Letar efter en cykel som gör livet roligare – inte snabbare

JFA89

Medlem
Tjena!

Jag är på jakt efter en ny cykel och skulle gärna vilja höra era tankar. Det jag är ute efter är inte den snabbaste eller mest effektiva vägen från A till B – utan en cykel som gör det roligt att ta sig fram. Det ska kännas gött att cykla, inte som ett träningspass eller någon stressig Tour de France-situation.

Här är vad jag är ute efter:

🚲 Skön stil, inte racerställning
Jag vill sitta bekvämt och hyfsat upprätt, inte ligga dubbelvikt över styret som ett fällknivsproffs. Det ska kännas chill – som att glida fram, inte pressa sig fram.
Elcykel är planen (ej 100 % bestämt än). Om elcykel, så har jag förstått att det bör vara en stark motor från typ Bosch, Shimano eller Yamaha. Inget no-name-tjosan. Gärna nåt där reservdelar inte är omöjliga att få tag på.

🎒 Vardagsvänlig
Cykeln ska funka till pendling, handling, transport till träning och allt däremellan (kanske till och med träning i sig om det visar sig vara roligt att cykla). Packning + barn ska gå att transportera utan problem (gärna med AVS eller liknande). Jag vill ha någon form av lösning för att slänga på t ex en korg fram också, slänga i ICA-kassen eller träningsbagen – svettas med ryggsäck är passé. Cykeln kommer gå på både asfalt och grusväg, året runt. Grusvägen underhålls inte på vintern, så det får gärna funka även med lite snö och modd.

🛞 Fundering: feta däck eller inte?
Jag är lite sugen på feta däck. Jag vet att folk snackar om rullmotstånd och att det är onödigt på asfalt – men alltså... känns det inte bara roligare med lite mer volym? Tryggare, mjukare, kuligare? Hittade ett citat som satte ord på känslan:

"Man, everyone here talking about rolling resistance and here I love riding my fattie on everything because it’s always more fun. It’s not going to get you there fastest but you’ll be smiling when you do get there."

Exakt så! Vad säger ni som testat?

🔧 Underhåll, helst så lite som möjligt

Remdrift vore grymt – vill helst slippa kladda med kedjor. Kostar extra va? Värt det?
Punkteringsskydd? Nåt sätt att slippa byta däck stup i kvarten?

⚙️ Växlar
Enkelhet är grejen. En växel fram och några bak. Eller rentav automatiskt växelsystem har jag hört talas om, där man inte behöver växla alls, är det något vidare eller kass? Finns det växelsystem där man slipper tänka så mycket alls – shoot!

🙏 The end
Så ja – vad borde jag kika på? Har ni tips på modeller eller ställen att kika på som uppfyller det här stuket? Alla tankar och erfarenheter mottages med öppet styre. 😄

Jag skulle kolla på den här:

Jag har haft två ecoridecyklar tidigare och varit nöjd med båda två. Den verkar fylla dina krav utom möjligen fatbike-delen men jag tror inte det är så bra för pendling, även om det kanske känns kul till en början.

Jag skulle kolla på den här:

Jag har haft två ecoridecyklar tidigare och varit nöjd med båda två. Den verkar fylla dina krav utom möjligen fatbike-delen men jag tror inte det är så bra för pendling, även om det kanske känns kul till en början.
Den verkar kanon! Ja, den ser ut att uppfylla alla mina krav förutom feta däck. Min tanke om feta däck är egentligen inget annat än en känsla, att jag skulle känna mig som en traktor när jag glider fram med feta däck, vilket framkallar positiva känslor inom mig! Men jag kanske får stå över feta däck då. Sova lite på det här. Tack för ditt inlägg! (y)

Här är några roliga commuter elcyklar.

treadwellneo12qa13.ashx

Kona Dew-E Shimano E6100 504Wh €2.699,00 EUR

Kona Dew-E DL Shimano E6100 504Wh €3.699,00 EUR

Kona Ecoco Shimano E6100 504Wh €2.699,00 EUR

Marin Larkspur E Bosch Active Plus, 250W, 50Nm Bosch Power Pack 545Wh $2,999 USD

Här är några elcyklar med remdrift

EVELO Omega Bafang MD410HD 15AH Samsung In Frame Battery Enviolo Trekking CVT Hub

Ride1UP Prodigy v2 Brose TF Sprinter Phylion BN21 14ah

Stålhästen Frihet Bafang navmotor bak 250W med momentsensor. Automatväxlad 2 spd 10 Ah 23 995kr 22 995kr

TENWAYS CGO600 Mivice M070 Rear Hub Motor 250W, 40 Nm Torque Sensor 7AH 17 766 kr13 322 kr

Volt London Panasonic 504Wh £2099

Senast ändrad:
Den från Tenways väcker lite habegär i mig, men hur kan dom inte speca varken stack eller reach? Pass...

Tillbaka
Topp