LCHF - erfarenheter?

LCHF - erfarenheter?
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> julgus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En direkt reflektion efter några dagar är att
> > jag äter mindre och är mättare längre.
>
> Äta mindre måste du göra, om du vill gå ned i
> vikt, eftersom fett är mer än dubbelt så
> energirikt/g som både kolhydrater och protein.
> Att du känner dig mätt längre beror inte
> (enbart) på att du äter mer fett som många
> LCHFare gärna påstår. Verkligheten är mer
> komplicerad än så.
> Till stor del beror det på att protein,
> tillsammans med fett, är svårare för kroppen
> att bryta ned och smälta.
> Stekt protein-, och fett-, rik mat, typ stekt
> kött, korv, bacon mfl, är det ännu svårare
> för en normal kropps matsmältning att hantera.
> Den är även onödigt cancerogen!
>
> Att LCHF skulle vara bra för blodsockerreglering,
> tex för de som riskerar diabetes typ 2, stämmer
> inte heller.
> Tvärtom i verkligheten faktiskt
>
>
> /Håkan

Nu får du gärna förklara för mig som har diabets, halverat min insulin intag, minskat min kolestrol, minskat min vikt på grund av att jag har uteslutit kolhydrater? Jag har käkat LCHF men är inte strikt på den utan käkar rotfrukter(inte potatis) och fuskar lite ibland. Men har uteslutit pasta, ris, potatis och allt socker så klart.

När jag fick diabetes fick man inte äta varken potatis, pasta eller ris faktiskt. Men året efter så släppte de på den regeln från dietisten.

För övrigt tränar jag ca 5-7 pass i vecka minst plus cyklar ca 10 mil i veckan på lågkolhydrats kost.

Och att jag mår bra i kroppen är bevisat både från läkare i Sverige och i Danmark där jag bor nu...

//H

Senast ändrad:
LCHF - erfarenheter?
ipv6 skrev:
> Om man gillar bröd, pasta, potatis osv är det
> nog en rätt rejäl aktiv begränsning man
> behöver utsätta sig för om man ämnar köra
> LCHF.

Jag kanske var otydlig, men med begränsning avsåg jag att man inte äter tills man är mätt. Om man vill gå ner i vikt så måste man ju rimligen ändra på något. Ett sätt är att äta samma saker som vanligt fast mindre. Ett annat är att äta nån annan mat och om denna andra mat är fetare så är chanserna goda att man fortfarande kan äta tills man blir mätt OCH samtidigt gå ner i vikt.

Sen finns det såklart en del som kan stoppa i sig vad som helst och ändå vara hur slanka som helst. Jag var sån tills ungefär i 25-årsåldern. Tyvärr inte nu längre;-)

LCHF - erfarenheter?
Äter någon slags vegetarisk variant av LCHF. Har kritikerna av den testat? Tycker egentligen inte den är så extrem som den framställs av kritiker. Mår man så bra av att moffa i sig pasta, spannmål, vetemjöl och socker?

För mig räcker det att det funkar och att jag mår bra, men visst: to each his own.

LCHF - erfarenheter?
thisismycat skrev:
> Äter någon slags vegetarisk variant av LCHF. Har
> kritikerna av den testat? Tycker egentligen inte
> den är så extrem som den framställs av
> kritiker. Mår man så bra av att moffa i sig
> pasta, spannmål, vetemjöl och socker?

Jag mår skitbra av öl.

LCHF - erfarenheter?
Varför är alla så rädda för hunger? Det är för tusan inte svält vi pratar om, utan hunger.
Bara under min livstid så ser man ju på mängden mat, och hur frekvent den intas, hos gemene man varför också allt fler är överviktiga.
Speciellt det där "fredagsmyset" har ju ökat i mängd (det verkar också vara fredag flera gånger i veckan)
En 33cl dricka och några väl utvalda godisbitar från under kioskdisken var vad man stoppade i sig i godisväg högst en gång i veckan. Idag är det ju ett halvt kilo godis och 1,5l dricka, kanske flera gånger i veckan.
Ja, då kan det ju vara bra att dra ner på kolhydraterna lite om man vill se det så.

LCHF - erfarenheter?
julgus skrev:

> Någon som har erfarenheter?
> Jag började i söndags, ganska strikt, och
> hittills har det fungerat väl med träning.

1) Tänkte gå från normalviktig till slimmad och efter två veckor och -3kg med fettsnål kalorireducerad kost stod jag inte ut längre så jag testade LCHF.

2) Fick en otrolig kick av det och livsglädjen ("är det värt det")som försvann under svälten kom tillbaka. Resultat -3kg till utan hunger och med en rad andra positiva fördelar.

3) Resultatet fick mig såklart intresserad av "logiken" bakom vilket gett mig många insikter kring fett, kolhydrater, blodsocker, aptit mm.

4) Prestandamässigt, mätt i watt, tappar jag dock på LCHF å andra sidan är hög prestanda inte samma sak som god hälsa och gott välbefinnande. Försöker nu finna en nivå av kolhydratintag som ger en det bästa av två världar.

Träffade en läkare på en fest nyligen som själv körde LCHF i någon form och kunde konstatera fantastiska resultat hos patienter (som inget läkemedel åstadkommit) men han konstaterade också att "det finns ett krig därute".

Jo det verkar finnas ett krig därute och även här inne :) personligen tycker jag det är ett onödigt krig.

Det finns betydligt mer som förenar än som skiljer kombattanterna åt i huvudsak är de eniga om nedanstående:

1) Fettskräcken är överdriven.
2) Läsk är kanske världens sämsta livsmedel.
3) Processad mat bör undvikas.
4) Drick inte dina kalorier.
5) Skräpmat lurar din aptit.
6) Dra ner på vitt mjöl och socker.
7) Grönsaker är nyttigare än frukt.
8) Chips passar bäst ihop med öl.

LCHF - erfarenheter?
Tänk efter nu. Är det viktminskning eller fettminskning ni är ute efter. Det första uppnås exvis genom bastubad och kortare LCHF då man förlorar i kroppen bundet vattnet. Det andra går långsammare än X ( flertal) kg på Y (fåtal) veckor.

Bevisvärdet av X och Y är lägre än vad man vill tro.

LCHF - erfarenheter?
Tille skrev:
> Jag försöker äta hyfsat nyttiga saker i lagom
> mängd. + MASSA VIN

Det här verkar vara en rätt vettig inställning till kost.

LCHF - erfarenheter?
Fliken skrev:
> Tänk efter nu. Är det viktminskning eller
> fettminskning ni är ute efter. Det första
> uppnås exvis genom bastubad och kortare LCHF då
> man förlorar i kroppen bundet vattnet. Det andra
> går långsammare än X ( flertal) kg på Y
> (fåtal) veckor.
>
> Bevisvärdet av X och Y är lägre än vad man
> vill tro.

Det har du rätt i men i mitt anekdotiska fall så var den första viktminskningen på 3kg gjord på "vanlig" kost men med mindre portioner. Det tömde samtliga depåer som jag upplever det eftersom jag var helt slö, matt, håglös och yr. Nästa fas av viktminskningen, på lchf, gjordes med full energi och livsglädje och utan några som helst svältsymptom. En sådant återställande av livsglädje och energi skulle med normal kost resultera i en omedelbar viktökning (vatten) på 2-3kg istället för en ytterliggare nedgång.

LCHF - erfarenheter?
Tille skrev:
> Jag försöker äta hyfsat nyttiga saker i lagom
> mängd. + MASSA VIN

Jag försöker göra detsamma + EN MASSA SVIN.

LCHF - erfarenheter?
eketjall skrev:
> Varför är alla så rädda för hunger? Det är
> för tusan inte svält vi pratar om, utan hunger.

Frågan är väl varför man ska vara hungrig om det inte behövs.

LCHF - erfarenheter?
Här är mina erfarenheter:

Vikt: Gick ner 35kg och har hållit vikten. Ser inte tjock ut längre :)

Blodsocker: Hade typ2 diabetes-diagnos. Har det inte längre. Kollat regelbundet hos läkare

Energi: Kan cykla dubbelt så länge jmf med när jag blodsockerbonkade. Trycker jag i mig snabba kolhydrater verkar det som att jag blir lite mer explosiv, men tar slut betydligt snabbare.

Diabetesläkaren som diagnosticerade mig ville sätta mig på insulin, men efter övertalning fick jag 2 månader på mig att se om mina värden ändrades något. Kommentaren "Hur har du lyckats med det här?" var ganska häftig. Nu har jag riktigt bra blodvärden. Anekdotisk bevisföring visst, men det finns flera studier, främst i USA, som också visar att kolhydratfattig kost är bra för blodsockerreglering. Läkare i USA rekommenderar kosten till typ2 i större utsträckning än i Sverige där man fortfarande är insnöande på mediciner.

LCHF - erfarenheter?
Luthman Photography skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Jag försöker äta hyfsat nyttiga saker i
> lagom
> > mängd. + MASSA VIN
>
>
> Det här verkar vara en rätt vettig inställning
> till kost.

Tyvärr finns det begränsade möjligheter att skydda konceptet och göra pengar på bokrättigheterna.

LCHF - erfarenheter?
eketjall skrev:
> Varför är alla så rädda för hunger? Det är
> för tusan inte svält vi pratar om, utan hunger.

Precis. Det är som att alkoholister inte behöver supa. Det är bara att dricka lagom. Problem solved!

LCHF - erfarenheter?
Tille skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag försöker äta hyfsat nyttiga saker i
> > lagom
> > > mängd. + MASSA VIN
> >
> >
> > Det här verkar vara en rätt vettig
> inställning
> > till kost.
>
> Tyvärr finns det begränsade möjligheter att
> skydda konceptet och göra pengar på
> bokrättigheterna.

Trist. Det vore ju annars rätt kul att trend-hetsa folk att äta som vanligt.

LCHF - erfarenheter?
BOFH skrev:
> Här är mina erfarenheter:
>
> Vikt: Gick ner 35kg och har hållit vikten. Ser
> inte tjock ut längre :)
>
> Blodsocker: Hade typ2 diabetes-diagnos. Har det
> inte längre. Kollat regelbundet hos läkare
>
> Energi: Kan cykla dubbelt så länge jmf med när
> jag blodsockerbonkade. Trycker jag i mig snabba
> kolhydrater verkar det som att jag blir lite mer
> explosiv, men tar slut betydligt snabbare.
>
> Diabetesläkaren som diagnosticerade mig ville
> sätta mig på insulin, men efter övertalning
> fick jag 2 månader på mig att se om mina värden
> ändrades något. Kommentaren "Hur har du lyckats
> med det här?" var ganska häftig. Nu har jag
> riktigt bra blodvärden. Anekdotisk bevisföring
> visst, men det finns flera studier, främst i USA,
> som också visar att kolhydratfattig kost är bra
> för blodsockerreglering. Läkare i USA
> rekommenderar kosten till typ2 i större
> utsträckning än i Sverige där man fortfarande
> är insnöande på mediciner.

Det råder väl inga större tvivel om att om man dumpar kolhydrater så sänker man blodsockret och kan gå ner i vikt. Min pappa gjorde samma sak när han fick åldersdiabetes (typ 2). Hans blodsocker är lägre än mitt och han har tappat runt 50 kg i vikt.

MEN, det är skillnad på att skippa kolhydrater och att käka LCHF. "HF"-delen är väl den som är diskutabel. Att dra ner på kolhydrater är inte samma sak som att äta smör med sked (överdrift, men ni fattar vad jag menar).

LCHF - erfarenheter?
Har tappat 20+ kilo sen i somras. Ju hårdare jag följer LCHF ju snabbare tappar jag vikt. Perioder där jag äter annat stannar viktminskningen av. Jag kommer nog att hålla det här sättet att äta en 10-15 kg till sen får vi se.

LCHF - erfarenheter?

>
> MEN, det är skillnad på att skippa kolhydrater
> och att käka LCHF. "HF"-delen är väl den som
> är diskutabel. Att dra ner på kolhydrater är
> inte samma sak som att äta smör med sked
> (överdrift, men ni fattar vad jag menar).

Nej för om du skipper kolhydraterna så äter du ju lågkolhydratkost och det är ju samma sak som LCHF.

Ingen diet förespråkar HP så den hålls ju konstant.

LCHF - erfarenheter?
Kudos skrev:

> Nej för om du skipper kolhydraterna så äter du
> ju lågkolhydratkost och det är ju samma sak som
> LCHF.
>

Det går faktiskt att äta LCLF om man har ett gediget fettlager. Jag testade det i några månader framgångsrikt. :)

Senast ändrad:
LCHF - erfarenheter?
Kudos skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
>
> >
> > MEN, det är skillnad på att skippa
> kolhydrater
> > och att käka LCHF. "HF"-delen är väl den som
> > är diskutabel. Att dra ner på kolhydrater är
> > inte samma sak som att äta smör med sked
> > (överdrift, men ni fattar vad jag menar).
>
>
> Nej för om du skipper kolhydraterna så äter du
> ju lågkolhydratkost och det är ju samma sak som
> LCHF.
>
> Ingen diet förespråkar HP så den hålls ju
> konstant.

DÅ borde den heta LC. HF står ju för High Fat om jag inte är felinformerad. Om man då ska följa den dieten så bör man sänka sitt kolhydratintag och höja sitt fettintag. Annars är det ju inte LCHF.

LCHF - erfarenheter?
jonja skrev:
> Varför slog aldrig LCLPLF-dieten?

Det var stödgalor mot den på 80-talet som en massa popmusiker engagerade sig i.

LCHF - erfarenheter?
Det har sagts mycket bra om LCHF hittills i tråden och det märks att det finns en hel del fördomar som cirkulerar fortfarande.

Jag äter LCHF sedan något år tillbaka. För att jag gillar grejen med stabilt blodsocker och att min kropp äter sitt eget fett när den är hungrig och jag inte ger den mat. Dessutom är kolhydratrik kost inflammatorisk, vilket jag gärna också undviker.

Men, ibland tar jag en bärs och njuter av livet, sen återgår jag till det som jag mår bra utav.

Vad det gäller LCHF som bantningsdiet, den funkar så länge man håller den och inte fuskar. Precis som alla dieter håller så länge man inte fuskar. Skillnaden från andra dieter är att jag inte känner att jag offrar särskilt mycket livskvalitet genom att äta LCHF.

Myterna:

Man ökar sitt intag av protein (läs kött, gärna rött kött om man är riktigt fördomsfull). Nej. Jag tog bort kolhydraterna och ökade mängden fett. Går hur bra som helst att äta smör med sked f.ö.
Mängden kött jag äter per lagad måltid är ca 150g. Det är långt över ett hållbart dagligt intag, men det är precis lika mycket som jag åt innan. Jag tror också att det är en rätt så normal mängd.

Träna på LCHF:
Det går precis lika bra som på vilken annan kost som helst. Jag presterar inte sämre på de styrketräningspass jag kör i veckan eller i min dagliga cykelpendling till jobbet. Dessutom äter jag aldrig mellan middag och lunch nästa dag på vardagar, men tränar gärna på morgonen före jobbet. Inte det heller påverkar tärningen negativt.

Det finns många som skriver bra och klokt om LCHF. En är kostdoktorn
http://www.kostdoktorn.se/

Den andra är bioteknologen Martina, som också skrivit boken Fettfrälst och kör sin blogg om träning och hälsa med sig själv som experimentobjekt. Hon skriver mycket om just träning och LCHF ihop.
http://martinas.nu/
http://martinas.nu/

LCHF - erfarenheter?
TBone skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > Varför slog aldrig LCLPLF-dieten?
>
>
> Det var stödgalor mot den på 80-talet som en
> massa popmusiker engagerade sig i.

Ändå har den fått stort genomslag i vissa delar av världen.

LCHF - erfarenheter?
Tsukuyomi skrev:

>
> Träna på LCHF:
> Det går precis lika bra som på vilken annan kost
> som helst. Jag presterar inte sämre på de
> styrketräningspass jag kör i veckan eller i min
> dagliga cykelpendling till jobbet.

Håller med om att det går utmärkt att träna på LCHF eller fastande mage och att det känns bra på alla sätt och vis. Dock är det tyvärr så att när man kopplar på wattmätaren så presterar man sämre. Jag misstänker att man tolkar förmågan att hålla hög puls på träningspassen som ett tecken på att man orkar ge järnet.

Så här min personliga upplevelse jag det: Med en LFHC-diet är man seg, slö och svängig ända tills man börjar trycka på. Ibland har man inte ens lust att träna. Men när man väl kommit igång och fått upp trycket så kan man trycka på riktigt, riktigt mycket, hjärtat pumpar på tills benen skriker av mjölksyra. Fina wattsiffror.

På en LCHF-diet är man däremot pigg, alert och stabil och man har lust att röra sig fast när man trycker på så räcker inte fettdriften till och pulsen ligger duktigt högt och medan benen känns hur bra som helst eftersom de nu inte utför alls samma arbete. Fina pulssiffror som kan tolkas som om man också presterat bra.

Jag tror helt enkelt att pulsklockan är vanligare än wattmätaren bland de som försvarar LCHF som en diet för prestation.

LCHF - erfarenheter?
Sådärja, nu har vi alla gissat, spekulerat och kommit med lite anekdoter som bevis på att den ena dieten är bättre än den andra. Det är precis det här som är problemet med dieter, alla är vi olika och fungerar tydligen olika. Jag har iallafall kommit med bildbevis på att man inte blir tjock av att äta massor med kolhydrater och en del socker ibland. :)

LCHF - erfarenheter?
Kudos skrev:
> Tsukuyomi skrev:
> -----
>
> >
> > Träna på LCHF:
> > Det går precis lika bra som på vilken annan
> kost
> > som helst. Jag presterar inte sämre på de
> > styrketräningspass jag kör i veckan eller i
> min
> > dagliga cykelpendling till jobbet.
>
>
>
> Jag tror helt enkelt att pulsklockan är vanligare
> än wattmätaren bland de som försvarar LCHF som
> en diet för prestation.

NU blev jag lite intresserad av att läsa på om wattmätare. Har hittills inte kört med någon elektronisk mätning alls. Kör olympiska lyft när jag gymmar och mäter mig mig på hur väl jag utför varje set och enskild rep. Så länge jag klarar av att höja vikterna enligt planen känns det dock okej på LCHF. Det ska kanske tilläggas att jag kör aminosyror (BCAA) före och efter varje styrketräningspass.

Just innan jag gick över till LCHF så hade jag bott i ett år i Japan och levt på ris, nudlar, fisk och grillat med mycket grönsaker där köttandelen per portion nog sällan var över 75g. Det gick också bra, men jag tappade nästan 10kg på ett år, vilket inte var önskvärt.

@rickards, vad det gäller ditt välmående så säger inte utsidan särskilt mycket om hur du ser ut inuti. Jag har en brorsa som lever på coca cola men är bra mycket mer rippad än mig på utsidan. Vem av oss tror du löper störst risk att få kostrelaterade sjukdomar? :)

LCHF - erfarenheter?
Tsukuyomi skrev:

>
> @rickards, vad det gäller ditt välmående så
> säger inte utsidan särskilt mycket om hur du ser
> ut inuti. Jag har en brorsa som lever på coca
> cola men är bra mycket mer rippad än mig på
> utsidan. Vem av oss tror du löper störst risk
> att få kostrelaterade sjukdomar? :)

Äh, ni kan vara lugna, jag äter en väldigt allsidig kost och tränar väldigt allsidigt. Alla värden är utmärka. Dock är jag varken rädd för varken kolhydrater eller fett så länge det äts med måtta. Äter även socker som en vanlig människa , men sällan godis eller sötsaker, dock kan jag gärna äta det också när det bjuds eller om jag blir sugen. Gillar grönsaker och tar även en öl ibland. Det jag vill framhäva är att jag inte tror på kortsiktiga dieter, det gäller att ha en vettig balans genom livet. Jag cyklar hyggligt fort och springer ganska långt, och råkar även vara även vara starkare än de flesta jag känner. Jag gillar att både äta och träna. Inte konstigare än så.

LCHF - erfarenheter?
Japanerna lyckas ju föresten bli urgamla och har rätt lite problem med diabetes och övervikt trots att ris är basföda. Oj vad farligt det måste vara.

LCHF - erfarenheter?
> Tille skrev:
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tille skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag försöker äta hyfsat nyttiga saker i
> > > lagom
> > > > mängd. + MASSA VIN
> > >
> > >
> > > Det här verkar vara en rätt vettig
> > inställning
> > > till kost.
> >
> > Tyvärr finns det begränsade möjligheter att
> > skydda konceptet och göra pengar på
> > bokrättigheterna.
>
> Trist. Det vore ju annars rätt kul att
> trend-hetsa folk att äta som vanligt.

Den trendiga kostcirkel- och tallriksmetoden. Helt ny och revolutionerande.

LCHF - erfarenheter?
Tränar du 7-8 timmar i veckan så finns det ingen orsak att köra någon diet. Du kommer att gå ner i vikt ändå med den träningsdosen. Se till att köra pass utan att ha ätit 3-4 timmar innan. Se även till att få in långa tidiga morgonhelgpass på ca 3 timmar (eller mer), utan att äta frukost först. Du kommer att få en fin och jämn viktnedgång. Den sortens viktnedgångar som fås med dieter visar sig ju oftast vara tillfällga (du går upp igen när du slutat med dieten).

LCHF - erfarenheter?
Fulkinesen skrev:
> Tränar du 7-8 timmar i veckan så finns det ingen
> orsak att köra någon diet. Du kommer att gå ner
> i vikt ändå med den träningsdosen.

Va?

LCHF - erfarenheter?
Fulkinesen skrev:
> Den sortens viktnedgångar som fås
> med dieter visar sig ju oftast vara tillfällga
> (du går upp igen när du slutat med dieten).

Du menar ungefär som att man går upp igen när man slutar träna och att det därför är bortkastat att träna?

LCHF - erfarenheter?
Makten skrev:
> Fulkinesen skrev:
> -----
> > Den sortens viktnedgångar som fås
> > med dieter visar sig ju oftast vara tillfällga
> > (du går upp igen när du slutat med dieten).
>
> Du menar ungefär som att man går upp igen när
> man slutar träna och att det därför är
> bortkastat att träna?

Faktum är att man blir tjock av att banta.

http://tranastyrka.se/hur-du-blir-tjock-av-att-banta/

Sen är det självklart bra att göra sig av med övervikt, men quick fixes funkar sisådär.

LCHF - erfarenheter?
rickards skrev:
> Makten skrev:
> -----
> > Fulkinesen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den sortens viktnedgångar som fås
> > > med dieter visar sig ju oftast vara
> tillfällga
> > > (du går upp igen när du slutat med dieten).
> >
> > Du menar ungefär som att man går upp igen
> när
> > man slutar träna och att det därför är
> > bortkastat att träna?
>
>
> Faktum är att man blir tjock av att banta.
>
> http://tranastyrka.se/hur-du-blir-tjock-av-att-ban
> ta/
>
> Sen är det självklart bra att göra sig av med
> övervikt, men quick fixes funkar sisådär.

Faktum är statistiskt att de som bantar är de som är tjocka. Man kan skojja om kausaliteten men det skulle kunna misstänkas att bantning har en förklarande faktorn till att skapa övervikt.

LCHF - erfarenheter?
Fliken skrev:
.
>
> Faktum är statistiskt att de som bantar är de
> som är tjocka. Man kan skojja om kausaliteten men
> det skulle kunna misstänkas att bantning har en
> förklarande faktorn till att skapa övervikt.

Jo, det är klart :)

Fast det som är intresserant är ju det här :

"Men det finns faktiskt studier på tvillingpar som visat att det finns en mekanism som faktiskt gör att risken för övervikt ökar ju fler gånger man har bantat."

LCHF - erfarenheter?
rickards skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> .
> >
> > Faktum är statistiskt att de som bantar är de
> > som är tjocka. Man kan skojja om kausaliteten
> men
> > det skulle kunna misstänkas att bantning har
> en
> > förklarande faktorn till att skapa övervikt.
>
> Jo, det är klart :)
>
> Fast det som är intresserant är ju det här :
>
> "Men det finns faktiskt studier på tvillingpar
> som visat att det finns en mekanism som faktiskt
> gör att risken för övervikt ökar ju fler
> gånger man har bantat."

Korrelation eller kausalitet? Finns det studier på att folk som blivit överviktiga,sagt "fuck it, jag äter allt jag får lust till" och då blivit normalviktiga?

LCHF - erfarenheter?
Makten skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > Varför är alla så rädda för hunger? Det
> är
> > för tusan inte svält vi pratar om, utan
> hunger.
>
> Frågan är väl varför man ska vara hungrig om
> det inte behövs.

För mig är frågan varför jag ska hoppa över kolhydraterna om det inte behövs.

Men det där med att det inte är någon fara att vara hungrig är liksom något som hänger kvar från barndomen.
Det lagade mål mat man fick på vardagar var det som serverades i skolan. Hemma åt man mackor och fil till frukost, mellis (ibland) och kvällsmat.
På helgen var det lunch vid 15-16 tiden och var man ute och lekte med kompisar då så blev det bara mackor och fil om man inte ville äta kallt, vilket man inte ville.

Efter ett antal år med sambo/fru så blev det lagad mat till middag också. Tränade inget heller. Under de åren vägde jag också som mest (tänka sig) även om jag egentligen aldrig varit direkt överviktig (har väl legat på BMI 26-27 som mest och över 25 anses visst vara övervikt)

Äter iofs fortfarande två lagade mål mat på vardagarna. Jag ska ju ändå fixa matlåda och barnen blir galna varje gång jag säger att jag överlevde till 20års ålder på macka och fil till kvällsmat.
Portionerna däremot är mindre nu, och jag tränar.
Visst skulle jag gärna kapa ett par tre kilo eller kanske fem, men jag är inte riktigt beredd att göra de förändringar som krävs, än.
Vad det handlar om för mig är att ta bort "tomma" kolhydrater, dvs sånna som väldigt få människor skulle klassa som mat.
Jag är ingen överdriven gottegris och är ingen som alltid har något hemma som jag småäter på, MEN, säkert en gång per vecka gottas det, och då gottas det rejält, liksom allt på en gång.
Skulle nog kunna dra ner lite på portionerna också om jag verkligen satsade allt på att kapa dom där kilona.
Då skulle det inte handla om någon diet, utan att helt enkelt gå från den energibalans jag har nu (dvs jag ligger still i vikt) till en lägre energibalans.

LCHF - erfarenheter?
TBone skrev:
> Fulkinesen skrev:
> -----
> > Tränar du 7-8 timmar i veckan så finns det
> ingen
> > orsak att köra någon diet. Du kommer att gå
> ner
> > i vikt ändå med den träningsdosen.
>
> Va?

Vilken del förstår du inte? En person som tränar 7-8 timmar i veckan bränner mycket energi och får hög ämnesomsättning. Personen i fråga kommer naturligt att gå ner i vikt. Naturligtvis förutsätter det att den personen inte har en helt galen kost på andra sätt, dvs frossar i godis, glass och läsk. Men det kommer inte krävas en 'diet' för att han ska gå ner i vikt om han tränar så mycket.

LCHF - erfarenheter?
Fulkinesen skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > Fulkinesen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tränar du 7-8 timmar i veckan så finns det
> > ingen
> > > orsak att köra någon diet. Du kommer att
> gå
> > ner
> > > i vikt ändå med den träningsdosen.
> >
> > Va?
>
> Vilken del förstår du inte?

Jag förstår inte hur du räknar och hur du tänker

> En person som
> tränar 7-8 timmar i veckan bränner mycket energi
> och får hög ämnesomsättning. Personen i fråga
> kommer naturligt att gå ner i vikt. Naturligtvis
> förutsätter det att den personen inte har en
> helt galen kost på andra sätt, dvs frossar i
> godis, glass och läsk. Men det kommer inte
> krävas en 'diet' för att han ska gå ner i vikt
> om han tränar så mycket.

Hur mycket mer energi gör man av med per dygn om man tränar 7-8 h /vecka?

LCHF - erfarenheter?
Tränar man mycket finns risken att man kompensationsäter. Och den risken är stor. Innan jag tog tag i mina viktproblem trodde jag att det skulle hjälpa att bara cykla mycket, men när man kommer hem och är svinhungrig och trycker i sig 300gr spaghetti och kompletterar med några mackor vitt bröd på kvällen så spelar det ingen roll att man cyklar mycket. Behöver absolut inte vara glass, godis och läsk. Personligen har jag aldrig varit mycket för att äta godis, men blev fet ändå eftersom jag var så förtjust i kolhydrater i andra former.

Givetvis är de olika LCHF-varianterna mindre lyckade om man tror att man kan återgå till det gamla när man nått sin målvikt. Det är livsstilsförändring som gäller. Och det innefattar både kost och motion, men kosten är viktigare än motionen är min erfarenhet.

LCHF - erfarenheter?
> men kosten är
> viktigare än motionen är min erfarenhet.

Samma slutsats drog för övrigt även William Banting d.y. redan 1789, så du är helt klart inne på något centralt här.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp