Leveranstid från Canyon ?

iJerry

Ny medlem
Som topic lyder vad är den normala leveranstiden från Canyon ?
Hur länge fick ni vänta från beställning tills ni hade cykeln i vardagsrummet :)?
Undrar även om någon som har Canyon Roadmaster Pro skulle kunna ta lite biler på cykeln i olika vinklar så man får se hur den ser ut bortsett från produktbilden man ser på Canyon.

Tack på förhand
//Jerry

Senast redigerad av en moderator:
Kan inte svara på frågan men jag kan nämna att Canyon verkar ha problem att leverera just nu. Jag har en Speedmax-ram (triathlonram) på order, lade beställningen runt 20:e feb, fick orderbekräftelse med vecka 16 som beräknat lev. datum och nu har det skjutits fram till vecka 22 (ööörk). De säger att vecka 22 är "quite firm", men verkar alltså inte omöjligt att det blir ännu senare.

Har god lust att spola den här ordern och köpa något annat. Har ju sett den grymma ramen som Kelvin (eller var det Kelvinized? Samma person?) fick byggd åt sig via Racerdepån..

Som jag har förstått det så tillverkas ramarna i stora batcher och skeppas till Tyskland, det kan alltså ta lång tid beroende på när man beställer. Leo som köpte en F10 (?) tror jag inte behövde vänta så länge. Det finns en tråd om hans röda fara. Sök och du skall finna :)

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Som jag har förstått det så tillverkas ramarna i
> stora batcher och skeppas till Tyskland, det kan
> alltså ta lång tid beroende på när man beställer.
> Leo som köpte en F10 (?) tror jag inte behövde
> vänta så länge. Det finns en tråd om hans röda
> fara. Sök och du skall finna :)

Jo, fin cykel. Så om man har tur kan man få det inom några veckor, kan man ringa ditt och lägga undan en ram tror du så man slipper vänta en evighet :)

JLarsson skrev:
> Varför inte fråga Canyon direkt?

Har mailat men inte fått svar :)

Jag fick mitt svar idag (som jag skriver om ovan), de skyllde på problem med mailservern att de inte svarat tidigare.. iofs mailade jag dem sent i torsdags så det var väl OK..

Jag beställde min Roadmaster Pro i slutet av Februari och fick leveranstid vecka 16 men fick den redan vecka 12.

Här är lite bilder. Jag kunde inte hålla mig längre utan tog den på första turen i dag (3 mil till jobbet). Det var dock lite skitigt så cykeln är lite sandig på bilderna.
//Kristofer

Bilagor

• Picture 001.jpg
    Picture 001.jpg
    94.9 KB · Besök: 32
  • Picture 002.jpg
    Picture 002.jpg
    93.7 KB · Besök: 24
  • Picture 003.jpg
    Picture 003.jpg
    80.4 KB · Besök: 27
  • Picture 005.jpg
    Picture 005.jpg
    82.2 KB · Besök: 25
kris skrev:
> Jag beställde min Roadmaster Pro i slutet av
> Februari och fick leveranstid vecka 16 men fick
> den redan vecka 12.
>
> Här är lite bilder. Jag kunde inte hålla mig
> längre utan tog den på första turen i dag (3 mil
> till jobbet). Det var dock lite skitigt så cykeln
> är lite sandig på bilderna.
> //Kristofer

Tack för bilderna, undra hur du såg ut när du själv kom till jobbet om din cykel ser ut sådär :)

kris skrev:
> Jag beställde min Roadmaster Pro i slutet av
> Februari och fick leveranstid vecka 16 men fick
> den redan vecka 12.
>
> Här är lite bilder. Jag kunde inte hålla mig
> längre utan tog den på första turen i dag (3 mil
> till jobbet). Det var dock lite skitigt så cykeln
> är lite sandig på bilderna.
> //Kristofer

Glömde fråga hur du upplever cyklen ? några nackdelar du sett eller upplevt ?

iJerry skrev:
---------------------------------------------------------------------------------
> Glömde fråga hur du upplever cyklen ? några nackdelar du sett eller upplevt ?

Detta var som sagt min första lite längre tur förutom kortare tester hemma på gatan och att de dessutom inte hunnit få bort gruset på vägarna ännu gör att jag inte kan uttala mig om cykeln så mycket ännu. Men spontant tror jag att jag kommer bli helnöjd, den känns väl så styv ock kvick som betydligt dyrare cyklar jag testat tidigare. Detta är dock min första racer (MTB:are i grunden) så du får ta det lite med en nypa salt.

Vad tycker ni andra som införskaffat en Roadmaster Pro nyligen om cykeln?

//Kristofer

Jag beställde min MTB från Canyon förra veckan och de sa att den skulle levereras i mitten av maj.
Så det är nog ganska lång leveranstid på alla deras cycklar.

EDIT. Fick precis ett mail från Canyon där det skrev att cykeln kommer att levereras vecka 18 =)

nobody skrev:
> Jag beställde min MTB från Canyon förra veckan och
> de sa att den skulle levereras i mitten av maj.
> Så det är nog ganska lång leveranstid på alla
> deras cycklar.
>
> EDIT. Fick precis ett mail från Canyon där det
> skrev att cykeln kommer att levereras vecka 18 =)

Ok, så runt 1månad, det kan jag leva med om det blir samma för mig men om det blir en väntetid på 3månader som jag läste att en fick så hinner man i stort sett inte cykla så värst mycket förräns det är kallt igen

nobody skrev:
> Jag beställde min MTB från Canyon förra veckan och
> de sa att den skulle levereras i mitten av maj.
> Så det är nog ganska lång leveranstid på alla
> deras cycklar.
>
> EDIT. Fick precis ett mail från Canyon där det
> skrev att cykeln kommer att levereras vecka 18 =)

Tarvligt!! De kortar alltså lev.tiderna på era usla MTB's på bekostnad av *min* ram! :) *OBS SMILEY*

Kupa skrev:
> nobody skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag beställde min MTB från Canyon förra veckan
> och
> > de sa att den skulle levereras i mitten av maj.
> > Så det är nog ganska lång leveranstid på alla
> > deras cycklar.
> >
> > EDIT. Fick precis ett mail från Canyon där det
> > skrev att cykeln kommer att levereras vecka 18
> =)
>
> Tarvligt!! De kortar alltså lev.tiderna på era
> usla MTB's på bekostnad av *min* ram! :) *OBS
> SMILEY*

HAHAHA :D

Det går fortare om man beställer tidigt. :-) Fick min F10:a redan vecka 3, beställde i december. Att köpa en cykel från Canyon sent på våren går nästan inte, då får man vänta till hösten, sådan åtgång är det på cyklarna.

/Leo

Jag beställde min Canyon F3 ram den 2:a januari, och den 26:e januari hade jag den hemma i min lägenhet. Drygt 3 veckor tog det alltså.

Hejhej

Min hoj monteras vecka 17 och kommer hit veckan efter sade de när jag pratade med dem idag. Jag får en känsla av att de bygger i batcher... Det har gått mycket snabbare än jag trott. Beställde för 2½ vecka sedan.

Passade på att beställa pedaler också medan jag ändå var på g.

//Erik

Erol skrev:
> Jag
> får en känsla av att de bygger i batcher.

Jag var på besök hos Canyon i Koblenz i måndags, 3/4, och blev visad runt.
Jag var där med en annan svensk som ev skall bli svensk representant för Canyon, därför var de antagligen extra tillsmötesgående mot oss.
normal_S%C3%B6ren_1.JPG

De bygger cyklarna kontinuerligt, men de varierar mellan racer och MTB (om jag kommer ihåg rätt).

8 veckor mellan beställning och leverans är den tid de försöker hålla.
Det var imponerande att se 20 personer montera cyklar.
De har dessutom en(1) man som går igenom, rätar och kollar ALLA hjul.
Canyon säljer c:a 30000 cyklar iår!
ANledningen till att han kollar ALLA hjul är att de har högre krav på räthet och rundhet än tex Mavic, som är en av flera hjulleverantörer.

De hade många fina cyklar utställda i affären
normal_Butik_4.JPG

De eloxerade F8-ramen är definitivt snyggare i verkligheten än på bild
normal_Butik_3.JPG

Canyon-cykeln fick dessutom högsta poäng både på ram och komplett cykel av de 12 Campa utrustade cyklar som testades i senaste numret av Tour
normal_Canyon_Passione_Elite_-_Tour_4_2006.jpg

/Håkan
Nöjd Canyon F10-ägare

HåkanC skrev:
> Erol skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag
> > får en känsla av att de bygger i batcher.
>
> Jag var på besök hos Canyon i Koblenz i måndags,
> 3/4, och blev visad runt.
> Jag var där med en annan svensk som ev skall bli
> svensk representant för Canyon, därför var de
> antagligen extra tillsmötesgående mot oss.
> http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/n
> ormal_S%C3%B6ren_1.JPG
>
> De bygger cyklarna kontinuerligt, men de varierar
> mellan racer och MTB (om jag kommer ihåg rätt).
>
> 8 veckor mellan beställning och leverans är den
> tid de försöker hålla.
> Det var imponerande att se 20 personer montera
> cyklar.
> De har dessutom en(1) man som går igenom, rätar
> och kollar ALLA hjul.
> Canyon säljer c:a 30000 cyklar iår!
> ANledningen till att han kollar ALLA hjul är att
> de har högre krav på räthet och rundhet än tex
> Mavic, som är en av flera hjulleverantörer.
>
> De hade många fina cyklar utställda i affären
> ormal_Butik_4.JPG
>
>
> De eloxerade F8-ramen är definitivt snyggare i
> verkligheten än på bild
> ormal_Butik_3.JPG
>
> Canyon-cykeln fick dessutom högsta poäng både på
> ram och komplett cykel av de 12 Campa utrustade
> cyklar som testades i senaste numret av Tour
> ormal_Canyon_Passione_Elite_-_Tour_4_2006.jpg
>
>
> /Håkan
> Nöjd Canyon F10-ägare

Men se där, där är ju cyklen jag ska köpa :) , fina bilder och det verkar vara en ganska stor butik dom har.

HåkanC: Intressant, en svensk representant? Kommer priserna vara samma som idag via nätet så blir det nog bra fart på försäljningen här i sverige.

/Leo

Jag beställde min Nerve ES7 i mitten på februari och fick en beräknad lev. tid på vecka 20. Tror det skiljer sig rätt mycket åt beroende på vilken modell man beställer men vet inte riktigt vad jag baserar det på :)

Jag beställde en F10 30 mars och fick leveransdatum vecka 19, fast snön som har kommit i Skellefteå dom senaste dagarna gör att det det inte känns allt för långt bort.

Leo skrev:
> HåkanC: Intressant, en svensk representant? Kommer
> priserna vara samma som idag via nätet så blir det
> nog bra fart på försäljningen här i sverige.

Leo:
Såvitt jag förstod så skall beställningar och leveranser fortfarande hanteras av Canyon i Koblenz.
Den svenske representanten skall finnas till för att svar på frågor, både före och efter beställning, hantera service (Canyon har en egen service-verkstad i Koblenz och vill kunna erbjuda samma sak i Sverige) och ev garantiärenden.
Fotnot:
Den lokale Canyonhöjdaren berättade att hittills är det två(2)! F10-ramar som har gått sönder (exkl olyckor, typ "cykeln på biltaket köra in i garaget")

Dessutom skall, om allt går som de vill, både hemsida och katalog finnas på engelska om mindre än en månad.
http://www.canyon.com

/Håkan

oh no... ser inte så ljust ut för mig.. tänker beställa en Canyon ES7 men kan inte beställa förrens tidigast i maj... då kommer dem väl redan vara slutsålda och ha en leveranstid på 6 mån...

plumser skrev:
> oh no... ser inte så ljust ut för mig.. tänker
> beställa en Canyon ES7 men kan inte beställa
> förrens tidigast i maj... då kommer dem väl redan
> vara slutsålda och ha en leveranstid på 6 mån...

Beställ idag så betalar du i maj :)

Vet inte riktigt hur de bygger hojarna men det verkar ju skilja lite mellan modellerna. Maila gärna och fråga...är lite nyfiken på vad leveranstiden blir nu.

är det så att man lägger en beställning och betalningen kommer när cykeln kommer(får pengar först i maj)? även om man använder betala med bank och så... har inget kreditkort tillgängligt tror jag..

plumser skrev:
> är det så att man lägger en beställning och
> betalningen kommer när cykeln kommer(får pengar
> först i maj)? även om man använder betala med bank
> och så... har inget kreditkort tillgängligt tror
> jag..

Antar att det är samma som med kort d.v.s. att när cykeln är klar skickar de en räkning och när den är betald skickar de cykeln. Borde ju inte skilja om man skall betala via bank.

Nu hade jag tänkt beställa min cykel men iom att jag inte vet min ramstorlek etc så fyllde jag i att dom bestämmmer en som passar mig bäst men kommer till "Meine Schrittlänge" och undrar då vad är det ? :S skostorlek ?

/Jerry

Schrittlänge: benlängd?

Babelfish föreslår: walked-length men det känns som om det har väldigt lite med cykling att göra.

Angående betalning så funkar det precis som kallefs säger. Jag lämnade kreditkortsnummer (via telefon), när cykeln är klar debiterar de kortet och skickar hojjen.

Om du lämnar bankkortsnummer kan de säkert skicka ett mejl så att kan föra över cash och inte behöver mängta med fakturor etc.

//Erik

Jag har beställt en Canyon F10 Ultimate SL i V1-06 och leveranstiden är satt till W11-06 men den har inte kommit än.
Tyvär är de svårnådda per telefon på eftermiddagarna och de har heller inte svarat på mail två gånger. Servicen är väl inte jättebra om man säger så.
Vi som är vana vid köp på nätet har ju också som vana att altid få reda på leveransdatum och bli informerade när det inte håller. Det är lite dåligt att man själv skall behöva ringa för att få leveransbesked när det faktiskt ät Canyon som är sena.

Men cyklarna verkar ju vara bra och testresultaten är överväldigande och de är prisvärda. Dock dyker det ju upp nya potentater till den cykel som jag är intresserad av t.ex en Nishiki Team Carbon.

Bestämmer mig snart om jag skall behålla min beställning eller ej.

Alla ni som köpt - glöm inte recensera i butiksrecensioner, där har Canyon bara fått två omdömen.

Ok, jag vet att alla inte fått hem grejorna ännu (drar väntetiden ner betyget?) men många har ju det iaf.

Jomper, personligen tycker jag att bristen på kundservice drar ner betyget betydligt eftersom det är en enormt viktig faktor när man säljer på nätet.

Mailade idag efter tre fruktlösa försök per telefon och vips så var beställningen på gång att levereras. Pengarna är dragna och då är det bara att hoppas. Förmodligen får jag den inte innan påskhelgen men nästa vecka torde den vara hemma...

Kanske hoten om att avbeställa gjorde susen. Vem vet ??

Sådär då är min F10 Ultimate hemma och ihopsatt. Fick hämta den idag och la beställningen den 11 Januari. Det blir en leveranstid på 3 månader och en vecka.

Jag fick maila och ringa för att få leveransbesked och maila igen för att få ett kontrollnummer så att jag kunde spåra paketet.Svaret kom för sent så cykeln hann anlända innan jag kunde spåra den. Hade jag fått numret i tid hade det möjligen kunnat gå någon dag fortare.

Ut och cykla på F10:an nu då Teabag, så glömmer du allt om den långa leveranstiden sååå fort. :-)
Har cyklat 40 mil på min nu och den liksom svävar fram snabbt och ljudlöst.

/Leo

Tillbaka
Topp