Lidingöloppet MTB

Lidingöloppet MTB
Min garmin tyckte att det var drygt 500 höjdmeter... :/
Nåväl, jag förväntade mig under 3.30 och hoppades på 3.10 och slutade på 3.20 så det får jag se som godkänt för min del. :)

Den södra delen av ön var ganska tråkig men skön i förhållande till den extremt kuperade norra. De tekniska delarna var kanonfina och snabba, speciellt de som gick utför. Synd att det inte var fler sådana. :)

Mitt betyg är tre av fem platdr0p möjliga. Plus var det välgjorda arrangemanget. Minus var priset och den bristfälliga mängden terräng.

Dra ner priset och ersätt asfalten på södra delen av ön med stigar på norra så är det ett givet lopp för min del! Jag har inget behov av att se hela Lidingö

Lidingöloppet MTB
För att betygsätta det så var det skoj tycker jag. Första gången på ett mtb-lopp och erbarmligt dålig uppladdning (två veckor utan cyklande på grund av jobbresa och att cykeln behövde mekas med ordentligt dagen innan - typ av med skärmar, pakethållare, fixa pedaler, byte av kassett) men klarade igenom loppet med äran i behåll tycker jag 3.07 tror jag att det blev någonstans. Helt nöjd med Nishikin SL, lite ont i triceps sista biten annars inget farligt. Allt funkade fint tycker jag.

Körde alltså på en helstel Nishiki (som används till pendling i vanliga fall, saknade inte fjädring fram, märkte att jag rullade så mycket bättre än alla ht - hade på cycelcross däck 35 mm. Annars tyckte jag att många var varmt klädda, hade själv cykelkortbyxor och långärmad undertröja med kortärmad cykeltröja över - perfekt temperatur loppet igenom.

Lidingöloppet MTB
Positivt överraskad av naturen och banan. Gruset på asfalten har andra nämnt, men jag var mer oroad över en del stålprylar i svängarna. Bygget på södra sidan (1/3 i loppet) och en riktigt otäck balk som pekade mot åkarna. Hoppas ingen spetsades..

Sjysst arr, dyrt, kan tänka mig åka igen efter en vinter/vår med lite mer träning.

Imponerande av vinnarna att komma in på 2:05.

Lidingöloppet MTB
Jag gillade loppet. Tyckte det var tungt i alla backar pga min vikt men det går ju att göra något åt det :)

Roligast var terrängen på Bosön. Speciellt nedför när det var riktigt tricky. Fick dock stanna efter en bit då det gick folk mitt i spåret..

Hade inga problem med lösgrus utan var mest de tvära kurvorna utför som jag nästan missade...

Efter 50km dog jag. Eller pulsen var på topp men inte resten av kroppen. Krampade nått fruktansvärt i både fram och baksida av låren. Tack till dig som gav mig tuggtabletterna i ena v backarna. Hjälpte faktiskt!

Sen var det en pina att köra resten som gick sjukt långsamt.

Bra arrangerat och för det mesta bra uppmärkt bana. Kommer förmodligen köra nästa år igen och har en tid att slå.

Lidingöloppet MTB
Diogenes skrev:
-------------------------------------------------------
> Dels är inte 1100 ett högt pris för en upplevelse i realtion till vad utrustningen kostar.

Hur dyr utrustning anser du att man behöver för att cykla loppet? Vad är en rimlig ratio till priset på ett lopp?

Lidingöloppet MTB
pLu skrev:
> Diogenes skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dels är inte 1100 ett högt pris för en
> upplevelse i realtion till vad utrustningen
> kostar.
>
> Hur dyr utrustning anser du att man behöver för
> att cykla loppet? Vad är en rimlig ratio till
> priset på ett lopp?

Det är väl upp till var och en. Min poäng var att många gladeligen lägger pengar på prylar men inte lika gärna på upplevelser.

Lidingöloppet MTB
1095kr är inte mycket för upplevelsen jag var med om i söndags. Kommer att minnas loppet länge av olika anledningar så i mitt fall är denna kostnad inte alls mycket. Slapp dra iväg dagen innan och betala för hotell osv...

Sen är det som jag tidigare skrivit. Arrangören sätter sitt pris sen är det upp till oss att välja vara med eller inte. Att bara klaga leder ingenstans :)

Lidingöloppet MTB
Diogenes skrev:
> Frågan ni bör ställa er: vill ni fylla er med
> minnen och upplevelser eller ert hem med prylar.

Prylar som kan ge mig bra minnen och upplevelser. :)

Med det sagt skulle jag aldrig få för mig att lägga ner 1000 spänn på ett grusvägsrally eftersom det inte är en upplevelse jag direkt tror att jag skulle uppskatta.

Lidingöloppet MTB
Luthman Photography skrev:
> Diogenes skrev:
> -----
> > Frågan ni bör ställa er: vill ni fylla er
> med
> > minnen och upplevelser eller ert hem med
> prylar.
>
> Prylar som kan ge mig bra minnen och upplevelser.
> :)
>
> Med det sagt skulle jag aldrig få för mig att
> lägga ner 1000 spänn på ett grusvägsrally
> eftersom det inte är en upplevelse jag direkt
> tror att jag skulle uppskatta.

Fast då är det väl loppet och inte priset som är problemet. Jag är också rätt säker på att du egentligen förstår min poäng.

Lidingöloppet MTB
greblleM skrev:
> Förresten helt apropå något annat. Vilken av
> backarna var den ökända abborrbacken som man har
> hört så mycket om?

Den långa backen som börjar brant, övergår i en lite flackare asfaltsbit för att sedan branta till sig igen. Den kom efter att du kört en dryg mil.

Lidingöloppet MTB
greblleM skrev:
> Förresten helt apropå något annat. Vilken av
> backarna var den ökända abborrbacken som man har
> hört så mycket om?
Var den inte 3km in i loppet? Den var lite av en besvikelse kan jag tycka.. SÅ tuff var den inte som folk varnade först. Inga problem att cykla uppför i alla fall. Var iofs riktigt många som gick.

Luthman: det var verkligen inte bara grusvägsrally. Jag tror loppet var för tufft för dig helt enkelt ;)

/G

Lidingöloppet MTB
Abborrbacken är jobbigare på Lidingöloppet eftersom den kommer efter 4 mil.

För mig var de tekniska partierna vid Bosön mycket jobbigare andra gången när krampen satte i så fort jag tog i lite extra ;-)

Dessutom är det väl så att en lång flack backe inte är lika jobbig på cykel som vid löpning?
(själv springer jag i stort sett bara till bussen, så jag har inte så mycket att jämföra med)

Lidingöloppet MTB
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> greblleM skrev:
> -------------------------------------------------------
> > Förresten helt apropå något annat. Vilken av
> > backarna var den ökända abborrbacken som man har
> > hört så mycket om?
>
> Den långa backen som börjar brant, övergår i
> en lite flackare asfaltsbit för att sedan branta
> till sig igen. Den kom efter att du kört en dryg
> mil.

Om du genade på den asfalterade Abborrvägen så fuskade du väl? Abborrbacken börjar efter att man korsat Abborrvägen nästan nere vid vattnet och den börjar väldigt brant i några meter för att svänga vänster och mest vara jobbig för att den är lång.

Jag cyklade inte loppet men har cyklat i Abborrbacken många gånger.

Edit: Jag tror du räknar med mer som en del av Abborrbacken.

Senast ändrad:
Lidingöloppet MTB
PatrikAdolfsson skrev:
> Tyckte inte Abborrbacken var den jobbigaste :)

En av backarna på slutet (ca 50km?) som övergick i lite stenig single track i skogen och slutade på en höjd var ganska jobbig. Skulle tro att det var en hel del som fick gå där.

Lidingöloppet MTB
Jag har tittat igenom mina filmklipp. Av dom att döma så var det tillräckligt stökig terräng för att det ständigt skulle stå minst en cyklist på sidan var femte meter. Både kul och tråkigt :) Fast jag kan inte klaga då jag är seg uppför dom backarna med lätt lutning :P

/G

Lidingöloppet MTB
pme skrev:
> Abborrbacken är jobbigare på Lidingöloppet
> eftersom den kommer efter 4 mil.

Eller iaf efter 25 km då LL totalt är 30,2 km... ;-)

Lidingöloppet MTB
Precis där väggade jag och återhämtade mig aldrig... Sjuk kramp i båda låren både fram och bak. Sen var det en pina resterande 10-13km...

Speedskejtarn skrev:
> PatrikAdolfsson skrev:
> -----
> > Tyckte inte Abborrbacken var den jobbigaste :)
>
> En av backarna på slutet (ca 50km?) som övergick
> i lite stenig single track i skogen och slutade
> på en höjd var ganska jobbig. Skulle tro att det
> var en hel del som fick gå där.

Lidingöloppet MTB
DT skrev:
> pme skrev:
> -----
> > Abborrbacken är jobbigare på Lidingöloppet
> > eftersom den kommer efter 4 mil.
>
> Eller iaf efter 25 km då LL totalt är 30,2 km...
> ;-)

Vilken tur att jag aldrig sprungit loppet. Hade kännts lite ruttet att ha sprungit en mil för mycket ;-)

Lidingöloppet MTB
Luthman Photography skrev:
> Med det sagt skulle jag aldrig få för mig att
> lägga ner 1000 spänn på ett grusvägsrally
> eftersom det inte är en upplevelse jag direkt
> tror att jag skulle uppskatta.

Klart man kan ha olika uppfattningar om bansträckning och prisnivå för Lidingöloppet MTB.
Men grusvägsrally? Man korsar en grusväg efter en 12 kilometer eller så. Det är väl ett par hundra meter vid Ekholmsnäs och kanske en snutt vid Bjälbo. Och var det inte lite grusväg på Bosön också? Jag har säkert glömt något. Men inte så mycket skulle jag tro. En bråkdel av banan.

Jag är själv (darr på stämman) uppväxt vid en grusväg på ön. Den trevligaste delen av min dagliga pendling är en grusväg längs vattnet vid Lilla Värtan. Och på landet deltar jag i en grusvägsfejd mot onda asfaltsgruskokare som försöker förstöra den lantliga idyllen. Som grusvägsvän hävdar jag att just grusvägarna är sorgligt underrepresenterade i den nuvarande bansträckningen och att det istället är alldeles för mycket trista transportsträckor genom villaområden på asfalt.

Lidingöloppet MTB
Men va fan , låt dom dom betalade bedöma om det var värt kostnaden eller inte !!
Ni som inte betalade har ju redan gjort ert val så låt oss andra slippa era trötta åsikter om prisvärt / dyrt eller inte ...

Lidingöloppet MTB
pLu skrev:
> Uppenbarligen var man inte intresserad av det
> skrev:
> -----
> > greblleM skrev:
> >
> -----
> > > Förresten helt apropå något annat. Vilken
> av
> > > backarna var den ökända abborrbacken som man
> har
> > > hört så mycket om?
> >
> > Den långa backen som börjar brant, övergår
> i
> > en lite flackare asfaltsbit för att sedan
> branta
> > till sig igen. Den kom efter att du kört en
> dryg
> > mil.
>
> Om du genade på den asfalterade Abborrvägen så
> fuskade du väl? Abborrbacken börjar efter att
> man korsat Abborrvägen nästan nere vid vattnet
> och den börjar väldigt brant i några meter för
> att svänga vänster och mest vara jobbig för att
> den är lång.
>
> Jag cyklade inte loppet men har cyklat i
> Abborrbacken många gånger.
>
> Edit: Jag tror du räknar med mer som en del av
> Abborrbacken.

Det är nog jag som förklarar dåligt så därför tänkte jag några färska bilder kunde hjälpa.

Här kommer man in i backen efter att ha åkt ut med vattnet från Rödstugan:

IMG_0032.JPG

Här är "5-km-kvar-skylten" för LL som beskriver den kommande kilometern inkl Abborrbackens stigning:

IMG_0030.JPG

Här är man på väg ut på asfaltspartiet. Det är en stickväg från Abborrvägen som går ned till badplatsen Spisen:

IMG_0029.JPG

Här är man på toppen, 48 meter över havet och man kan rulla ner mot Abborrparken, korsa Tyktorpsvägen för att komma upp i nästa skogsparti.

Edit: här är Strava-segmentet för backen:

http://app.strava.com/segments/2070219

Bilagor

• IMG_0025.JPG
    IMG_0025.JPG
    94.8 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
Lidingöloppet MTB
När du kommer ut på asfalten där så ta vänster och vidare upp till toppen så har du vansträckningen :)

Film kommer 1,5h. Renderar den nu.

/G

Lidingöloppet MTB
Här kommer min film. Tyvärr dog batteriet efter två mil om jag inte missminner mig. Tog mig inte tid att byta batteri.. och som vanligt sabbar Youtube kvalitén.

Jag passar på att be om ursäkt om någon av er tyckte att jag trängde mig lite väl mycket ibland.

:)

/G

Lidingöloppet MTB
Chrissofsweden skrev:
> Här kommer min film. Tyvärr dog batteriet efter
> två mil om jag inte missminner mig. Tog mig inte
> tid att byta batteri.. och som vanligt sabbar
> Youtube kvalitén.
>
> Jag passar på att be om ursäkt om någon av er
> tyckte att jag trängde mig lite väl mycket
> ibland.
>
> :)
>
>
>
>
> /G

Hur lägger du in Youtubelänkar så filmerna blir inbäddade? För mig blir det bara en länk?

Kul och se filmen förresten, vilken grupp startade du i?

Lidingöloppet MTB
Ebbelee skrev:
> Varför var det så högt pris?

För att arrangörerna ska bada i Liebfraumilch och tvätta sig med gravlax!

Lidingöloppet MTB
mackar skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> -----
> > Här kommer min film. Tyvärr dog batteriet
> efter
> > två mil om jag inte missminner mig. Tog mig
> inte
> > tid att byta batteri.. och som vanligt sabbar
> > Youtube kvalitén.
> >
> > Jag passar på att be om ursäkt om någon av
> er
> > tyckte att jag trängde mig lite väl mycket
> > ibland.
> >
> > :)
> >
> >
> >
> >
> > /G
>
> Hur lägger du in Youtubelänkar så filmerna blir
> inbäddade? För mig blir det bara en länk?
>
> Kul och se filmen förresten, vilken grupp
> startade du i?

Jag startade i grupp 8. Dvs sista gruppen. Men tydligen var det lika mycket problem med köbildning andra grupper. Så med facit i hand så tror det var en ganska bra grupp att starta i.

Här har du lite foruminstruktioner: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1077931

/G

Lidingöloppet MTB
Tigaz skrev:
> Chrisofsweden du lär ju blivit diskad, du körde
> ju utanför konerna!

Det var ju inte mitt fel. Hade det inte stått en dönick ivägen hade jag gärna tagit trottaren hela vägen. Fick ju bromsa för att våga hoppa upp igen :P

Jag var egentligen inte bitter av att folk gick eller släpade cykeln nerför. Tvärtom så stärkte det mitt självförtroende och peppade lite extra eftersom jag klarade av det utan att kliva av cykeln :)

/G

Tillbaka
Topp