[lekdag] DH i Huskvarna, Lördag 7/5

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
Namnet på backen kommer av herr Struts som lät anlägga den när utförsåkningen var ung i Sverige. Förövrigt kan jag säga att Sveriges första snowboardtävlingar hölls här i bla disciplinen "derby" (dåtidens variant av snowboardcross typ). Passa på att kolla in 80-tals bilderna av tweakande neonkillar på bräda som finns i klubbstugan!!!

Henrik

Snart är det bara en vecka kvar! :)

---
"Strutsabacken, äldre namn på Norra Klevaliden.
I en stuga i backsluttningen, strutsastugan, bodde en familj Struts."

- Erik Johannesson, 1942

"Strutsabacken, backe, Huskvarna.
Ligger vid strutsastugan, där det förr bodde en gubbe Struts."

- Fritz Andersson, 1935

"Strutsabacken, Norra Klevaliden.
Skidbacke, tidigare strutsfarm ägd av familjen Struts."

- Pontus Piraten, 1947

Norra Klevaliden @ susning.nu

Ska nog rådfråga Bianchi-oskar om jag ska smutsa ner min nya cykel. Det kan hända att DHRen aldrig får smaka på geggan ;)

Du kommer till Huskvarnen för plåtning och utförsglid på nya 6-packet va Roger?

Då blir det ju 2 nybyggda Turners där. Ihopskruvade samma dag till och med tror jag?

What a coincidence! :)

Kanske kanske dyker det upp en Turner till men det beror på... kanske kanske kommer även några till härifrån men det beror väl också på...

En liten påminnelse om det här evenemanget nu på lördag!

Alla som är åksugna är välkomna till Huskvarna för lite utförsrull i goda vänners lag med liftassistans.

Jag kommer att vara där! Men om det regnar som det har gjort nu i natt och på morgonen vetefan om jag vill köra...

Jag lyfter den här lite. Ser lite ovisst ut med vädret men det borde bli uppehåll i alla fall.

Vilka är det som kommer nu? Skulle även iMats och feffe titta förbi eller?

vader0rh.png

© SMHI

Kommer förhoppningsvis med två andra åkare.

Någon som ska dit som har en extra 500 eller 550# fjäder till foxdämpare, förresten?! Till salu, eller bytes mot 400x2.4...

feffemannen skrev:
-------------------------------------------------------
> > > Vilka är det som kommer nu? Skulle även
> iMats och
> > feffe titta förbi eller?
>
> Därom tvista de lärde...

Ja dom gör visst det...
Eventuellt blir det Katthult och Emil för min del på lördag men det är också osäkert. Har tipsat några andra härifrån så kanske dyker dom upp. Kanske jag med, stor osäkerhetsfaktor fortfarande.

Det är ingen Huskvarna-besökare som råkar ha en skivbromsadapter för Boxxer-gaffel över föresten?

För 8" skiva (eller 6") i så fall. :)

Vore helsjysst om du tog med adaptern. Är tveksam över att jag hinner få min från CRC imorgon nämligen.

Han skulle ta med sig ett par nya däck till mig... nås på bergsport@telia.com !

Cal: Hoppas det löser sig med adaptern nu, skatboet fungerar nog inte så bra vid DH... ;) Trevligt att träffas förresten idag!

Nu har SMHI tagit bort regnvarningen i Jönköping/Huskvarna för morgondagen. Hoppas de har rätt för en gångs skull. :)

Vi ses imorrn bitti i Strutsabacken!

sol6jz.png

Kanske lite sen info men bättre sent än aldrig:

Sam har lovat att ha eld tillgänglig för grillning. Så om ni vill kan ni ta med något grillbart!

Det finns även en lokal pizzeria på nära håll som man kan beställa hos och rulla ner å hämta.

Dricksvatten ska finnas på plats i backen (på toaletten tex).

Ses imorrn! :)

Senast ändrad:
Jag lägger upp en karta så att alla skall hitta dit ordentligt. Vid markeringen ligger backens värmestuga.

Mig kan ni nå på 0708-544889.

karta3wh.png

Telefon: 036-144241

Adress:
Strutsabacken Skidanläggning
56134 HUSKVARNA

Senast ändrad:
Så var men hemma igen efter en skön dag i Huskvarna. Riktigt roligt, om än lite för lerigt för min smak kanske. Men som sagt riktigt kul.

Tack cal för intiativet. Det blir nog fler dagar i Strutsabacken för mig.

f

Jag kom till Strutsabacken med ganska låga förväntningar samt rätt taskig tro min mig själv efter en vurpa i höstas med gipsad arm som följd. Efter några trevande åk samt god hjälp från Roger (Obed) och Christian började det släppa och kännas riktigt kul. Väldigt spännande med knappliften och innan jag vågade släppa på lite utför tyckte jag nästan att liften var roligast ;) Lite lerigt var det allt men jädrar vad roligt jag har haft idag, en riktig vitamin injektion. Detta var första gången jag körde i en DH bana men absolut inte den sista, rekomenderas starkt till alla som gillar att cykla. Det behövs ingen speciell cykel eller utrustning för att köra i Strutsabacken men framdämpare och långfingrade handskar är gott att ha. Häng med nästa gång!

Tack tack tack alla trevliga cyklister och särskilt till dig Cal som tog initiativ till detta trevliga evenemang!

/Dick

Ja det här var ju en höjdare!
Att braka ner för backar på hoj är vansinnigt skoj. Riktigt galet skoj. Roliga bana, men lite i blötaste laget i mittensektionen pga regnet.

Stort tack till Cal-Henrik som drog igång det hela, och Sam som vevade i liften m.m.

Vad kul att ni trivdes med nedförscyklingen. Jag tyckte det var hur kul som helst. Även om man kanske fått nog av lera nu på ett tag. 5h cykling i lerigt DH-spår känns rätt bra i kroppen.

Dessutom var det helskoj att så många slöt upp! 22 personer var vi som körde idag. Trots den växlande väderleken med solsken, korta regnskurar, hagelskurar, långa regnskurar osv. i en salig blandning.

Tack allesammans! Det här måste vi göra om! :)

Senast ändrad:
Nu har jag landat i Tokholm, och packat upp... Ska belöna mig med ett bad nu! =)

Dagens körning i backen var lite för lerig för mig med, speciellt mina däck! =)

Ska testa den fler gånger, kanske med lite bättre väder? =)
Då kan jag nog jämföra den med Hammarbybacken eller nåt..

Det hade varit kul att vara med men det gick ju inte idag. Jag skulle behöva lite dh-träning. Det kanske blir fler tillfällen? Vi kan nog bli 3-4 styck härifrån isåfall.

Stort tack till cal som fick oss att åka upp dit! Riktigt härligt att vara på cykeln igen!

Tyvärr blev det inga bilder från mig. Varje gång jag var på väg att hämta kameran, började det regna eller halgla. Ska försöka komma ihåg paraply nästa gång...

Klart spännande åkning i leran! :)

Mvh/
sixpack-Roger

Om man vill åka i Strutsabacken med lift finns det möjlighet varje torsdag kl. 17.00 -> 20.00 (ca) när IK Hakarpspojkarna DH-tränar. Frammåt sommaren blir det nog från kl. 16.00 trodde Sam (liftansvarig).

Vill man åka under en helgdag så bör man vara minst 10 personer som löser liftkort (100kr/person). I så fall är det bara att stämma av ett lämpligt datum med Sam Magnusson som kan nås på telefon 036-143836.

Det va la gött att få plaska i leran idag, skönt att se att så många happyiter var där och njöt av dagen. Riktigt kul att se goa gubbar i spåret med leksinnet i högsta hugg! Hoppas ni kan komma fler gånger!!

Och TACK IKHP som tror på sporten och har liften öppen för alla oss 12-åringar(inombords...). Kommer bli många fler träningsdagar i strutsabacken!

Micke: Vädret var minst sagt lynnigt så det var inte riktigt läge för några fotosessioner. Kanske Tobe lyckades fånga något som rörde sig på bild.

Tobe, hoho var är du?

Tillbaka
Topp