Lida Loop försnack, uppladdning och eftersnack såklart.

Nu börjar det dra ihop sig till den stora skratt- och cykelfesten Lida-Loop 2007. För att väcka tävlingsnerven och viljan så behövs det ett försnack. Hur stor är spridningen av tävlare och motionärer här? Vad kan tiderna tänkas bli? Vilket parti är roligast- resp. tråkigast, enklast resp . svårast. Vart kan man tro sig få upp den högsta hastigheten? Osv osv.

Senast redigerad av en moderator:
chrkes skrev:
> Vart kan man tro sig få
> upp den högsta hastigheten?

Om du vänder efter ca:200 meter och kör ner igen, kan du nog få upp en jäkla bra fart :-)

Verkar bli torrt, ska nån och åka dit med vatten till surhålet så det blir bra bilder?
Med bra bilder behöver man inte åka själv.

Surhålet har blivit Lidaloops signum och om det inte regnar tillräckligt innan så borde det vara självklart att arrangören ordnar så att det blir riktigt blött och geggigt även i år. För inget surhål = inga bilder = ingen publicitet :-)

Johan A: Vi kommer fånga dig på bild i en situation du önskar inte ska visas, var så säker ;-)

/Anders

chrkes skrev:
-------------------------------------------------------
> För en som aldrig cyklat denna
> tävling/motionslopp. PÅ vilken loop ligger
> surhålet? Eller främst vart?

1 km ut på Loop 2.

Första gången jag tävlar i mina forna hemtrakter, fast det var ca. 6 år sedan man tränade där regelbundet, skall bli jäkligt kul bara man inte får hammaren direkt i starten. Fegar dock lite och kör motionsklass. Får jag nu bara delarna till mitt vevlager i tid är jag ännu nöjdare.

Lida kommer att bli mitt första långlopp och därmed lägger jag ambitionsnivån lågt. Satsar på att genomföra och samtidigt tycka att det är roligt. Har haft Lida som första mål under träningen från vintern och fram till nu. Ambitionen har varit träning tre ggr i veckan från november men i verkligheten har tiden inte räckt till mer än två ggr i snitt i veckan. Känner nu att det hade behövts mer men jag tror att jag i alla fall ska kunna genomföra loppet med hedern i behåll.

Mitt mål blir att slå förra årets tid som då var min fösta tävling, 3:28. Har anmält mig till startfålla 5 istället för 6, så borde vara lite enklare att ta några placeringar pga av kön som var förra året. Tränat nästan bara landsväg iår, så blir Fornstigen på onsdag som uppvärmning.

Nobby Nic (f) och Racing Ralph (b), eller vad rekommenderar ni ? :)

/Magnus

Den var inte uppmärkt igår när jag tog och körde loop nr2 via grustaget, trollsjön och vidare på sörmlandsleden. Men skulle tro att den märks upp i slutet av veckan för att minska risken för "bus" som rycker ner märkningen.

Yps skrev:
>
> Nobby Nic (f) och Racing Ralph (b), eller vad
> rekommenderar ni ? :)
>
> /Magnus

Har senaste dagarna kört delar av banan på RR, inte nya, fram o bak helt utan problem. Det är riktigt torrt och snabbt.

ang. frågan om Hammaren. Hammaren är en fin backe som skulle kunna ha ingått i Lida Loop. Ligger en bit in på vägen mot Mörkö (fin lvg-träning där). Sammanfattningsvis är den lång, brant, teknisk och seg... Hammaren = bonka eller gå i väggen för att ta det enkelt.

Har kört banan ett antal gånger och kan den nu utantill. Kommer nog hamna runt 3:30 i år. Cyklade på 3:42 förra året. Den roligaste sträckorna finner man under loop 2 som är min personliga favorit. Första loopen tycker jag bara är trissta elljusspår med några få singletracks. Sissta loopen har många jobbiga uppförslöpor som man bara tänker på under hela loppet. Förra året var den tredje loopen för min del kramploopen.. Men såå skönt och såå nöjd med sig sjlv när man kommer i mål!

Har hört att första loopen ska dras om lite... intressant å se vad som väntar på den loopen (antagligen inget svårt).
Får se hur snabbt det går att köra i år, körde på ungefär 3:40 så får se hur det känns i benen på sista loopen. målet är under 3:30 om cykeln håller och utan punktering.
Kommer också va med otroligt mycket folk i år så det gäller att vara snabb uppför slalombacken i starten.
Ska ändå bli skoj och kommer att börja ladda med spagetti och massa nyttiga drycker snart :P

Förra året cyklade jag in på 3:21. Med ny cykel och stärkt självkänsla kanske det kan gå att komma in på 3:15. Ambitionen är att vara så fräsch på slutet att jag kan ta den sista uppförsbacken innan mål med hedern i behåll.

Alltså som förstagångskörare hur lång tid beräknar man? Lite planering med vatten och bars tänkte jag.
Snackar vi 4,5?
Kört mycket teknik och mycket lvg med skogsdäck sista veckorna och känner att jag är i vettig form.
Startar visserligen i motionsfolla så man ska väl förmodligen försöka och dra så fort det går (ifall det går) Annars, hur har ni med taktik?

FÖrsta ggn jag ska tävla där, har dock cyklat spåret. Lerhålet verkar ha torkat bort=bra men lite tråkigt för de som tittar på..
Laddar med mycket mat dan innan och tar med lite bars+vatten med socker/salt lösning
Kommer bli en bloody hot sunday

Nr 6040 - motionär fålla 5. Som förstagångare inom MTB-lopp ska det bli akut kul att sätta sig på pendeln ned till Tullinge på söndag morgon. Synd att den nya scotten strular grande i framväxeln sedan dag ett i höstas (kedjan trasslar lika ofta som gärna in sig vid växling och massakrerar framväxeln - handlar'n/Scott byter del efter del.) men å andra sidan er det mig ngt att skylla på om jag slinker in under målflaggan först strax före skymningen.

Har tävlingsrävarna här några ytterligare råd & tips kring uppladdning, näring att ta med under loppet (bjuds det något vettigt energigivande längs banan?), verktyg att släpa med eller några listiga t-a-k-t-i-s-k-a tävlingsdrag - som jag givetvis inte kommer att viska vidare till ngn annan?

Med tanke på dagens värme och pannknack (utan att ens ha cyklat) funderar jag på hur ni som ska köra på söndag tänkte klara värmen?
Dricka mycket är ju grundidén, men att dricka för mycket innan kan ju inte vara bra heller, då får man ju börja pinka efter någon km och sen kommer det att hålla på.
Kanske ska ta med sig en tvättlapp i tyg och kyla ner skallen med i varje depå, eller kanske en cykelkeps som man dränker i vatten så fort man får chansen (åtminstone i alla depåer). Sen har någon pratat om magnesium för att slippa kramp, men det kanske inte har med värmen att göra...

Nån som vet hur f-n man tar sig dit med pendeln? Jag vet att man kliver av vid Huddinge men sen då? Eniro-kartor uppskattas :o)

/C

Senast redigerad av en moderator:
Kaijan skrev:
> Nä du ska åka till Tullinge.
> När du kommer ut från stationen går du höger
> sen höger på vägen som går där.Mot Stockholm
> förbi macken,sen kommer det en bro över
> järnvägen.Åk över den,sen kan du inte hamna
> fel.Tror att det står Riksten på skylten
>
Det är skyltat till Lida Loop ifrån bron över järnvägen som Kaijan beskriver ovan.

Kaijan skrev:
> Nä du ska åka till Tullinge.
> När du kommer ut från stationen går du höger
> sen höger på vägen som går där.Mot Stockholm
> förbi macken,sen kommer det en bro över
> järnvägen.Åk över den,sen kan du inte hamna
> fel.Tror att det står Riksten på skylten
>
> http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?__VIEWSTATE=%
> 2FwEPDwUKMTg4NDI3NTMzNWRk&UCSB%3AWflWhite=1a1b&UCS
> B%3AWflPink=4a&SearchType=4&UCSB%3ABBX1=&UCSB%3ABB
> Y1=&UCSB%3ABBX2=&UCSB%3ABBY2=&UCSB%3ATextBoxWho=&U
> CSB%3ATextBoxWhere=riksten&UCSB%3AButtonSearch=++h
> itta%21++

Jag menar ju Tullinge. Fick lite hjärnsläpp hehe.
Tack för beskrivningen.

En blöt buff kyler huvudet fint. Ljus hjälm, ljusa cykelkläder och _inga_ benskydd. Solskydd faktor 30 eller mer på alla kroppsdelar som skall exponeras för solen.

glitch skrev:
> Nån som vet hur f-n man tar sig dit ...

Det går ju även att ta sig till Lida via Brantbrink och grusväg
Kortare men kanske inte snabbare, och inte skyltat, även om jag
antar att det är delvis på själva banan.

Har blivit sjuk och får inte köra LidaLoop :-(, däremot tänkte jag komma ut och fota och heja lite. Har ni några tips på bra fotoställen? Gärna i närheten av TC för jag ska hjälpa till och langa lite till 2 killar också.

Surhålet hade annars varit ett kul alternativ, men det verkar inte bli mycket av det i år.

CalleB skrev:
> Har ni några tips på bra fotoställen?

Ungefär 50m in på Diagonalen (det tekniska partiet i början på andra loopen 200-300m från första depån) finns ett ganska stökigt parti med stenar och som avslutas med en meterhög "vägg" innan kliphällarna tar vid. Just vid denna "vägg", som är full av skrapmärken från framklingor, kan det kanske vara intressant att stå och studera tekniken hos cyklisterna.

Vill man fota vurpor i år, nu när Surhålet inte bjuder på överraskningar, är ett säkert kort "Stenröset" i början på loop 3. Vid hörnet på stora parkeringen går banan upp för en, i vanliga fall lerig, backe. Nerfarten från toppen inleds med ett parti av stora runda stenar där cyklister brukar fastna och gå omkull. Dessa vurpor är dock inte "roliga" som de i Surhålet utan ibland riktigt otäcka.

/Anders

Med tanke på värmeböljan som råder så undrar jag som aldrig tävlat i MTB hur hårt värmen slår?
Fläktar det något eller är det lika tungt som löpning?
Kommer värmen slå skoningslöst eller kan man dricka så man klarar sig.
Vatten är väl knappast på tanken utan det är väl bara vätskeersättning och sportdryck som gäller

AJ skrev:
> Ungefär 50m in på Diagonalen (det tekniska
> partiet i början på andra loopen 200-300m från
> första depån) finns ett ganska stökigt parti
> med stenar och som avslutas med en meterhög
> "vägg" innan kliphällarna tar vid. Just vid
> denna "vägg", som är full av skrapmärken från
> framklingor, kan det kanske vara intressant att
> stå och studera tekniken hos cyklisterna.

där blir det nog kul att få langning :)

Är det nån som från uppsala som kört lida förut och som kan jämföra svårigheten på lida med något spår i uppsala? (typ lunsen eller gula stigen eller nåt)

Ha ett skönt lopp i värmen, själv ska jag inte köra, inte ens komma dit å plåta...
Gick in i väggen så pass hårt att jag körde max 10h resten av sesongen, tappade sugen totalt.

Tips: Drick massa dricka!

Bara ett förslag:

Stockholm S 09:45
Årstaberg 09:48
Älvsjö 09:51
Stuvsta 09:54
Huddinge 09:57
Flemingsberg 10:00
Tullinge 10:03

plus ca 8,5 km asfaltcykling enligt skyltar
eller ca 6,5 km grusväg och stig enligt kartan:

Bilagor

• Tullinge-Lida.jpg