala mig.
I vanliga fall kör jag Rekon bak och Dissector fram, båda i MaxxTerra-gummi. Detta känns som en bra kompromiss för stigcykling i min hemmaterräng. Stenar och rötter har jag dock inga berghällar. I utförssegment kan jag sakna lite bromsgrepp bak ibland men det ska ju vara kul oxå…. ?

Tillbaka
Topp