Lida Loop 2008

Lida Loop 2008
Ingen här som tappade flaska och flaskställ! eller? Såg en flaska sittandes i ett flaskställ. Inte bästa stället med andra ord.

Lida Loop 2008
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hur gick det för de me tandem? skitballt ju :D
>
> Bara bra. 4:55. Att komma runt öht var målet,
> så vi är mer än nöjda, och ganska trötta.

en stor eloge till er, riktigt ballt, lär ju krävts en hel del samarbete på singletracken

Lida Loop 2008
Jensen skrev:
>
> en stor eloge till er, riktigt ballt, lär ju
> krävts en hel del samarbete på singletracken

Tackar tackar. Vi har övat en hel del, men det är inte riktigt så svårt som folk verkar tro. Man kan komma långt med lite rörelsemängd =)

Lida Loop 2008
Blev ett tråkigt slut för min del dessvärre. Värmen fick mina fötter att svulna och då mina skor är trånga från början blev smärtan till slut outhärdlig. Stannade efter andra loopen då jag ägnat sista 2-3 kilometerna åt att lida(passande) och jämra mig. Efter jag tagit av mig skorna i depån insåg jag att det var över för min del denna gången. Men det var liksom lite tur att det hände eftersom jag nu har möjlighet att skaffa ett par sidi-skor som jag VET passar mina fötter perfekt. Man ska aldrig byta något som fungerar...

Lida Loop 2008
Alltid kul att läsa dina inlägg Öijer och speciellt dagsboken på din egen sida. För mig som kämpar en bit ner (2:56 på Lida Loop) är det väldigt inspirande att få ta del av lite inside information från tätgruppen. Fler i toppen borde sprida god PR för mtb-sporten, inte bara lägga ut "tomma" sidor med sponsorreklam.

Några funderingar Öijer: Vad är dina tankar kring heldämpat? Gårdagens segrare bevisade ju återigen att man inte behöver någon heldämpad. Nu inser jag förstås att det ofta handlar om vad sponsorerna tillhandahåller... men det kanske går att bortse ifrån. Även viktskillnaden tycker jag man numera kan bortse ifrån.

Ser ju att heldämpade konkurrenter flyter förbi när det ska gå fort över vassa rötter och stenar, som på Lida Loop. Visst, jag kan köra lika fort men det känns som att det kostar för mycket kraft på min nivå. Dessutom ökar ju risken för punka dramatiskt när inte bakhjulet fjädrar, eller? Du och ni andra i täten som kör HT måste ju smälla på rätt rejält för att inte släppa de som kör FS i tekniska partier. Vilka däck och tryck hade du förresten igår?

/Per

Lida Loop 2008
Det är möjligt, kanske i början? Eftersom min fart sjönk dramatiskt sista loopen... Vilken cykel hade du? Någon karaktäristisk tröja?

Lida Loop 2008
svart Specialized S-works M5 HT, med Magura Duringaffel. Gaffeln är ju tyvärr rätt ovanlig än så länge så syntes kanske bra. Cannondale-Vredesteinbyxor och blå IK Hakarpspojkarnatröja.

Lida Loop 2008
1,7 liter sportdryck och vatten. supersega ben och punka. 2:22 eller nåt blev tiden. förra året drack jag ca 1,4-1,5 l, så lite mer dricka i år gjorde susen :) vissligen körde jag sämre i år än förra året...

Senast redigerad av en moderator:
Lida Loop 2008
cerro skrev:
> svart Specialized S-works M5 HT, med Magura
> Duringaffel. Gaffeln är ju tyvärr rätt ovanlig
> än så länge så syntes kanske bra.
> Cannondale-Vredesteinbyxor och blå IK
> Hakarpspojkarnatröja.

ovanlig, ja tyckte den va rätt vanligt, om man räknar top of the line gafflar, så tror ja inte det va många andra märken/modeller som slog den i antal på lida

Lida Loop 2008
cerro skrev:
> svart Specialized S-works M5 HT, med Magura
> Duringaffel. Gaffeln är ju tyvärr rätt ovanlig
> än så länge så syntes kanske bra.
> Cannondale-Vredesteinbyxor och blå IK
> Hakarpspojkarnatröja.

Lite svårt att minnas cyklar, man var ju rätt trött... Tröjor är lättare. En blå tröja med texten IKHP bak (som gammal orienterare reagerar man på den bokstavskombinationen), lite gult va? Och svart/vita byxor. Fanns med under stora delar av loppet har jag för mig, ibland framför, ibland bakom. Jag hade röd tröja med CK Filip bak, svarta byxor och en svart/gul Giant xtc.

Lida Loop 2008
Lida Loop var verkligen ett topparrangemang och jag körde för första gången. Körde in strax under 3 timmar, vilket var ok med tanke på omständigheterna. Det var tufft med allt damm första milen i kombination med värmen. Drack nog drygt 2 liter sportdryck + nån mugg vatten vid varje kontroll, totalt ca 2,5-3 liter vätska. Ändå kändes det i underkant. Blev nog det jobbigaste långloppet jag kört och en övervägande plåga hela vägen. Redan efter 20 min var jag helt slut med mjölksyra i benen vid minsta motlut och funderade på att stiga av vid varvningen. Massor av åkare fick passera men jobbade mig in i loppet vid slutet av första loopen. På sista loopen slog dessvärre ryggvärken till och det var bara att bita ihop in i mål.

Lida Loop 2008
Upplevde att det var väldigt många som fick punka under loppet. Var det nån speciell anledning till detta? Jag gick in på 2.42 så de flesta framför mig bör ju höra till elit eller elitmotionär och då bör ha lite koll grejerna...

Lida Loop 2008
Håller med Surfaren att det var mycket punkor - man blev ju orolig att man själv snart skulle få en punka när man såg alla som höll på att laga. Conti Race King 2.2 supersonic som jag använde var nog perfekta däck på en sån här bana, körde 2 bar i dem och då stod de mot genomslag.

Annars blir man förundrad över alla flaskor som låg överallt. Varför inte skaffa bättre flaskställ som gör sitt jobb - ex Profile eller något liknande som faktiskt greppar flaskan?

Lida Loop 2008
Jag tyckte mig bara se storflaskor på stigarna. Halvlitersflaskor skumpar in ur lika lätt. Mina sitter fast ordentligt i Elite Ciussi-ställ. En halvlitersflaska räckte nästan mellan depåerna, men jag hade två för säkerhets skull. Bra att ha en i reserv om man skulle tappa en. Vätskebrist är inget att leka med. Jag är iofs bara en glad motionär.

Lida Loop 2008
Surfaren skrev:
> Upplevde att det var väldigt många som fick
> punka under loppet. Var det nån speciell
> anledning till detta? Jag gick in på 2.42 så de
> flesta framför mig bör ju höra till elit eller
> elitmotionär och då bör ha lite koll
> grejerna...

o vad har punkor me att göra om man har koll på sina saker eller inte? visst kan man få punka för att man inte skött grejerna väl, men det kan ju lika gärna orsakas av andra saker som du inte rår över eller så kan det bero på bristande teknik i tekniska partier.

tror även det kan spela in att däck på senare år, blivit lättare o lättare, o sidoväggar osv har bara blivit tunnare o tunnare, alltså är däcken mer känsliga för diverse saker

Lida Loop 2008
Per70: svart/grå med stor vit text på sidor och på baken på byxorna så ja.

Surfaren: Var ju en hel del vassa stenar så är ju helt förklarligt att en hel del punkade.

Enduromannen: Race King 2,2" Supersonic var helt grymma ja, körde med latexslang och 1,8-1,9 bar. Perfekta däcken tycker jag.

Lida Loop 2008
Jensen skrev:
> Surfaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Upplevde att det var väldigt många som fick
> > punka under loppet. Var det nån speciell
> > anledning till detta? Jag gick in på 2.42 så
> de
> > flesta framför mig bör ju höra till elit
> eller
> > elitmotionär och då bör ha lite koll
> > grejerna...
>
>
> o vad har punkor me att göra om man har koll på
> sina saker eller inte? visst kan man få punka
> för att man inte skött grejerna väl, men det
> kan ju lika gärna orsakas av andra saker som du
> inte rår över eller så kan det bero på
> bristande teknik i tekniska partier.
>
> tror även det kan spela in att däck på senare
> år, blivit lättare o lättare, o sidoväggar osv
> har bara blivit tunnare o tunnare, alltså är
> däcken mer känsliga för diverse saker

Klart som fan att man rår över det. Ett proffs väljer rätt däck och rätt lufttryck annars skulle dom aldrig va proffs. Otur är när man kör hem på fyllan inne i stan och får punka pga av krossade glasflaskor men sånt hittar man knappast på en tävlingsbana. Alltså kvarstår frågan varför det var så många som fick punka? Vad gjorde de för fel?

Lida Loop 2008
Surfaren skrev:

> Klart som fan att man rår över det. Ett proffs
> väljer rätt däck och rätt lufttryck annars
> skulle dom aldrig va proffs. Otur är när man
> kör hem på fyllan inne i stan och får punka pga
> av krossade glasflaskor men sånt hittar man
> knappast på en tävlingsbana. Alltså kvarstår
> frågan varför det var så många som fick punka?
> Vad gjorde de för fel?

snacka om att snacka skit. du tycker likadant när julian absalon, sauser eller nån av de andra stora stjärnorna punkar, att de är amatörer som inte valde rätt däck eller liknande :D yeaahh right :D

så det är alltid du som gör fel när du punkar? du säger att man ska välja rätt däck, ja ska du gardera dig, då kanske du ska köra 1000 grams DH däck, men inte ens då är du 100% säker :D

jag hoppas innerligt att du skämtar

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp