LBS-tabbe eller hjärnspöke?

det är knappast viktigt hur massagen/spänningsbefrielsen utförs. när det knäpper till upphör vridspänningen av ekern, vilket får den att sätta sig korrekt vid navet. den plats vid vilken den i princip alltid går av.

om man behöver upprepa sig ständigt har man antingen fel, eller har uttryckt sig otydligt.

sen finns de som tror att bara ett sätt är riktigt. allt annat ska bekämpas:)

kais01 sa:
det är knappast viktigt hur massagen/spänningsbefrielsen utförs.
Nej
Men, som jag redan har skrivit, är det inte någon spänningsbefrielse om inte kraften i de enskilda ekrarna blir tillräckligt hög för att nå sträckgränsen.
Genom att trycka (nav-)axeln mot en träbit på golvet blir helt enkelt inte kraften i ekrarna tillräckligt hög för det, i stället är det ekrarna på undersidan (mot golvet) som avlastas helt eller nästan helt.
En spänningsbefrielse av spänningarna i ekrarna gör man enl bilden i inlägget ovan, varför man bör göra det beskrivs i hjulbyggargurun Jobst Brandts text: https://happyride.se/forum/read.php/1/3382426/3382636#msg-3382636
Läs dem, det verkar behövas.

Hur många fler ggr ska jag behöva skriva detta?

kais01 sa:
när det knäpper till upphör vridspänningen av ekern, vilket får den att sätta sig korrekt vid navet. den plats vid vilken den i princip alltid går av.
Det är inte säkert, "knäppandet" och "pingandet" kommer troligare från att ekrarna rör sig i nippeln och/eller att nippeln rör sig.
Detta har alltså inget med spänningar i ekern att göra, precis som du själv skriver.
En spänningsbefrielse av spänningarna i ekrarna gör man enl bilden i inlägget ovan, varför man bör göra det beskrivs i hjulbyggargurun Jobst Brandts text: https://happyride.se/forum/read.php/1/3382426/3382636#msg-3382636
Läs dem, det verkar behövas.

/Håkan

Häpp...

Bilagor

• bart-simpson-generator.gif
    bart-simpson-generator.gif
    35.3 KB · Besök: 77
vad skönt att man är stressbefriad både till själ och ekrar efter en fyratimmarsrunda singeltrack med egenhändigt byggda 29 plus-hjul på eftermiddagen. ett antal stenkistor forcerades med fart.

håkan, du behöver inte skriva fler gånger. vi andra kommer fortsätta befria våra ekrar från torsionsstress grundat på friktion i nipplarna när vi bygger hjul. övrig eventuell stress bortser vi lugnt ifrån.

träbitar på golvet kommer inte på fråga. det här görs lättast med hjulaxeln fastsittande. då får man till rätta kraften och kan stressbefria hela hjulet på några sekunder. den där bimanuella metoden du beskriver kan man ju sedan testa, men det brukar enligt min erfarenhet inte sedan tillföra något. utom möjligen efter en stund smärta i fingrarna. men metoden är bra när man byter enstaka ekrar.

genom åren byggt tiotals par hjul och antalet ekrar som sedan gått av kan jag räkna på ena handens fingrar, så något måste ändå blivit rätt trots att jag lärde mig detta innan salig jobst blev en känd man.

hur många gånger är jag uppe i nu?

Ber om ursäkt för dålig återkoppling, men jag tackar så mycket för alla tips! Har fått tips om en mekaniker som tydligen är en jävel på att bygga hjul så jag ska se om han har tid att förbarma sig över det här lilla projektet inom rimlig tid. Tanken är att be om ekerbyte, uppspänning och spänningsbefrielse. Tänkte plocka av själva däcket själv för att undvika att det blir en faktor. Sedan tänkte jag köra med de här fälgarna mest vintertid och hösttid när tempot och därmed belastningarna är mindre.

Förresten, kikar lite på ett hjulpar med EX511-fälgar och samma Hope-nav som jag har nu. De finns dock bara med 28 ekrar och inte 32. Påverkar detta hållbarheten i någon större utsträckning?

AX3L sa:
Har fått tips om en mekaniker som tydligen är en jävel på att bygga hjul så jag ska se om han har tid att förbarma sig över det här lilla projektet inom rimlig tid. Tanken är att be om ekerbyte, uppspänning och spänningsbefrielse.
Låter bra
Hoppas att du blir nöjd med de fixade hjulen.

/Håkan

HåkanC sa:
/Håkan
Hur många gånger som helst eftersom det bara måste ske så om man har den rätta religiösa övertygelsen...
...och det vet ju alla att folk med en religiös övertygelse kan upprepa denna in absurdum.

Tillbaka
Topp