Letar efter en cykel eller elcykel för en tung person

dogzilla

Medlem
Hej cyklister,

Först och främst talar jag fortfarande inte svenska så jag måste använda Google Translate. Ursäkta eventuella misstag.

Jag behöver hjälp med att välja cykel. Problemet är att jag för närvarande väger 130 kg och är 190 cm lång och en av anledningarna till att cykla är att gå ner i vikt och förbättra mig själv. De flesta, om inte alla, vanliga cyklar jag har sett klarar upp till 130 kg totalvikt. Endast elcyklar går till 150-160 kg, men jag vill undvika dem (kostar för mycket för en bra cykel).

Vad jag försöker hitta:
- en cykel där jag kan sitta i en mer upprätt position, stadscykel eller trekkingcykel eller liknande
- en cykel som kan bära min vikt utan att gå sönder

Jag kommer att använda cykeln för att köra till jobbet (vilket är nära), men mer som träning för att köra runt i staden jag bor i. Ibland kanske jag tar den in i en skog eller på någon stenstig, men inget extremt, ingen lera och liknande.

Jag har läst mycket av det som skrivits här (2018) och upptäckt att gaffeln ska vara 32 mm eller mer, att axeln ska vara 15x110 mm eller 12x148 och inte 5x135 QR, att hjulen ska vara bredare (25-30 mm) men jag har väldigt lite praktisk kunskap om det och även om bromsar, grader, räckvidd och andra geometrirelaterade ämnen.

Jag är beredd att köpa en cykel i Sverige eller genom att använda bike-discount.de och liknande.

Baserat på min research skulle CUBE KATHMANDU Pro (https://www.bike-discount.de/en/cube-kathmandu-pro-grey-n-lunar) kunna vara OK (stöder 140 kg, har 142 x 12 axel bak men är inte säker på resten). Några andra Cube-cyklar som också stöder 140 kg har 135 QR-nav som jag förmodligen borde undvika, eller hur?

Om jag inte kan få tag på någon "vanlig" cykel tänkte jag på den här elcykeln - https://www.bike-discount.de/en/merida-espresso-cc-400-eq-1 eftersom den borde klara 150 kg och vara "tillräckligt bra".

Jag

Om jag ser rätt är båda axlarna 5 mm och jag är inte säker på att det är bra med tanke på hur tjock jag är nu :-)

Om jag ser rätt är båda axlarna 5 mm och jag är inte säker på att det är bra med tanke på hur tjock jag är nu :-)
Det är bara snabbfästena (som går inuti hjulaxlarna) som är 5mm. Hjulaxlarna på ”vanliga snabbläste-nav” är 9 mm fram och 10 mm bak.

Du skriver ovan ”att hjulen ska vara bredare (25-30 mm)”. Om det är däcken du avser så skulle jag rekommendera betydligt bredare än så, inte under 40 mm och gärna 55 mm (2,2 tum) eller mer.

Personligen hade jag också undvikit dämpad framgaffel som pesten. Om en dämpargaffel ska tillföra mer i bekvämlighet och prestanda än den tillför i vikt och komplexitet (inkl. servicebehov) så behöver den vara betydligt bättre och därmed betydligt dyrare än vad som sitter på cyklar i 5 000-15 000-kronorsklassen. Stel gaffel och feta däck så är du hemma, utifrån den typ av cykling du beskriver ovan.

Beroende på om budgeten tillåter det så hade jag ringt till/besökt Anders på Veloform i Göteborg och resonerat om att plocka ihop något passande. En cykel byggd för 95 kg gubbe plus touring-last, med välbyggda hjul med 36 ekrar, klarar din vikt utan problem.

Ett sådant bygge kostar sannolikt mer initialt än att handla på nätet eller på xxl, men chansen att du får en cykel som passar både ergonomi och magkänsla, som håller för din sorts cykling, som går att underhålla och uppgradera efterhand och där du har möjlighet till service, support och oöverträffad kunskap, den kommer sannolikt att vara billigare i längden och dessutom mycket roligare att cykla på.

Det fina med Veloform är att Anders kommer att säga precis vad han tycker utifrån flera decenniers erfarenhet och kunskap. Han kommer att vara brutalt uppriktig med vad han anser om cykelindustrin, senaste trenderna osv. Men efter flera år som kund och efter att ha överhört många, många av hans samtal med kunder så har jag hittills inte kunnat beslå honom med att ha fel en enda gång (utifrån min egen betydligt blygsammare kunskap, vill säga).

Han kommer, snarare än att sälja på dig något onödigt exklusivt, att berätta vad du behöver och, ännu viktigare, inte behöver bry dig om och betala för. Jag skulle gissa att det kommer att landa i ungefär att du behöver en bra ram som passar dig och sedan lägga energin på ett par välbyggda hjul.

OBS! Jag har inga kopplingar till Veloform och jag har handlat massvis av mina cykelprylar både på nätet och i de stora sport- och cykelvaruhusen. Men jag uppskattar verkligen hans ärlighet i en värld där kunskap, erfarenhet, ärlighet och hållbarhet offras på kommersialismens och de snabba cashens altare.

Lycka till, du förtjänar en riktigt bra cykel!

No suspension fork, tire width >40mm, and fenders (not the guitar). I agree with the post above, visit Veloform in Gothenbourg or maybe fixmybike in Stockholm to get an opinion and a dealership contact which is more valuable than a mail order company when buying your first bicycle.

Största begränsning är normal hjul. Välbyggda hjul med många ekrar att föredra. Jag har aldrig kört av en axel trots liknande vikt. Däremot har jag mosat fälgar och drat av ekrar, men det har nog mer med oaktsam körning att göra.

Ram har jag heller aldrig kört sönder, men jag har ju inte haft några lättviktare i mitt stall heller. Något touring inspirerat med många fästen för rack och lasthållare brukar vara bra tecken att cykeln är tänkt för tyngre bruk. En fullastad touringhoj väger ju lätt över angiven vikt.

Lyssnade på senaste Wild Ones podden (Cade Media på YT) där någon av dem nämnde att någon Cannondale Topstone modellerna i aluminium klarar av upp till 150kg.

Så om jag förstod dig rätt @LWB - 5 mm QR är inte ett problem eftersom den bara är där för att hålla axeln på plats och själva axeln är tjockare (9 och 10 mm) och borde räcka för min vikt?

När jag skrev om 25-30 mm och hjul pratade jag om fälgar, inte däck. All information jag fick kom från några inlägg i liknande inlägg från 2018 där flera personer lade till kommentarer. Inlägget handlade om MBT, och av vad jag ser är de thru axle kanske mer för dem än för city/hybrid/trakking. Det är därifrån informationen om genomgående axel kommer också. Det som stod där var att fälgar borde vara minst 25 mm och sedan breda däck.

Uppskattar verkligen dina kommentarer om dämpargaffeln, och jag förstår prisförhållandet. Jag ska leta efter styv gaffel, men problemet är att dämpargaffeln sitter i många cyklar.

Jag har inget emot ärlighet och jag skulle nog hålla med Anders om många saker, eftersom jag inte gillar hur företag tillverkar nya saker (planerad föråldring, omöjlig att reparera, att behöva lägga 2 timmar på att byta glödlampa på en bil, etc.). Enda problemet är att han är för långt bort (jag är cirka 5 timmar från både Göteborg och Stockholm). Om inte skillnaden är mer än 20 % (för samma vara och tjänst) köper jag mer än gärna lokalt. Om Anders och andra lokala butiker stänger är det dåligt för alla. Även om jag sparade några kronor nu. Jag antar att jag ringer honom först och ser vad han säger och utgår därifrån.

Baserat på vad du skrev om Anders verkar han vara en riktigt bra person.

@nieves - tack för dina kommentarer också. Det är inte min första cykel, jag har en som inte fungerar längre och den är 25 år gammal. Och jag köpte den begagnad. Eftersom jag inte vet mycket om cyklar är jag rädd att reparationen bara kommer att kosta mer pengar och att jag ändå skulle behöva köpa en ny cykel. Särskilt eftersom den här är en generisk cykel utan märke.

@Kold - De flesta cyklar jag ser har 32 ekrar och jag förstår att antalet ekrar samt fälgbredd och däckbredd är viktiga. Jag lärde mig (lite) att DT Swiss borde vara bra, men jag kan inte så mycket om ämnet.

Tillbaka
Topp