Liftåkning Bollekollen?

Eric W

Aktiv medlem
Liftåkning Bollekollen?
Kolla in Bollekollen mellan Borås och Gbg.

http://www.bollekollen.se/#

Området har ankarlift och skall tydligen ha mer fallhöjd än himlabacken.
Jag har skickat ett mail till dem och frågat lite om dom kan tänkas vara intresserade av att hålla liften öppen även sommartid.

Är det någon som har någon info om stället. Det står väldigt lite på deras hemsida.
Nedfarter, fallhöjd osv. Är det någon som har varit där?

Jag tror stället har potensial.

http://hitta.se/SearchCombi.aspx?SearchType=4&wflWhite=1a1b&wflPink=4a&vad=&var=bollebygd

Liftåkning Bollekollen?
Har hört att det utövades lite nerförs cykling där för några år sedan men att det dog ut, enlligt samma hörsägen borde de gamla spåren finnas kvar...

Liftåkning Bollekollen?
Åfasen. Då kanske dom inte är helt främmande för det här ändå.
Rent av någon här som vart där och kört någongång?

Liftåkning Bollekollen?
Jag tycker fortfarande det är för långt bort, i alla fall som man ska anggagera sig och vara med och bygga. En 4X bana i brudarebacken i delsjön hade suttit som en smäck annars :)

Liftåkning Bollekollen?
Jag har för mig att de frågade där innan de gick på himlabacken. Tror de skulle ha 3-4000:- bara för att starta liften och sedan liftkort på det.

Liftåkning Bollekollen?
Det är ny ägare av backen nu, så det kanske inte är helt omöjligt.

Annars kan ni ju pusha grabbarna i Borås Cykelförening. Dom håller till i en skidbacke (Björbobacken)
här i Borås som har både lift och hopp-backe. Dessutom har dom en alpin skidförening i ryggen.

Mer info: http://www.bmxer.se/bcf.asp

Senast redigerad av en moderator:
Liftåkning Bollekollen?
Någon som vet om man kan åka kollektivt till Bollekollen med sin cykel? Skulle ju öppna möjligheter iaf. ^^

Fan vi borde kolla hur många vi kan samla ihop som verkligan kan vara med och bygga/åka/visa stort intresse för både Bollekollen och Brudarebacken, liftåkning mitt i GBG? Låter ju som en succé i mina öron och lite hopp / 4X-bana skulle ju dra till sig alla ungdommar som provar på dirt osv har jag en känsla av.
Vem tar tag i det här nu då? :P

Liftåkning Bollekollen?
Problemet med bollekollen under hela dess aktiva tid (iaf under de 20 år jag bodde i Bollebygd ;) ) var att det sesong efter sesong gick med förlust (som jag har förstått det iaf). Men som någon skrev har det bytt ägare och om man kanske kan lobba lite för att ha fler aktiviteter än bara skidåkaning så kanske det bli intressant. Vet att det var lite "äventyrscenter" där förut. men det kanske är nya ägare igen?

Jag skulle tycka det var roligt att hjälpa till o mecka lite där. Föräldrahemmet är juh trots allt kvar i bollebo så... :)

Liftåkning Bollekollen?
Ang. Brudarebacken har jag för mig att det inte ska vara helt omöjligt att få tillstånd att bygga där, frågan har varit uppe tidigare.
Kruxet var bara att man bestämt INTE fick gräva i backen utan skulle man bygga en 4x skulle man behöva frakta dit massa material, kunde ju bli lite kostsamt.

Nenja: varför inte ta tag i det själv?

Liftåkning Bollekollen?
prova att säga vad du skulle vilja göra typ :) en bra början tror jag :) Och helt säkert kommer du kunna mer cykling än personen du pratar med :)

Liftåkning Bollekollen?
Jag skall nyttja mina telesäljarskills och få det att låta så sjukt bra. ;D

Det gäller ju att inte skrämma personen genom att det låter som att vi skall gräva bort halva backen utan självklart skall inte vinteråkningen påverkas negativt.
Priset på liftkorten? Kan de som används under vintern fungera?:
"Dagskort vuxen 70 kr
Dagskort ungdom t.o.m 15 år 50 kr
Dagskort grupp 10 st 40 kr st
Engångskort 10 kr"
När är det aktuellt att ha öppet? Hur gör andra? Varje söndag? Varje lördag? Hela helgen? En passande Helgdag och eventuellt en eftermiddag/kväll under vardagarna vid gott väder?
Hur skall jag säga ang att bygga banor osv? Skall jag säga att dom inte behöver tänka på det utan bara ha öppet liften? Finns det tillräckligt med intresserad och engagerad folk för att komma någon vart?

Jag tror det kan få en otrolig dragkraft om vi får dit lite hopp m.m. som sagt så man får med lite derrtare osv. =)

Hur många andra kan tänka sig vara med och bygga samt åka nästan varje gång de har öppet? Om dom är tveksamma så kommer vi behöva kunna lova dem åtminstonde ett antal som får det att gå runt.

Blir det aktuellt så får vi langa ut flyers över halva stan och göra reklam i varje cykelbutik. ;)

Liftåkning Bollekollen?
Tjo några tankar...

Nummer ett är att få tillstånd att vara där och att få bygga något, sekundärt är om liften går eller inte tycker jag.

Frågan är väl hur ofta det är åkning där på vintern över huvud taget? Någon annan kanske kan svara på detta?

Min tanke var en 4x bana i själva backen samt en dirt "nere till vänster om backen"

Jag har inga problem att vara med och bygga, tror inte kommunen bistår med någon hjälp här. Tror inte vi vill ha deras hjälp heller, vad kan dom om 4X?

Intressant att få svar på är om man får gräva i backen eller om man måste få dit byggmaterial.. Får man gräva så kommer det gå ganska fort att få till något åkbart, är ju även lätt att återställa till vintern då..

/Greven

Liftåkning Bollekollen?
OKej det här kan tolkas som långsökt, MEN, EU har sjukt mycket pengar! Och de har massa projekt för att stödja ungdomsprojekt osv med en del av dessa pengar. Ofta är det ett heltidsjobb i sig att tröska sig igenom byrokratin, men om man får hjälp med den biten kan man säkert få några tusen lappar (ingen aning om vilka summer det kan röra sig om) i bidrag.

Det är en tanke, men jag har ingen aning om vem eller vad man ska vända sig till för att få hjälp..

Senast redigerad av en moderator:
Liftåkning Bollekollen?
Jag skulle vara skitglad för någonting som liknar en 4X-bana var som helst i närheten av GBG.. skulle va asfett att ligga och träna i!

Liftåkning Bollekollen?
Jupp, skall bara lista ut hur man får tag på dem som håller i det. Inget svar på det nummret som anges på deras sida.

Liftåkning Bollekollen?
Senast jag var där på vintern, cirka 3 år sedan minns jag att det märktes att det var grävd någon mindre liknade 4x bana, nedanför klubbhuset mitt i backen eller vad det nu är för hus. Har många efter det tagit mig en sväng in med bilen när man åker förbi. Tycker verkligen att backen ser ut att ha potential. Om man står nere vid liften så finns det en "backe" till höger som ej pistas och ser rättså igenväxt ut. Där tror jag att det skulle gå att bygga en fin slinga mer DH-likt och kanske som ni säger en 4x i huvudbacken Bor cirka 2 mil därifrån och skulle kunna tänka mig att hjälpa till att bygga =)

Liftåkning Bollekollen?
Hej!

Jag cyklar ju inte bara mtb utan flyger glidskärm och är med i styrelsen för en klubb.

Förrut så hade "äventyrscenter" utbildning med skärmflygning och en avknoppning från denna firma som kallas "aktivitetsbacken" har även haft äventyrsaktiviteter. Äventyrscenter skolar inte längre och aktivitetsbacken har flyttat till vårgårdabacken. Vad jag förstår som kom de inte riktigt överrens med ägaren till bollenkollen.

Vi skärmflygare har dock pratat med ägaren så vi lånar fortfarande ibland backen för att träna start och landning (både i klubbregi o privat) Visserligen går vi då upp o använder inte liften. Betalar då en liten slant o lägger i en brevlåda vid liften.

Har inte varit i kontakt med ägaren personligen men han går att diskutera med, så var ärlig, vänlig och trevlig så tror jag det säkert skall gå bra!

Lycka till!
Mvh Niklas

Liftåkning Bollekollen?
Har vart och meckat lite spår där way back when.

Problemet med Bollenkollen är främst det platta området i mitten av "berget", problemet var väl inte att det var plattare än resten utan mer att det var i det närmsta träskmark och ansamlades stora mängder vatten där.

Dåvarande driftsansvarig var en tölp, höga priser och noll flexibilitet. Håller till i en annan skidbacke nu dock. Har inte koll på nuvarande drift eller priser.

I övrigt så går det att anlägga rätt så håriga spår där om så önskas, det är fullt med sten/rötter i skogen.

Liftåkning Bollekollen?
Fick detta svar på ett mail om förfrågan om liftåkning på sommaren.

"En cykelklubb i från Varberg har haft detta för ca 5 år sedan.

Det upphörde och jag blev blåst på ersättning
Det finns för närvarande andra otroligt mycke större planer för skidbackens markområde.
Vänta och hör.!"

Liftåkning Bollekollen?
Hej! Har växt upp ca 1 mil från bollekollen och på 90-talet uttökade de med en backe till som ligger till höger om liften. Huvudbacken ligger till vänster. Den högra backen blev aldrig riktigt klar(Sten osv) pga av finanserna och stängdes ganska snabbt och man fick åka på egen risk etc. Jag upplevde den dock som brantare och än huvudbacken som egentligt bara har en brant på mitten som är intressant(i alla fall på skidor). om det inte är helt igenväxt kanske man kan bygga i den högra backen om det nu skulle kärva med att bygga i huvudbacken. Vet dock inte hur det ser ut i högra backen idag och om den tagits i bruk igen.

Tillbaka
Topp