letar 584-hjul för fäljbroms, var finns dom?

Audioholic

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en stadscykel till tjejen som blev mycket uppskattad. Rätt stil och rätt storlek.
En Bobbin från wiggle, detta var för ca 2 år sedan.

Som cykelservare hemma så blev jag lite onöjd när jag insåg att hjulen var av det fina gamla måttet 590. Dvs att hitta däck försvåras mycket. Tex dubbdäck kan jag inte hitta.

För att lösa detta problem tänkte jag att jag ju kunde byta hjul till 584. Med fäljbroms. Som verkar lika omöjligt att hitta!
Är det någon som har några tips?
Nämnde jag att det är utanpåliggande växlar som gäller?

Finns det inte touringcyklar med 584/650b, de har väl rimligtvis fäljbroms? Var finns dessa hjul? Gärna billiga med...

Alla dessa standarder inom cykel gör mig tokig. Så det är väl egentligen positivt att 590 är på väg ut, synd bara att jag köpte en cykel med såna hjul...

Senast ändrad:
650b finns inte med fälgbroms inte nytillverkat iaf vad jag vet så de lär du nog få leta närmaste fälgbroms e väl 559 eller 622 men 622 lär knappast gå knöka in i en 590 ram

inte för strö salt i såren men tips till nästa cykelköp e o läsa hela specifikationen ink hjulstorlek ;)

Jodå, det finns visst - tex Pacenti SL23 går att få tag i med 650B och Velo Orange har sin Diagonale 650B båda med bromsytor för fälgbroms. Men det är kanske blir i fel ände av tänkt prisnivå?

Kompletta hjul för fälgbroms kan bli svårt men fälgar är inga problem. Ovan nämda plus Grand Bois, Velocity A23 och säkert några till.

BTW Pacenti SL23 hade Just Riding Along tidigare i veckan bra rabatt på, fick hem ett par för £30 stycket :-) De kan förstås också bygga kompletta hjul om du inte vill ekra själv.

Många bra tips här! tack för det.

NLC sa:
BTW Pacenti SL23 hade Just Riding Along tidigare i veckan bra rabatt på, fick hem ett par för £30 stycket :-) De kan förstås också bygga kompletta hjul om du inte vill ekra själv.

Detta var ju riktigt värt.

Lyckades tillslut även hitta ett alternativ på färdigbyggda:
https://www.evanscycles.com/en-se/hoy-cammo-2014-rear-wheel-EV202532

Alex R450 fälg och Joytech-nav..

Om dessa inte visar sig helt odugliga vid lite efterforskning så blir det nog ett köp.
Annars klickar jag nog hem ett par Pacenti SL23 för 30£/st..

Skeppshult som tillverkare tillverkar kpl. hjul i 584 mm / gammal hederlig 26" men bakhjulen är bara med navbromsutförande 1-vxl och 3-vxl.
Så bakhjulet ställer ju till problem. Så 2 framhjul och omekring av 1 kanske. 4780-5016-02
Skeppshult har ju också dubbelbottnade 590 mm fälgar.

Tillbaka
Topp