Lekfull Stig/AM hoj för teknisk stigcykling, max 25k

Mtboholic

Medlem
Hallå!
Jag är ute efter en busig FS cykel för mestadels cykling på teknisk stig runt södertörn/sörmland men också mera inemot stockholm, har ju besökt hellas några gånger!
Samt kommer den få testa någon dag i bikeparken och förhoppningsvis börjas ta ut på fjället!

Jag är inte ute efter att sätta några slags varvtider utan bara för att ha kul i skogen och min kärlek ligger vid lutande utför, Jag vill hoppa, droppa och hitta det skojjigaste fartfyllda jag kan. Förstår ju att det handlar om föraren, men har förstått och känt att det är stor skillnad cykel till cykel. Jag vill även att cykeln skall svälja rätt mycket stök!

Cyklar nu på en HT scale som jag börjar bli lagom trött på, mestadels för att det känns som den håller mig tillbaka..
Jag har testad 2 olika cyklar ur AM/stig sortiment, 1. Rose Granite chief 2. Stumpy fsr.
Av dessa 2 fick jag best intryck av rosen som kändes väldigt lekfull, säker samt svalde mycket stök.

Spontant känner jag för en styrvinkel runt 67 grader sittvinkel på 73-75 och korta kedjestag helst max 430 kanske. samt inte föör låg BB höjd..och en 26a antar jag.. vikten helst under 14kg
och trampvänlig
Jag tittar nu på:
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-granite-chief-4-583554/aid:583561

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3040

http://www.lapierre-bikes.co.uk/mtb/trail-all-mountain/x-flow/x-flow-412#onglets

Sen skulle ju även en EVO vara schysst, men lite dyr.
Jag gillar lapierren för tanken med mindre slag men endå mera AM i vinklar, skulle kunna bli busigt? Zestyn är ju också intressant.

Nästa grej, jag vill ha en funktionell cykel..tänker på tex ROCK SHOX vs FOX dämpare/gafflar.
Då det känns som att rock shox har lite mindre pill och funktioner som kan gå sönder och behöver servas. Hellre en dämp/gaffel som funkar hyffsat bra i 1 läge ist för att hålla på och switcha runt. Vilket leder mig mot Rosen.
Jag vill ha enkla förbindelser, känns enkelt att beställa sånna där "fultyskar" och vad jag förstått ingår det garantier så att man kan skicka tillbaka saker som inte fungerar.
Visst vore det härligt att köpa från en svensk handlare, men det blir ju dyrare.
Efter westmans recension av Spitfire känns den ju härlig, men vill inte bygga själv, jag är fortfarande nybörjare på det stadiet och pris isåfall? och hur får man hem en sådan?

Det jag i framtiden skulle vilja specca cykeln med är främst teleskopstolpe och 1x10 lr 1x11.

Hoppas på lite glad input! M.v.h Mtboholic

Jag är oerhört partisk när jag rekommenderar Transition Bandit, en riktigt busig stig/lätt am hoj (140mm fram, 130mm bak). Pinkbikes test

Behindbars Distribution tar hem dem, de tar även in Banshees ramar/cyklar som du nämnde.
De erbjuder även service i världsklass.

Annars kanske YT-Industries har nåt, brukar ge mycket komponenter för pengarna i alla fall.

Senast ändrad:
AM2an har man ju kollat lite på ja, den är intressant!

Banditen, hur mycket kan man få en sådan för tro? låter dyrt! Vill ha en ihopplockad som sagt!

Ingen input om de andra jag nämnt?

Lebandit skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är oerhört partisk när jag rekommenderar
> Transition Bandit, en riktigt busig stig/lätt am
> hoj (140mm fram, 130mm bak). Pinkbikes test
>
>
> Behindbars Distribution tar hem dem, de tar även
> in Banshees ramar/cyklar som du nämnde.
> De erbjuder även service i världsklass.
>
> Annars kanske YT-Industries har nåt, brukar ge
> mycket komponenter för pengarna i alla fall.

YT håller på med en ny version av Wicked, blir 650B på den. Spit'en har jag testad och blev helsåld, min är på väg via Behindbars som verkligen ger världsklass service.

Banshee har ju färdiga cykler på deras sida, hör med Rasmus ( på BehindBars) om han kan plocka hem en sådan.

Mtboholic skrev:
> AM2an har man ju kollat lite på ja, den är
> intressant!
>
> Banditen, hur mycket kan man få en sådan för
> tro? låter dyrt! Vill ha en ihopplockad som
> sagt!
>
> Ingen input om de andra jag nämnt?

Spitty-ramen går loss på snirkus 1800€ i EU skulle jag tro, och en Banshee landar nog strax norr om 3000€ komplett.

Lebandit skrev:
> Jag är oerhört partisk när jag rekommenderar
> Transition Bandit, en riktigt busig stig/lätt am
> hoj (140mm fram, 130mm bak). Pinkbikes test

> Behindbars Distribution tar hem dem, de tar även
> in Banshees ramar/cyklar som du nämnde.
> De erbjuder även service i världsklass.
>
> Annars kanske YT-Industries har nåt, brukar ge
> mycket komponenter för pengarna i alla fall.

Men Bandit 3 som man får för 24890 är riktigt snikigt specad.
Den här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2006862/2093702#msg-2093702
är inte märkvärdigt specad, förutom Reverben och gaffeluppgraderingen. Blir nog 35k innan jag är klar... Det är en B29 2, med uppgraderingarna som du hittar på deras site. Samma pris för stora och små hjul.

Fast, vad har du hemma som du kan plocka över på ny ram? Oftast Finns det ju lite som man kan återanvända, lite bra fynd på K&S och interwebzhandel, så borde man kunne få en Spit till ca 25-26.000. Gaffel och ram e ju dom "stora" delerna, nästan allt annat kan fås på budget och uppgaderas sen.

Mtboholic skrev:
> Spontant känner jag för en styrvinkel runt 67
> grader sittvinkel på 73-75 och korta kedjestag
> helst max 430 kanske. samt inte föör låg BB
> höjd..och en 26a antar jag..
> Sen skulle ju även en EVO vara schysst, men lite
> dyr.
>
> Nästa grej, jag vill ha en funktionell
> cykel..tänker på tex ROCK SHOX vs FOX
> dämpare/gafflar.
> Då det känns som att rock shox har lite mindre
> pill och funktioner som kan gå sönder och
> behöver servas.
>
> Det jag i framtiden skulle vilja specca cykeln med
> är främst teleskopstolpe och 1x10 lr 1x11.

Stumpjumper evo comp träffar väl rätt på allt det och hamnade åtminstone förra året inom din budget. Har en sån och är riktigt nöjd, finns en väldigt bra recension här på Happy om den cykeln som är läsvärd (sök i forumet).

Freeskier skrev:

> Men Bandit 3 som man får för 24890 är riktigt
> snikigt specad.
> Den här:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2006862/20937
> 02#msg-2093702
> är inte märkvärdigt specad, förutom Reverben
> och gaffeluppgraderingen. Blir nog 35k innan jag
> är klar... Det är en B29 2, med uppgraderingarna
> som du hittar på deras site. Samma pris för
> stora och små hjul.

Nej det stämmer, det är där tyskarna briljerar i komponent/krona.
Fast fördelen med den där hojen är att man knappast behöver uppgradera dämpningen i första taget.
Det är oftast det dyraste att köpa i efterhand, ett fräsigt vevparti kan man alltid fynda på K&S.

Nej det är ju det som jag skrivigt, jag har inga delar och känner inte att jag har erfarenhet till att sätta ihop en cykel heller. Jag är trots allt rätt ny på detta.
Föredrar verkligen en cykel som är ihopsatt, bygge känns som nått/några år frammåt.

Ja, EVOn är intressant som bara den, men igentligen 10k mer en vad jag egentligen skulle vilja lägga mig d.v.s 30k, man får väll börja med lite affärer bakom lokala pizzan..

Erito: Radon har jag kollat på förr, men HA på 68,2.. varför? och vill helst ha kortare kedjestag.

Jag undrar dock fortfarande, ingen som har nått att säga om Rose granite chief eller Canyon AL+??de känns som bra alternativ pris/komponent samt geometri mässigt. Ingen som har nån erfarenhet?

Jag har en AL+ 7.0 och är på det stora hela nöjd med den. Har visserligen inte något att jämföra med då jag gick från hardtail med 120 fram till den här.

Sadel, grepp och bromsar byttes nästan omedelbart då inget av dem passade mig. Storklingan satt inte heller på mer än en vecka. Kortare styrstam, 60mm istället för 90, på ingång - mest för att jag ändå behöver en till till ett bygge och kan lika gärna passa på att prova kortare då.

Tog några turers pumpade att få framgaffeln att inte dyka vid bromsning utan att för den delen vara allt för hård men känner ändå att det funkar hyfsat nu. Hade jag fått välja hade jag dock undvikit Foxs CTD-lösning till förmån för något där du kan ställa låg/högfartskompression själv. Har faktiskt tankar på att byta gaffel bara därför...

Rattnalle: Tack!
Jo, jag lutar väll mer just för det åt Granite Cheifens håll, kommer ihåg när jag testade den att revelation gaffeln som satt på kändes sjukt bra, speciellt utför! Var inte alls lika nöjd med fox gaffeln på stumpyn jag testade, har ju dock med inställningar att göra men..

Vet att Westman här har skrivigt någon gång att Granite Cheifen är en trevlig psykel

Vad gäller trampeffektivteten så upplever jag den inte som särskilt mycket segare än hardtailen oavsett om jag står eller sitter. Klart det gungar lite när jag står men inte så att jag känner att all kraft fösvinner. Plattformen verkar funka bättre i bakdämparen än i gaffeln. Men då kör jag relativt hårt tryck i den, jag har ju dämparen för greppets och droppens skull inte för komforten :)

Hur lång är du? En bubblare, om du är tillräckligt kort för att kunna fixa vettig tramphöjd, är http://www.yt-industries.com/shop/de/Bikes/Play
419mm kedjestag och 66,5 graders gaffelvinkel är ju lekfullt om något. 328mm vevlagerhöjd kan låta lite lågt, men eftersom den har 130mm slag bak istället för 150 som hojarna som varit uppe hittills kommer man undan med lite lägre. Sjukt mkt pang för pengarna iaf, och så kan du uppgradera gaffel och liknande lite när du vill, du har ju typ 10k över i budgeten att leka med.

Marran: Jäkligt intressant, den ser ju ut som helt fel forum när man bara slänger ett öga, kan jag tycka.. men när man läser lite mer så ah, jag förstår kan nog va en riktigt bra ide.

Tyvär är jag ju inte så kort..jag är ca 184-185 och en benlängd på 84-85.

Du tänkte att jag skulle kunna kört med rätt korta vevar antar jag?

Mtboholic skrev:
> Marran: Jäkligt intressant, den ser ju ut som
> helt fel forum när man bara slänger ett öga,
> kan jag tycka.. men när man läser lite mer så
> ah, jag förstår kan nog va en riktigt bra ide.
>
> Tyvär är jag ju inte så kort..jag är ca
> 184-185 och en benlängd på 84-85.
>
> Du tänkte att jag skulle kunna kört med rätt
> korta vevar antar jag?

Nä, jag tänkte mer på det kortkorta sadelröret, att du kan få vettig tramphöjd, det kan bli svårt med långa ben antar jag.

Grumt pris på den där intensen, men hur är geometrin. Flack gaffelvinkel och korta kedjestag är inte precis de två attribut jag främst förknippar med Intense.

Mtboholic skrev:
> Marran: Jäkligt intressant, den ser ju ut som
> helt fel forum när man bara slänger ett öga,
> kan jag tycka.. men när man läser lite mer så
> ah, jag förstår kan nog va en riktigt bra ide.
>
> Tyvär är jag ju inte så kort..jag är ca
> 184-185 och en benlängd på 84-85.
>
> Du tänkte att jag skulle kunna kört med rätt
> korta vevar antar jag?

Känner att jag måste tillägga en sak med Canyonen med tanke på din längd.

Jag är 184 med 90 i innerben och har då nästan reverbens krage dikt an mot ramen för att få en behaglig svettoposition med stolpen i topp. Med kortare ben kommer du att vara tvungen att fånga stolpen i rätt höjd varje gång du släpper upp den.

Vet inte om det går att begränsa stolpens "slaglängd" eller om du i så fall ska satsa på den enklare modellen och själva montera hisspinne med kortare slaglängd än 15cm.

marran skrev:
> Mtboholic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Marran: Jäkligt intressant, den ser ju ut som
> > helt fel forum när man bara slänger ett öga,
> > kan jag tycka.. men när man läser lite mer
> så
> > ah, jag förstår kan nog va en riktigt bra
> ide.
> >
> > Tyvär är jag ju inte så kort..jag är ca
> > 184-185 och en benlängd på 84-85.
> >
> > Du tänkte att jag skulle kunna kört med rätt
> > korta vevar antar jag?
>
>
> Nä, jag tänkte mer på det kortkorta
> sadelröret, att du kan få vettig tramphöjd, det
> kan bli svårt med långa ben antar jag.
>
> Grumt pris på den där intensen, men hur är
> geometrin. Flack gaffelvinkel och korta kedjestag
> är inte precis de två attribut jag främst
> förknippar med Intense.

HA: 68, CS: 425mm

Riktigt bra pris för vad man får, men lekfull kanske inte är det perfekta ordet för att beskriva den.

Marran: ah jag misstänkte det.. man ja, hur löser man det på bästa sett då? jättelåång sadelstolpe?

Rattnalle: Okej, det enda jag testat är Specializeds Commandpost, den funka riktigt bra tyckte jag!

Men slaglängd? har inte kollat upp det här med stolpar så mycket men, det finns väll med 125mm på reverben?

Men har väll vart lite problem med reverben vad jag förstått, är mer intresserad av mekanisk funktion typ Commandposten lr gravity dropper

Senast ändrad:
Mjae, Reverben har inte haft speciellt mycket problem. Inte sen de bytte slangkopplingen mot en lite stadigare variant. Visst måste man serva den någon gång då och då(jag har inte behövt serva någon av mina på nåt år). Och visst finns risken att det sprutar mineralolja om man vurpar och knäcker slangen.

Men den stora nackdelen är väl servicesvårigheterna. En vajer som knäcks är lätt att byta ut, kapa och få tag i. En hydraulslang är lite kladdigare att fältmeka, men det ger en jäkligt smutt känsla.

Mtboholic skrev:
> Marran: ah jag misstänkte det.. man ja, hur
> löser man det på bästa sett då? jättelåång
> sadelstolpe?
>
> Rattnalle: Okej, det enda jag testat är
> Specializeds Commandpost, den funka riktigt bra
> tyckte jag!
>
> Men slaglängd? har inte kollat upp det här med
> stolpar så mycket men, det finns väll med 125mm
> på reverben?
>
> Men har väll vart lite problem med reverben vad
> jag förstått, är mer intresserad av mekanisk
> funktion typ Commandposten lr gravity dropper

Reverben i sig fungerar helt oklanderligt men köper du AL+ 7.0 har stolpen som sitter på 150mm travel men du som har kortare ben än mig kommer inte att kunna utnyttja hela eftersom den då hamnar för högt även om du sänker stolpen så långt ner i ramen det går. Men jo den finns i 125mm också vilket borde fungera fint.

Luthman: Okej, men om jag köper så att jag får mecka på en egen blir der nog en mekanisk tror jag, den dagen får vi se :)

Rattnalle: ja isåfall får det väll bli så!

Var får man tag på en Devinci dixon? känns intressant haggs? verkar bara ha 2012or nu men de gör mig inget

Norco sight killer, 650b? är det den gyllene medelvägen ? den känns väll hyffsat intressant.
Dock känns Både norcon och Devincin lite dyra

Stod i samma läge som du i höstas och hade ingen vidare erfarenhet av MTB. Det slutade med en Canyon AM 7.0. En av de största skillnaderna mot årets AL+ är väl att min har 68,5 i HA.

Jag testade också Granite Chief och tyckte om den men den föll bort p.g.a. dåliga reviews (minns inte exakt vad det kretsade kring nu). Min AM kom i oktober och eftersom jag inte är vintercyklare än har jag inte hunnit testa den så mycket men hittills är jag nöjd. Jag kan dock ångra att jag köpte en cykel med så pass föråldrad (?) geometri. O andra sidan är det något jag mest baserar på vad jag läst här och inget jag egentligen känt av i skogen.

Du skulle kunna kika på Rose's Jabba Wood http://www.rosebikes.se/artikel/rose-jabba-wood-5-583636/aid:583645 som ett alternativ. Lapierre ser väldigt fina ut! Annars tror jag du skulle bli nöjd med AL+. För övrigt kör jag också i Stockholmsområdet, Jämtlandsfjällen och hoppas komma till alperna i sommar.

Resandeman: Jo, geometrin till årets modell har ju blivigt mordernare!

Jabba wooden har ju inte riktigt geometrin jag är ute efter, blir det rose så landar det på GC.

Hoppas verkligen att du kommer dit, den tiden kommer väll för mig någon gång med får jag hoppas!

Får väll ta och kolla det då, samt ta lite kontakt med Behindbars!

Tackar för alla svar! Synd med ingen input om Rosen bara

Nej, Granite Chief verkar sälja dåligt här. Vet inte varför. Har knappt hört om någon som har längre erfarenheter av den. Kanske värt för dig att posta i Rose-tråden?

Det var med en kille med en GC på gårdagens easyride i GBG som verkade nöjd med den. Har tyvärr ingen aning om vad han har för nick här.

Jag gjorde ett inlägg på rose tråden igår, så får vi se!

Jag har kollat in lite recensioner och läst det som skrivigts om den här.
Det var ju det att jag fick en bra känsla av den cykeln när jag testade den. Det ligger och lurar i skallen hela tiden!

Jag har cyklat en hel del på Granite Chief i testsyfte, och min flickvän kör dessutom på en och är väldigt nöjd. Den har jag också lånat ibland, för att jämföra. Tycker det är en väldigt snärtig stig/AM-hoj (notera just att den ligger i den ändan av AM, dvs inte överbyggd Enduro-cykel) som är rolig i skogen. Har även bränt en del bikepark med den och även om den inte är gjord för det så har jag även testat att droppa 3m när ingen såg på (den höll). Geometrin är väl avvägd för en mix av busig skogscykling och större alp-stigar, bakdämparna bra shimsade - jag har oftast valt den hårdare tunen, som Rose rekommenderar om man väger över 76 kg. En av anledningarna att tjejen köpte en GC var konfiguratorn, där vi kunde smälla på lättare hjul, kortare styrstam etc direkt ist för att betala för nåt man annars bara byter på en gång. Hennes har DT Tricon 1700-hjul, NN Evo-däck, F32-gaffel och Reverb och väger in på 12-någonting i storlek L (utan pedaler). Så den är lätt och rapp i skogen.

Här kan du läsa vad jag först tyckte om den när jag provade. Den recensionen är ju lite färgad av att vi testade cyklarna i stora berg-miljö, där GC är på gränsen till sin förmåga. Världscup-DH på stigcykel är sällan att rekommendera, enligt tillverkarna iaf. :)
http://happymtb.org/2010/10/08/forsta-titt-rose-granite-chief/
Efter att ha cyklat mer på den i hemmamiljö tycker jag det är en riktigt bra kandidat till det du letar efter.

Annars är ju Bandit, Spitfire och Stumpy Evo ännu busigare, men jag tror det blir svårt att nå din budget med dessa.

Senast ändrad:
Spitfiren och Banditen är två riktigt vassa stigraketer. Kan bara instämma med tidigare inlägg om Ras på behind bars. Han är grymt serviceminded. Kolla med honom om han kan få ihop något till dig.

Hej,

Det var jag som var med igår, kul runda när vi inte hade haverier:)

Jag kör med med en Rose GC4 som jag köpte i höstas och är väldigt nöjd med den, dock
är det min första FS och körde tidigare på en on-one 456 med 130mm gaffel.

Jag tycker största skillnaden med FS är att den är väldigt förlåtande både uppåt och neråt.

När jag skulle handla stod valet mellan Rose GC4 och Canyon Nerve AM 7 som den hette då.
Var egentligen mest sugen på Canyon tycker den är snyggare, men pga att GC:n hade lite flackare
gaffelvinkel föll valet på Rose.
Men inför 2013 har ju Canyon också flackare gaffelvinkel så nu hade valet varit svårare.

Mina tankar om Rose
+ Lätt
+ Bra komponenter

- Inget ramfäste för bashguard/kedjestyrare
- Lång leveranstid

Slutsats, är jättenöjd med cykeln

/Magnus

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp