Lida Loop 2011

Lida Loop 2011
edicviz skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Var det förresten edicviz som jag snackade med
> > lite i startfållan och som jag sedan också
> > träffade på vid ett par tillfällen under
> > tävlingen?
>
> Jepp.

Aha, trevligt att få ett ansikte till happynamnet :)

Lida Loop 2011
Jakobs skrev:
> Nej det var precis i början, några KM efter
> starten, där man körde över ko övergångerna
> på grusvägen.

Såg inga kor, var nog för fokuserad på att köra om folk för att njuta av den lokala faunan :)

Lida Loop 2011
Grymt kul lopp precis som vanligt. Fast i år var det ännu roligare eftersom det gick så pass mycket bättre. 3,5 timme tog det vilket jag är nöjd med. Vågade stå på mer när det var tekniskt. Nästa år ska jag starta en fålla högre upp.

Såg två cyklister längs banan som låg ned. En med ev. bruten arm och en låg helt "livlös". Tur att det fanns funktionärer runt om som tog hand om dem.

Lida Loop 2011
Jakobs skrev:
> Någon som körde på kossorna? Jag var riktigt
> nära, obehagligt nära....
>

Nix, de smet iväg till höger utan problem.

Lida Loop 2011
förlåt mig mina fellow happys

vad jag menade var att jag blev nog omkörd av de flesta happyiter som deltog igår, men min sluttid på 4tim 9min var en prestation över det vanliga, då ska ni veta att så svårt tekniska partier finns inte ens här på våra banor vi vanligtvis kör.
men till nästa år ska jag försöka pressa tiden ännu mer bara jg får vara skadefri och ha motivation att träna som en idiot och intte dröna på soffa som nån potatissäck :D

Lida Loop 2011
Bra jobbat Gurra! Måste vart dig jag såg tokvolta över framgaffeln ;)

Själv hade jag klara konditionsproblem och krampade mer eller mindre halva loppet ;(

Kom in på 3:49 och är nöjd med det på min första loop.

Körde dock übermycket snabbare i skogen än de flesta ;)

Det är väl det som räknas eller vad säger ni?

Grym bana och arr!!

Lida Loop 2011
Mitt första Lida Loop och min första tävling överhuvudtaget. Tycker att det var alldeles för lite skog och alldeles för mycket öppet. Konditionen var i botten märkte jag på alla raka partier men det togs igen på de korta skogsdelarna. Verkade som folk köpt en MTB men aldrig satt sin fot på en riktig stig.
Dock gjorde jag det grövsta misstaget, bakfull och jävlig som jag var, glömde hjälmen(!) Så jag fick kliva av strax före mål på första loopen. Tiden blev ca 1h 12-15min.

Så alla som såg en idiot utan hjälm vet nu vem det var.

Lida Loop 2011
Nord skrev:
> Mitt första Lida Loop och min första tävling
> överhuvudtaget. Tycker att det var alldeles för
> lite skog och alldeles för mycket öppet.
> Konditionen var i botten märkte jag på alla raka
> partier men det togs igen på de korta
> skogsdelarna. Verkade som folk köpt en MTB men
> aldrig satt sin fot på en riktig stig.
> Dock gjorde jag det grövsta misstaget, bakfull
> och jävlig som jag var, glömde hjälmen(!) Så
> jag fick kliva av strax före mål på första
> loopen. Tiden blev ca 1h 12-15min.
>
> Så alla som såg en idiot utan hjälm vet nu vem
> det var.

Jo jag såg dig, körde på en vit hoj va? Om de va dig jag såg var du en jäkel på utförsåkning :)

Lida Loop 2011
Luke skrev:
> Jakobs skrev:
> -----
> > Någon som körde på kossorna? Jag var riktigt
> > nära, obehagligt nära....
> >
> > http://jakobbjorklund.blogspot.com
>
>
> Eh... Vad hade du i dina flaskor?

Jag måste också haft nåt i flaskan....dom va rätt nära.

Lida Loop 2011
Nord skrev:
> Dock gjorde jag det grövsta misstaget, bakfull
> och jävlig som jag var, glömde hjälmen(!)
>
> Så alla som såg en idiot utan hjälm vet nu vem
> det var.

Hade jag gjort samma misstag hade jag inte kunnat skriva de här raderna nu...

Lida Loop 2011
Torvtjuven skrev:

>
> Jo jag såg dig, körde på en vit hoj va? Om de
> va dig jag såg var du en jäkel på
> utförsåkning :)

Yes! Det var jag. Tackar för det, var väl snarare race-nerverna som spelade in så det blev maxning för hela slanten.

"Postat av: fphotography

Hade dom ingen billig att sälja i nått av tälten?

/Freddo"

Jag tittade runt men jag såg inga tyvärr mer än någon för 800 spänn vilket jag inte kände att jag hade råd med. Nu hoppas jag att jag inte gör om det misstaget helt enkelt.

Lida Loop 2011
Kul lopp som vanligt men det kunde ha slutat för mig redan efter ett par km. Startade ganska långt fram i led 5, tog det ganska lugnt men stöp ändå i marken efter att ha hakat fast i styret på en ivrig medtävlare som körde om för snävt. Håller med oJsan i att det är lite väl hetsigt i början, många vinglar runt i för hög fart relaterat till förmåga. Kan man inte dela upp motionsfållan i fler led med seedning efter tid föregående år?

Nu gick det förhållandevis bra (en del skrapsår, slet av armbandet till pulsklockan, vred styret och pajjade handtaget till frambromsen). Tänkte att det var kört och funderade på bryta vid varvningen men jag stannade efter ett tag och lyckades peta tillbaka "pistongen" i handtaget så att den fungerade hjälpligt.

Kanske för att första loopen gick relativt långsamt så orkade jag för första gången mosa på hela racet. Med krafter kvar var sista loopen oväntat kul. Landade på 3:14 vilket jag är nöjd med då målet var 3:15.

Bra arrangemang men byt ut gulagsoppan och lägg ngt kul i startkuvertet så blir det ännu bättre :)

Lida Loop 2011
Gott att komma runt för första gången, banan är grymt rolig och det var lätt att motivera sig till att köra på när skogspartierna kom tätt inpå varandra. Det var lite masigt på grusvägarna utan växlar men i skogen var det bara att bju på! Får vara nöjd med 3:05, men under 3 timmar hade suttit fint..

Lida Loop 2011
Globalistic skrev:
> Jag tyckte inte det var speciellt tekniskt. Man
> fick ju aldrig bära cykel...

Vilken hoj valde du att köra på slutligen?

Lida Loop 2011
sjukt kul lopp, stog först i fålla 5 med några happyiter och skämtade friskt om att hellre stopklossa andra än att bli stoppad.. ;) direkt i backen så hör man någon stackare skrika : Jävla KEDJA! och ja ser någon stackare leda bort cykeln, sur start tänker jag och trampar vidare. nån kilometer in så möter ja den stupade mitt bland gruset, han såg helt chockskadad ut. höll sig krampaktigt runt vänster arm och liksom gungade fram och tillbaka. (Bra där Gurra som stannade!) tyckte mig uppfatta att han hade Corratec kläder, vore kul att veta hur det gick med han. några ja pratade med tyckte sig uppfatta att armen såg knölig ut, bruten?

aja, tyckte det var lite lustigt att de märkt ut singletracksen med längd. kanske var lika bra. jag hade nog brutit om de hade varnat för 60km grusväg.. tyckte skogen var perfekt! de har de bästa singletracks ja cyklat någonsin. precis lagom svårt. man behövde ju knappt bromsa. synd bara att alla andra låg på bromsen som om de aldrig cyklat i skog förut. fattar man inte att det är mycket svårare att cykla långsamt?

men ett grymt kul lopp, väggen totalt i 3:e och på tok för mycket grusväg, då jag inte vet hur man cyklar fort på grus så rullade jag in på 3:45

tycker lite synd om alla med punktering, vilket var typ varje 20m i skogen. och killen med trasig kedja typ 3-4km från mål på sista

Lida Loop 2011
Mitt första Lida Loop blev ett kalasfiasko. Jag lyckades slarva bort min fru innan start och hon hade mina bars, min banan och värst av allt både slang och pump. Jag trodde det skulle gå fint ändå då jag hade ett par gel i fickan och inte fått en enda punktering på hela året men självklart small det till efter 24km...

Lyckades dessutom förvirra tävlingsledningen rejält: efter min promenad, cykelpyssel och en dusch så begav jag mig till starten för att lämna tillbaka "sändaren". Helt plötsligt hör jag speakern meddela att jag minsann vann min klass på en fantastisk tid! Jag hade ju "sändaren" i handen och hade råkat gå för nära mållinjen. Lite skamsen fick jag gå till sekritariatet och upplysa dom om misstaget...

Lida Loop 2011
Nicathu skrev:
> Lyckades dessutom förvirra tävlingsledningen
> rejält: efter min promenad, cykelpyssel och en
> dusch så begav jag mig till starten för att
> lämna tillbaka "sändaren". Helt plötsligt hör
> jag speakern meddela att jag minsann vann min
> klass på en fantastisk tid! Jag hade ju
> "sändaren" i handen och hade råkat gå för
> nära mållinjen. Lite skamsen fick jag gå till
> sekritariatet och upplysa dom om misstaget...

Haha, klassiskt :) Men vad trist med missförståndet med frugan. De där detaljerna är viktiga, jag fixar allt sånt där innan jag släpper iväg någon eventuell langare eller bilnyckelhållare. Jag ser även till att ha mobiltelefonen med mig överallt utifall något skulle hända. Något händer alltid när man INTE har den med sig, precis som med slangen/pumpen ;)

Iallafall.. synd på fiaskot men rolig historia! :) Nya tag till nästa långlopp!

Lida Loop 2011
Jag håller med det där om seedningen. Fältet borde delas upp efter förra årets tid oavsett klasstillhörighet. Jag stod längst bak i fålla 5(snabb motion) och polaren i fålla 4(sportklass). Tror vi båda hade lika mkt folk i vägen. Enda sättet att få hyffsat fri väg som systemet är nu verkar vara att anmäla sig till motionsklass och köa utanför startfållorna klockan 10 och lägga in cykeln.

Ett annat alternativ är att göra som på mörksuggan, att ha en utslagsgivande backe tidigt i loppet innan singletracken. Problemet där är att motion kör ikapp de långsammare i tävlingklasserna redan i backen men upplevde det inte direkt som ett jättestort problem.

Förutom ovanstående och den något tveksamma kycklinggrytan var det verken ett KANON arrangemang!!! Inte ofta det finns hopp på långloppen =)

Lida Loop 2011
Alla ni som klagar på att det går långsamt på stigarna, förutom direkt i samband med starten så befinner man sig i den del av fältet som man har kört sig till. Har man långsammare cyklister framför sig på stigarna betyder detta att de har varit snabbare hittills på tävlingen. Sedan kan jag tycka att det är lite lustigt att det gnälls så mycket på just detta, själva poängen med en tävling med gemensam start är att man får konkurrera om utrymmet och placera sig strategiskt, annars är det tempolopp eller cykling på egen hand som gäller. Sluta gnäll på andras förmåga till stigkörning och se till att träna lite istället så ska ni se att det går fortare på stigarna.

För egen del tog det stopp vid det första tekniska partiet, men det var väntat då det oftast blir köer där. Sedan låg jag bakom en cyklist vid ett långt tekniskt parti som körde lite väl långsamt, det var bara att avvakta och köra om där det gick, ingenting att sitta och vara förbannad på. Tävling är tävling.

Lida Loop 2011
Apropå flaskhalsar, har för mig att det var på Långa Lugnet för ett par år sedan så var det ett vägbygge typ 500m efter starten med en smal övergång där det bara fick plats två cyklister i bredd. Det var en flaskhals som hette duga det :)

Lida Loop 2011
När vi ändå håller på att gnälla på saker vill jag passa på att gnälla på alla som lägger sina vattenflaskor på stigarna (under Lida Lopp). Köp Bättre flaskställ eller sluta skräpa ner efter er.
För övrigt till alla er Liquid Gel-hipsters som inte kan plocka med sig sina uppslurprade liquid gel-plastförpackningar efter intag borde få besök av Dr.Pyspunka

Bara för att det är race betyder det inte att man får skräpa ner.

Är jag en gammal gubbe nu?

Lida Loop 2011
Globalistic skrev:
> När vi ändå håller på att gnälla på saker
> vill jag passa på att gnälla på alla som
> lägger sina vattenflaskor på stigarna (under
> Lida Lopp). Köp Bättre flaskställ eller sluta
> skräpa ner efter er.
> För övrigt till alla er Liquid Gel-hipsters som
> inte kan plocka med sig sina uppslurprade liquid
> gel-plastförpackningar efter intag borde få
> besök av Dr.Pyspunka
>
> Bara för att det är race betyder det inte att
> man får skräpa ner.
>
> Är jag en gammal gubbe nu?

Är det +1 man skriver för att vara Happykorrekt?

Lida Loop 2011
Johan_A skrev:
> Luke skrev:
> -----
> > Jakobs skrev:
> > > Någon som körde på kossorna? Jag var
> riktigt
> > > nära, obehagligt nära....
> > >
> > > http://jakobbjorklund.blogspot.com
> >
> >
> > Eh... Vad hade du i dina flaskor?
>
>
> Jag måste också haft nåt i flaskan....dom va
> rätt nära.

Gott då var det inte bara jag som hade något konstigt i flaskorna, men verkar inte ha varit något större problem här på Happy iaf.

http://jakobbjorklund.blogspot.com

Lida Loop 2011
Jag tokvoltade över cykeln på andra loopen efter att ha kört om en del folk och kände mig stark. Det gick nedför på stenig stig och plötsligt kom ett drop på kanske 50-60 cm. Förmodligen bromsade jag i panik med frambromsen och blev väldigt förvånad när jag välte framåt över huvudet. Kraschade ner på händerna och låg en stund och funderade på om jag var hel. Fick en jäkla smäll i sidan av bröstet och har troligen spricka eller någe sånt i några revben. En funktionärsgube stod precis där och undrade hur det gick, det var snällt. Upp igen och så vidare för en sluttid på 3.30.

Har nu smärtor men som de gamla fallskärmsjägarna säger pain is just weakness leaving the body. På lördag 05.19 skall jag åka med 35 andra gubbar runt Vättern under 8 timmar. Får väl undvika att andas alltför djupt.

Ingvar, +50

Lida Loop 2011
fredrikw skrev:
själva poängen med en
> tävling med gemensam start är att man får
> konkurrera om utrymmet och placera sig
> strategiskt, annars är det tempolopp eller
> cykling på egen hand som gäller. Sluta gnäll
> på andras förmåga till stigkörning och se till
> att träna lite istället så ska ni se att det
> går fortare på stigarna.

Håller med, folk gnäller så mycket här på vad andra cyklister pysslar med så man kan nästan tro att det är ett landsvägslopp vi pratar om ;-)
>
> Sedan låg jag bakom en
> cyklist vid ett långt tekniskt parti som körde
> lite väl långsamt, det var bara att avvakta och
> köra om där det gick, ingenting att sitta och
> vara förbannad på. Tävling är tävling.

Precis, jag brukar tänka att jag själv har varit i den situationen, tidigare i karriären...

Det är så jäkla tjatigt att höra "det var bara massa blåbär ivägen, det är ungefär som att dom vill säga att om dom långsamma inte hade bromsat mej så hade jag fått en mycket bättre tid"

Lida Loop 2011
Om det går lite långsamt på de tekniska partierna för att det är trångt så får man väl dra på mer på de öppna delarna. Vid flygrakan går det ju att köra om hur enkelt som helst och på många ställen är det väldigt brett, även på stigarna. Jag stod nästan sist i snabba motionsledet och självklart blev det lite stopp emellanåt men det handlade ju inte om många minuter. De minutrarna kan man väl köra in senare om man har lust. Vill man pressa sig till bästa tid är det väl tävlingsklasserna som gäller. Just att det är lite trångt är lite festligt för det är ju ett extra moment först timmen ungefär :-).

Lida Loop 2011
IngvarW skrev:
> Har nu smärtor men som de gamla
> fallskärmsjägarna säger pain is just weakness
> leaving the body. På lördag 05.19 skall jag åka
> med 35 andra gubbar runt Vättern under 8 timmar.
> Får väl undvika att andas alltför djupt.
>
> Ingvar, +50

Håll andan hela vägen!

Lida Loop 2011
HiLo: Skönt att höra att det gick (relativt) bra! Startade ganska långt fram i femman och tror att jag låg någon cykellängd före dig, för någon km efter starten smällde det rejält strax bakom mig. Lät otäckt, så som sagt, skönt att höra att du var uppe på benen kort efter!

I övrigt håller jag med om arrangemanget, grymt bra, och en riktigt rolig tävling! Min första, men definitivt inte sista. Körde (eller snarare hängde över cykeln, med kramp i båda benen...) in på 3.13, otroligt nöjd!

Lida Loop 2011
Noxter skrev:
> Gott att komma runt för första gången, banan
> är grymt rolig och det var lätt att motivera sig
> till att köra på när skogspartierna kom tätt
> inpå varandra. Det var lite masigt på
> grusvägarna utan växlar men i skogen var det
> bara att bju på! Får vara nöjd med 3:05, men
> under 3 timmar hade suttit fint..

var det du på en rödaktig single speed? som for förbi mig där nånstans på nån loop?

vet att jag såg nån med single speed och tyckte det var imponerande ja jädrar

såg många fått bryta och byta slang i skogarna men jag klarade mig från trubbel denna gång, tyvärr dock en del otekniska åkare som jag inte riktig kom förbi på en del ställen

Lida Loop 2011
Frolicc skrev:
> Jag håller med det där om seedningen. Fältet
> borde delas upp efter förra årets tid oavsett
> klasstillhörighet. Jag stod längst bak i fålla
> 5(snabb motion) och polaren i fålla
> 4(sportklass). Tror vi båda hade lika mkt folk i
> vägen. Enda sättet att få hyffsat fri väg som
> systemet är nu verkar vara att anmäla sig till
> motionsklass och köa utanför startfållorna
> klockan 10 och lägga in cykeln.
>
> Ett annat alternativ är att göra som på
> mörksuggan, att ha en utslagsgivande backe tidigt
> i loppet innan singletracken. Problemet där är
> att motion kör ikapp de långsammare i
> tävlingklasserna redan i backen men upplevde det
> inte direkt som ett jättestort problem.

Är du bland dom snabbare i motionsfållan tycker jag du ska lösa licens, kostar 600. Då kan du seeda dig ända upp till led 1 om du känner för det =)

Lida Loop 2011
> var det du på en rödaktig single speed? som for
> förbi mig där nånstans på nån loop?
>
> vet att jag såg nån med single speed och tyckte
> det var imponerande ja jädrar

det var nog inte jag om du startade i motionsfållan, kom iväg rätt ok i starten från fålla 4. har en grå cykel dessutom...

Lida Loop 2011
Det var mitt första långlopp o jag fick tiden 3:58, toknöjd då det var mitt första långlopp.
Kommer inte vara mitt sista Lida loop.
Grym bana o bra arrangemang!
(Ingen vurpa eller mekaniskt problem). Köpte Conti Raceking 2.2 (protection) innan loppet o var grymt imponerat på rullet o greppet.
Cyklar på en äldre Santa Cruz Superlight och det ända jag kan klaga på var min framgaffel (Rockshox J2) som inte riktigt hängde med.
Har kört liter DH/FR och det hade jag verkligen nytta av (rekomenderar andra att börja åka det som träning/komplement) för där andra bar sina cyklar nerför, körde jag bara på över alla stenar. Men o andra sidan så gick jag uppför på sista loopen då körde flera om mig *ler*.
Syns i skogarna!

Tillbaka
Topp