Letar efter cykel till 11år 148cm 40kg

Capsman

Medlem
Som rubriken lyder letar jag efter en MTB cykel till min grabb som fyller 11år 148cm 40kg
Han skall ha den för att ta sig till skolan men även följa med oss ut på turer i skogen.
budget på 5-7k

Frog är ju urväxt typ imorgon även om man köper största. Leta efter ngt med 27,5” hjul och liten ram. Tror Specialized har ngt halvvettigt i prisintervallet för 2021, tror de börjat bli tillgängliga i butik.

Jag köpte en Spez Pitch Expert med 27,5" och XS-ram till grabben för två år sen. Han började använda den förra året. Nu är han 11 och 148cm. Passar bra i storlek.
Vevarmarna är kanske lite långa och fjädern i gaffeln lite väl hård. Finns att köpa mjukare men har inte lagt nån fokus på det.
Funderade ett tag på att köpa kortare NX-vevar o köra singelklinga men han är nöjd o då är jag nöjd.

Frog är ju urväxt typ imorgon även om man köper största. Leta efter ngt med 27,5” hjul och liten ram. Tror Specialized har ngt halvvettigt i prisintervallet för 2021, tror de börjat bli tillgängliga i butik.

Varför skulle en frog bli urvuxen fortare än någon annan cykel?

Men visst, det finns andra alternativ som kan funka men tror frog är svårslagna i pris/prestanda/tillgänglighet.

/T

Har inte Froggarna lite svårbegriplig geometri? De gör ju en grej av att de ska vara anpassade till barn men jag har fått känslan av att de har en nästan extremt lång reach. De större modellerna är kanske annorlunda men när min son hade en 52:a så såg det vingligt ut.
Nu är han 137 cm, 68 cm grenmått, och jag kollar på nåt till honom för nästa säsong. För tillfället så är jag/vi inne på en Islabikes Creig 27. Lite dyrare och kanske mer för skogen än till skolan, men jag tror att det är pengar man får igen.

Dottern är ca 120 och har en frog 52a, den är lite lång för henne men å andra sidan rätt stor för henne rent allmänt. Tycker inte den verkar konstig i proportionerna annars, har inte super koll på geon på frog, tycker mest att de är bland de bättre rimligt prissatta näst efter Isla som verkar va grymma. (Hoy är nog bättre än frog oxå iofs).

Vill man betala ordentligt mkt mer finns förstås bättre grejer...

/T

Varför skulle en frog bli urvuxen fortare än någon annan cykel?

Men visst, det finns andra alternativ som kan funka men tror frog är svårslagna i pris/prestanda/tillgänglighet.

/T
För att deras största modell har 26” hjul och fungerar upp till 150cm? Då tycker i a f jag det är bättre köpa ngt som fungerar FRÅN den länden... men alla gör naturligtvis som de finner bäst.

Tack för all respons. Känns inte som man hittar jätte mycket vettigt för en peng på 5-7k i stort sätt samma komponenter. Vilken utav alla suntour gafflar är den bästa. xcm xct xcr.
hur viktig är egentligen gaffeln till en 40kg grabb?

Hitta en, men vet inget om geometri. Är det en för gammal cykel? Är en t.ex trek marlin5 bättre att cykla på?
Klein Attitude årsmodell -08
Storlek: S med 26 tum hjul.
Gaffel: Rock Shox Recon, låsbar.
Hjul inkl nav: Bontrager
Sadelstolpe och styre: Bontrager
Bromsar: Hayes nine skivbromsar
Bakväxel: Shimano Xt
Framväxel: Shimano Lx
Tre drev fram och nio bak.

Jag tycker att du kan utöka sökandet till beggade 26/27,5 strl small (ca 380 mm sadelrör). Utbudet ökar en del jämfört med enbart XS. Lämpligt avstånd till styret brukar ju gå att anpassa med kortare stam. Lämplig längd på vevar (typ 150 kanske) kommer du nog att få ordna själv. Billiga, tunga gafflar (som följer med butiksnya billigare MTB) är obra för lättare åkare. XCT-gaffeln som följde med dotterns pitch byttes omgående till en Manitou markhor. Du vill alltså ha en luftdämpare som kan regleras med åkarens vikt/åkstil etc.

Men ifall jag har tänkt att lägga runt Max 7k
Så hade jag kunnat köpa en trek marlin 5 uppgradera gaffeln till en Manitou och haft en ok cykel för den pengen

Denna gaffel? Hur vet jag ifall det passar?
Ser ut att vara TA (genomgående Axel) och dessutom Boost. Så den fungerar tyvärr inte på Treken. Tror att treken har 100 mm QR (navbredd och typ av axel) på framhjulen och 1 1/8 rakt styrlager (viktigt för styrrörets diameter).

Varför inte en stel Mtb? I den prisklassen lär det vara svårt att få en vettig dämpad gaffel och med den tillkommande vikten för fjädergaffel lär den göra mer skada än nytta.

Mycket är väl dämpat när man passerar 24''. Frågan är om man ska gå på 26'' eller vuxencykel i den storleken. Går man på vuxencykel så får man kanske se till att det är tapered och fixa en trimmad gaffel och fina komponenter.
Har man tur har de börjat köra aggresivt så man kan strunta i vikten.

Grannen har en superior som verkar fin oxå, har inte kollat upp priser å så men de verkar ha tänkt när de byggde den med lagom långa vevar och färre ekrar än vuxentouringcyklar har tex.

Fjädring är bra, sitter en sr gaffel på supen som uppenbarligen funkar fint. Säkert onödigt tung iofs men värd det.
/T

Tack för all respons. Känns inte som man hittar jätte mycket vettigt för en peng på 5-7k i stort sätt samma komponenter. Vilken utav alla suntour gafflar är den bästa. xcm xct xcr.
hur viktig är egentligen gaffeln till en 40kg grabb?
Jag tror på ungefär noll värde av dämpad gaffel för så små barn. Blir mest tungt och därtill ganska dåligt om man inte har mycket högre budget. En gaffel för 5 000 kr är väl i princip insteg till en "vuxencykel", så av det kan man dra lite slutsatser kring hur bra gaffeln är på en cykel som kostar 5k totalt.

Barn är hårda och tåliga därtill.

Tillbaka
Topp