LCHF & fysisk prestation

LCHF & fysisk prestation
NLC sa:
20 mil på 6 timmar inklusive stopp är inte illa pinkat.

Självklart är det individuellt hur mycket energi man behöver tillföra under turen men det beror ju ffa på vilken intensitet (och variation av den samma) man tänker hålla.

Inget som jag gör själv idagsläget, normalt är vi 2-4 personer. 33-35 i rullsnitt och ett stopp på 10-15min brukar ge 6h i totaltid. Det är oväsentligt för syftet med inlägget men skrev det som referens när det i LCHF-kretsar framställs som att det är överlägset vid uthållighetsidrott.

Sen är det ju som du skriver individuellt men också till stor del träningsbart.

LCHF & fysisk prestation
Transwave sa:
Jag fixade 200km rundan på 10h 45min inkl lunchstopp, och då gav jag allt.

Då får man nog konstatera att blomkålsgratäng och kokosolja inte är något vidare att cykla på. Jag tycker att jag själv är riktigt långsam som cyklar på 9-timmar för en 200K med mycket fikapaus..

LCHF & fysisk prestation
Spacekitty sa:
Då får man nog konstatera att blomkålsgratäng och kokosolja inte är något vidare att cykla på. Jag tycker att jag själv är riktigt långsam som cyklar på 9-timmar för en 200K med mycket fikapaus..

Jag är inte den bästa personen att jämföra med, jag har belastningsskada i båda knän samt halvtrasigt högerben efter en trafikolycka, jag är tacksam över att jag kan cykla 200km öht samt att jag kan gå utan käpp. Jag kan endast jämföra med mig själv och vad som funkar bättre/sämre mot mina tidigare prestationer, och det är det jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

En poäng i jockes inlägg som jag missade igår var att jag åt väldigt mycket, och jag skulle nog kunna klara mig med att äta mindre, och ev cykla fortare. Magen var kanske onödigt full efter både frukost och lunch. Säsongen har bara börjat så jag har gott om tid till att experimentera och hitta något som funkar optimalt, jag har fortfarande massor att lära mig :)

Senast ändrad:
LCHF & fysisk prestation
Vad vill du uppnå med din cykling? Trampa på i lugnt tempo så kan du äta precis vad du vill.

Vill du bli snabb så är det kolhydrater som gäller med påfyllning under tiden du cyklar. Du måste givetvis öka ansträngningen när du cyklar om du vill bli snabbare.

Det går att cykla väldigt långt på det lagrade fettet vi har runt magen men snabbt går det inte.

LCHF & fysisk prestation
izar sa:
Det går att cykla väldigt långt på det lagrade fettet vi har runt magen men snabbt går det inte.

Definiera långt och snabbt. Jag skulle snarare säga att det krävs väldigt god adaption för att kunna cykla med hög intensitet på enbart (kropps)fett som energikälla. Men samtidigt blir man mer beroende av att få support om man planerar att cykla längre sträckor om man förlitar sig på ett jämn) tillskott av kolhydrater (vilket kanske inte alltid går att ordna). Effektivast är förmodligen att köra på en mix snarare än hålla sig till en av extremerna.

LCHF & fysisk prestation
NLC sa:
izar sa:

Definiera långt och snabbt. Jag skulle snarare säga att det krävs väldigt god adaption för att kunna cykla med hög intensitet på enbart (kropps)fett som energikälla. Men samtidigt blir man mer beroende av att få support om man planerar att cykla längre sträckor om man förlitar sig på ett jämn) tillskott av kolhydrater (vilket kanske inte alltid går att ordna). Effektivast är förmodligen att köra på en mix snarare än hålla sig till en av extremerna.

Skriver lite förenklat :-)

Det går inte att hålla hög intensitet på enbart fett, kroppens energigivande processer fungerar inte så. Det finns ingen lågintensiv aktivitet där inte kolhydrater används till viss del och det finns ingen (aerob) högintensiv aktivitet där inte fett används till viss del. Tror jag skrev tidigare i denna tråden att en av adaptionerna med uthållighetsträning är att man får effektivare fettförbränning, kroppen kör automatiskt på en mix eftersom det är en förutsättning för att hålla på länge.

Tror jag skrev detta innan också men det är stor skillnad på vad som är genomförbart och vad som är optimalt och det är inte optimalt ur ett prestationsperspektiv att endast äta fett. Beroende på distans är det inte bra att äta fett alls under aktivitet eftersom det sänker magtömningshastigheten...

LCHF & fysisk prestation
NLC sa:
izar sa:

Det jag tänkte på var snubben som cyklade längs hela Sverige på vatten och lite vitamintabletter, det gick men inte snabbt.

Jag har aldrig fått rådet att fylla på med fett efter träning, Protein och kolhydrater brukar dom som vet förespråka. Kroppen är rätt så bra på omvandla kolhydrater till fett själv, känns inte som rätt bränsle att fylla på med, så tänker jag iallafall.

LCHF & fysisk prestation
LCHF låter så plågsamt, för en som mig som älskar pasta i alla dess former. Och potatismos, och basmatiris. Och en macka då och då. Nä, är man sund och rask ska man nog undvika extremism. Lagom är tråkigt men bäst.

LCHF & fysisk prestation
staine sa:
LCHF låter så plågsamt, för en som mig som älskar pasta i alla dess former. Och potatismos, och basmatiris. Och en macka då och då. Nä, är man sund och rask ska man nog undvika extremism. Lagom är tråkigt men bäst.
+1

Hamnade i diskussion med en extremt hängiven LCHF:are en gång, och det var en närmast religiös upplevelse. På ett obehagligt sätt alltså. Usch!

LCHF & fysisk prestation
Jocke77 sa:
NLC sa:
izar sa:

Det går inte att hålla hög intensitet på enbart fett, kroppens energigivande processer fungerar inte så. Det finns ingen lågintensiv aktivitet där inte kolhydrater används till viss del och det finns ingen (aerob) högintensiv aktivitet där inte fett används till viss del. Tror jag skrev tidigare i denna tråden att en av adaptionerna med uthållighetsträning är att man får effektivare fettförbränning, kroppen kör automatiskt på en mix eftersom det är en förutsättning för att hålla på länge.

Tror jag skrev detta innan också men det är stor skillnad på vad som är genomförbart och vad som är optimalt och det är inte optimalt ur ett prestationsperspektiv att endast äta fett. Beroende på distans är det inte bra att äta fett alls under aktivitet eftersom det sänker magtömningshastigheten...

Håller i huvudsak med dig, musklerna går inte på 100% fett ELLER kolhydrater som bränsle, skrev lite slarvigt där, utan en gradvis mix och OM man behöver ersätta med energi under aktivitet så ska det inte vara fettbaserat. Men samtidigt så går det rätt bra att hushålla med det lagrade glykogenet så att man inte MÅSTE äta kolhydrater bara för att man cyklar länge, även om man håller ett hyggligt distanstempo. Men det förutsätter också att man själv känner sin kropp samt att cyklingens karaktär inte dikteras av andra (ride vs race) så man inte trillar över tröskeln.

LCHF & fysisk prestation
JTF sa:
staine sa:
+1

Hamnade i diskussion med en extremt hängiven LCHF:are en gång, och det var en närmast religiös upplevelse. På ett obehagligt sätt alltså. Usch!

Lite som de kreationister jag känner. Dom ger sig inte förrän man ger dom rätt. Undvik!

LCHF & fysisk prestation
NLC sa:
Jocke77 sa:
NLC sa:
izar sa:

Håller i huvudsak med dig, musklerna går inte på 100% fett ELLER kolhydrater som bränsle, skrev lite slarvigt där, utan en gradvis mix och OM man behöver ersätta med energi under aktivitet så ska det inte vara fettbaserat. Men samtidigt så går det rätt bra att hushålla med det lagrade glykogenet så att man inte MÅSTE äta kolhydrater bara för att man cyklar länge, även om man håller ett hyggligt distanstempo. Men det förutsätter också att man själv känner sin kropp samt att cyklingens karaktär inte dikteras av andra (ride vs race) så man inte trillar över tröskeln.

65% av VO2max nämns som högsta nivå för maximal fettoxidation under dom 2min podcast jag föreslog och länkade.

LCHF & fysisk prestation
Tänk på att det är ett relativt max det handlar om. 65% av VO2max kan innebär en fettförbränning på 10% så väl som 50% av totalt substratbidrag. Maxet är bara en teoretiskt punkt på en väldigt trubbig kurva. Fettförbränningen kan alltså vara större både före och efter "fatmax" beroende på situation och förutsättningarna vid mätningarna. Sen kommer ju fettet från olika håll beroende på arbetsintensitet, inte helt orelevant med tanke på tidigare inlägg i tråden.

LCHF & fysisk prestation
eketjall sa:
NLC sa:
65% av (effekt vid) VO2max blir väl typ 75-80% av FTP, det borde kunna ge rätt hygglig fart ändå.
Ja i samband med den siffran nämns att man som elit-triathlet kanske håller 50-60% av VO2max under en 8h IronMan.

Vet inte vilken snittprocent av VO2max man har totalt i loppet men det skiljer såklart mellan grenarna. Under cykelmomentet ligger eliten på ca 73 -76% av FTP beroende på om cyklingen är ens specialgren och vilken taktik man har under loppet. Det ger hygglig fart då snittet på cykelsträckan brukar ligga på 40-41 km/h följt av en marathon i 3:55-4:00 min/km. Under löpmomentet så använder man inte puls eftersom man har en sån pulsdrift under ett långt lopp och sedan är man så intränad i sin fart att man springer på kilometertider (eller gps-klocka numer) och känsla.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp