Lida Loop försnack, uppladdning och eftersnack såklart.

Jag startade långt fram i fålla 5 och upplevde också att det stoppade upp en hel del i skogen, men jag tror nog inte att det bara hänger på att folk är så himla otekniska.
Ofta beror det nog på att det är lite för många på samma ställe och farten sänks, när folk inte kan hålla sin egen fart så blir det svårare att ta sig över svåra passager.
Tjusningen med långlopp är ju att det är mycket folk och lite fest, men nackdelen är kanske att det blir lite trångt i skogen.

Jag tycker man ska asfaltera skogen så vi slipper trängas. Den bästa sträckan var den över flygplatsen. Folk glodde lite på mig när jag satte mig upp och började flaxa med armarna. Folk har ingen humor!

Jag trivdes fint igår - ett mycket bra arrangerat lopp!

Lite väl mycket gnäll om "folk som inte kan cykla stig".
En tjej före mig gapade och skrek. Undrar om hon trivdes.

Man borde göra följande test:
1. Tag 20 jävligt snitsiga happy-stigcyklister
2. Starta på grusväg, värm upp med 35 km/h hej vad det går
3. Sväng in på en fin singletrack - här skall köras!
4. Nu borde det inte bli köer alls, för alla kan ju cykla stig, eller hur?

:)

Som sagt ovan:
> Tjusningen med långlopp är ju att det är mycket
> folk och lite fest, men nackdelen är kanske att
> det blir lite trångt i skogen.

Precis!

/B

Vilket kanon arangemang det var alltså!!!
Synd att man inte är med i resutat listan.
Jag kom imål och jag har min tid som jag tog själv med pulsklockan.
Men jag finns inte i resultat listan.

Men men kul tävling synd att looparna var lite väl varierande det var ju bara 2 loopen som var tekninsk.

Någon som filmade något? Och kan tänka sig lägga upp det

bng skrev:
> Lite väl mycket gnäll om "folk som inte kan
> cykla stig".
> En tjej före mig gapade och skrek. Undrar om hon
> trivdes.

Håller med, så här på forumet är det helt ok att lufta sitt missnöje om att folk stoppar upp i skogen.
Men just ute i skogen tycker jag att folk kan hålla käften, jag har hitills inte sett nån som kliver åt sidan och ber om ursäkt när nån bakom bjäbbar om att det går sakta.

(om man t.ex har problem med att det går sakta i motionsklassen så är det väll bara att anmäla sig i tävlingsklass?)

Hur populärt skulle det vara om folk tog av sig skidorna och började gå i skidspåren på Vasaloppet för att de inte tränat tillräckligt?

Yps skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom in på 3.08, hade 3.28 förra året, grymt
> nöjd, som bonus lyckades man precis slå Skogling
> också :)

Grattis Magnus !

Fan vad jag krampade... Kände mig som en liten gråtande flicka efter första loopen. Sedan kom jag till baka på andra för att sega mig med kramp genom den tredje.

Fan vilka sopor folk är på att köra stig. Tappade hinken lite efter stoppen på första stigen. :o(

Undrar om det är en förbättring "relativt" mot förra året att köra 50 sek långsammare då vinnartiden var betydligt sämre i år ? Vet någon exakt längd på banan i år och förra året ?

Och jag säger det igen. Cykelna funkade prima. Det är jag som är i en "svår" klass. Herrar 30. Fan jag är 38½. När jag kör i herrar 40 om 2 år kanske... ;o)

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Instämmer i lovsången och arrangemanget. Hade varit kul om de fått dit lite media också då det verkligen är ett arrangemang som förtjänar mer exponering.

Loppet är jag väl halvnöjd med, kapade min tid (3:30) till 3:25 men det känns som det kunde gått betydligt snabbare. Lyckades nämligen med konststycket att göra en taco av min bakre bromsskiva efter ca. 5km. Bara 60km kvar då med lite 'extra motstånd' Klassiskt långloppsscenario, kom dundrades in på singletracken och stormtrivdes med min transa bland stenarna när herrskapet framför tvärstannar då de såg en rot eller nåt annat i en liten stigning. Fick tvärnita för att inte hoppa upp på ryggen på de och stannade mitt i lutningen, satte ner foten, halkade lite på lösa stenar och tappade cykeln som slog i stenarna. Tänkte inte mer på det utan trampade vidare men känner att det går trögt och ojämnt. Tror först det är punka men då borde jag ju få genomslag. Känner på bakbromsen att den inte riktigt tar jämt, shit nu måste den luftas tänker jag och fortsätter men neee något står inte rätt till. Efter en stund tittar jag bakåt mot kassetten och ser då i ögonvrån den åtta som numera är min bromsskiva. Funderade ett tag på stanna och försöka räta ut den någorlunda eller helt skruva av den men kom sen på bättre tankar och fortsatte mala på. Riktigt tungt var det.

Superape hur gick det för dig sen då? Du såg grymt pigg ut när du passerade mig efter ena vätskekontrollen?

/C

Stewe skrev:
> bng skrev:

> (om man t.ex har problem med att det går sakta i
> motionsklassen så är det väll bara att anmäla
> sig i tävlingsklass?)

Tyvärr går det äckligt sakta i skogen för många i tävlingsklass också. Det känns som de aldrig sett en skog innan. Sen drar de iväg som fanken på vägen bara för att stanna upp fältet igen i nästa skogsparti.

Vi i Mera Lera brukar skrika "Undan eller omkull!" när vi vill om och det funkar alltid = )

bruse skrev:
> Hur populärt skulle det vara om folk tog av sig
> skidorna och började gå i skidspåren på
> Vasaloppet för att de inte tränat tillräckligt?

snarare går det att jämföra med om man skulle starta i vasaloppet och köra fram till första vägövergången och stigningen (där det alltid stoppar upp) och sen stå långt bak och skrika
"flytta på er, faan va ni e sopiga, jag ska fram här, kan ni inte åka skidor?" :-)

bng skrev:
> Lite väl mycket gnäll om "folk som inte kan
> cykla stig"

Det löser man enkelt genom att starta i en tävlingsgrupp, i mitt fall H30 och köra för fullt. Jag skulle iaf aldrig hinna ifatt alla svettos i H30.
Men kör man motion blir det ju lite som det blir. Man får inte ha för bråttom. När jag körde 2005 stannade jag vid två depåer och pratade lite skit med folk man känner, som sagt en liten folkfest!

Stewe skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur populärt skulle det vara om folk tog av
> sig
> > skidorna och började gå i skidspåren på
> > Vasaloppet för att de inte tränat
> tillräckligt?
>
>
> snarare går det att jämföra med om man skulle
> starta i vasaloppet och köra fram till första
> vägövergången och stigningen (där det alltid
> stoppar upp) och sen stå långt bak och skrika
> "flytta på er, faan va ni e sopiga, jag ska fram
> här, kan ni inte åka skidor?" :-)

Vi pratar inte om samma sak. Du pratar om de som cyklar långsamt på stigarna. Jag om de som inte cyklar alls på stigarna utan går.

bruse skrev:
> Hur populärt skulle det vara om folk tog av sig
> skidorna och började gå i skidspåren på
> Vasaloppet för att de inte tränat tillräckligt?

Det får man inte, då blir man diskad.

Jag var en av de klagande här på forumet. Ute i spåret sa jag inte ett knyst. Jag konstaterade bara att en del folk är riktigt, riktigt dåliga på att köra relativt enkel skogsstig.

För att återknyta till Vasaloppet, längst bak står de som inte har tränat mer än kanske 5 mil på snö och tror att de klarar de 9 milen till Mora tack vare deras innebandyträning med grabbarna efter jobbet.

bruse skrev:
> Jag om de som inte cyklar alls på stigarna utan går.

Det är ju därför det finns en motionsklass, för att även dom ska kunna ställa upp och roligt!

Johan A skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Jag om de som inte cyklar alls på stigarna utan
> går.
>
> Det är ju därför det finns en motionsklass,
> för att även dom ska kunna ställa upp och
> roligt!

Det får de gärna göra, alla ska få vara med efter sin egen förmåga. Men vanligt vett och etikett säger att man inte går ivägen för andra. Man kliver åt sidan. Gäller i skogen, på skidspåret, i rulltrappan, i dörröppningen. Man är inte egoistiskt ivägen för andra.

Men vilket kalasarrangemang! Inte en felmärkning eller tveksam snitslig. Alla funktionärer var hela tiden hjälpsamma, trevliga och glada! De verkligen fick mig på gott humör. Så det är deras fel att jag fick över 4 timmar. ;~) Stod ju å flamsa vid varje kontroll med dom! Hur trevliga som helst! Tack alla funktionärer, det var ni som gjorde Lida Loopen!

precis som ni tycker att många är usla i skogen tycker säkert många att ni är usla på grusvägarna. så, vill ni åka med de som är bättre i skogen får ni köra ifrån grusvägsmänniskorna. det känns lite som att ni gnäller på andra för att ni kör för långsamt på gruset och hamnar långt bak i fältet. för långt bak i fältet finns de som inte kör så fort runt _varvet_. oavsett om det går sakta i skogen, uppför eller på platten. träna mer, bli bättre och starkare, men jag lovar, har ni er starka sida i skogen så måste ni upp topp 10 i elitklassen för att inte känna er begränsade av folk framför. det är samma för alla när många personer är på samma begränsade yta, folk är i vägen.

det finns tillfällen då jag varit långt bak i fältet och fått köra om en massa motionärer på stigarna, och jag tycker det fungerar bra. ropar man bara i tid så brukar faktiskt alla med nåt enstaka undantag flytta på sig rätt smidigt. det är min uppfattning, men den kanske inte stämmde igår.

Skogling skrev:
> Det är LITE lättare att köra om på
> grusvägarna. Glöm inte det. ;o)

Det är just det är som är min poäng Skogling!

Lite tunt med bilder än, men folk ska väl lämna minneskortet på framkallning?
Så här glad å snygg var jag efteråt iaf.

DSC00244.JPG ht=544

Johan A skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Jag om de som inte cyklar alls på stigarna utan
> går.
>
> Det är ju därför det finns en motionsklass,
> för att även dom ska kunna ställa upp och
> roligt!

Och det är ju inget fel i att alla ska kunna vara med och cykla men fastnar jag i ett tekniskt parti och måste kliva av så går jag självklart åt sidan för att släppa förbi de som kommer bakom. Självklart gör jag detta så fort det bara går och självklart väntar jag sedan på en lämplig lucka/läplig plats för att kliva på banan igen. Och visste har Micke S helt rätt att det finns många som säkert tycker att det går så jävla trögt på grusvägen men som Bruse säger så är det mest ett problem i början innan startfältet spridits ut. Därefter är det aldrig några problem att köra om på grusvägarna.

Men det är klart, är det ett jätteproblem så får man väl starta i tävlingsgrupp och sen irritera skiten ur alla elitmotionärer som kommer jagandes ;o)

/C

Ett av problemen i början är att det blir köer i övergångarna från snabba till långsamma partier. Och den köbildningen sitter ju liksom i under hela det långsamma partiet. Det finns inget man kan göra åt det, förutom att ha tålamod. Under loop två och tre är det bara att ropa folk ur spår, jag tycker som Micke S att det funkar fint. Dessutom är det inte förbjudet att köra lite smart och se till att alltid ligga först i sin klunga vid ingången till stigpartierna. :)

Jag tycker det är minst lika jobbigt när det kommer ett tvärstopp och det kommer nån dundrande bakifrån som inte fattar att det kan bli tvärstopp ibland (typ som i sthlm-trafiken). Visst är det frustrerande när man inte får cykla i sitt egna tempo, men det är ju så på tävling, det blir lätt lite korvstoppning när farten går ner.

Jag startade i fålla 5 och gick i mål på 2.52 (en punka) så jag fick köra om en massa folk och hojta bara till när jag skulle köra om, funkade kanonbra alla sa okej, och jag tackade :)

Jag bojkottar tävlingsklassen för det är 175 spänn dyrare. Långloppscupens upplägg är för övrigt dåligt enligt mig. Hade tänkt köra mörksuggan, men då ska man ha tävlingslicens (ej engångs) för att få köra SM:et, så det är bara motionsklassen kvar och det har jag ingen lust med igen! Särskilt inte när man ska åka 25 mil i bil till tävlingen.

I övrigt en helskoj tävling, loop-upplägget borde fler ta efter. Och fler tävlingar i Sthlm pliiis!

/Magnus

kokodrill skrev:
>
> Vi i Mera Lera brukar skrika "Undan eller omkull!"
> när vi vill om och det funkar alltid = )

Jag skulle aldrig gå åt sidan om nån skrek: "Undan eller omkull!"

Kan man inte köra om av egen kraft får man vänta tills det blir bredare. Att säga tex "kommer höger" är en helt annan grej och känns väl lite roligare.

bng skrev:
> Blire tävlingsklass nästa år då, bruse?
>
> /B

Hahaha, ja om jag blir snabbare på grus så.

Nu har jag inte kört detta lopp så jag borde väl egentligen inte lägga mig i diskussionen, men eftersom tråden står överst i detta osorterade forum så kan jag inte låta bli att skriva ;).
Det kan inte va som så att pga att Lida Loop ingår i Stockholmsklassikern så ökar sannolikheten för att fler mtb-ovana personer är med?
Iofs så brukar det bli kö på många långlopp, men det kanske var värre än vanligt?

Rog skrev:
> kokodrill skrev:
> -----
> >
> > Vi i Mera Lera brukar skrika "Undan eller
> omkull!"
> > när vi vill om och det funkar alltid = )
>
>
> Jag skulle aldrig gå åt sidan om nån skrek:
> "Undan eller omkull!"
>
> Kan man inte köra om av egen kraft får man
> vänta tills det blir bredare. Att säga tex
> "kommer höger" är en helt annan grej och känns
> väl lite roligare.

Förtydling här . Vi brukar skrika det när kör KM och liknande. Annars så använder jag mig alltid av "kommer höger/ kommer vänster ". Vore elakt att få omkull någon bara för man vill om. Är en mycket snäll cyklist som inte vill någon illa eklart.

Angående tävlingen :

Väggade efter en liten bit in på 3:e loopen. Hade druckit som attan dagarna innan men det räckte tydligen inte. Fick stanna och hälla vatten över mig och dricka en flaska. Sen gick det trögt de sista milen och jag blev omkörd av en hel del i min klass ( H30)

Fick dock en sluttid som var bättre än min 2006:a. Galet.

Mikael Öhrström Mera Lera Mtb 2:56:50.2

saltgurkan skrev:
> Nu har jag inte kört detta lopp så jag borde
> väl egentligen inte lägga mig i diskussionen,
> men eftersom tråden står överst i detta
> osorterade forum så kan jag inte låta bli att
> skriva ;).
> Det kan inte va som så att pga att Lida Loop
> ingår i Stockholmsklassikern så ökar
> sannolikheten för att fler mtb-ovana personer är
> med?
> Iofs så brukar det bli kö på många långlopp,
> men det kanske var värre än vanligt?

Lida är det enda MTB-långlopp jag kört men av vad jag har hört så verkar det innehålla relativt sett mer teknisk stig än andra långlopp. Bitvis är stigen väldigt smal (Duh! Singeltrack) och där blir det väldigt jättemycket stopp eftersom det inte går att köra om förutsatt att man inte kör ut i 'ruffen' där det kan lura både det ena och det andra under växtligheten.

Sen är det säkert en hel del icke-vana cyklister som kör också pga. Sthlms-klassikern.

Summan av kardemumman är väl att om man måste kliva av ska man försöka visa hänsyn så gott det går genom att göra allt man kan för att inte stå i vägen och om det går långsamt och man ser någon ånga på för fullt bakom ska man försöka underlätta omkörning. Samtidigt som de som jagar på singletracken måste har förståelse för att inte alla spenderat sina helger i Hellas utan istället malt grusväg.
Visa hänsyn alltså, precis som när man kör bil. Ska vi gruppkramas nu?;)

glitch skrev:
> Ska vi gruppkramas nu?;)

Ja, det tycker jag att vi gör! ;-)

bruse skrev:
> bng skrev:
> -----
> > Blire tävlingsklass nästa år då, bruse?
> >
> > /B
>
>
> Hahaha, ja om jag blir snabbare på grus så.

Fast tänk på att i tävlingsklass är det petigare om man cyklar utanför banan...
;)

Ja, vilken fest. För en MTB-loppsrookie som jag själv var det en positiv överraskning. Fullt i klass med stämningen kring långlöp som t ex Lidingöloppet.

Om spårgnäll. Jag hörde inget gnällande i spåret i motionsklassen. Snarare en trevlig stämning, där flåsande medtävlare var måna om att kolla av att folk som kullerbyttat och trasslat in sig i bångstyriga cyklar mådde bra. Och uppmuntrande rop till de som plattat till nosen mot den infama "väggen" tydde på en skön inställning till medtävlarna.

Om stighastighet. Min erfarenhet av stigcykling är begränsad - erkännes. Men det förefaller övertygande logiskt att farten sänks när vägen övergår från trefilig jämn asfalts- eller grusväg till singetrack bland lingonrisets lurande rotvältor och stenrösen. En fil sväljer färre än tre per tidsenhet. Detta oavsett om det är elittrampare utan dödsförakt eller innebandytränade farbröder med mera vilja än kunna som möter stenar och rötter.

Noterat. I de fotlöplopp jag deltagit i har jag aldrig sett så många "elitdeltagare" köra slut på sig som i detta lopp. Jag såg ett par dussin av dessa kamrater krypa fram längs stigarna i maklig takt, under sista loopen. Kanske berodde det på den värmen eller bara helt enkelt akut övermod.

Nästa år ska årets 3:27 kapas - obarmhärtigt.

jra_enduro skrev:
> Vilket kanon arangemang det var alltså!!!
> Synd att man inte är med i resutat listan.
> Jag kom imål och jag har min tid som jag tog
> själv med pulsklockan.
> Men jag finns inte i resultat listan.
>
> Men men kul tävling synd att looparna var lite
> väl varierande det var ju bara 2 loopen som var
> tekninsk.
>
> Någon som filmade något? Och kan tänka sig
> lägga upp det

Det kommer under dagen komma upp en ny resultatlista med några kompletteringar.

/P-O Kivisäkk, Tävl. Adm. Lida Loop

Joachim skrev:

> Om stighastighet. Min erfarenhet av stigcykling
> är begränsad - erkännes. Men det förefaller
> övertygande logiskt att farten sänks när vägen
> övergår från trefilig jämn asfalts- eller
> grusväg till singetrack bland lingonrisets
> lurande rotvältor och stenrösen.

Jag tror att mycket av gnället ligger i att de som gnäller cyklar mycket tekniskt själva och tycker den tekniska biten är den roligaste. När det sedan kommer dunderfina lite mer tekniska singeltrackpartier blir man därför besviken för man inte får möjlighet till att dra på och njuta av flytet. Vanligtvis är det på de tekniska bitarna man brukar dundra på med maxpuls över stock och sten och njuta samt köra slut sig medan grusvägen sedan används för återhätmningscykling. På ett lopp som Lida blir det snarast tvärtom (om man kör som glad motionär), singletracksträckorna blir rena rama återhämtningspasset och på grusvägen dras sedan tempot upp tills kräcklan ligger och nojsar i svalget.

Således blir det frustrerande att behöva hålla igen och inte kunna spöa grusvägssvettona i skogen och sedan dessutom få pisk när man kommer ute på grusvägen av tidigare nämnda grupp :)

/C

Fan jag cyklade i alla fall! Min vecka har vart så längt ifrån uppladdning som möjligt. Studentmotagningar och min engen student. Men jag tog mig dit och cyklade runt och är nu efteråt helnöjd =D

Förra årets tid 3:42 h
Årets tid: 3:40

Så jag förbättrade mig med 1 minut!! Woohoo!! Om jag skulle cyklat långsammare än förra året skulle jag fått liten tår i ögat men jag gjorde ju en "förbättring". Mitt otaggade humör gjorde så att jag placerad mig längst bak i femte fållan. Följden av det blev köer.. Så om jag skulle stått längst fram som jag gjorde förra året skulle jag vart ca 10-15 min snabbare. Nästa års mål är att cykla under 3:30.

Någon mer som blev peppad av min farsa med krulligt svart hår vid kontrollerna vid lida??

Perfekt arrangemang som vanligt...
Det jobbigaste på banan var dammet. Angående som många tidigare diskuterat trängseln på stigarna. Det är väl så det blir när vi är många som är med, och det vill vi ju.
Sedan tycker jag att det är självklart att släppa förbi folk som talar om att de vill förbi på bästa lämpliga plats, man stannar ju inte mitt i en knixig uppförsbacka hur mycket man än vill. Sällan något problem.

Var det någon som mätte var loop för sig? Har för mej att man förlängt 1:a loppen men någon kilometer?

Tredje gången på Lida och fortfarande lika roligt att tampas med alla glada och trevliga motionärer lite längre bak. Personbästa tid i år, vilket tyder väl på att man gjort något rätt i vår...

I år var det dessutom j-vligt skönt i vattnet...

Thomas Hugosson Snättringe 3:40:59

Guame: Hälsa och tacka din farsa, han gjorde underverk när jag var väldigt slut vid sista varvningen.

Pga stressig vecka och fullbokad lördag hann jag inte meka färdigt allt som behövdes innan vi begav oss från Linköping. På plats skulle jag således byta klingor så att min nya, fina kedja skulle funka smutt utan att kugga över på mellisen. Det började direkt med att jag spetsade (nåja) långfingret på storklingan så att blodet sprutade över halva parkeringen (lätt överdrift). Letade febrilt efter sjukvårdarna som inte hunnit etablera sig ännu, men fick till slut möjlighet att tvätta såret och plåstra om lite.

När mekandet fortsatte insåg jag att jag inte skulle kunna byta mellanklingan (den som verkligen behövde bytas) utan att ta loss vevarmen. Vevarmsavdragare någon? Klubbkamrat Kokodrill fixade en av en hjälpsam själ på parkeringen. Tack, tack.

Efter mycket skruvande var de nya klingorna på plats i alla fall och cykeln kunde placeras i fålla 2 (hur tusan hamnade jag så långt fram?) med viss tidsmarginal. När starten och bryt-bändandet uppför backen skulle börja insåg jag att även kassetten skulle bytts (duh!). Kuggade över även bak när jag tog i för fullt...

Hur som helst lyckades jag fullfölja på ca 2:54. Mycket nöjd med det och med att spöa Kokodrillen!

Jordfräs > jag bytte mellanklingan i startfållan - utan att ta av vevarmen. vilket j-a pillande. klart 10 min innan start. suboptimalt. men det räckte för att köra om just dig på sista milen. ;)

glitch skrev:
>
> Jag tror att mycket av gnället ligger i att de
> som gnäller cyklar mycket tekniskt själva och
> tycker den tekniska biten är den roligaste........
> .
> .
> .
> .
> Således blir det frustrerande att behöva hålla
> igen och inte kunna spöa grusvägssvettona i
> skogen och sedan dessutom få pisk när man kommer
> ute på grusvägen av tidigare nämnda grupp :)
>

Huvudet mitt på den berömda spiken!

Sen gnällde jag inte så mycket. Jag konstaterade bara att det gick väldigt långsamt på teknikbitarna. Självklart vill jag ha mycket folk på tävlingarna, annars dör ju MTB-sporten ut helt.

Nä, det enda raka är att träna mer så att jag platsar längre fram!

olli skrev:
> men det räckte för att köra om just dig på sista
> milen. ;)

14.9 sekunder. Elaking.

Precis så kände jag det. Vila på singeltracken och halvdö på grusvägen.
Annars var det helskoj, kul bana,bra arrangerat och trevlig stämmning i "spåret". Min första MTB-tävling gav helt klart mersmak. Till nästa år skall jag träna lårmuskler.....
/129:a motion 3:23:59

Körde på 3.34 men sista loopen var mest en pina. Hade målsättning på betydligt bättre men att sova med två barn i trång säng (besök hos föräldrarna med hela familjen) och värmen gjorde sitt till. Tredje loopens första stigning dödade mig, sedan var det bara att bryta ihop och komma igen. Jag har gått i väggen förut (många gånger...) men den här gångrn började jag nästan gråta så tungt som det kändes. Nästa år blir det tävlingshjulen och RR, NN var helt klart fel däck. Ang. arrangemang så var det nog det bästa jag kört, brudar i bikin överallt gjorde inte saken sämre och kul med flygplan och annat. Kommer igen nästa år med mer mil och backar i benen...

Tillbaka
Topp