Lefty

Lefty
Cannondales framgaffel alltså! Det ser ju verkligen coolt ut om du frågar mig men är det nåt att ha eller är det bara en kul grej? Och om de är nåt att ha vilka cyklar har egentligen bra lefty-dämpare? Har ganska dålig koll men hur är de i kvalitet och prestanda om man jämför med motsvarande i rockshox och fox utbud? Måste man betala mer för att få en lika bra lefty som de tidigare nämnda märkenas motsvarighet?

Lefty
Som vanligt kommer du att få alla möjliga varianter av svar. Allt från skit till helt underbar. Här är min erfarenhet:
På förra cykeln hade jag fox värsta gaffel dvs fox factory med kazimabeläggning och FIT4. Leftygaffeln på nuvarande cykel är helt klart ett snäpp bättre när det gäller dämpningen och känsligheten. Vridstyvheten på leftygaffeln är enorm i jämförelse med andra gafflar. Tar du en RS1 så kan du vrida styret tre varv runt innan hjulet börjar röra sej. Nästa fördel är att cannondale inte blivit låst vid gaffeltillverkarnas offset utan har kunnat konstruera sina cyklar och lefty med ett offset som verkligen fungerar bra. Till den tråkiga biten så har dom haft problem med en fjäderbricka som har brustit med jämna mellanrum. Nu kommer det dock en uppgradering som görs på alla 2.0 och olaf gafflar och alla 2017 modellerna har den från fabrik så nu hoppas man att problemet är löst.

Lefty
Cannondale jekyl 1000 sa:
Som vanligt kommer du att få alla möjliga varianter av svar. Allt från skit till helt underbar. Här är min erfarenhet:
På förra cykeln hade jag fox värsta gaffel dvs fox factory med kazimabeläggning och FIT4. Leftygaffeln på nuvarande cykel är helt klart ett snäpp bättre när det gäller dämpningen och känsligheten. Vridstyvheten på leftygaffeln är enorm i jämförelse med andra gafflar. Tar du en RS1 så kan du vrida styret tre varv runt innan hjulet börjar röra sej. Nästa fördel är att cannondale inte blivit låst vid gaffeltillverkarnas offset utan har kunnat konstruera sina cyklar och lefty med ett offset som verkligen fungerar bra. Till den tråkiga biten så har dom haft problem med en fjäderbricka som har brustit med jämna mellanrum. Nu kommer det dock en uppgradering som görs på alla 2.0 och olaf gafflar och alla 2017 modellerna har den från fabrik så nu hoppas man att problemet är löst.

Ok Tack. Ligger Lefty-gafflar högre i pris i jämförelse med motsvarande kvalitet från fox och rockshox till exempel?

Lefty
Generellt kan de inte köpas löst men det finns firmor utomlands som tillhandahåller dem. Nu vet jag inte hur mkt du vet men "egentligen" passar de bara till Cannondales ramar så du köper inte en gaffel, du köper en cykel. Det finns adapterkit att köpa men det kräver rätt stor erfarenhet av att skruva med cykel.

Prestandamässigt slår de det mesta men de är löjligt dyra att serva och de kräver specialverktyg som är svåra att få tag i (därmed är det svårt att göra jobbet själv). Köper du en Cannondale är Leftyn en stor fördel, i annat fall är det nog inte värt jobbet att konvertera till Lefty

Lefty
ething sa:
Generellt kan de inte köpas löst men det finns firmor utomlands som tillhandahåller dem. Nu vet jag inte hur mkt du vet men "egentligen" passar de bara till Cannondales ramar så du köper inte en gaffel, du köper en cykel. Det finns adapterkit att köpa men det kräver rätt stor erfarenhet av att skruva med cykel.

Prestandamässigt slår de det mesta men de är löjligt dyra att serva och de kräver specialverktyg som är svåra att få tag i (därmed är det svårt att göra jobbet själv). Köper du en Cannondale är Leftyn en stor fördel, i annat fall är det nog inte värt jobbet att konvertera till Lefty

Ok. Det hade jag inte koll på! Hade inga planer på att konvertera en "vanlig" cykel till lefty men om man jämför en cykel från Cannondale för 35-40k som har leftygaffel med en liknande från något annat stort företag typ Scott, Specialized, Trek etc. får man mer gaffel för pengarna på en cykel med "vanlig" gaffel eller är det likvärdigt eller rent av mer gaffel för pengarna på Cannondalen?

Låter krångligt att inte kunna serva den själv. Inte för att jag är nåt mekaniskt fenomen men att kunna skruva och fixa lite själv känns ju lite kul och ska man då behöva lämna in den känns det ju inte helt skoj.

Lefty
Det löser man genom att köpa två leftys, då kan man köra på den ena medans den andra servas! (eller ser till att man blir sponsrad. ;) )

Lefty
Bästa gaffeln om du frågar mig. Styvast per gram. Om vi pratar om senaste versionen, 2.0 och med den gratis uppgraderingen som cannondale erbjuder (2spring,framtagen av han som designade rockshox pike, notera att denna uppgradering bara finns på hybrid lefty och framåt, de utan bälg) så blir den ännu mer följsam plus att det blir längre serviceintervall än motsvarande gafflar från konkurrenterna. Det är kanske inte en gaffel du köper löst ny, då de kostar +10k. Sen mellan de olika modellerna som sitter på dagens hojar så är det mest vikt som skiljer

Och ni som har lefty. Kan verkligen rekommendera 2spring uppgraderingen. Det är klar skillnad. Tycker jag i alla fall efter att testat

Senast ändrad:
Lefty
ething sa:

Tror kompisen betalade typ 2000kr för service av lefty+ bakdämparen inkl packningar osv. Vet inte om jag tycker det är sååå dyrt. Speciellt inte med tanke på att det tog typ 3 dagar inkl frakt

Och till TS, ja du får motsvarande lefty. Eller rent pengamässigt får du en dyrare gaffel med en lefty. Då de är så dyra löst. Prestanda får du minst likvärdig

Senast ändrad:
Lefty
Cannondale jekyl 1000 sa:
Vridstyvheten på leftygaffeln är enorm i jämförelse med andra gafflar. Tar du en RS1 så kan du vrida styret tre varv runt innan hjulet börjar röra sej.

Såpass? 3 varv alltså...innan hjulet ens börjar röra på sig?
Så vad du säger är att RS1 är skit och en Lefty är guds gåva till mänskligheten? Ja, alla borde således köra Cannondale och alla andra cykeltillverkare kan lägga ner?

Låter sunt. Jag skulle jättegärna få svart på vitt vad enorm skillnad är i siffror. Men som du beskriver det, så är det ju minst 300%

Lefty
Blir lefty lättare alltså? Det är rätt ballt, alla motorcyklar med enkelsving bak blir tyngre vad jag förstått, undrar varför det inte är samma "problem" på cykel.

Lefty
RN sa:
Blir lefty lättare alltså? Det är rätt ballt, alla motorcyklar med enkelsving bak blir tyngre vad jag förstått, undrar varför det inte är samma "problem" på cykel.

Förut var de lättare än motsvarande tvåbensgaffel. Men numera när de ändra lite i konstruktionen så är vikten rätt likvärdig

Klassisk video på hur gaffeln är följsammare under svängar osv

Senast ändrad:
Lefty
Hahaha.. ja herregud. Ibland är det ju bra om man är lite källkritisk. Det går ju att sälja is på nordpolen bara man lägger fram det på rätt sätt.

Man får nog köra fantastiskt hårt för att detta skall bli ett problem i verkligheten. Förmodligen så hårt att ingen happyit hade klarat det.

Bryan Regnier verkar inte ha några som helst problem att köra med en vanlig gaffel? Märkligt!

Lefty
Jensen sa:
RN sa:

Förut var de lättare än motsvarande tvåbensgaffel. Men numera när de ändra lite i konstruktionen så är vikten rätt likvärdig

Nja, Lefty 2.0 är rätt mkt tyngre än rs sid eller fox 32, framförallt för 2017. En alu-pbr 2.0 väger ungefär 1800 gram, så 350 gram mer. Det är en riktigt bra gaffel, men viktmässigt hänger den inte med de lättaste. Vore nog lämpligare att jämföra med en fox 34.

Lefty
Lefty sa:
Vänd på steken då ....
Vad gör Lefty till en sämre gaffel.... ?

Ingenting. Men det behöver inte automatiskt betyda att andra är sämre. Bara annorlunda. Jag förstår att en del av strategin bakom leftyn är att påvisa hur mycket bättre den är, än en konventionell gaffel. Därför hittar man på "tester" som visar någonting, som om det presenteras rätt anses som att den är så mycket bättre. Klassiskt inom marknadsföring.

Lefty
skier sa:
Jensen sa:
RN sa:

Nja, Lefty 2.0 är rätt mkt tyngre än rs sid eller fox 32, framförallt för 2017. En alu-pbr 2.0 väger ungefär 1800 gram, så 350 gram mer. Det är en riktigt bra gaffel, men viktmässigt hänger den inte med de lättaste. Vore nog lämpligare att jämföra med en fox 34.

Som jag sa, tidigare. Innan hybrid versionerna kom så fanns det modeller ner mot 1300 g. Sen när det gäller 2.0 så är ju kolfiber rätt mycket lättare än alu. Men visst blir säkert slagen av nyaste sid och fox på vikt.

Jeppe_e, jag antar att du testat en lefty? Hitta en recension som säger att leftyn känns ostyv. Du lär få svårt att finna det. Rs1 kan man finns en hel del tester där de klagat på just det. Säger inte att rs1 är skit, tvärt om, mycket fin gaffel. Men säg inte att den är styv ?. Sen vad proffs kör på, tror de bästa kan vinna oavsett vad du sätter i händerna på dem. Många som kör nya sid med samma charge dämparenhet som rs1 varit ensam om i 2 år.

Men visst är det en personlig åsikt och ja jag har kört/ägt många icke leftys under de 21 år jag kört mtb. Min personliga åsikt är att lefty är det bästa jag prövat. I och med hybrid har de dessutom fått bort många av nackdelarna.

Men rätt enkelt, gillar du den inte, köp den inte. Men respektera andras åsikt

Senast ändrad:
Lefty
Jensen sa:
Jeppe_E sa:
Jensen sa:
Men rätt enkelt, gillar du den inte, köp den inte. Men respektera andras åsikt

Absolut, det gör jag alltid. Alla har rätt till sin åsikt. Jag kan ju inte tvinga någon till att ha rätt :p

Haha då återstår frågan. Har du kört lefty?

Ja, men inte tillräckligt för att uttala mig om dess förträfflighet och överlägsenhet över konventionella gafflar. Kan ju vara för att jag inte är speciellt duktig på att köra aggresivt i skogen. Om du tittar tillbaka på mina inlägg så ser du att jag inte har kritiserat gaffeln för att vara dålig.

Lefty
Rockybalboa sa:
ething sa:

Ok. Det hade jag inte koll på! Hade inga planer på att konvertera en "vanlig" cykel till lefty men om man jämför en cykel från Cannondale för 35-40k som har leftygaffel med en liknande från något annat stort företag typ Scott, Specialized, Trek etc. får man mer gaffel för pengarna på en cykel med "vanlig" gaffel eller är det likvärdigt eller rent av mer gaffel för pengarna på Cannondalen?

Låter krångligt att inte kunna serva den själv. Inte för att jag är nåt mekaniskt fenomen men att kunna skruva och fixa lite själv känns ju lite kul och ska man då behöva lämna in den känns det ju inte helt skoj.

Har kört en hel del på Lefty, servicen är inte tokdyr. En vanlig service där man går igenom gaffeln kostade lilla servicen 800kr, stora service 1500-2000kr för en hel service, på en av gafflarna jag hade, lefty pbr alu, så bytte man hela innehållet i gaffeln på den stora servicen. All service har jag gjort hos racebikesweden i växjö, kan bara rekomendera, supertrevliga och väldigt snabba.

Du kan serva den själv, men en del special verktyg till leftyn underlättar vid mek, och har du otur stod du som jag med fyra nållager i handen och kliade sig i huvudet!:)

Men kan bara rekomendera Lefty, köp via ebay, amerikanska, tyska eller engelska sidor men tror även racebikesweden kan sälja!

Köp!!:)

Lefty
Rockybalboa sa:
ething sa:

Eftersom dom andra inte kan erbjuda en gaffel med samma prestanda på sina gafflar så kan man inte göra en ren jämförelse rakt över men man kan säga så här: Cannondale har oftast bättre hjul, ramar och gaffel på bekostnad av lite tråkigare komponenter jämfört med sina konkurenter.

Lefty
Racingbike Sweden servade mina 4 gafflar, gick på nån vecka o totalt cirka 3500 tror jag, han bytte det som behövdes, en var typ nära döden, en annan behövde bara uppfräschning. Jag kan rekommendera honom.

Tillbaka
Topp