Ledlampa, nu byggtips och byggbeskrivning

Kung Stalle

Aktiv medlem
Det var några som ville ha bilder så jag slänger upp två mycket dåliga. Det är inte lätt att fota i mörker med en kompaktdigital... Men man får uppfattning om hur mycket som skiljer. Först ut Mila halogen 20W med 30graders spridning:
halo20w.jpg ht=450

Å sen mitt hemmabygge, 10,5W LED med tre linser. Två linser med 15 graders spridning och en med 6 grader på höjen och 25 på tvären:
led.jpg ht=450

Viss skillnad kan man ju säga. Och såhär ser lampan ut (hjälmfäste är dock inte helt klart):
lampa.jpg ht=382

Lampa:
* 1 tillsågad processorkylfläns
* 3 Seoul P4 3,5W LEDar http://www.led-tech.de/de/High-Powe...r-LED--P4-Version,-Sel.-U--LT-980_121_78.html
* 1 46mm trippellinshållare http://www.led-tech.de/de/High-Powe...6mm-Linsenhalter-dreifach-LT-762_106_107.html
* 2 15graders linser http://www.led-tech.de/en/High-Powe...clo-20mm-Plugin-Lense-15°-LT-771_106_107.html
* 1 6x25graders lins http://www.led-tech.de/en/High-Powe...-20mm-Plugin-Lense-6°x25°-LT-843_106_107.html

Det blir länksallad på linserna, det är gradertecknet som ställer till det. Så klicka på länken och sen så markerar du det efterföljande här i texten och klistrar in efter URLen i det nya fönstret.

Styrenhet:
* 1 av/på-switch
* 1 tvåpolig switch
* 1 BuckPuck 1000mA http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10418.htm
* 2 motstånd
* 1 kondensator på 220 μ http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.../dyndok.pl?lang=se&dok=2012709.htm?_67_014_03 OBS! Ej ännu inritat på schemat, kommer snart.

Kopplingschema:
schema.GIF ht=392

Motstånden är enl nedan. Jag gjorde tankefelet att båda motstånden inte kan vara inkopplade samtidigt. Så jag har inte riktigt halvljus utan typ 2/3ljus och en 4/5ljus.

Jag föreslår att du testar dig fram hur mycket du vill kunna blända av.

Batteri:
OBS!!! Läs detta om batteri innan ni köper LEDar å grejjer.
De här LEDarna kräver 11.4V och BuckPucken kräver 1V vilket blir 12,4V. Ett 12V-batteri räckre mao inte.

Så... vad använder man då?
Bäst är att köpa ett LiJo-batteri från Batteryspace.
http://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=3600 plus en laddare till det.
Då får du 5h brinntid på full spätta.

Alternativt om man vill köpa i sverige så köper du enklast två RC-accar och seriekopplar. Köp på Kjell & Co till exempel.

Övrigt:
Lite av varje, sladdar, silikon, fästen och ditten å datten. Icke att förglömma, en skvätt heatsinkpasta.

Byggbeskrivning och lite tips:
Jag gjorde min lampa tredelad. Batteri, styrenhet och lampa. Jag tycker det är trevligt att kunna hänga strömbrytaren på axeln istället för att behöva fingra runt på huvet och leta av- och påknapp. På så sätt så blir det åxå lagom etapper att avverka vid byggandet.

Vi börjar med själva lampan:
1. Börja med att såga till processorkylflänsen till lagom storlek. Diametern på linshållarn är 46mm så det är ju lämpligt att hålla sig till det måttet. Man kan ju göra den lite mer trekantig eftersom LEDarna skall monteras i en trekant. Jag kapade flänsarna till ca 1cm, det borde räcka om man tänker på att man har rätt mycket kylvind när man cyklar.
2. Gör sen fästet till hjälmen. Gör det nu för att du måste säkert borra, limma och skruva i kylflänsen under fästbyggandet. Och det är knöligare när ledarna och linserna är monterade. Leta upp lite i skrotlådan. Jag använde smältplastkulor till hjälmfästet, mycket enkelt att använda men använd det INTE att fästa det dirket på flänsen. Risken finns att det smälter när lampan blir varm. Använd nån lämlig nylonplast mellan hjälmfästet och flänsen.
3. Dax för LEDarna... jag gjorde så att jag tryckte fast LEDarna i linshållaren, kletade heatsinkpasta på baksidan av LEDarna och tryckte dit dom på flänsen. Sen limmade jag fast LEDarna på flänsen med elektroniksilikon. Använd bara lite silikon och limma INTE fast linshållaren. Så här gör du för att LEDarna skallsitta på rätt plats inför lödningen.
4. När limmet torkat så lirkar du bort linshållaren utan att LEDarna lossnar från flänsen. Nu är det dax för lödning.
5. Använd lämplig, ganska tunn sladd. Klipp till rätt längder och skala bort lämplig mängd isolering och sen måste du förlöda sladdstumparna (man löder in tenn i tråden).
6. Sen löder du ihop i serie. Första tråden (som sen skall kopplas till Buckpucken) går till första diodens +pool. Sen vidare från första diodens -pool till andra diodens +pool. Och så vidare. Avsluta med en sladdstump från sista diodens -pool, den skall gå tillbaks till Buckpucken. Lödning klar!
7. Om du har ett 10V-batteri så kan du testa att du gjort rätt nu och koppla in det. Batteriets +pool mot första diodens +pool och sista diodens -pool mot batteriets -pool. Använd inte mer än 10V, ledarna kan ryka annars.
8. Testat å klart... kläm nu på linshållaren och jag gjorde helt enkelt så att jag kletade elektroniksilikon runt linshållaren så att det täckte mellan hållaren och flänsen. Allt för att täta lampan. Tänkte du bygga in i hus så behöver du inte täta.
9. Smacka dit linserna. Är du säker på att du har rätt grader på linserna så kan du täta runt dom åxå så är lampan tät. Nu är lampan klar!

Styrenhet:
Kommer senare tror jag. Men egentligen är det ju bara å glutta på kopplingsschemat.

Nu kan ni räkna lite på det men lampan med styrenhet borde bli nånstans kring 600 och sen tillkommande batterier.

Jag fyller på med mer sen.

Stalle

Senast redigerad av en moderator:
Nice bygge .Såg att du fick bra användning för din Thomson påse.Har själv funderat på vad jag skall använda min till.

Såg ju ut att lysa gott bra bygge lystiden var den på ca 2 timmar, gött ser ut som om man skulle ta o försöka sig på ett sådant bygge det var ju ett ganska vettigt pris.

känns lite som om kameran har kört olika slutaretider. borde inte vara riktigt så stor skillnad på dem...

edit: vill också veta vart grejerna inköptes

På ämnet kan jag slänga in en jämförelse mellan två 20W IRC-lampor. En på 12 V och en på 14,4 V (fick mina RC-ackar). Skumt nog skiljer det mycket i spridning trots att båda ska vara 24 grader. Hyfsat mycket vitare ljus på den överspända. Får se om jag kan fixa bättre jämförelsemiljö om någon är intresserad.

LED verkar grymt annars :)

Jämförelsen

jmf.JPG ht=544

/Johan

Sjukt coolt! Vad gick kalaset på?
Fast jag var ute med min silva 20W och toktrampade ikväll och blev då påmind om att det räcker rätt bra. Möjligen skulle man vilja ha längre batteritid men men...

OPj!..är det sån skillnad så är det ju grymt. men med tanke på att du är en av de få stalle som tcyker mila 20 W är för lite ljus för att cyklas med i skogen så börjar jag undra hur frisk din lampa är?

Vi får ta och jämföra med min hid en dag. Är deyt så stor skillnad så lär den spöa den med hästlängder med.

Hade du kameran inställd på manuellt läge så att det blev samma bländare, slutare och ISO på båda bilderna?
Om dom är tagna med någon automatik blir det fel att jämföra bilderna.
Ser annars grymt ut, ska den sitta på styret eller hjälmen? Jag kan ana något slags svart fäste. Vad väger kylflänsen?
Kanske dags att uppgradera min 3x3W luxeon lampa med Seoul P4 och rejäl kylning.

Visst, det är taget med automatik. Men det borde ju å andra sidan tala till halgenlampans fördel. Kameran stod ju på stativ iallafall...

Faktum var att skillnaden ute i skogen var så stor att jag i efterhand börjar fundera på om det var så att 20wattarne var på väg att gå sönder. Skall pilla i en ny 20W i Milan så får vi se om det jämnar ut sig.

Men som det var nu så var det ruggit stor skillnad IRL och jag skulle nog vilja hävda att bildern är överensstämmande med verkligheten.

Stalle

Ja jag tvivlar inte på skillnaden, en 20W Halogen ger väll runt 350-400 lumen (ej överspännd) och 3 st P4'or ger ju runt 600-700 lumen.
Ska den sitta på hjälmen? Vad väger den?

Nej, den gjorde inte jobbet och jag är inte nå vidare på elektronik så jag lyckades inte felsöka. Så jag byggde om mitt Mila-batteri istället. Det var nämligen 10 celler, fem par som var kopplade parallelt som i sin tur var kopplade i serie. Så jag klippte några kopplingar och seriekopplade alla 10 celler och fick på så set 12V och 4Ah istället för 6V och 8Ah.

Men mer om det sen...

Stalle

backen2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja jag tvivlar inte på skillnaden, en 20W Halogen
> ger väll runt 350-400 lumen (ej överspännd) och
> 3 st P4'or ger ju runt 600-700 lumen.
> Ska den sitta på hjälmen? Vad väger den?

Skillnaden på bilderna ser ju lätt ut att vara mer än några 300 lumen.

Jag tvivlar inte på skillnaden. Men jag tvivlar på stalles mila med tanke på hur han tycker den lyser för lite och nästan alla andra tycker att en 20W mila räcker långt.

Men det ges nog ett test mot min hid ganska snart.....Är ju grymt om det är som det stämmer. Då skall jag bara köra på en diod i framtiden..:)

Road_Runner skrev:
> Vi som knappt kan skilja på + - hur står sig
> denna till detta bygge borde väl vara lika bra ?
>
> DÅ det är samma uppsättning förutom vinklar
> men det är utbytbart (tror jag det stod)
> http://www.led-tech.de/en/High-Power-LEDs-Seoul/3.
> 5W-Seoul-Plug-und-Light/Seoul-3x-3.5W-Plug-und-Lig
> ht-Kit-LT-984_121_80.html

Jag såg också den där, 500 spänn och man slipper bygga lampan själv låter ju lysande (muhaha). Sen behövs väl "bara" styrenhet och batteri om jag förstår saken rätt? Finns det någon sorts färdiga styrenheter, så blir det nästan larvigt enkelt (dvs. på en lagom nivå för mitt tekniska kunnande.)?

Det enda med den där är att vinklarna är lite keff. Standard idag är typ 15-16 grader och den där finns bara i 10, 30, 10, 45. Landsvägskillarna kör med 10grader och det är nog funkis på landsväg men blir nog lite smalt i skogen. 30grader funkar ju men blir lite "slöseri" med ljus.

Fördelen med lös linshållare och lösa linser är att man kan kombinera ihop vad man vill ha. Så man kan tex köra två 22 för lite bredare bild och sen en 10 för att få starkare ljus i mitten. Eller hur man nu vill...

Stalle

Jag har ju typ 15º på min lampa har jag för mig...och skulle gärna haft 30...så tror vi det är ett problem?

Ursäkta men nu kommer lite dumma frågor

Fråga 1.
Har ett classe batteri 12V 2,2Ah betyder det att det bara räcker hälften så länge som Stalles 12V 4Ah ?

Fråga 2.
Överspänning det står V max.: 11,4V om man då petar in 12V går det eller går leddarna sönder eller blir det bara kortare livslängd på dom ? (kortare livslängd kan jag helt klart leva med.

Fråga 3.
Buckpucken 1000mA är det som ett motsånd så det inte matar mer än 1000mA som är maxet för lampan ? om så då spelar det väl ingen roll om jag har ett 12V batteri.

Wow insåg att det bara blev mer o mer frågor ju mer jag tänkte så jag börjar så här :-)

Road_Runner skrev:
> Ursäkta men nu kommer lite dumma frågor
>
> Fråga 1.
> Har ett classe batteri 12V 2,2Ah betyder det att
> det bara räcker hälften så länge som Stalles
> 12V 4Ah ?

Ja. Men se ovan, jag har lagt till lite. Ett 12V-batteri räcker egentligen inte. Men läs ovan om batterier.

> Fråga 2.
> Överspänning det står V max.: 11,4V om man
> då petar in 12V går det eller går leddarna
> sönder eller blir det bara kortare livslängd på
> dom ? (kortare livslängd kan jag helt klart leva
> med.

Du kan smälla i mer volt än så, Buckpucken reglerar.

> Fråga 3.
> Buckpucken 1000mA är det som ett motsånd så det
> inte matar mer än 1000mA som är maxet för
> lampan ? om så då spelar det väl ingen roll om
> jag har ett 12V batteri.

Buckpucken ger 1000mA men man kan reglera med hjälp av motstånd så den bara ger tex 500mA och på så sett få halvljus. Antalet volt spelar ingen roll så länge det är mer än 12V (eg 13V) men inte mer än 32V.

Stalle

Stalle

Behöver inte lampan byggas in på något sätt för att skydda den mot lera och väta? Inbyggnad minskar ju kylningen, är det ett problem?

Jag tätade med elektroniksilikon mellan processorkylfänsen och linshållaren. Så där är tätt. Linserna är bara itryckta i linshållaren så där kan läcka in väta. Jag tänkte täta med antingen en täckskiva eller lite silikon runt linserna.

Så just nu så är det ingen god ide att köra i regn. Men sen så...

Kylningen är anpassad för att byggas in i hus egentligen men jag skippar huset för att få ner vikten.

Stalle

Du har inspirerat mig!

Jag köpte samma kit som du.

Ett batterikit som borde fungera är 2 st seriekopplade R/C-accar, eller blir det för tungt?

Har ni några andra bra förslag på billiga batterilösningar?

/Jerka

Road_Runner skrev:
> Den klarar bara 700mA och det blir väl mindre
> ljusstyrka då ?

Du e helt sjukt med i matchen Ricky! :-D

> Men hittade denna
> http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=70
> &products_id=233 till buckpucken så kan man få
> dimmer funktion till lampan :-) (troligtvis ute o
> cyklar;-)

Känns lite överflödig och verkar bara gå till 12V och det är som sagt lite lite.

Stalle

Stalle;

Du kör med halvljus, eller?

Skulle du inte kunna skissa ner ett kopplingsschema lite snabbt i paint med värde på de motstånd du använt?

/Jerka

Tackar för en intressant tråd.

Allra enklast blir det med färdiga lampan som tipsades om ovan,
en konstantströmkälla (inget hel/halvljus) och 2 st RC-ackar (14,4 V).

Jag kör med 2 st RC-ackar till min halogenlampa. 2 x 318 gram. 3 Ah.
Trevligt att kunna använda samma paket till ett sånt här bygge.

bng skrev:
> Tackar för en intressant tråd.
>
> Allra enklast blir det med färdiga lampan som
> tipsades om ovan,
> en konstantströmkälla (inget hel/halvljus) och 2
> st RC-ackar (14,4 V).
>
> Jag kör med 2 st RC-ackar till min halogenlampa.
> 2 x 318 gram. 3 Ah.
> Trevligt att kunna använda samma paket till ett
> sånt här bygge.

Konstantströmkälla, är det typ en sånhär? http://www.led-tech.de/de/LED-Contr...tromquelle--1000mA,-30V--LT-1153_118_119.html

Kung Stalle skrev:
> Road_Runner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den klarar bara 700mA och det blir väl mindre
> > ljusstyrka då ?
>
> Du e helt sjukt med i matchen Ricky! :-D
>
> > Men hittade denna
> >
> http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=70
>
> > &products_id=233 till buckpucken så kan man
> få
> > dimmer funktion till lampan :-) (troligtvis ute
> o
> > cyklar;-)
>
> Känns lite överflödig och verkar bara gå till
> 12V och det är som sagt lite lite.
>
> Stalle

Det finns buckpuck med inbyggd dimmer om nån är intreserad?^^ http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=10418.htm

Som konstruktör/ingenjnörd inom industriell el/automation anmärker jag på en gång att båda omkopplarna är namngivna SW1 i schemat...

Annars ser det bra ut:-)

Men jag är lite besviken på verkningsgraden, jag hade gärna provat detta i en större skala för enduroåkningen men xenon blir både billigare och starkare.

35W Xenon ger ca 3500lm/42W --> 83lm/W
10,5W LED ger ca 700lm/10,5 --> 67lm/W

Jag har ju ett 3-fas kärnkraftverk på hojen som levererar 150W så jag kan driva en hel del, så LED blir knappt försvarbara sett från prismässig synvinkel då jag inte behöver snåla på kraften.

Lite fel kanske av mig att jämföra siffror såhär då det kan vara glädjesiffror både fram och tillbaka, men det hade varit kul att prova och se vad en 10,5W presterar.

RC-ackar som det refereras till här som tänkbara batterilösningar - var köper man dem billigast? Nu när hösten är här vore det kul med lite hemmaprojekt.

Leveranstider från led-tech?

AWi skrev:
> RC-ackar som det refereras till här som tänkbara
> batterilösningar - var köper man dem billigast?
> Nu när hösten är här vore det kul med lite
> hemmaprojekt.

Jag fick ett tips om den här shopen http://www.akku2000.de/catalog/ 14EUR frakt till sverige för 2st RC accar.

Tillbaka
Topp