Lättrullat framdäck med lite kraftigare sidobbar

magnil

Aktiv medlem
Söker ett lättrullat framdäck för stigcykling när det är torrt & fint. Mer lättrullat än Dissector. Provade Rekon fram idag vilket hade varit perfekt om det haft lite kraftigare sidodobbar, vågade inte lita på det och släppte ett par gånger.
Skulle helst hitta ett Maxxisdäcken men verkar inte finnas något lämpligt. Finns det några bra förslag?

Jag testade Rock Razor fram förra helgen, det är väl egentligen ett utpräglat bakdäck men var ute efter samma sak som du. Funkade oväntat bra men lite läskigt innan kantdobbarna börjar jobba, rullar dock bättre än dissector som jag kör annars (och byte tillbaka till på dagens tur).

Minion SS? Har sidnobbar, är Maxxis, men vet i sjutton om det är ok som framdäck?:unsure:

Tänka också på SS. Skulle tänka att det inte är trevligt fram.

Och Rekon är väl precis däcket man tänker på vid lättrullad + siddobbar.

Tror att min Specialized Ground Control T7, som jag kör bak på vintern, har lite mer grepp än Rekon jag kör bak på sommaren. Men tror att GC har framförallt bättre grepp i mitten.

Schwalbe Wicked Will borde väl kunna vara ett passande däck när det finns att köpa…
Edit: ja inte Maxxis då…

Maxxis-fanboy jag med och ska prova Rekon fram när det torkat upp lite. Jag har inget mellan det och Dissector som egentligen är tillräckligt lättrullat för mig. Minion SS ger väl lite väl fyrkantig profil för ett framdäck på en fälg med ca 30 mm innerbredd.
Kanske Pirelli Scorpion Trail H, Bontrager XR4 eller Spesh Eliminator - med reservation för att jag inte provat nån av dem.

Jag har provat Rekon lite fram på min HT, tycker ändå det fungerar bra till HT-cykling :P Minion SS bak också. Vill man ha det där pålitliga greppet fram skulle jag ändå köra DHF eller typ Dissector.

Maxxis-fanboy jag med och ska prova Rekon fram när det torkat upp lite. Jag har inget mellan det och Dissector som egentligen är tillräckligt lättrullat för mig. Minion SS ger väl lite väl fyrkantig profil för ett framdäck på en fälg med ca 30 mm innerbredd.
Kanske Pirelli Scorpion Trail H, Bontrager XR4 eller Spesh Eliminator - med reservation för att jag inte provat nån av dem.

Specialized Eliminator är en trevligt däck. Jag har bara kört den bak, men den funkar också fram. Gissar dock att det rullar ungefär lika lätt/tung som ett Dissector. Och jag tycker att MaxxTerra är bättre gummi en Spez T7 (förutom på Ground Control som har mindre dubbar som dämpar lite mer).

Vad provade du för storlek på Rekon fram, och vilken gummiblandning? Om 2,4" så kanske 2,6" kan ge tillräckligt grepp. Om Dual så kanske MaxxTerra kan ge tillräckligt grepp.
Vad kör du för däck bak? Där har man ofta mer rullmotstånd att kapa än fram eftersom mer vikt ligger på bakhjulet än framhjulet.

Det enda Maxxis-däck jag kan komma på annars för applikationen är Forekaster 2,35" EXO MaxxTerra, men det har inte direkt grova kantdobbar heller. Dessutom synnerligen flimsigt (120 TPI).

Intressant tråd. Står sj i tankar vad de blir för hjul när de nu blir torrare. Funderar över Nobby Nic fram och wicked will bak på mina trailhjul.

Intressant tråd. Står sj i tankar vad de blir för hjul när de nu blir torrare. Funderar över Nobby Nic fram och wicked will bak på mina trailhjul.
Jag har kört med NN (nya) fram och Rock Razor (gamla) bak när det varit torrt. Funkar bra rullmässigt och RR är lätt, synd bara att nya NN är så tungt även som SuperGround...

Tack för alla tips! Faktiskt sneglat lite på Minion SS och Rock Razor men känns fel och har nog för lite dobbar i mitten. Wicked Will vet jag inte om det ser bättre ut än Rekon?

Det Rekon jag lånat är 2,6 Maxterra. Tyckte redan från början att det såg för dåligt ut och efter att det släppt ett par gånger vågade jag inte lita på det alls. Kanske skall ge det en chans till men tror inte det kommer fungera.

Bak provade jag Aspen 2,4. Hade tänkt Rekon Race men hittade det inte till rätt pris. Blir nog inte mer lättrullat än så men fungerade klart över förväntan på torra stigar igår ?. Var ett par surhål man inte tog sig igenom men inte säkert att man gjort annars heller. Fick inte stopp i några stigningar och släppte inte svängar heller. Det behåller jag.

Det Rekon jag lånat är 2,6 Maxterra. Tyckte redan från början att det såg för dåligt ut och efter att det släppt ett par gånger vågade jag inte lita på det alls. Kanske skall ge det en chans till men tror inte det kommer fungera.

Vilken tryck körde du med?

Lägre tryck ger mycket mer grepp. Tror att jag skulle kunna köra 1,2 bar med en 2,6" däck på 30 mm fälg.

Om du tittar utanför Maxxis familjen så är Bontrager xr4 ett riktigt bra däck, lite aggressivare än Rekon men mkt bra rull. Har mest kört det bak men har även testat det som framdäck och fungerar bra där också. Ska testa det fram ihop med Rock Razor bak på ett hjulpar, tror det kan vara en bra snabb kombo för hyfsat torra stigar.

Onza Porcupine 2,4" är ett fint däck för stig. Jag gillar det och har inga problem att lita på det, har haft det både fram och bak.

Sen tycker jag wolfpack cross/race fungerade bra när det inte var fråga om "döds".

1648528543127.jpeg

Schwable tough tom i 2.35 är enl mej snabb rullat och bra grepp.
Ser ut att vara samma däck (edit: eller snarare mönster) som förra generationen Nobby Nic. Står man ut med badbollskänsla så rullar det mycket bra, ja.

Edit: Fast det ser ut att vara ett riktigt budgetdäck med stålvajer och knallhård gummiblandning. Inget jag skulle kika på om inte plånboken känns onödigt tunn.

Ser ut att vara samma däck (edit: eller snarare mönster) som förra generationen Nobby Nic. Står man ut med badbollskänsla så rullar det mycket bra, ja.

Edit: Fast det ser ut att vara ett riktigt budgetdäck med stålvajer och knallhård gummiblandning. Inget jag skulle kika på om inte plånboken känns onödigt tunn.

Precis, det är budgetversionen av (gamla) Nobby Nic. Tyngre och med ogreppig gummi. Men kanske dämpar den lite bättre?

Gamla Nobby Nic är dock perfekt till barn. Jag är riktigt glad att jag köpte några (med rabatt) inom dom försvan från marknaden. Den är enda 26" däck med rimligt vikt, 645 gram, som har bra grepp och rul. Och dämpningen är ok till en 30 kg åkare.

Tillbaka
Topp