Letar efter ny sadel

Andreaz

Ny medlem
Letar efter ny sadel
Jag tänkte köpa en ny sadel, eftersom min orginal sadel på min Scott Scale 50 är omänskligt obekväm.
Några tips om någon skön som inte är allt för dyr, vikten spelar ingen roll för mig. Vågar man fråga om biltemas sadlar är något att ha ?

Letar efter ny sadel
jag vet att många talar sig varma för att biltemas sadlar är prisvärda, själv vet jag inte. kan ifs tipsa om selle italia flight gel flow. sitter på min mtg och passar mig riktigr bra.

tänk på att bara för att en sadel passar någon annan är det inte säkert att den passar dig...

jag ska köpa en selle san marco skn för ca 200 kr. har hört att den ska vara bra och dessutom har den samma bredd som flighten

lycka till!

Letar efter ny sadel
Kolla först vilken bredd du har på dina sittben. Sätt dig på en bit tjock kartong, typ en bit från en ikea kartong. Då kommer det att bildas två fördjupningar. Där har du din sittbredd, sen är det bara att leta sadlar. Fizik Arione har 96mm och Selle Italia SLR har 115mm vet jag även fast dom en lika breda.
Bredden på sadeln har tyvärr inget med sittbredden att göra. Sen är det bara att testa...

Biltemas röda har jag på min Inbred och den funkar bra för mig, och jag har 115mm mellan mina sittben,
Och så har jag en Selle San Marco Aspide Arrowhead på min MTB,

Och en Selle Italia C2 GelFlow som jag ska testa på min LVG där jag hade en Arione innan, som var alldeles för smal för mig.

Se oså till att du monterar sadeln helt horisontellt till en början, så kan du ställa in den sen.

Letar efter ny sadel
Hur är Selle San Marco Aspide Arrowhead? Har funderat på en sån länge. Har också prövat arione och den var för smal för mig med.
Jag har börjat tro att jag gillar sadlar som är lite "plattare" typ slr el aspide. Flite som många gillar tycker jag är för "rund" på mitten och trycker därmed för mycket mellan benen.
Titanräls är väl bra mot vibrationer eller?

Letar efter ny sadel
Köpa sadel är rent lotteri.

Jag har provat en 7-8 sadlar till min racer under ett par års tid, och har först nu hittat något som verkar passa mitt bortskämda arsle. Det som jag kommmit fram till är att formen är det som avgör mest hur bekväm sadeln är i längden. Inte vaddering, kolfiber, titan, gel eller annat försäljningsdravel. Sådant brukar bara göra skillnad i början av turen. När du suttit i 4-5 timmar så är det ändå formen som avgör.

Så jag råder dig att bara köpa nåt som du tror kan funka och testa. Lita på din instinkt. Skit i vad andra tycker, det är ändå ingen garanti att det funkar för dig.

Letar efter ny sadel
Aspiden funkar finfint för min rumpa i skogen, men som JT sa, det betyder inget... Jag hade bara flyt att hitta en sadel som passade, och nu e jag inne på min tredje på räsern. Om denna inte funkar köper jag nog en likadan Selle SanMarco fast med gelaround eftersom man sitter så mycket mer på räsern.

Letar efter ny sadel
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla först vilken bredd du har på dina sittben.
> Sätt dig på en bit tjock kartong, typ en bit från
> en ikea kartong. Då kommer det att bildas två
> fördjupningar. Där har du din sittbredd
[Snip]

Hur möter du bredden?
Är det cc på sittbenen?
Var på sadeln?

Fi'zi:k passar min rumpa bra. Har Arione på landsvägscykeln och Gobi på skogshojen.

Letar efter ny sadel
Med en linjal från mitten av sadeln, där det skiljer en cm mellan linjal och sadel finns sittbredden, så tar du det måttet ggr 2.

Jag har mätt cc, och då funkar sadeln bra på bredden.
Jag mäter någon cm in på den "riktiga" stoppningen.

Skönt att du har hittat en sadeltyp som passar bra, jag håller fortfarande på för räsern.

Notera att detta är inget som man ska ta gift på, men om sadeln har fel sittbredd är iaf sannolikheten större att den ska vara obekväm.

Ska även säga att jag har själv frågat runt och fått dessa tips från en cyborg från Södertälje.

Letar efter ny sadel
Jag pratade med Cykelcity i Stockholm för nån månad sen och då sa de att man skulle få provlåna sadlar hos dem. För att prova vilken man tycker fungerar bäst.

Jag har även hört någon som har sagt att Cykloteket har någon form av rumpmätutrustning (eller har jag drömt det?)...för att se vilken sadeltyp som kan vara lämplig. Det borde vara något som liknar mätmetoden som beskrivs ovan här.

Letar efter ny sadel
Cykloteket har en gelkudde/bräda från Specialized man kan sätta sig på. Samma sak fast det inte är lika lätt att göra hemma (om man inte har en sådan bräda såklart).

Letar efter ny sadel
......"där det skiljer en cm mellan linjal och sadel finns sittbredden".........
Förstår inte hur du menar, Johan A.

Har f.ö. läst och hört en massa "sanningar" om sadlar. En av dessa är att lätta sadlar där svikten enbart sitter i stomme och räls passar bäst för de som inte själva är lättviktare. Fast i en annan tråd här på happy är uppfattningen tvärtom. (Bigmollo...).

Kommentarer från lättviktare väger tungt i denna fråga!!

/Bert

Letar efter ny sadel
Bert skrev:
> ......"där det skiljer en cm mellan linjal och
> sadel finns sittbredden".........
> Förstår inte hur du menar, Johan A.

En liten figur får åskådliggöra

sadel.PNG

Mät där sadeln är som bredast. Lägg linjalen vågrätt och mät mellan punkterna där det är 1 cm ner till sadelns ovansida.

Detta är det vanligaste sättet att mäta sadelns sittbred och kan vara ett utgångsläge vid val av sadel. Beroende på sadelns uppbyggnad och material kan dock sittbredden ändras under belastning.

/Anders

Letar efter ny sadel
är väl inte nån lättviktare direkt men jag kör med selle italia SLR på MTB, och fizik arione på lvg.. SLR Funkar ok i skogen då man inte sitter lika mycket som på lvg.
- Arionen är grymt skön.. Kan lätt jämföras med favorit fåtöljen hemma...
/johan

Letar efter ny sadel
Biltemasadeln funkar helt ok för mig, jag blev förvånad att den var såpass skön. Funkar den så kommer man mycket billigt undan, inte fel.

Letar efter ny sadel
Efter kollat på sadlar på cykloteket så blev det en biltema sadel, kanon fin blå som matchar min cykel. :D
Men jag tycker inte jag hittat rätta "lutet" på den. Är det bara känsla hur sadeln ska vara "lutat" eller finns det fysika formler för det också ? =)

Letar efter ny sadel
dyrgrip: Jag har samma sadlar som dig på min mtb och racer. SLRn är riktigt skön men Arionen vet jag inte riktigt om jag jag gillar, känns inte riktigt lika bekväm. Kan bero på att den inte är perfekt inställd än och att jag inte suttit så mycket på den som på SLRn även om den är äldre.

Letar efter ny sadel
Andreaz skrev:

> Men jag tycker inte jag hittat rätta "lutet" på
> den. Är det bara känsla hur sadeln ska vara
> "lutat" eller finns det fysika formler för det
> också ? =)

Jag har mina sadlar horisontellt inställda, jag tycker det är bäst för mig så iallafall.

Letar efter ny sadel
Horisontell sadel = XC mtb och LVG racer
Lite uppåtlutande spets på sadel = nybörjarfreeride
Mycket uppåtlutande spets på sadel = downhillwannabe

Ungefär... :-) Anledningen till att man lutar upp sadelspetsen är att kör man brant nerför glider man lätt av framåt annars och lutar det mycket nerför så sitter man faktiskt rätt så horisontellt på den då. I skogen har man ingen nytta av sådan lutning på sadeln, så horisontellt funkar bäst där.

/Leo

Letar efter ny sadel
Undrar om de som har en BT-sadel testat en SLR ? Det skulle var intressant att höra. Man får vad man betala för. Jag har en VELO på min pendlare och en SLR XP på NRS'en. Snart har båda SLR XP.

Fördelen med SLR XP, t.ex, är att den är ganska bred och man får bra stöd. Inte svampig stoppning men med fint flex. Jag skulle vilja säga att SLR XP är en oerhört bekväm sadel om man kör med blöja. Jag har aldrig hafte en lika bekväm sadel tidigare. Man kan ej se på en sadel om den är bekväm. För skulle man det, så är SLR XP obekväm. ;o)

//Skogling

Letar efter ny sadel
Jag har på Salsan (mtb) en Selle Italia Genuin Gel. Kanonskön! har nu satt den på Pintan för å testa. hade det i söndags på 11-mila turen med Fredrikshof, men var väl för öm på perineum fortfarande för att njuta. Men ska ut imorrn igen!

Letar efter ny sadel
Visst kan jag skriva om vad jag tycker om de två sadlarna. Körde först med den röda Biltema Velosadeln på min GT. Den var hyffsad, använt den ett bra tag men efter någon timma eller lite mer så vill man helst inte sitta på den mer. Var väldigt stor och mjuk tyckte jag, inte bekvämt mjuk ut pluffsig mer.
I December bytte jag kort till en Selle Italia Initiale under en kort period för att få cykeln lite snyggare (fick den med racern).
Men för ett tag sen köpte jag en liten fin SLR XP, aldrig haft en så lätt sadel i handen innan, var ju löjligt. 220g mindre än Biltemasadeln. Första turen var SLRn inte så skön men flyttade den lite till turen efter och efter det är den hur skön som helst, nästan.

Det är ju inte alls lika mycket stoppning i SLRn som biltemasadeln men det är någon som tänkt till och den lilla stoppning SLRn har passar min rumpa bra. Väger iofs bara 60kg men ändå.

Hoppas recensionen dög Skogling.

Tillbaka
Topp