NLC sa:
izar sa:
Det går att cykla väldigt långt på det lagrade fettet vi har runt magen men snabbt går det inte.
Definiera långt och snabbt. Jag skulle snarare säga att det krävs väldigt god adaption för att kunna cykla med hög intensitet på enbart (kropps)fett som energikälla. Men samtidigt blir man mer beroende av att få support om man planerar att cykla längre sträckor om man förlitar sig på ett jämn) tillskott av kolhydrater (vilket kanske inte alltid går att ordna). Effektivast är förmodligen att köra på en mix snarare än hålla sig till en av extremerna.
Skriver lite förenklat :-)
Det går inte att hålla hög intensitet på enbart fett, kroppens energigivande processer fungerar inte så. Det finns ingen lågintensiv aktivitet där inte kolhydrater används till viss del och det finns ingen (aerob) högintensiv aktivitet där inte fett används till viss del. Tror jag skrev tidigare i denna tråden att en av adaptionerna med uthållighetsträning är att man får effektivare fettförbränning, kroppen kör automatiskt på en mix eftersom det är en förutsättning för att hålla på länge.
Tror jag skrev detta innan också men det är stor skillnad på vad som är genomförbart och vad som är optimalt och det är inte optimalt ur ett prestationsperspektiv att endast äta fett. Beroende på distans är det inte bra att äta fett alls under aktivitet eftersom det sänker magtömningshastigheten...