LCHF - erfarenheter?

julgus

Aktiv medlem
LCHF - erfarenheter?
Jag behöver gå ned i vikt. Funderar på LCHF-dieten 1-2 månader och samtidigt träna. Kör enligt plan i Trainerroad med ca 7-8 timmar i veckan.

Någon som har erfarenheter?
Jag började i söndags, ganska strikt, och hittills har det fungerat väl med träning. Kanske lite tidigt än att ha någon egentlig uppfattning.

LCHF är kontroversiellt men läser man på så finns det logik bakom.

Är det bara att ladda kolhydrater några dagar innan ett lopp och sedan återgå till dieten?
Det jag har hittat är att det går att vidmakthålla hög intensitet på träningen men att det är mer arbetsamt.

http://www.aleixo.com/biblioteca/obesidade/artigos/gordura5.pdf

LCHF - erfarenheter?
Försöker hålla mig till strikt LCHF enligt de källor jag funnit på nätet. Men jag är ny på detta så jag söker info parallellt.

LCHF - erfarenheter?
Du blir lika fet av fett som du blir grön av grönsaker och söt av socker. Diater i all ära, se till att tajma dem med den för samtiden rådande dietsanningen bara, om ett par år kan det vara diamteralt som gäller.

LCHF - erfarenheter?
Träna mer, ät mindre.
Gör du av med mer kcal än du stoppar i dig går du ner i vikt.
Speciell kost/diet är onödigt. Bättre du siktar på att stoppa i dig bra fett, långsamma kolhydrater och lagom mycket protein.

LCHF känns synonymt med mättat fett, överskott av protein och på tok för mycket salt?

LCHF - erfarenheter?
Mitt recept har gett detta för mig i år:
vikt20150304.png

66 -> 59 kg. 172 cm lång.

Senast ändrad:
LCHF - erfarenheter?
Du kommer säkert få höra från en del här att LCHF är fantastisk. Uppbackat med drösvis av anekdotiska bevis, som ungefär överallt annars.

Men i min värld är LCHF ingenting för folk som tränar, och förmodligen inte för så många andra heller. Modediet med sektvibbar.

LCHF - erfarenheter?
Eveningstar skrev:
-------------------------------------------------------
> Träna mer, ät mindre.
> Gör du av med mer kcal än du stoppar i dig går
> du ner i vikt.
> Speciell kost/diet är onödigt. Bättre du siktar
> på att stoppa i dig bra fett, långsamma
> kolhydrater och lagom mycket protein.
>
> LCHF känns synonymt med mättat fett, överskott
> av protein och på tok för mycket salt?

+1

Jag har blivit tvungen att äta mer sedan jag började pendla.

Jag äter HCHF det enda jag dragit ner på är snacks och godis.

Senast ändrad:
LCHF - erfarenheter?
Jag har gått från 170kg Juni 2010 till 89kg just nu. Någon strikt LCHF har jag aldrig kört men jag har plockat bort mycket av kolhydraterna och istället ätit mycket protein vilket är viktigt om man vill gå ner i vikt utan att tappa muskler.

De första 14 månaderna åt jag så lite kolhydrater som möjligt och tappade 70 kg. Det var inga problem att träna mycket.

Nu försöker jag tävla och tycker att jag behöver lite kolhydrater. Jag äter fortfarande inte bröd, pasta, ris eller potatis till vardags men jag äter gröt varje dag och kanske lite extra kolhydrater de dagar jag tränar hårt.

Egentligen undviker jag inte kolhydrater nu utan äter mat som håller mig mätt länge, då blir det inte mycket kolhydrater. Det bästa är helt enkelt att testa sig fram.

LCHF - erfarenheter?
Eveningstar skrev:

I den populära tolkningen ja. Ursprungligen ska fetterna komma från växtoljor primärt och dieten innehåller mycket baljväxter, feta grönsaker som avokado och ganska små/normala mängder kött. Det låter betydligt hälsosammare tycker jag.

I praktiken har det blivit någon sorts ursäkt för att äta obegränsade mängder rött kött.

Själv käkar jag HCHF.

Senast ändrad:
LCHF - erfarenheter?
Har själv gått ner runt 30kg med hjälp av LCHF. Gick upp cirka 10 av dem under en period när jag återigen slarvade med maten. Har sedan jul gått ner 3kg men verkar ha fastnat på någon platå.

Har ingen större övervikt på pappret. I spegeln skulle man vilja omfördela lite dock :)

Kan instämma med ovan att jag äter inte mer protein än tidigare, däremot klart mycket mer grönsaker.

LCHF - erfarenheter?
Jag är medveten om att LCHF o träning inte är optimalt. För bästa prestation krävs kolhydrater. Men, flera vittnar om att det går att reducera andelen kroppsfett med denna metod och träna utan avsevärd förlust i prestation. Det pekar ju bl a den rapport på som jag länkade till.

Det jag är ute efter är viktreduktion i första hand under kanske 6-8v och i andra hand främst bibehålla träningen/form på nuvarande nivå. Jag förväntar mig kanske inte några större framsteg under denna period utan mer att bara bibehålla formen. Därefter återgår jag till mer normalt sammansatt kost.

Jag ligger på 90kg idag o skulle vilja ned till 80 på sikt. Kanske denna första period skulle kunna ge 4-5 kg?

Flera olika synsätt som väntat. Relativt laddat ämne detta av någon anledning.

En direkt reflektion efter några dagar är att jag äter mindre och är mättare längre. Har dock drabbats av lite huvudvärk vilket tydligen inte är helt ovanligt.

Imorgon blir det TR-pass Jepson 4x8 min intervaller om 95-99% av ftp med spikar på 150%. Det ska bli intressant o ser hur det fungerar efter ett antal dagar på kolhydrat fattigt kost. Passen hittills har fungerar utan anmärkning men de har varit inriktade på lågkadens/kraft. När kadens & kraft ökar så kanske det blir tuffare.

LCHF - erfarenheter?
Tittar jag på min egen viktkurva så gick den ner stadigt 7hg-1kg i veckan när det gick som bäst.

I övrigt verkar det vara fler och fler som väljer train low, race high, sedan vad man egentligen menar med "low" är kanske lite flexibelt :)

LCHF - erfarenheter?
Låter lovande.
Har nog pissat bort dryga kg redan... ;-)
garfunkah skrev:
> Tittar jag på min egen viktkurva så gick den ner
> stadigt 7hg-1kg i veckan när det gick som bäst.
>
> I övrigt verkar det vara fler och fler som
> väljer train low, race high, sedan vad man
> egentligen menar med "low" är kanske lite
> flexibelt :)

LCHF - erfarenheter?
Eveningstar skrev:
> Träna mer, ät mindre.
> Gör du av med mer kcal än du stoppar i dig går
> du ner i vikt.
> Speciell kost/diet är onödigt. Bättre du siktar
> på att stoppa i dig bra fett, långsamma
> kolhydrater och lagom mycket protein.
>

Du tycks ha missförstått hela grejen med LCHF. Äter man fet mat så håller man sig mätt längre tid på en viss mängd kalorier än om man äter fettsnål mat. Alltså blir det totala kaloriintaget lägre och man går ner i vikt. Likaså håller sig blodsockret jämnt och fint vilket är bra för hälsan i många avseenden.

Men visst, man kan dra ner på kalorierna med bibhållet "normal" sammansättning av maten. Men då får man gå hungrig, vilket förmodligen är orsaken till att så många misslyckas med att banta. Det är helt enkelt för plågsamt.

LCHF - erfarenheter?
Jag har kört shakes (typ nutrilett), bytt ut frukost samt lunch och äter en mindre portion lagad kvällsmat (utan kolhydrater). Jag körde detta i 5 veckor och tappade 8kg. Nu har jag börjat äta, men är försiktig med vad jag stoppar i mig. Inte ätit godis, andra sötsaker eller läsk på 6 veckor nu. Håller min vikt bra. Gick från 87,5kg till 78,5. Målet är att landa på 77kg (183cm)

Funkar för mig.

LCHF är inget man ska köra 1-2 månader, utan det är en livsstil som man anpassar sin kost till. Annars kommer du att gå upp i vikt igen när du väl börjar äta kolhydrater igen. LCHF bygger ju på att försätta kroppen i ketosis (kommer inte på det svenska namnet nu). Dvs kroppen börjar omvandla fettet till energi, eftersom den inte får några kolhydrater.

Senast ändrad:
LCHF - erfarenheter?
Varför inte bara köra enligt den gamla klassikern, "spring mer än du äter" . Funkar garanterat. Folk älskar att krångla till sina levnadsvanor helt i onödan.

LCHF - erfarenheter?
Varför skulle man inte kunna köra en period tills målet är nått? Sedan återgå till en balanserad kost med koll på vågen? Det är just förändringen av ketosen som är önskvärd när man vill reducera andelen kroppsfett, dvs har inte kroppen tillgång till glykogen så får den vackert börja spjälka fett + att de uteblivna sockerspikarna inte leder till insulinutsöndring vilket i sin tur skulle leda till fettinsamling i cellerna. Men eftersom det dels är lite bökigt i en familj att köra strikt LCHF för all framtid och att dels kanske inte är optimalt om man vill kunna prestera på cykeln så är det, för mig, önskvärt med en "normal" kost framöver.

Jeppe_E skrev:
> Jag har kört shakes (typ nutrilett), bytt ut
> frukost samt lunch och äter en mindre portion
> lagad kvällsmat (utan kolhydrater). Jag körde
> detta i 5 veckor och tappade 8kg. Nu har jag
> börjat äta, men är försiktig med vad jag
> stoppar i mig. Inte ätit godis, andra sötsaker
> eller läsk på 6 veckor nu. Håller min vikt bra.
> Gick från 87,5kg till 78,5. Målet är att landa
> på 77kg (183cm)
>
> Funkar för mig.
>
> LCHF är inget man ska köra 1-2 månader, utan
> det är en livsstil som man anpassar sin kost
> till. Annars kommer du att gå upp i vikt igen
> när du väl börjar äta kolhydrater igen. LCHF
> bygger ju på att försätta kroppen i ketosis
> (kommer inte på det svenska namnet nu). Dvs
> kroppen börjar omvandla fettet till energi,
> eftersom den inte får några kolhydrater.

Senast ändrad:
LCHF - erfarenheter?
rickards skrev:
> Varför inte bara köra enligt den gamla
> klassikern, "spring mer än du äter" . Funkar
> garanterat. Folk älskar att krångla till sina
> levnadsvanor helt i onödan.

Vi är alla olika, men jag tycker att det är betydligt jobbigare att springa än att äta fet mat.

LCHF - erfarenheter?
julgus skrev:
> En direkt reflektion efter några dagar är att
> jag äter mindre och är mättare längre.

Äta mindre måste du göra, om du vill gå ned i vikt, eftersom fett är mer än dubbelt så energirikt/g som både kolhydrater och protein.
Att du känner dig mätt längre beror inte (enbart) på att du äter mer fett som många LCHFare gärna påstår. Verkligheten är mer komplicerad än så.
Till stor del beror det på att protein, tillsammans med fett, är svårare för kroppen att bryta ned och smälta.
Stekt protein-, och fett-, rik mat, typ stekt kött, korv, bacon mfl, är det ännu svårare för en normal kropps matsmältning att hantera.
Den är även onödigt cancerogen!

Att LCHF skulle vara bra för blodsockerreglering, tex för de som riskerar diabetes typ 2, stämmer inte heller.
Tvärtom i verkligheten faktiskt

/Håkan

LCHF - erfarenheter?
Makten skrev:
> rickards skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför inte bara köra enligt den gamla
> > klassikern, "spring mer än du äter" . Funkar
> > garanterat. Folk älskar att krångla till sina
> > levnadsvanor helt i onödan.
>
> Vi är alla olika, men jag tycker att det är
> betydligt jobbigare att springa än att äta fet
> mat.

Cykla mer då ;)

Jo, det är klart folk är olika. Men jag tycker många krånglar till livet med diverse kortsiktiga trenddieter istället för att ha en vettig balans genom åren.

LCHF - erfarenheter?
Jag har gått ned nästan 30 kg på det traditionella sättet. Det gick det med men var inte särskilt kul. Man fick intala sig att hungerkänslorna var en vän...svårt som fan. En vän upplyste mig om LCHF och jag var mycket skeptisk men efter att ha läst på lite så lät det inte helt orimligt, teoretiskt.
Men det får absolut inte bli outhärdligt att träna för jag har lyckats bygga lite form (med mina mått mätt) under vintern. Den vill jag ha kvar. Går det ut över träningen i för stor grad får jag tänka om.

LCHF - erfarenheter?
julgus skrev:
> Varför skulle man inte kunna köra en period
> tills målet är nått? Sedan återgå till en
> balanserad kost med koll på vågen?

Det är nog det bästa sättet att använda LCF,
innan alla de negativa effekterna blir för dominerande
tex för lite hälsosamma tarmbakterier, dålig glukostolerans och ett allt för högt blodsocker på morgonen mfl mfl.

/Håkan

LCHF - erfarenheter?
HåkanC skrev:
> Att LCHF skulle vara bra för blodsockerreglering,
> tex för de som riskerar diabetes typ 2, stämmer
> inte heller.
> Tvärtom i verkligheten faktiskt

Var har du fått det ifrån? Det är tämligen oomstridligt så att blodsockret hålls jämnare med mindre kolhydratrik kost.

Jag vet inte hur trovärdig den här sidan är, men det är bara ett av mängder av exempel: http://www.kostdoktorn.se/hej-da-typ-2-diabetes-med-lchf

LCHF - erfarenheter?
rickards skrev:
> Kostdokorn brukar ha lite svårigheter med att
> vara objektiv.
>
> http://traningslara.se/kostdoktorn-har-svart-med-h
> ur-man-tolkar-studier/

Det var inte särskilt förvånande. Folk som lobbar för saker brukar gärna välja bort "felaktiga" studieresultat:-) Men nu var det ju HåkanC:s påstående jag bemötte, med ett exempel (eller egentligen flera) som råkade finnas hos kostdoktorn.

Så, på vilket sätt skulle LCHF vara sämre för dem som riskerar diabetes typ 2, som HåkanC påstår?

LCHF - erfarenheter?
rickards skrev:
> Kostdokorn brukar ha lite svårigheter med att
> vara objektiv.

Han raderar även alla kommentarer som försöker påpeka det orimliga i det han skriver.

Men det finns bättre LCHF-källor
"Det finns ännu några inom LCHF-rörelsen som med emfas fortfarande påstår att inuiter åt LCHF-kost men i själva verket så åt de precis som alla andra folkslag nära Arktis en extrem högproteinkost "
och
"Det är helt klart att LCHF har positiva effekter för många. Det ger viktnedgång för många och underlättar för diabetiker och prediabetiker och andra med metabolt syndrom att hålla blodsockret någorlunda under kontroll. Men att därifrån dra slutsatsen att LCHF är den definitiva och slutgiltiga lösningen på alla dessa problem håller inte. LCHF är i princip symptomlindrande men påverkar oftast inte det grundläggande problemet med insulinresistens. Många diabetiker vaknar upp med ett allt för högt blodsocker på morgonen trots strikt LCHF. Många ser sin glukostolerans försämras vid strikt LCHF och åker dit vid minsta lilla felsteg."
Från
http://www.lchf.se

/Håkan

/Håkan

LCHF - erfarenheter?
HåkanC skrev:
> rickards skrev:
> -----
> > Kostdokorn brukar ha lite svårigheter med att
> > vara objektiv.
>
> Han raderar även alla kommentarer som försöker
> påpeka det orimliga i det han skriver.
>
> Men det finns bättre LCHF-källor
> "Det finns ännu några inom LCHF-rörelsen som
> med emfas fortfarande påstår att inuiter åt
> LCHF-kost men i själva verket så åt de precis
> som alla andra folkslag nära Arktis en extrem
> högproteinkost "
> och
> "Det är helt klart att LCHF har positiva effekter
> för många. Det ger viktnedgång för många och
> underlättar för diabetiker och prediabetiker och
> andra med metabolt syndrom att hålla blodsockret
> någorlunda under kontroll. Men att därifrån dra
> slutsatsen att LCHF är den definitiva och
> slutgiltiga lösningen på alla dessa problem
> håller inte. LCHF är i princip symptomlindrande
> men påverkar oftast inte det grundläggande
> problemet med insulinresistens. Många diabetiker
> vaknar upp med ett allt för högt blodsocker på
> morgonen trots strikt LCHF. Många ser sin
> glukostolerans försämras vid strikt LCHF och
> åker dit vid minsta lilla felsteg."
> Från
> http://www.lchf.se

Det där var inte ett vettigt försvar för det du skrev till mig. Dessutom är texten lika anekdotisk som de som jag länkade till hos kostdoktorn.

Man kan vända på steken och fråga sig om lika många hade utvecklat diabetes typ 2 om de ätit mindre kolhydrater.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Typ_2-diabetes

" Fetma tros vara den primära underliggande orsaken till typ 2-diabetes hos de individer som bär genetiska anlag för sjukdomen."

Så, blir man fet av fett eller av kolhydrater? Jag är helt övertygad om det sistnämna. Var och en får lyckligtvis tänka fritt och om en del vill fortsätta med vansinnet att försöka hålla nere på det viktigaste näringsämnet som kroppen är anpassad för, så varsågoda:-)

LCHF - erfarenheter?
Makten skrev:
>
> Men visst, man kan dra ner på kalorierna med
> bibhållet "normal" sammansättning av maten. Men
> då får man gå hungrig, vilket förmodligen är
> orsaken till att så många misslyckas med att
> banta. Det är helt enkelt för plågsamt.

Ja, LCHF-sekterister påtalar gärna att man blir så väldigt hungrig av att dra ner på kaloriintaget. Men det stämmer ju inte, om man gör det med måtta och äter bra grejer i övrigt.

LCHF - erfarenheter?
Problemet med dieter är att man oftast får lika många olika svar som antal man frågar. Jag kör på "lite skit av allt" så blir det förhoppningsvis iallafall skapligt i slutändan :) Håller utan problem fläsket under 10 % året runt då jag som sagt gillar att träna mer än jag äter.

LCHF - erfarenheter?
Jag kan tänka mig att LCHF kan vara en vettig diet om man kör den vegitariskt, men då tycker nog många att det inte blir så kul längre.

Själv så försöker jag äta balanserat. Vill man bara gå ner i vikt så brukar det räcka med att ta tag i sitt småätande och sluta upp med kakor/bullar/godis etc.

LCHF - erfarenheter?
Makten skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > rickards skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kostdokorn brukar ha lite svårigheter med
> att
> > > vara objektiv.
> >
> > Han raderar även alla kommentarer som
> försöker
> > påpeka det orimliga i det han skriver.
> >
> > Men det finns bättre LCHF-källor
> > "Det finns ännu några inom LCHF-rörelsen som
> > med emfas fortfarande påstår att inuiter åt
> > LCHF-kost men i själva verket så åt de
> precis
> > som alla andra folkslag nära Arktis en extrem
> > högproteinkost "
> > och
> > "Det är helt klart att LCHF har positiva
> effekter
> > för många. Det ger viktnedgång för många
> och
> > underlättar för diabetiker och prediabetiker
> och
> > andra med metabolt syndrom att hålla
> blodsockret
> > någorlunda under kontroll. Men att därifrån
> dra
> > slutsatsen att LCHF är den definitiva och
> > slutgiltiga lösningen på alla dessa problem
> > håller inte. LCHF är i princip
> symptomlindrande
> > men påverkar oftast inte det grundläggande
> > problemet med insulinresistens. Många
> diabetiker
> > vaknar upp med ett allt för högt blodsocker
> på
> > morgonen trots strikt LCHF. Många ser sin
> > glukostolerans försämras vid strikt LCHF och
> > åker dit vid minsta lilla felsteg."
> > Från
> > http://www.lchf.se
>
> Det där var inte ett vettigt försvar för det du
> skrev till mig. Dessutom är texten lika
> anekdotisk som de som jag länkade till hos
> kostdoktorn.
>
> Man kan vända på steken och fråga sig om lika
> många hade utvecklat diabetes typ 2 om de ätit
> mindre kolhydrater.
>
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Typ_2-diabetes
>
> " Fetma tros vara den primära underliggande
> orsaken till typ 2-diabetes hos de individer som
> bär genetiska anlag för sjukdomen."
>
> Så, blir man fet av fett eller av kolhydrater?
> Jag är helt övertygad om det sistnämna. Var och
> en får lyckligtvis tänka fritt och om en del
> vill fortsätta med vansinnet att försöka hålla
> nere på det viktigaste näringsämnet som kroppen
> är anpassad för, så varsågoda:-)

Om du tror på ett så enkelt samband så är du rätt enkelspårig i dina tankegångar. Likt många andra processer här i världen lär samband vara betydligt mer komplexa och mångdimensionella, innehålla hystereseffekter och ha en dubbelriktad kasualitet. Men du är inte ensam, det förefaller vara en mänsklig svaghet att leta efter enkla förklaringsmodeller, även i sådana fall där dessa inte finns.

LCHF - erfarenheter?
Fliken skrev:
> Om du tror på ett så enkelt samband så är du
> rätt enkelspårig i dina tankegångar. Likt
> många andra processer här i världen lär
> samband vara betydligt mer komplexa och
> mångdimensionella, innehålla hystereseffekter
> och ha en dubbelriktad kasualitet. Men du är inte
> ensam, det förefaller vara en mänsklig svaghet
> att leta efter enkla förklaringsmodeller, även i
> sådana fall där dessa inte finns.

Den största svagheten i det här fallet torde ligga hos dem som vägrar ta till sig nya rön utan istället sitter fast i 40-50 år gamla kostråd. För min del vet jag att LCHF funkar utmärkt eftersom jag har provat själv. Jag gick ner från 85 till 75 kilo på ungefär en månad utan att göra ett jota annat än att äta mer fett och mindre kolhydrater.

Sen vet jag inte vad det är för "enkla förklaringsmodeller" du avser. Jag nöjer mig med att konstatera att teorin kan bekräftas i praktiken. Därtill vet jag en rad människor som aldrig lyckas gå ner i vikt hur mycket de än vill, för att de lyssnar på sina galna dietister som förespråkar lågfettkost. Stackars arma krakar.

LCHF - erfarenheter?
Makten skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Om du tror på ett så enkelt samband så är
> du
> > rätt enkelspårig i dina tankegångar. Likt
> > många andra processer här i världen lär
> > samband vara betydligt mer komplexa och
> > mångdimensionella, innehålla hystereseffekter
> > och ha en dubbelriktad kasualitet. Men du är
> inte
> > ensam, det förefaller vara en mänsklig
> svaghet
> > att leta efter enkla förklaringsmodeller, även
> i
> > sådana fall där dessa inte finns.
>
> Den största svagheten i det här fallet torde
> ligga hos dem som vägrar ta till sig nya rön
> utan istället sitter fast i 40-50 år gamla
> kostråd. För min del vet jag att LCHF funkar
> utmärkt eftersom jag har provat själv. Jag gick
> ner från 85 till 75 kilo på ungefär en månad
> utan att göra ett jota annat än att äta mer
> fett och mindre kolhydrater.
>
> Sen vet jag inte vad det är för "enkla
> förklaringsmodeller" du avser. Jag nöjer mig med
> att konstatera att teorin kan bekräftas i
> praktiken. Därtill vet jag en rad människor som
> aldrig lyckas gå ner i vikt hur mycket de än
> vill, för att de lyssnar på sina galna dietister
> som förespråkar lågfettkost. Stackars arma
> krakar.

With all due respect, men du går inte ner de vikterna på den tiden. Du har tappat vätska.

LCHF - erfarenheter?
Fliken skrev:
> With all due respect, men du går inte ner de
> vikterna på den tiden. Du har tappat vätska.

Det kan ha varit längre än en månad, men det spelar ingen större roll. Det intressanta är att jag kunde äta när jag ville och tills jag var mätt, varje måltid. Inget behov av att hålla igen alltså.

Sen tycker jag att det är intressant hur man avfärdas som nån slags extremist bara för att man påtalar de eventuella fördelarna med LCHF. Jag påstår inte att det är den enda gudsvälsignade metoden för att gå ner i vikt. Däremot är det tämligen tröttsamt att möta så hårt motstånd varje gång, på till synes oförklarliga grunder (jag avser inte dig). Vad är det som är så farligt och skrämmande med LCHF att man inte kan erkänna att det kanske faktiskt funkar, även om det såklart finns tveksamheter och oklarheter? Varför detta ständiga ältande om att det "bara handlar om att göra av med fler kalorier än man äter"? Det kan ju ske på flera olika sätt, så är det då inte högintressant om man kan göra det utan att aktivt behöva begränsa mängden mat man sätter i sig?

Man kan alltid prova själv och se vad som händer. Eller så kan man ansluta sig till häxprocessdrivarna och motarbeta hädelsen av den heliga tallriksmodellen;-)

LCHF - erfarenheter?
Jag vill bara berätta att jag precis ätit 3 ostmackor, 2 mackor med jordnötssmör och sylt och toppade det hela med en stor tallrik glass med strössel och chokladsås. Nu ska jag bli tjock! :)

Bilagor

• IMG_20150304_230340.JPG
    IMG_20150304_230340.JPG
    48.4 KB · Besök: 121
LCHF - erfarenheter?
Makten skrev:
> ju ske på flera olika sätt, så är det då inte
> högintressant om man kan göra det utan att
> aktivt behöva begränsa mängden mat man sätter
> i sig?

Om man gillar bröd, pasta, potatis osv är det nog en rätt rejäl aktiv begränsning man behöver utsätta sig för om man ämnar köra LCHF.

Jag påstår inte att dieten inte funkar för att gå ner i vikt, men det är inget annat än just en diet. Ingen magi.

Tillbaka
Topp