ething sa:
Generellt kan de inte köpas löst men det finns firmor utomlands som tillhandahåller dem. Nu vet jag inte hur mkt du vet men "egentligen" passar de bara till Cannondales ramar så du köper inte en gaffel, du köper en cykel. Det finns adapterkit att köpa men det kräver rätt stor erfarenhet av att skruva med cykel.
Prestandamässigt slår de det mesta men de är löjligt dyra att serva och de kräver specialverktyg som är svåra att få tag i (därmed är det svårt att göra jobbet själv). Köper du en Cannondale är Leftyn en stor fördel, i annat fall är det nog inte värt jobbet att konvertera till Lefty
Ok. Det hade jag inte koll på! Hade inga planer på att konvertera en "vanlig" cykel till lefty men om man jämför en cykel från Cannondale för 35-40k som har leftygaffel med en liknande från något annat stort företag typ Scott, Specialized, Trek etc. får man mer gaffel för pengarna på en cykel med "vanlig" gaffel eller är det likvärdigt eller rent av mer gaffel för pengarna på Cannondalen?
Låter krångligt att inte kunna serva den själv. Inte för att jag är nåt mekaniskt fenomen men att kunna skruva och fixa lite själv känns ju lite kul och ska man då behöva lämna in den känns det ju inte helt skoj.