Li-ion batteri

Peter E

Aktiv medlem
Li-ion batteri
Har ett Li-ion batteri till pannlampan och automatisk laddare. Hur sköter man det bäst? Måste man dra ur det helt varje gång eller är det bara att sätta det på ladning oavsett hur mycket kräm det är kvar i det ? Måste man ladda det fullt varje gång ? Hur ska jag göra för att det ska funka bäst, vad ska jag inte göra ?

Li-ion batteri
Enligt Light & Motion ska man undvika att ladda ur både Li-ion och NiMH batterier helt om det är möjligt. Om laddaren är smart nog att känner av när batteriet är fulladdad är det ingen problem att sätta det på laddning oavsett hur mycket du har förbrukat det.

Li-ion batteri
Jag vet att det är lite off-topic men på den här sidan kan man faktiskt lära sig mycket om just litium-jon-batterier och underhåll/optimal användning av dem. Kanske inte heltäckande info men lite av de viktigaste poängerna finns där iaf. Annars tycker jag att ELFA borde ha nån guide av samma slag på sina sidor/i katalogen. Har de inte det?

Den här bilden säger fö. en del om det förlopp som de flesta Li-On batteriladdare använder sig av:

indexchargechart04212004.gif

Dvs. snabbladdning upp till 80% av cellens kapacitet till en början och sedan "underhållsladdning" den resterande tiden för att uppnå full kapacitet vilket tar lite längre tid. Jag vet dock inte om din snabbladdare bygger på den principen.

Senast ändrad:
Li-ion batteri
Peter E:

DET ÄR MYCKET VIKTIGT ATT INTE LADDA UT Li-ion BATTERIER HELT!!

Varför jag skriver så är för att batteriet slutar att fungera.
Men är det köpta färdiga celler sitter det antagligen ett skydd för både över laddning och mot total urladdning.

Med det du skrev om att ladda ur innan att ladda i:

Med Li-ion är inga problem att ladda efter att bara använt lite grann... "det är helt klart det bästa batteriet"

mer om hur det fungerar finner man på http://www.elfa.se/se/fakta.pdf

Li-ion batteri
> ErikPe skrev:
>
> mer om hur det fungerar finner man på [www.elfa.se]

Tack för den länken Erik. Den skall läsas framöver.

Li-ion batteri
Ja det är ett smart batteri (till en HID lampa). Det blinkar och varnar när det är 30 min kvar. Den blinkar åxå några gånger innan det stängs av helt när det är slut så man hinner stanna innan det blir helsvart. Jag antar att det finns lite kräm kvar ibatteriet efter att det stängt av sig själv. I instruktionen står att jag ska dra ut det helt några gånger för att det ska få full kapacitet.

Li-ion batteri
Litiumjon-batterier är ju ganska "lättanvända" i förhållande till Pb-batterier tex. Det mesta sköts väl av batteriet och laddaren, som väl alltid är av "smart typ". Det man skall tänka på är väl att inte låta batteriet ligga oladdat eller maxladdat när det inte skall användas på länge och att man helst fullföljer några laddningscykler för att låta batterijonerna röra på sig. Annars kan det väl glömma bort sin kapacitet efter långförvaringen? Optimal förvaringskapacitet lär även vara ca. 50%.

Något mer man bör tänka på? Alla Li-ion batterier dör väl batteridöden på längre sikt pga. begränsat antal (fulla) laddningscykler hur man än beter sig. Använder man det inte förlorar det kapacitet och används det så måste det laddas och man har förlorat lite av livslängden. Lite moment 22 över Li-ion batterier. ;)

Li-ion batteri
Här finns det lite info:
<http://www.lupine.de/en/support/index.php>
<http://www.lupine.de/en/technik/akkus.php>

Lupine håller inte med om vad cal skriver ovan angående hur man förvarar sitt batteri.

Tillbaka
Topp