Lida Loop 2009

Stumpy

Aktiv medlem
Lida Loop 2009
Det verkar märkligt nog inte finnas någon tråd om Lida Loop för i år, så jag startar en nu när det snart är dags.

Det ser ut som om det skall regna mycket fram till på söndag och då kommer naturligtvis den eviga frågan. Skall man satsa på lätta däck med sämre fäste eller tyngre däck med mer fäste? I mitt fall står valet mellan Continental Speed King Supersonic fram och bak eller någon kombo av Schwalbe Racing Ralph/Nobby Nic/Fat Albert.

Eftersom jag cyklat mindre i år så kommer nog tiden landa närmare fyra än tre och en halv timme.

Lida Loop 2009
Vi var ute på del av banan idag och rötterna är snorhala efter dagens regn. Det är ju inte så mkt stigpartier men där det är stig så blir det halt. Det är ju relativt mkt grus och stora stigar och där behövs ju inte så mkt mönster på däcken. RR/NN är ju en hederlig kombo som kan vara bra om man ser på prognosen för tors-sön.

Lida Loop 2009
Marken kommer förmodligen att vara lite sur, men så länge det stämmer med uppehåll i helgen kanske man ska vara glad...

Senast redigerad av en moderator:
Lida Loop 2009
Flott vaer enl yr.no

Vadret.jpg ht=135

Lida Loop 2009
Det låter som om Långloppscupen fortsätter med goda förhållanden. Vi fick regn i Skövde veckan innan Långa Billingeracet och det gjorde bara banan bättre. Jag tror att alla verkligen upplevde kanonförhållanden på Billingen. Jag hoppas det blir så i Lida på söndag då jag för första gången skall pröva den banan. För mig är det numer ständigt NN fram och RR bak fast det spelar nog ingen roll vad jag kör på, det går lika lugnt och sakta oavsett vad det är för sulor. Skall bli kul i alla fall att köra ett lopp och inte bara organisera även om det i sig är kul

Lida Loop 2009
Hoppas det torkar upp. Det finns ett antal rotiga/steniga partier som kommer att vara hala om det regnar. Om det regnat mycket innan så finns det ett antal kortare partier som är känsliga för väta/gegga. Loop 1, framförallt slutet på ner på sörmlandsleden tillbaka mot Lida, där kan det blir riktigt geggigt men det är i ganska plant, rakt och double track så det bör inte ställa till stora problem. På tvåan finns surhålet som kanske fylls upp men ingen geggfest som kolmården. Övriga skogspartier är nog inte speciellt känsliga vad jag kan komma på, blöta rötter på tvären runt trollsjön kan dock bli sjukt hala. Trean däremot blir det (garanterat) geggigt första lilla backen ut från Lida plus att det blir mycket mer tungkört längre söderut på "åkervägarna" om de blir vattensjuka.

Frolicc, Dag, era kombos lär funka, själv kör jag nog 2 x Raceking om det inte kommer sjukt mkt regn, då blir det ett NN fram alt. både fram å bak.

Lida Loop 2009
Ni som kör stora lida loop kommer få det bekvämt ijämförelse med lilla loop. Jag testkörde deras bana och den var hal. Eftersom den är så teknisk med hala bergshällar, snea rötter och att den dessutom är 4,1 km lång hjälper inte. Dessutom är den många nybörjare som inte vet vad som går att cykla och inte. Det kommer nog bli många vurpor!

Lida Loop 2009
hade helt glömt bort lida loop, kommer nog dit och kör 2 varv om jag får ihop cykeln. Den vill sig inte riktigt på senare tid . ngn som vet om man kan böja en kedja så hårta att den blir sne och hoppar hela tiden? Tror jag har gjort det.

Lida Loop 2009
ee skrev:
-------------------------------------------------------
> Dessutom är den många nybörjare
> som inte vet vad som går att cykla och inte. Det
> kommer nog bli många vurpor!

Nybörjarna och prova-på-klasserna har en egen bana ny för året som är betydligt snällare, så det ska nog vara lugnt för dom även om det blir regnigt.

Lida Loop 2009
Toni skrev:
> Någon som vet vad efteranmälan på plats kostar?

Brukar gå på 100 kr mer än vanliga priset, 550 får man ge

Lida Loop 2009
Tänkte provcykla lite imorgon i samband med att jag hämtar nummerlappen. Vilket avsnitt bör man välja för att prova de lerigare och halare ställena. Jag utgår från att det blir NN/RR-kombo, men kan tänka mig att byta till SpeedKing SS om det skulle visa sig tillräckligt torrt. En kompromiss kanske kan vara SpeedKing bak och RR fram.

Lida Loop 2009
Stumpy skrev:
> jag hämtar nummerlappen. Vilket avsnitt bör man
> välja för att prova de lerigare och halare
> ställena.

Lerigt brukar det kunna vara ut på trean, och halt kan det vara på diagonalen (ut på tvåan), eller sista biten på ettan (utgå ifrån där diagonalen börjar, men åk österut istället).

Lida Loop 2009
Cyklade en liten bit på tredje loopen idag för att kolla status. Det var huvudsakligen torrt, men några lerpölar fick man passera. Just när jag skulle åka därifrån kom det några regndroppar till, men jag tror inte det påverkade någonting. Eftersom jag är en feg stackare så kommer jag ändå att köra på NN fram och RR bak. Hellre lite tyngre däck än att riskera att halka omkring. Många av dem jag såg där idag hade Racing Ralph eller Rocket Ron.

Just nu är det sol hemma hos mig i Tyresö. Eftersom jag inte har några planer på att bada imorgon (13 grader i luften), så kollade jag inte vattentemperaturen i Getaren.

Lida Loop 2009
Kom precis där i från det va dyngsurt vid tälten. Har nog kommit en hel del lokalt där nu i em. här i huddinge knappt nåt.NN fram RR bak så får det bli. kör hårt ses i morrn.
matte w.

Lida Loop 2009
Hej,

premiär för undertecknad, har inga som helst placeringsambitioner, utmaningen att ta sig runt alla tre looparna räcker gott och väl. Bör man ha med sig pump, multiverktyg, energybars ?

//Jocke

Lida Loop 2009
jokkoapa skrev:
Bör man ha med sig pump, multiverktyg, energybars ?
>
> //Jocke

Ja! Och slang.

Lida Loop 2009
Tydligen slog han hål på ögonbrynet, därav blodet, men han verkar ha sluppit hjärnskakning. Det såg otäckt ut när han stupade i varje fall.

Lida Loop 2009
Stämmer det att det var en tok som körde sista loopen på bara framfälgen? =)
Själv hade jag en rolig dag i Lida, skönt att väggen inte kom förens efter sista vätskan ;)

Lida Loop 2009
Ja, det finns en bild på framfälgen på oijers blog.

Nu finns resultat på lidaloop.se.

Jag tog mig runt de tre looparna på 3:14:40.

090607-t650i-09s.jpg ht=400

Prisutdelning Herrar Elit.

Lida Loop 2009
Andra loopen dödade nästan min rygg, men jag tog mig runt strax under fyra timmar iallafall. Långsammare än förra året men snabbare än debuten för två år sedan. Perfekt väder var det iallafall. Spåret var lite smetigt på sina ställen men det gick bra så länge det inte var folk som gick i vägen. Happycyklandet har gjort så att man iallafall klarar det tekniska partierna bättre än många andra. Jag såg ett däck liggande vid sidan om spåret på tredje loopen och undrade hur någon kunde ta sig därifrån utan. Tydligen går det "bra" att köra utan.

Lida Loop 2009
Hur i h_e tar man sig igenom hela sträckan på 3 timmar? själv kom jag i mål på patetiska 5 + lite till timmar. Dock så var det iofs första gången nånsin jag kört ett lopp av nåt slag, och jag är barnsligt nöjd med att jag tog mig ända fram till mål, men jag får nog träna lite hårdare till nästa gång. Jag fick en punka (eller snarare nå kvasifel på ventilen så luften pös ur) i slutet på första loopen av nån underlig anledning plus att jag va skittrött så redan då var jag rädd att inte orka alla loopar, men bananer och saltgurkan gjorde susen verkar det som.

Sen fegade jag en hel del där det var lerigt och dant på sina ställen, känns obehagligt när däcken slirar och glider och har sig.

En toppenkul dag blev det i alla fall!

Ps, Jag reagerade oxo på det där däcket på 3e loopen, slangar såg man ju ligga på par ställen, men reservdäck har man väl annars inte med sig i fickan direkt?

/P

Lida Loop 2009
Jag är helt fascinerad altså, hur får man energin att räcka till? Och hur fort kan man egentligen dundra fram på dom där stigarna, på många ställen var det ändå rätt hoppigt, och mina knän kommer nog o minnas den här dagen thats for sure. Det enda jag kan tänka mig som klar fördel med att ligga i täten är väl att stigarna på sina ställen ännu inte är så sönderkörda och leriga.

Nästa år kanske man ska va åskådare bara för att få se hur det ser ut när eliten dundrar fram på de mer tekniska partierna.

Lida Loop 2009
Jag punkterade en gång (på nån rot runt lilla sjön på 2:a loopen), fick kedjan att hoppa av tre gånger och var 11 minuter från poängplats i H30 (jag fick 2:56:06 vilket prel. är 47:e plats). Tappade några snabba "ryggar" när jag punkterade, men även utan strul och med draghjälp var nog poängplats utom räckhåll idag.

Det är bara att bita ihop och träna ännu hårdare. Tre veckor till nästa lopp - gott om tid att putsa på min egen vikt, cykelns vikt (fick med mig en Scott Scale RC ram hem från Evalds MTB) och syreupptagningsförmågan. :-)

Lida Loop 2009
Lillpeter skrev:
> Jag är helt fascinerad altså, hur får man energin att räcka till?

Man ser till att byta ut kroppsdelar före och efter varje lopp så man är pigg och fräsch. För en vanlig mänsklig kropp klarar annars inte av att cykla så där. (obs: ironi)

Annars gick det hyfsat för min del. En lite förkylning på g och lite tjock i halsen. Småstrul med ena pedalen efter två loopar, och krampkänning hela tredje loopen så jag fick slå av på tempot. Kränkte krampen och mina medryttare i sista backen och dammade in på 3.15.

Lida Loop 2009
ostkaka skrev:
> Kränkte krampen och mina
> medryttare i sista backen och dammade in på 3.15.

Bra kört osten, bara att gratta!

Lida Loop 2009
Jag cyklade lida som mitt första lopp. Startade lugnt men efter första varvet så fann jag mig själv söndagscyklade bland folk som verkade ta i för kung o fosterland så jag bestämde mig för att höja tempot och plockade 72 placeringar till sista loopen. Sen började det bli tyngre eftersom jag brände om folk på dom tekniska partierna o i uppförsbackarna så blev det luckor till framförvarande och hade ingen att ta rygg på. Gick i mål på 3:28 och är väldigt nöjd.

Det jag har lärt mig till nästa gång är att stå på mer i början och att dricka o äta mer (blodsocker fall o krampvarning på slutet som löstes med en halvt paket dextrosol)

Tillbaka
Topp