LIDA, hur teknikst?

LIDA, hur teknikst?
Jag har precis flyttat till TUllinge och när jag idag tittade lite så insåg jag att LIDA-lopp går alledels i närheten så nu undrar jag lite om man kanske ska prova det när det ändå blir så nära.

Kör egentligen landsväg och har inte ens någon MTB längre, däremot en cross. Min undran är därför; hur teknikst är LIDA? är det körbart på en cross?

Ligger ju ett lvg-lopp som jag tänkt köra samtidigt men detta kan vara intressant

LIDA, hur teknikst?
beror lite på. en del säger säkert att loppet går att köra på cross, jag är dock väldigt tveksam till det. men det är jag det.

LIDA, hur teknikst?
Roadrunner skrev:
-------------------------------------------------------
> Ligger ju ett lvg-lopp som jag tänkt köra samtidigt men detta kan vara intressant

Vilket LVG lopp går samtidigt som LIDA?

Senast redigerad av en moderator:
LIDA, hur teknikst?
thomaz skrev:
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > beror lite på. en del säger säkert att loppet
> går
> > att köra på cross, jag är dock väldigt tveksam
> > till det. men det är jag det.
>
>
> Vilket LVG lopp går samtidigt som LIDA?

har du inte citerat fel person nu? :D:D

LIDA, hur teknikst?
Baltazar skrev:
> thomaz skrev:
> -----
> > Baltazar skrev:
> >
>
> > -----
> > > beror lite på. en del säger säkert att loppet
> > går
> > > att köra på cross, jag är dock väldigt
> tveksam
> > > till det. men det är jag det.
> >
> >
> > Vilket LVG lopp går samtidigt som LIDA?
>
> har du inte citerat fel person nu? :D:D

Nu förstår jag inte vad du menar? ;)

LIDA, hur teknikst?
aja, som nybörjare fann jag LIDA att vara ett helvete! Jag hade cyklat ett halvår innan jag stod på startlinjen. Ryggen pajjade, framväxeln krånglade, m.m. Det berodde till stor del på att jag inte förberett mig.

Vad gäller den tekniska biten på banan, så vill jag minnas att den var svår. Mycket varierande, men trots det svår.

Det kan tyckas att jag är negativ, men loppet var bland det roligaste jag varit med om, trots att jag bröt efter 4 mil.

LIDA, hur teknikst?
Det är Oskarshamn 2-dagars som går samtidigt. och såvida inget väldigt speciellt dyker upp så ska jag köra den för det var ett kanonlopp, men man vet aldrig...

Men som f.d. MTB'are som övergått till lvg delvis pga min dåliga teknik-kunighet kanske LIDA på cross är ett dåligt val då!?

LIDA, hur teknikst?
jag har kört banan när den varit torr.. speciellt teknisk är den inte.. omän den sägs vara mer teknisk än andra långlopp.. ända jag har att jämföra med är kolmårdenbanan och då var det mer skog på lida.. men det var ju ingen konst att ta sig fram på 2 hjul.

och då är jag en av de sämre cyklisterna tekniskt sätt.

LIDA, hur teknikst?
Skulle väl säga ungefär som medlet i hellas på det tekniska.
Leran sög ju bokstavligen...
Ser fram emot ett torrt Lida Loop, kommer nog att skala av 1-1.5h då.

LIDA, hur teknikst?
Jag körde en knapp loop innan bakväxeln loopade in i bakhjulet. Har ingen direkt erfarenhet av CX men skulle gissa att det går att ta sig runt banan, men är det roligt? Misstänker att det blir lite jobbig rytm köra om på grusvägar, ligga och vara stoppkloss på stigarna. Det långlopp på MTB som är roligast på CX borde vara Mörksugggejakten, som har många, ganska långa partier på grusväg samt stigar som är tämligen jämna och otekniska.

LIDA, hur teknikst?
Jag blir imponerad om du kör den på cross om vädret var som det var förra året (vilket jag hoppas på LERA ÄR SKOJ)
Men som sagt jag blir lika imponerad av folk som trampar runt vättern på nån gammal 3 växlad cykel också =)

LIDA, hur teknikst?
har du inga ambitioner av att placera dig utan bara kör som motionär så visst. kör hårt. men själv skulle jag inte vilja köra crossen ens om jag fick starta med 10 min försprång.

banan är mycket tekniskt svår, och observera alla som hänger upp sig på ordet, svårt i bemärkelsen svårt att köra fort.

LIDA, hur teknikst?
om jag får yttra mig generelt om lida riksten inom cykling så har jag aldrig varit med om nått mer otekniskt. om du tar crossen på dom anlagda vägarna så se upp för den galna damen med vita små hundar, hon har tränat dom så dom biter sönder däcken...
de är ju just förbjud att cykla i hela naturresarvatet, och vet ni hur komunen promotar de natursköna lida-riksten skogens resarvat?
joo just med cyklar på en av bilderna!!!

urrg...

cross bör funka, om du vågar köra ;)

LIDA, hur teknikst?
Det intressanta i sammanhanget är förstås hur tekniskt det är jämfört med andra långlopp eller cuptävlingar, det är sannolikt det författaren av ursprungsinlägget syftar på.

Att skryta med att "jag tyckte stigarna var skitlätta" tillför inte särskilt mycket i sammanhanget. Jag menar, jag kan köra på grymt stökiga stigar, visst, men antagligen så går den där damen med hunden förbi mig då..

LIDA, hur teknikst?
Jag förväntade mig en räserbana på lidaloop men den var grymt mycket svårare än jag trodde på förhand. Kanske beroende på blötvädret men ändå.

LIDA, hur teknikst?
Blev någon smartare ? :)
Alla tycker olika och så kommer det nog alltid att vara.
Ta dig dit å kolla lite innan, eller be någon plåta de mest tekniska partierna.

eller nåt...

LIDA, hur teknikst?
Vill minnas att det var ett långt parti lös grusväg i början där det gick rätt fort, med en cross hade man nog klotat/punkat ett par gånger där med uppskattade klungvurpor som följd. Framhjulet brukar kunna spåra ner sig om det är löst. Jag har testat att köra 08XC på cross en gång, visserligen var jag dåligt tränad men det var faktiskt helt värdelöst. Så fort det blev lite tekniskt och blött blev det omöjligt att hålla farten på stigarna. När man tröttnat på att vurpa får man springa/gå bredvid stigen medan folk susar förbi. Därmed inte sagt att det inte är kul att köra cross i skogen när det år torrt och fint, vilket du ju kan göra med spåretmotionärerna eller ensam. Se Loopen som en anledning att skaffa en juste heldämpad mtb istället!

LIDA, hur teknikst?
Jag får hänga med på någon tur när det börjar bli dax såsåmningom så får jag se själv. Som tidigare sagt så varierar ju uppfattningen om teknikst.

Det fungerar ju även på tekniska partier med cross, om inte annat så kan man springa, men det får itne vara för långa tekniska partier för då är det toast!

Sugen på MSJ för den har jag kört på MTB och den kan vara hur kul som helst med cross!

LIDA, hur teknikst?
Hur som helst är du välkommen att hänga med oss Spårvägsmotionärer. Vissa delar går nog mycket lättare med cross, andra svårare, så det kanske jämnar ut sig. Jag glömde ta med kameran på Lida Loop, annars hade jag ju haft bilder på lite finare, jämnare partier. Det finns ju visserligen bilder på Lida Loops hemsida men det verkar som om fotograferna har samlats kring lerhålen och inte de lättare stigarna så det är ju lite svårt att få en objektiv uppfattning enbart genom att titta på bilderna.

Tillbaka
Topp