LCHF - erfarenheter?

LCHF - erfarenheter?
Dagens meny bestod av följande:

frukost kl 09
Rullar av dessa
3 skivor ost 240 kcal 0 kolhydrater
3 skivor skinka 46 kcal 0,7 gram kolhydrater
40 gram majonnäs 240 kcal 0,4 gram kolhydrater
drycken till morgonen
2 espresso 17 kcal 3 gram kolhydrater

Lunch kl 13

Dessa saker hoprörda:
Keso 150 gram 150 kcal 2,8 gram kolhydrater
Strimlad skinka 100 gram 100 kcal
Majonäs 40 gram 240 kcal 0,4 gram kolhydrater
Ägg 1 st 75 kcal 0,2 gram kolhydrater
dryck
Pepsi Max 0,33 2 kcal

kvällsmat kl 18

chilli corn Carne 400 gram 474 kcal 16,2 gram kolhydrater
creme fraîches 25 gram 80 kcal 0,6 gram kolhydrater
dryck Vatten

Totalt:

1714 kcal
26 gram kolhydrater
107 gram protein
128 gram fett

Arbetade hela dagen och cyklade 13 km MTB. Enligt Apple Watch så har jag förbränt 4500 kcal.
tagit 14 enheter snabbinsulin plus långtidsverkande så klart. Det har varit en bra dag. Och inte hungrig alls och ett blodsocker värde på 5,6 i snitt genom hela dagen.

Vad jobbar du med? 4500 kcal förbränning låter rätt mycket.

LCHF - erfarenheter?
Ni som säger att ni är carnivorer, hur tänker ni kring ökad risk för cancer? En snabb googling på koppling mellan köttkonsumtion och cancer ger ju ganska nedslående resultat om man vill hålla sig på en hög nivå av köttätande.
Efter rökning är övervikt den största påverkbara riskfaktorn för cancer. Den stora majoriteten äter enligt LCHF för att få bukt på sin övervikt. Resterande gör det för att förbättra olika medicinska tillstånd, som typ 2 diabetes, mag-tarm sjukdomar osv. Man får helt enkelt väga riskerna mot varandra. Så är det ju i livet, nästan allt är en risk.

LCHF - erfarenheter?
Ni som säger att ni är carnivorer, hur tänker ni kring ökad risk för cancer? En snabb googling på koppling mellan köttkonsumtion och cancer ger ju ganska nedslående resultat om man vill hålla sig på en hög nivå av köttätande.

Endast "processat" kött är kopplat till cancer.

Senast ändrad:
LCHF - erfarenheter?
Många dieter inkl LCHF fungerar säkert för många som vill gå ner i vikt eftersom man under tiden man kör en diet är väldigt fokuserad på vad man stoppar i sig men framför allt på vad man inte stoppar i sig.

För många eller kanske t o m de flesta är inte dieter av olika slag hållbara över tid pga olika anledningar. Många återgår då till att äta och leva som man gjorde innan och inte sällan går man upp de kilon man lyckats gå ner och ibland lägger man på sig några nya kilon pga att ämnesomsättningen minskat.

Hållbar viktnedgång tror jag kräver en livsstilsförändring av något slag. Jag tror att för de allra flesta som lagt på sig lite för många kilon är det inte ris/pasta/potatis som är boven utan allt annat man också stoppar i sig i form av godis, läsk, kakor, alkohol, vitt bröd etc som mest innehåller en massa tomma kalorier.

Min killgissning är att många som kör t ex LCHF och som tycker det fungerar inte bara aktar sig för att äta för mycket av ris/pasta/potatis utan även ovan nämnda tomma kalorier och att det kanske egentligen är just uteslutande av dessa som står för den verkliga nyttan.

Själv har jag haft "turen" att aldrig lagt på mig oönskad vikt trots att jag aldrig funderat speciellt mycket över vad jag stoppat i mig. Äter själv mycket kolhydrater i form av pasta/ris/potatis men äter nästan aldrig bröd, dricker aldrig läsk/energidrycker, har aldrig ätit speciellt mycket godis, men däremot väldigt mycket chips i perioder. Har tidigare gärna druckit både öl, vin och whiskey vid flera tillfällen i veckan under många år. Väger idag ca 2 kg mer än vad jag gjorde i slutet av förra årtusendet, 66kg fördelat på 181cm.

LCHF - erfarenheter?
Många dieter inkl LCHF fungerar säkert för många som vill gå ner i vikt eftersom man under tiden man kör en diet är väldigt fokuserad på vad man stoppar i sig men framför allt på vad man inte stoppar i sig.

För många eller kanske t o m de flesta är inte dieter av olika slag hållbara över tid pga olika anledningar. Många återgår då till att äta och leva som man gjorde innan och inte sällan går man upp de kilon man lyckats gå ner och ibland lägger man på sig några nya kilon pga att ämnesomsättningen minskat.

Hållbar viktnedgång tror jag kräver en livsstilsförändring av något slag. Jag tror att för de allra flesta som lagt på sig lite för många kilon är det inte ris/pasta/potatis som är boven utan allt annat man också stoppar i sig i form av godis, läsk, kakor, alkohol, vitt bröd etc som mest innehåller en massa tomma kalorier.

Min killgissning är att många som kör t ex LCHF och som tycker det fungerar inte bara aktar sig för att äta för mycket av ris/pasta/potatis utan även ovan nämnda tomma kalorier och att det kanske egentligen är just uteslutande av dessa som står för den verkliga nyttan.

Själv har jag haft "turen" att aldrig lagt på mig oönskad vikt trots att jag aldrig funderat speciellt mycket över vad jag stoppat i mig. Äter själv mycket kolhydrater i form av pasta/ris/potatis men äter nästan aldrig bröd, dricker aldrig läsk/energidrycker, har aldrig ätit speciellt mycket godis, men däremot väldigt mycket chips i perioder. Har tidigare gärna druckit både öl, vin och whiskey vid flera tillfällen i veckan under många år. Väger idag ca 2 kg mer än vad jag gjorde i slutet av förra årtusendet, 66kg fördelat på 181cm.

Jag tycker det är en ganska bra killgissning. Jag skulle påstå att alla vettiga dieter förbjuder dessa saker. Men har lite eller helt olika förklaringar till varför dessa saker ska undvikas. På 80-90-talen var det för mycket fett i pizza, enligt LCHF är det för mycket kolhydrater.

Du håller dig smal :)

LCHF - erfarenheter?

Lite som för narkomaner eller alkoholister, det är inte helt ovanligt att de ingår i religiösa grupper/sekter. Det är ett sätt att komma bort från det gamla. Ett ganska vanligt beteende och för vissa livsnödvändigt. Dock innebär det inte per automatik att det är något bra....men oftast bättre än det tidigare. Ja jag jämför i det här fallet dieter med sekter då det är ungefär samma fenomen bland "medlemmarna".

LCHF - erfarenheter?
Jag är inte på något sätt sekteristisk. Vet att LCHF är enormt positivt för mig och flera andra, och uppmanar gärna folk att våga testa om de ser ut att kunna ha nytta av det. Har provat runt en hel del, t ex vego som inte alls funkade för mig. Jag försöker inte övertala någon, bara att ta det jag säger seriöst istället för att kalla det sekteristiskt eller något annat dumt och sedan strunta i att ens försöka förstå.

Den här tråden är full av märkliga påhopp, okunskap och myter. Är det vettigt att hålla på så mot folk som bara säger att LCHF funkar för dem och att det kan vara värt för andra att prova?

Senast ändrad:
LCHF - erfarenheter?
Jag är inte på något sätt sekteristisk. Vet att LCHF är enormt positivt för mig och flera andra, och uppmanar gärna folk att våga testa om de ser ut att kunna ha nytta av det. Har provat runt en hel del, t ex vego som inte alls funkade för mig. Jag försöker inte övertala någon, bara att ta det jag säger seriöst istället för att kalla det sekteristiskt eller något annat dumt och sedan strunta i att ens försöka förstå.

Den här tråden är full av märkliga påhopp och okunskap. Är det vettigt att hålla på så mot folk som bara säger att LCHF funkar för dem och att det kan vara värt för andra att prova?

Absolut inget fel med LCHF om det leder till ökad hälsa.

Men många verkar vara lite fanatiska och förstår inte att det även kan ha negativa effekter.

Främst ökat SHBG, möjligtvis sämre för tarmfloran och dessutom är det inte speciellt nyttigt att äta charkuterier i stora mängder vilket vissa gör.

Många verkar även tro att insulin endast utsöndras efter kolhydratintag, vilket är helt fel då det även utsöndras vid förhöjd aminosyrakoncentration i blodet.

Och det sista är att man ofta svartmålar insulin som fienden, när det inte alls stämmer. Det finns en anledning till att kroppen produceras insulin till att börja med.

Alla mina inlägg har dessutom varit sakliga och uppbackade med vetenskapliga studier.

Edit: Och nu menar jag inte att pasta, bröd och dylikt är bra för hälsan eller vikten.

Utan snarare rotfrukter, bönor, frukt och dylikt som man innehålla en hel del kolhydrater, men även fibrer så man håller sig mätt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp