Lida Loop Online snart målgång

Själv kom jag in på 4:32 vilket jag e nöjd med då målet med tävlingen var att ta mig i mål. Körde med krampkänning sista loopen och helt utan energi sista 4km.

Sammanfattningsvis tycker jag att det var riktigt skoj om än kanske lite för lerigt då det iaf var 65km långt. Ett XC lopp som är lerigt kan iaf jag hantera bättre då det inte är lika långt.

Det svåraste för mig var att veta vilken takt man skulle cykla i det var mitt första långa lopp, men jag tror att jag fick till det ganska bra.

En sak som jag la märke till var att nästan alla gick ner på lillklingan så fort den blev lite uppför, där bokstavligen flög jag om dom. Jag använde lillklingan i första backen då det stod helt stilla och i någon backe på slutet när jag höll på att svimma av trötthet, men annars får man ju så oerhört mycket bättre flyt med mellanklingan och slipper den där superhöga kadensen som alla tydligen gillar att ha.

Har man kramp så är det lillklingan som gäller uppför. Stigningarna och de sista kilometerna på sista loopen gick löjligt långsamt för mig. Körde i mål på 3.41.44 , helt totalt slutkörd.

Jättefin bana och arrangemang. Dock så var det jättetrång i början och det blev köbildning, synd för det var ett jättefint parti av banan. Det vore mycket smartare om man kastade om så att loppet började med slinga 2. Den loopen var mycket enklare och det hade varit mycket enklare att ta sig förbi. Den första svårigheten "Diagonalen" kan man i så fall flytta till den andra loopen, så man inte har den direkt efter starten.
Det märktes att det var en orienteringsklubb som arrangerade med jättefin karta som man kunde köpa, så borde det vara på alla långlopp. Körde i mål ganska pigg på 3:27.

Hadde grymmt ont i ryggen och det blev inte bättre att man inte kunde andas
djupt(gjorde svin ont).=[

Triceps och händer gjorde sig också smärtsamt påminnda.
Benen kändes förvånandsvärt fina.
Tycker att cykloteket loopen(dvs andra) var bäst/roligast.

Skönt att vara ledig och vila upp sig. =D

Bra kämpat av alla som var med, det var inte lättrampat direkt.

Kom in på 3.37 och är nöjd med den tiden under förhållandena. Tog ett tag innan benen vaknade, första loopen var seg men sedan känndes det bättre och bättre.
Helt klart bäst arrangerade loppet jag kört, fett med kred till arrangörerna.
Trevlig bana, lagom blandad terräng för ett långlopp tycker jag. Kommer deffinitivt att köra igen.

Franz: Såg dig när jag passerade och led med dig, inte kul när sådant händer.
Appropå trasiga cyklar: Var det någon som såg tjejen som kört av huvudröret? Hade lossnat helt från resten av hojen.

Ted_B: Var det dig jag pratade med i ett par backar när du hade kramp? Jag körde på en grå Avanti, röd tröja och röd hjälm. Tiden stämmer ungefär.

Edit: Det var visst en tjej med trasig cykel (se nedan).

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en förkylning på gång, har nyst lite de senaste dagarna och har en blåsa på tungan, förmodligen spelade det in en del också.

haland skrev:
-------------------------------------------------------
> Jättefin bana och arrangemang. Dock så var det
> jättetrång i början och det blev köbildning, synd
> för det var ett jättefint parti av banan. Det vore
> mycket smartare om man kastade om så att loppet
> började med slinga 2. Den loopen var mycket
> enklare och det hade varit mycket enklare att ta
> sig förbi. Den första svårigheten "Diagonalen" kan
> man i så fall flytta till den andra loopen, så man
> inte har den direkt efter starten.
> Det märktes att det var en orienteringsklubb som
> arrangerade med jättefin karta som man kunde köpa,
> så borde det vara på alla långlopp. Körde i mål
> ganska pigg på 3:27.

Jag håller med fullständigt! Det tekniska skulle ha kommit in på andra loopen. Man kan undra hur mycket tid man stod i kö i skogen.. Dessutom gick det ju så långsamt när man väl cyklade i de tekniska avsnitten i början att ingen fick ett bra flyt. Ett problem som uppstår är att det nog är många som tänker att de ska ställa sig en fålla framför nästa gång, även jag. Alternativet är att byta till tävlingsklass för att slippa folkmassan.

Det var svårt att köra förbi i skogen också, väldigt mycket stig där man var tvungen att bara ligga bakom och avvakta, jag gillade inte alls den här banan och upplägget.

Skyltningen till Lida var under all kritik, skitdåligt. Vi var ganska många som kom från fel håll tydligen och fick leta oss fram till parkeringen som var fel parkering också. Man blev ju trött på skiten redan innan loppet börjat. Snurrigt och otydligt uppmärkt område där man hämtar nummerlapparna och byter om också.

Visst det var första året som det anordnades så man får ha lite överseende men det vete tusan om det blir någon mera Lida Loop för mig.

Jag vet inte Ma Vic, jag pratade med någon ett tag och cyklade strax bakom ett bra tag men tappade på de sista kilometrarna, kan ha varit du. Jag körde iallafall på en röd Trek Fuel90, USPS-kläder.

Undrar också hur det gick till, hon kom gående med cykeln och jag funderade över var det hade hänt men tyckte inte att det fanns något ställe i närheten som bjöd på några sådana svårigheter att det skulle kunna knäcka cykeln. (Hon kanske hade gått långt eller kört ner i diket eller....)

Kraftig felräkning i min planering, har tränat för att klara ca. 3.30 i sadeln och ett lopp runt 70 km. Hade en målsättning på 3.15 (baserat på tidigare körda långlopp). Köandet i början och lervällingen, som sög å det härligaste, gjorde att jag efter andra varet var helt tom och sakta tog mig i mål på ca. 4.20:( Sista timmen var värre än mitt första långlopp (Mörksuggan -97, som jag då körde med endast 10 mil i benen).

Mycket bra arr. (även för publiken förstod jag) och förmodligen en höjdare om det är torrt i banan. Skam den som ger sig, mörksuggan nästa och där spelar inte regn och lera så stor roll, då skogen är väldränerad och grusvägarna många.

//Anders

Kanske ledningen för lida loop skulle skicka i väg varje fålla med 10 min mellanrum,
så slipper man trafik stockningen på första loopen.
Man kunde nog ha tjänat 30 min bara där...

Detta var mitt första långlopp på MTB, men inte mitt sista. Jämfört med alla lopp jag kört på lvg var detta arrangemang präglat av professionalism trots att det var frivilliga händer som jobbade överallt. Bra koncept med loopar och varvningar samt idén med webcast av speakern. Tjejen satt hemma och följde loppet, dock fallerade tidrapporteingen vid målgång av nån anledning - enda plumpen.

Att hitta till Lida... det finns en väg oavsett om man kommer från Tullinge eller Tungelsta så är det välskyltat, och där den slutar ligger friluftsgården. TC kunde man ju inte heller missa, samt pilarna till olika funktioner på området.

/Jonas

Anders(L) skrev:
>
> Mycket bra arr. (även för publiken förstod jag)

Helt riktigt!
Tvingade med sambon som chaufför/hejarklack på klassiker-tävlingarna förra året och hon var lite skeptisk till att åka ut och "stå på nån spårcentral". Hon och övriga delar av hejarklacken var dock supernöjda med att se oss åkare flera gånger, att det fanns BRA mat och kaffe, gott om information och en marknad att besöka! Riktigt proffsigt!

F.ö. håller jag med om missen att lägga den tekniska biten så tidigt. Man blir bara trött på sådana som både här på forumet och i skogen hävdar att "många har bara tränat på cykelväg innan" och försöker basunera ut att de givetvis skulle fixa det... Problemet var ju inte svårigheten, utan att det inte gick att få upp fart att ta hindren med nån form av balans eftersom att det var så jäkla mycket cyklister överallt!

Men jag är nöjd med mitt första långlopp, nu vet man att det faktiskt går att åka lite fortare och inte hålla igen utan ta ut sig lite mer (4.04)

Jag lyckade vurpa innan loppet började rakt ner i ett dike, blev lite blöt, hihi (var nämligen tvungen att cykla ett par km fram och tillbaka när man behövde komma till bilen, såg en rolig passage jag tänkte prova, men de va ingen bra ide')
Det var tungt och lerigt men roligt, fastnade i köerna den första halvmilen, det var jobbigare än att cykla, upp och ner på sadeln, bromsa för att den framför vurpa, det var inte roligt. Första loopen gick långsamt pga av köerna. Jag hade övat en del rötter så min teknik var ok kände inte att jag fick utnyttja det hela tiden då det är svårt att köra om på stigar när man ligger så där på gränsen till att man vill köra lite fortare. Däremot så kände jag att min kropp inte orkade riktigt tog slut efter 4,5mil då gick det lågsamt, jag är inte van helt enkelt och har inte tillräcklig erfarenhet.
Jag fick 4:42 preliminärt men nu när jag kollade så låg jag på 04:47:05, inte så bra, men jag är glad att jag tog mig igenom, de sista milen undrar man vad man håller på med men ändå kan jag aldrig tänka mig att ge upp?! Detta var mitt andra lopp, förra året körde jag 08xc otränad och med en 15kg tung cykel... behöver jag säga att jag inte kom i mål :-) jag kom till Väsjö efter 10mil kom inte ihåg hur många timmar, men det var många, då hade de dragit repet 10min tidigare....... jag hade klarat det! I alla fall så ska jag ta revansch i år, hoppas att jag ser mållinjen denna gång!

JLarsson skrev:

> enda plumpen.
>
> Att hitta till Lida... det finns en väg oavsett om
> man kommer från Tullinge eller Tungelsta så är det
> välskyltat, och där den slutar ligger
> friluftsgården. TC kunde man ju inte heller missa,
> samt pilarna till olika funktioner på området.
>
> /Jonas
>

stämmer inte riktigt, finns ännu en väg, den grusväg som finns in till området, den man cyklade på i slutet av sista loopen. den är till o med utmärkt på alla vägkartor. den var det inte alls välskyltat från båda håller på asfaltsvägen. från ena håller vare säkert det, men inte andra. i alla fall inte jämfört med andra mtb tävlingar :D men något måste de ju ha o förbättra till nästa år.

listar saker att fila på :
- skyltning för att ta sig till området.
- lite mer pilar på tveksamma ställen
- bättre mat, något som inte torkar ut munnen :D
- startarangemanget, alltså så att man slipper att köa inför första skogspartiet.

Baltazar: Det var den vägen jag och ganska många andra kom, det var flera bilar som åkte omkring och inte visste vart de skulle. Inte en skylt från Södertäljehållet.

Anledningen till att grusvägen inte var skyltad som infart till Lida var nog just för att den var en del av tävlingsbanan. Jag tror inte att arrangören ville ha massor av bilar på den vägen.

Jag blev själv förvånad att den var öppen för trafik när jag åkte in där på morgonen.
Sen när jag åkte därifrån kände jag mig väldigt ivägen när jag mötte massor av cyklister på väg in mot mål.

/Anders

AJ skrev:
> Anledningen till att grusvägen inte var skyltad
> som infart till Lida var nog just för att den var
> en del av tävlingsbanan. Jag tror inte att
> arrangören ville ha massor av bilar på den vägen.
>
> Jag blev själv förvånad att den var öppen för
> trafik när jag åkte in där på morgonen.
> Sen när jag åkte därifrån kände jag mig väldigt
> ivägen när jag mötte massor av cyklister på väg in
> mot mål.
>
> /Anders
>
> Günstig!

jo, men det rätta hade då varit att redan där sätta en pil att åka rakt fram o skriva Lidaloop på skylten. annars blir man misstänksam, man vet att vägen går till lida, men man åker förbi för att man inte ser nån skylt, men det var ju typ 2 mil till den "riktiga" infarten (så sa i alla fall min far), o på en sån sträcka så börjar man att fundera, körde ja verkligen rätt, var det inte in där ändå osv.

Stampe skrev:
> ... Man blir bara trött på
> sådana som både här på forumet och i skogen hävdar
> att "många har bara tränat på cykelväg innan" och
> försöker basunera ut att de givetvis skulle fixa
> det... Problemet var ju inte svårigheten, utan att
> det inte gick att få upp fart att ta hindren med
> nån form av balans eftersom att det var så jäkla
> mycket cyklister överallt!

Bra sagt. Man behöver utrymme både längs med och i sidled
för att klara tekniska partier. Dessutom behöver man ta backar
i sitt eget tempo, en del långsamt, en del snabbare.
(Kadens, Johan A... hehe nä inte den som konkat)

Och varför envisas (nästan) alla med vänstertrafik?
Okej i stigarna får man väl åka hursomhelst, men på
spåren och vägarna? Jag såg nästan överallt att det
uppkörda spåret var det vänstra. Det gör det knepigt
att köra om när det finns plats. Hur gör eliten?

mitt första långlopp och min första mtb tävling på 12 år... (har vilat med lite moderatbandy i ca 10 år ;))
gick in på tiden 05:14:19, vilket jag är sådär nöjd med, hade krampkänning sista halvan av loppet :(
men kände mig annars pigg fram till ca 5km kvar.. då tog orken rejält slut...

Jag tyckte de var en bra arrangerad tävling, skulle dock ha vart ngn mer tydlig varning framför värsta/djupaste blöthålen...

dessutom såg jag en äldre herre som på slutet på första loopen dök rejält i ett dike där man kom ut från skogen och svängde vänster... där kanske de skulle ha vart någon tydligare varning, de stog en flagvakt (en äldre dam) och dirigera cyklisterna till vänster där på vägen...

Jag blev dessutom lite irriterad på en del folk som gick med cykeln i spåret fast de var cykelbart, och inte flytta på sig, men de kanske har mer å göra med att min kondis kanske inte är så bra som den borde vara vilket resulterar i att jag hamnar långt bak med många nybörjare...

Annars har jag bara positivt och tala om Lida...

Måste få tilläga att på första loopen, ut ur skogen efter första stigen och in på grusvägen, var ett litet dropp(2 dm) där... precis ut på gruset stack två för twister MYCKET hala rötter upp ur gruset, vek undan med framhjulet och tänkte "jag klara mig"... SWISCH sa de så stack bakhjulet all världens väg... så jag fick mycket manliga skrapmärken på underben och höft :)
men de var väl de enda hala rötterna på hela banan ;)

Redigerat pga att moderatbandy tydligen är bannat här :)

Senast ändrad:
Jag måste säga att jag är nöjd med min prestation. Mitt fösta MTB lopp och jag har tränat i ca. 2.5 – 3 månader, tidigare har jag aldrig kört i skogen, rökte och ägnade större delen av min tid framför datorn. Jag avslutade loppen med den eminenta tiden 5:20, och som vissa andra kan jag säga att de sista 15-10 km så kände man verkligen att krampen var inte långt borta och då talar man om den minsta feltrampet och sen skrek man av smärta. Mot slutet upplevde jag också en mental black-out, inget i skallen och benen bara trampade på, sen kom man fram till målet :)

Den första skogspartiet skull kunna ha varit riktigt trevligt om de inte var så mycket folk. Jag försökte cykla men det bara gick på korta distanser, sen var man i häcken på någon som var ute och rastade sin cykel.
Jag vill säga TACK till alla som har varit på happyrides i Hellas och Lövsta, jag lärde mig otroligt mycket. Jag kände att det var kul att cykla i terrängen, det var ju det som var kul. Men tyvärr så hamnade man ofta bakom någon som hoppade av cykeln vid minsta skymt av en sten eller ett par rötter. Ok det gick ju inte skit fort på dessa ställen men förutom ett par stopp och lite språng marsch på vissa partier så försökte jag cykla.

Känner mig bra efter denna kraftansträngning, inga skavsår i bakpartiet som jag fick efter sista hellas turen (tack Apotekets Kalkpasta :D ), det enda som jag lider av är att jag känner mig skitsvag i högra handen. Känns som jag har tappat typ 10-15% i styrka. Jaja man kanske ska införskaffa sig betträ framgaffel.

Allt som allt tycket jag Lida Loop var ett bra arrangemang och det var riktigt kul.

/Piotr

Det var första långloppet för mig också. Hoppades innan att jag skulle ha kunnat ta mig runt på under 3.30 men istället blev det 3.58. Kanske berodde på leran och trängseln.

Efter att ha läst om diverse långlopp både här på happy och på andra ställen var jag inställd på att det skulle vara nästan bara grusväg. Det var ju bra mycket mer stigar än förväntat.
Funderar på att köra några lopp till i år och det vore kul att veta hur mycket det skiljer mellan de olika loppen när det gäller andelen grusväg/stig och teknisk svårighet.

Annars tycker jag det var en kul tävling om än lite halkigt. Beträffande servicen tyckte jag det var ganska jämförbart med de flesta lite större orienteringstävlingar.

Jag hade problem med värkande korsrygg under loppet. Vad är det som är fel med min sittställning? Eller beror det på liten cykelvana?
- Johan

hyllplan skrev:
> Jag hade problem med värkande korsrygg under
> loppet. Vad är det som är fel med min
> sittställning? Eller beror det på liten
> cykelvana?
> - Johan

Styret kanske är för långt ner, eller för långt bort. Testa kortare styrstam eller riserstyre. Sen kan det vara ovana. Kroppen ska nötas in lite bara. ;o)
/Johan

Hyllplan: Det kan ju bero på att det var mycket rötter och ojämnheter i kombination med en frammåtlutad sittställning och ingen bakdämpning. Varje stöt går ju rakt upp i ryggen och efter ett sånt här lopp har det blivit några stötar. Själv kör jag heldämpat och är mycket nöjd med det, fick också ont i ryggen av skogsåka förut när jag hade hardtail. Det är klart att man kan köra utan ryggont på en stel ram också men det krävs endel träning för det och man måste stå mycket över ojämnheter, och det kan vara svårt om man är trött.

hyllplan skrev:
> Jag hade problem med värkande korsrygg under
> loppet. Vad är det som är fel med min
> sittställning? Eller beror det på liten
> cykelvana?
> - Johan
>
> --
> "It works, but I have´nt tested it"

Fick också ont i ryggen under loppet, testade ett tips som jag fick av en kompis: höj sadelstolpen en aning.

Hjälpte fint.

Hur lång var banan nu då? 64km,65km eller 67km?
Efter inställningar i min cykeldator så var banan enligt den 64.23km
hur långt körde du?

Jag hade riktigt kul! Dåligt tid, men kul ändo!
Hålla med alla - utan tvekan bäst tävling i Långloppen. Riktig mountainbiking med kort transport steg imellan, trevligt funkionärar, bra skyltar på banan, creche, mat.....allt vi behöver är Öltält och det blir ett riktig fest nästa år.

Men ett klagomål! Var hände med alla andra Single-Speeders? You know who you are! Jobbigt att "lida" ensam, och nästa år - 34x18 borde funker bättre.

Tack till alla som var så trevligt under loppet!

Det lär väl finnas lika många åsikter om banans längd som det finns cykeldatorer hos de som cyklat, jag hade 63,6 km i mål och det stämde hyfsat jämt med arrangörens nedräkning då jag klockade jämna 10 km med arrangörens skyltar från 50 km och nedåt, hur de första "15 km" var uppmätta kan man ju däremot undra. Hursom så tar jag hellre någon km för lite än vice versa. //Anders

jag gissar att jag behöver lite mer träning på rötter, jag har ett riserstyre så jag tror nog inte det beror på det.. korsryggen hoppar nog igån så småningom

Räknas inte jag ochj Lunkan som Happyiter? :/
13:e blev jag och Lunkan 12:a >:)

Håller med er om bättre skyltning.
Vissa idiotkurvor var bara märkta med en pil åt sidan.
Trots att dom kunde vara riktigt farliga.
Jag körde på ett nedfallet träd en gång. Blev ett ganska mjukt stopp ändå.
På ett ställe där det var en sämre stig som dom kanske gjort själva så körde jag rakt på en decimeterhög liten stubbe som jag inte såg.
TRist.

Öijer skrev:
> Räknas inte jag ochj Lunkan som Happyiter? :/
> 13:e blev jag och Lunkan 12:a >:)
>
> Håller med er om bättre skyltning.
> Vissa idiotkurvor var bara märkta med en pil åt
> sidan.
> Trots att dom kunde vara riktigt farliga.
> Jag körde på ett nedfallet träd en gång. Blev ett
> ganska mjukt stopp ändå.
> På ett ställe där det var en sämre stig som dom
> kanske gjort själva så körde jag rakt på en
> decimeterhög liten stubbe som jag inte såg.
> TRist.
>

Jodå, alla som hänger här är Happyiter, men jag har bara en hjärna så allt får inte plats. ;-) Ska uppdatera listan snarast möjligt.

// Jocke

Öijer skrev:
> Räknas inte jag ochj Lunkan som Happyiter? :/
> 13:e blev jag och Lunkan 12:a >:)
>

Oj, ursäkta! vi får lägga in en fin bild på dig som tröst!

2010elit.jpg

Och en på Lundqvist:

lundqviststart.jpg

Jag körde oxå... Dam motion (räknas kanske inte) prel. 18:e plats när jag kollade igår. Tappade mycket på sista slingan sög fett.

Senast redigerad av en moderator:
Furirpipis skrev:
> Jag körde oxå... Dam motion (räknas kanske inte)
> prel. 18:e plats när jag kollade igår.

Och varför skulle det inte räknas? Alla räknas som Johan S i det här fallet känner till eller får påpekat cyklade.

Sorry Lisa (furirpipis), jag hör till gubbmotionskategorin som kanske inte heller räknas..

Ett förslag är att vi kanske skulle ta för vana att anmäla två "klubbar" till tävlingarna, som några gjorde. Då kan det stå exempelvis "Spårvägen/happymtb" eller "Fredrikshof/happymtb". Då hittar vi varandra lättare.

bigmollo skrev:
> Eller bara Happy mtb? ;o)
> /J

...då skulle den här personen bli ledsen och jag skulle bli utfryst på Vätternrundan på lördag. Det är Björn som har arrangerat login för oss Spårvägsmotionärer:

boisman.jpg

Tillbaka
Topp