Leveranstider nya cyklar, ny info?

Magil

Aktiv medlem
I början på året angavs det hos ganska många cykelhandlare att det skulle dimpa in nya cyklar i slutet på mars och början på april.
Nu är vi där och det finns ännu färre nya cyklar att välja mellan och leveranstider anges knappt längre, bara att det dröjer minst 6 veckor typ.

Någon som har lite insyn som har hört hur det ligger till med leveranstider från tillverkarna? Trek är väl inne på 2022 och Canyon har väl nästan noll på lager just nu. Cube, Radon och Rose verkar också ha svårt att få fram cyklar.

Har du inte beställt/ bokat så är det ju kört för 2021.
Tänkte beställa en slash 8, skulle fundera ett par dagar. Den var bokad redan när jag ringde. Fick tag på en orbea iaf, dyrare men beställde den. Hade blivit 2022 annars.

Min LBS skulle få ett par Trek i augusti, dom hade beställt dom i slutet av förra året... Scott var helt omöjligt, hade nån 2020 kvar med sämre spec men dom rear ju inte ut dom då dom kommer få sålt dom ändå....

Undra hur lång tid det tar att komma ifatt med produktion för att tillgodose efterfrågan inom en rimlig tid.

I helgen intervjuades cykelhandlare i radio angående den här bristen på cyklar och komponenter. Dom räknade med att det kunde bli normalt igen kanske till 2024 enligt information från leverantörer och tillverkare.

Samtidigt är det inte värre än att man kan hämta en top fuel på cykelgiganten i de flesta storlekar fortfarande.

Verkar ligga efter väldigt mycket, hoppas man inte crashar sönder skit på nya hojen. Lär vara samma problem när det väl händer. Hoppas jag har fel, någon som har bättre koll än jag?

Verkar ligga efter väldigt mycket, hoppas man inte crashar sönder skit på nya hojen. Lär vara samma problem när det väl händer. Hoppas jag har fel, någon som har bättre koll än jag?
Tycker det mesta finns på lager till min hoj iaf, jag kör gx och har kollat kassett, drev etc.

Precis beställt servicekit, och annat utan problem.

Ok, låter ju ändå bra. Har inte kollat mer på delar än till ramen som jag tänkt bygga på en vacker dag.
Man får ju klicka runt lite, finns säkert en risk att när det som finns på lager tar slut finns det inget mer att beställa. Jag åker nog på byte av kassett och drev i sommar och det är väl egentligen lika bra att köpa och lägga på hyllan, det blir ju inte direkt gammalt ?

I början på året angavs det hos ganska många cykelhandlare att det skulle dimpa in nya cyklar i slutet på mars och början på april.
Nu är vi där och det finns ännu färre nya cyklar att välja mellan och leveranstider anges knappt längre, bara att det dröjer minst 6 veckor typ.

Någon som har lite insyn som har hört hur det ligger till med leveranstider från tillverkarna? Trek är väl inne på 2022 och Canyon har väl nästan noll på lager just nu. Cube, Radon och Rose verkar också ha svårt att få fram cyklar.
Inte bara korona utan också
cee03134-370b-48f0-845b-b445d073fe1a.jpeg

Lite förseningar där, inte bara jätteskutan Orvar utan ett par- trehundra till som försenades och som sedan skall hanteras i klump på diverse destinationer.
Branchfolk menar att det skapar problem som kommer att könnas av ändå fram på hösten.
Så trilla du vidare på det du redan har.

Pinkbike har ju någon artikeln där de pratar me en på specialized. O de trodde det skulle ta minst ett år innan cykelindustrin är ikapp med lagersaldo osv.

Ska man bygga en ram i vår ska man nog plocka på sig delar de allra närmasta dagarna

Enda problem jag hade när jag byggde min single-speed mtb var att Magura mt4 inte var på lager. Har hört att några Shimano (XT) delar är svår att får tag på. Från Stam ser jag bara att GX Eagle bakväxel är slutsåld, men GX 11-delat finns på lager överallt. Kanske tid att lägga några delar på lager hemma?

Enda problem jag hade när jag byggde min single-speed mtb var att Magura mt4 inte var på lager. Har hört att några Shimano (XT) delar är svår att får tag på. Från Stam ser jag bara att GX Eagle bakväxel är slutsåld, men GX 11-delat finns på lager överallt. Kanske tid att lägga några delar på lager hemma?
Ja, jag vågade inte vänta och köpte en m8000 grupp för några veckor sen, Nu verkar det svårt att hitta en shifter med clamp
Å andra sidan läste jag att microshift kommit i lager på wiggle så hänger man med så kanske det går.

Men ni som beställde ”i tid” då, har ni fått era cyklar?
Jag beställde en Commencal i början av september 2020. Utlovad leverans då var december 2020, men fortfarande har ingen cykel levererats.

Senast ändrad:
Jag beställde en Spectral i Mars, den ska levereras i slutet av April om det nu stämmer. Har åtminstone fått mailet om att betala den och det skickas normalt 14 dagar innan leverans. Får väl se om den dyker upp i tid eller ej

Beställde Propain Tyee i slutet av november, beräknad leverans i början av mars men lutar mer åt någon gång i maj nu. Då känns det ändå som om jag beställde i tid, mkt värre väntetider nu.

Beställde oxå en ram från Stanton i juli, den går snart in i lacken och förväntas komma om två veckor.

Hade nog väldigt flyt, gick in hos handlare för att kolla läget utan förhoppningar och så hade dom en Stumpjumper 2021 inne i rätt storlek och komponentnivå som jag var sugen på så det vara bara att slå till...

Var inne på yt och såg att Capra Base AL fanns "in stock" i min storlek så nappade till direkt igår. Nu står det att nästa datum är i augusti.

Vad tror vi, ett misstag/bugg på sajten eller tur?

Var inne på yt och såg att Capra Base AL fanns "in stock" i min storlek så nappade till direkt igår. Nu står det att nästa datum är i augusti.

Vad tror vi, ett misstag/bugg på sajten eller tur?
Just YT har väl haft lite ”strul” med datumen på sajten? Var väl någon annan här på forumet som råkade ut för det. Nog bäst att kontakta dom och dubbelkolla innan köp.

En liten uppdatering.. Förra fredagen sa de att allt var klart och cykeln skulle precis skickas iväg, annars tidigt denna vecka. Nu är det torsdag och statusen ser exakt ut som den gjorde för 20 dagar sedan. :rolleyes:

Är det någon annan här som också väntar på sin YT, isf hur går det för er?

En liten uppdatering.. Förra fredagen sa de att allt var klart och cykeln skulle precis skickas iväg, annars tidigt denna vecka. Nu är det torsdag och statusen ser exakt ut som den gjorde för 20 dagar sedan. :rolleyes:

Är det någon annan här som också väntar på sin YT, isf hur går det för er?
Såhär en vecka efter, har cykeln skickats iväg än eller? :)

Jag är så sjukt kluven i att beställa något. Är sugen på en Commencal Meta TR, står att den kommer in i augusti men känns ju som att det heller inte går att lita på. Kanske lika bra att beställa så får den komma när den kommer. Att vänta på modell 2022 känns ju också osäkert...

Såhär en vecka efter, har cykeln skickats iväg än eller? :)

Jag är så sjukt kluven i att beställa något. Är sugen på en Commencal Meta TR, står att den kommer in i augusti men känns ju som att det heller inte går att lita på. Kanske lika bra att beställa så får den komma när den kommer. Att vänta på modell 2022 känns ju också osäkert...
För vad det är värt… jag beställde en Meta TR i september som då utlovades i december, den kom nu i början av april. Beställde en Meta HT i februari som då utlovades in april. Och den skeppades i slutet av april, kommer på måndag. Så kanske har de fått bättre kontroll på vad de lovar nu?

@Magnusg__ Låter ju ändå positivt :) När du säger utlovades, menar du då att den skulle komma in då? Dvs tillgänglig i lager?
Ja, exakt! Enligt han i Andorra som jag pratat med är datumen/månaden som anges på hemsidan när de får leverans från fabrik. Sen ska de i lagret göra nån handpåläggning innan den skickas. Har tagit en dryg vecka sedan från när jag fick tracking-numret till leverans.

Tillbaka
Topp