LBS...?

LBS...?
Men om nu LBS, ska försvenskas till LCH, så borde väl MTB försvenskas till BGC, eller nåt sånt. Å som Tobbeförslog, ATB borde bli ATC, Allterängcykel. Men ATC betyder Automatic Train Controll... så jag som banverkare får nu problem...

LBS...?
Hua.. Usch. Nu fick jag flashbacks från när jag skulle ta fram en multimediapresentation åt Ericcson..

Där måste de få bonus för varje ny förkortning de kommer på!
Projektet var iofs kul men man begrep ingenting och det värsta var att det begrep inte alltid själva heller när man frågade.. :-)

LBS...?
FAQ = Frequently Asked Questions -> OFF = Ofta Frågade Frågor eller ännu hellre FFF = Frekvent Frågade Frågor.

Apropå särskrivningar så ska det väl även vara Local BikeShop?

Mats - som egentligen inte har några som helst problem med engelska förkortningar.

LBS...?
FAQ brukar jag översätta med OSF= Ofta Ställda Frågor.

Sen så har jag sett epitete Avancerad TerrängCykel (blir väl ATC då) i en del dagstidningar.

LCH... Ord!!!

Stalle

LBS...?
Eftersom jag är rätt ny i cykelvärlden kan jag säga att jag inte läst LBS förrän jag började läsa här på forumet och tyckte det var rätt konstigt att man inte bara skrev 'cykelaffär'.

Cykelaffärer har funnits i Sverige i 100 (?) år och att man säger cykelaffär eller lokala cykelbutik är ju ganska utbrett. Mountainbike är en ganska ny företelse och eftersom det inte var en svensk uppfinning så har man tagit in ett låneord vilket är på sin plats. Men att skriva LBS istället för cykelaffär är faktiskt bara konstigt - eftersom det inte tillför språket någonting utan bara är en direktöversättning som man förkortat. Ungefär som att skriva foodstore/FS istället för mataffär.

Det svenska ordet för Mountainbike borde vara terrängcykel, men nu är ju mountainbike ganska invant. Jag jobbar också i databranschen och har jobbat som konsult i rätt många år - så jag har utvecklat en liten allergi mot att översätta svenska ord till engelska bara för att det låter bättre. Bullshitbingo är väldigt kul på stora seminarier.

LBS...?
Svengelska åt folket :)

LBS är typisk amerikanskt. Kan man förkorta det och göra det till en treställig förkortning så skall man göra det.Men ur lathetssynpunkt så är LBS kortare än cykelaffär, fs kortare än heldämpat och ht kortare än framdämpad.

Dessutom ökar det på den kollegiala sammanhållningen. Bara riktiga cyklister kan kommunicera med riktiga cyklister. Obehöriga göra sig icke besvär!

Någon gammal "Digitalare" här? TOTLA och FOFLA, kommer ni ihåg vad det betydde?

/Mattias (som nästan alltid väljer ett svenskt ord istället för ett svengelskt)

LBS...?
Stämmer bra, sällskap som detta vill gärna ha lite ord som bara "vi invigda" förstår för att skilja "oss" från "dem".

LBS används mycket frekvent i engelsktalande forum, det är väl därifrån det kommer.

Ungefär som TRU är ett begrepp bland AFOL's :-D

TRU = Toyr 'R Us/lokale leksakshandlaren
AFOL = Adult Fan Of LEGO

LBS...?
Att Hucka är väl att hoppa i största allmänhet. Dropp, kaninhopp, hopp i hopp... allt är välkommet.

Där ser du lite av problemet TNT. Hade någon skrivit Hoppa istället för Hucka så hade du ju begripit på en gång. Och hur många gånger har inte frågan om vad LBS betyder på det här forumet?

Det där med speciella ord för speciella intressegrupper är välan inte så kul. Dels blir det lite frimurarorden över det hela. Sen är det svårt för icke invigda att delta vilket jag tycker är lite trist.
Att folk inte orkar översätta eller skapa nya ord istället för de engelska är ju bara pinsamt. Dessutom så översätts rätt många ord men vissa vägrar använda dem.

Svenska - ett frodigt och rejält språk!

Stalle

LBS...?
Hucka syftar väl närmare på att "rycka upp cykeln" vid uthoppet så man inte råkar utför framhjulslandning. Tänk att rulla ut för en lastkaj i maklig fart. Det blir en noslandning och otäck krasch som följd. Att "hucka" utför kanten innebär att dra upp framhjulet samtidigt som man gör ett lätt hopp för att på så vis få balans på cykeln i luften och landa med bakhjulet först (båda samtidigt om man har full-sus). Ja, nått i den stilen...

Svenska -ett inte alltid ett så frodigt språk

LBS...?
Stalle skrev:

>> Att folk inte orkar översätta eller skapa nya ord istället för
> de engelska är ju bara pinsamt.

Inte helt beredd att hålla med där. Speciellt inte om vi pratar om facktermer. En fackterm har en väldefinerad betydelse. Ofta kommer den facktermen att översättas olika beroende på vem som översätter. Om jag inte vet hur den aktuella översättaren har valt att översätta facktermen ifråga så kan lätt en begreppsförbistring uppstå.

Med detta sagt så, javisst, ofta (oftast?) går det alldeles utmärkt att översätta, men vill man ha en precis terminologi så kan det ibland vara vådligt att ge sig på att översätta facktermer, om man inte har någon preskriptiv myndighet som de xenofoba fransmännen har...

/Magnus

LBS...?
Oj, jag som trodde att just den beskrivningen var att "droppa" vad är då "droppa" ? :-)

Jag har tidigare vindsurfat och då hade vi massa roliga uttryck för oss, som tabletop, close-the-gap, spin-out... Men vi sade alltid surfshopen! :-)

LBS...?
vore det inte trevligt om happymtb utvecklades till en hemlig orden där vi skrapar upp knäna tillsammans och dricker varandras blod? Hemliga riter och så. Någon som sett galenskaparnas sketch med pompombröderna?

LBS...?
Man skriver LBS för att särskilja just lokala butiker/verkstad från webbaserade cykelhandlare.

Huck innebär en aktiv "kastning". Man har verkligen satsat på att hjulen kommer att vara i luften ett tag. Kan vara upp, ner eller hur som helst.

Droppa kan bara göras nedåt.

LBS...?
EPIC = minnesvärd härlig långtur ihop med kompisar, en "episk" upplevelse utöver det vanliga... ;-)
Droppa = köra utför en valfri kant(klippa, spång, nortshorebana) och landa med båda hjulen samtidigt, gärna i en sluttande landning med mjukt underlag. Det är väl iaf min tolkning. ;-) Det är som sagt bara ett uttryck för att hoppa ner, det går säkert bra med bakhjuls eller framhjulslandning också...

/Leo

Tillbaka
Topp