Letar du efter ett cykeltips i Södra Stockholm

Hej, ny i forumet och hej till alla cyklister här inne!
Jag har nyligen flyttat till Trångsund från Solna och mina cykelpreferenser har förändrats en aning. Jag har en TREK AL-4 landsvägscykel, som jag pendlade med till Södermalm.

Nu har jag mer vildmark och möjlighet att ge mig ut i naturen mer. Jag planerar att pendla och vara bra på skog, naturreservat utan att ge mig ut på galna steniga vägar.

Vilken typ av cyklar ska jag leta efter? Självklart kommer grus upp som första alternativ men jag har också hört att däckutrymme är en bra definierande faktor. Jag har en budget på 30-35KSEK att jag vill få något som håller i 10 år och så. Hittills har jag googlat på Canyon Grizl och Grail-modellerna.

(meddelandet är Google översatt att att jag inte vill störa forumets standarder)

De flesta gruscyklar har väl rätt bra med utrymme för stora däck. Jag kör en landsvägscykel själv och blev chockad över utrymmet jag tydligen har, Cannondale skriver 32 mm som max, så jag satte på 32 mm. Skulle nog få plats med 38-40 till och med.

Jag skulle satsa på en ”raceig” gruscykel så du inte ångrar dig när du väl ska pendla och slippa stigar en stund. Scott Addict kanske? 45 mm däck, 2x12 46/33 fram 10-36 bak. Duger gott att dra på när det blir rakor samt lätt nog att trampa sig över eventuella hinder. Raceig geometri. Även bra möjligheter för packning. Kolfiber. Verkar som en bra cykel på pappret iallafall för pengarna.

Edit: Jag kom ju på att jag också måste tipsa om en personlig favorit, om du som jag gillar stålcyklar. Standert Pfadfinder:

Kanske över budget men det här är min egna drömcykel!

Senast ändrad:
Cube Nuroad är väldigt prisvärd och skulle nog passa in bra på det du beskriver. Med plats för 50mm däck så kan du även ge dig ut på ganska tekniska stigar så länge målet inte är att cykla fort. (vet inte när de kommer in i lager dock.)

Det går bra att skriva på engelska.

Probably better. Currently the title says: "Are you looking for cykling/bike tips in southern Stockholm", whereas I assume you mean: "I am looking for bike tips in southern Stockholm".

Canyon Grizl and Grail are good. But Canyon is no longer much better value for money than most other brands (clearly not worse either though). If you want to try bikes and shop in a physical shop, TCM-cykel in Tyresö has many gravelbikes on discount, in particular Cannondale. I have a Cannondale SuperX Evo SE with 45 mm tires and that seems like the perfekt type of bike for the riding you describe.

To commute from trångsund to the city, gravel bike is probably your best bet. I've done that ride a couple of times on a trekking bike, so I'd recommend the gravel bike.
Suspension forks and seatposts are probably going to make your life a lot easier too, especially offroad, so do consider bikes with suspension forks. Not sure exactly what to look for there, what is a good amount of travel etc. I guess someone with knowledge can follow me up.

For tyre clearances, I wouldn't go for anything with less than 40mm, but I'm rather heavy so that's maybe specific to me.
I think the key tyre question is whether you'd want one tyre to do everything, or if you'd consider having a second set of wheels. If so then it's not out of the question to get a set of mountain bike tyres on 650 wheels.

Tillbaka
Topp