Liftåkning Flottsbro i Oktober

Rabba

Medlem
Tjena! Tänkte bara tipsa om att liften kommer förhoppningsvis att gå Lördagar och Söndagar kl 11-18 Oktober ut i Flottsbrobacken i Huddinge (om det inte plötsligt skulle bli tvärvinter). Tack vare Flottsbro downhill cars har liften kunnat vara öppen för cykling nästan varje dag hela sommaren. Det lilla som har byggts har vart väldigt uppskattat. Finns nu ett lite längre lekspår med hopp, wallride, dropp m.m. ifrån det grenar det ut en del lite kortare spår med blandad åkning.

Liftkort kostar endast 50 kr för en heldag så kika gärna ner till Flottsbro och åk lite utför innan det stängs för säsongen och ni som tänker delta i SBR# 19 Viva la CFBC Flottsbro http://happymtb.org/kalender/1653/ hinner ju reka terrängen lite ;)

Slänger med en liten video som visar delar av det längre lekspåret

Ses i backen!

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Här ser man lite mer av de nya spåren
>
>

Tackar!

Var där i söndags. KANON! Endast 3 andra åkare där trots strålade sol och perfekt cyklingstemperatur. Är folk från vettet? Åk dit omedelbums!

dnleriksson skrev:
> Måste nog åka dit… :-)

När avgår delegationen från Uppsala?

Det där såg ju kalas ut.

/Johan

mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> Ser betydligt mycket trevligare ut när det är
> torrt än som under endurot i våras.

Det har ju även lekts en del med hink och spade så det har blivit en hel del nytt ser det ut som.

JojjeM skrev:
> dnleriksson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste nog åka dit… :-)
>
> När avgår delegationen från Uppsala?
>
> Det där såg ju kalas ut.
>
> /Johan

Ja, vi får dra ihop ett gäng nån helg! Helst skulle man ju åka i helgen innan det här underbara vädret vänder men jag måste nog kolla planeringen först…

Så j-vla kul att fler tar initiativet att bygga stig, med allt vad det innebär! Flottsbro börjar bli riktigt bra nu & med lite promotion så kommer det förmodligen kunna blomma ut ordentligt under nästa år!

Keep it up!

> Det bästa med filmen ovan är ju att Henrik83
> ligger och sprattlar i dh-banan.

+1 :D

viktro skrev:
> Dum fråga: sittlift eller inte?

Faktum är att det finns en sittlift bredvid, men saknar ju fästen för cykel och är förmodligen dyrare att köra än ankarliften (eller är den det??). Någon som vet om den körs på vintern? Drömscenariot vore ju att det blev så poppis med cykling i Flottsbro att man kunde öppna och anpassa sittliften och bygga ännu fler spår. Men med tanke på att det var helt perfekta förhållanden i helgen och endast 5 pers där och åkte så känns det inte som det kommer hända inom en nära framtid. Tillsvidare får man vara glad att det går en lift och finns bra spår öht, och för 50 spänn dessutom!

Den där björken på vänstersidan.. Tre gånger tjonga jag in styret/armbågen i den & föll som en fura ner bland stenarna. Om inte efter första så åtminstone efter andra gången tycker man ju att man borde lärt sig något. Dock fick jag till rätt spår en gång & knep 5'e-platsen i Strava. Det var ju kul tills man såg KOM-tiden, snacka om ridå!

Jag skulle dock vilja påstå att Flottsbro nu är Stockholms mest underskattade cykling! 50kr för att åka lift en hel dag, i roliga spår, är grymt! Trampcyklingen runt om är ju även den i toppklass. Hoppas bara det får leva vidare nästa säsong så folk hinner få upp ögonen för det, innan nån ekonom hinner blanda sig i för mycket..

flottsbro.png

H. skrev:
> Kör i mitten.

I mitten?

Jag brukar köra samma linje som jag antar att Henrik körde och har slagit i trädet någon gång, men jag kör så djefla sakta så jag klarade mig. Kör man i mitten är det ju en massa stenar och skit i vägen som gör att man far runt som en studsboll.

Ser ju farligt ut det där… hur mycket skydd bör man ha om man kör med det mesta i skyddsväg i Järvsö och knä och armbågsskydd i skogen?
Är det fullface och hela kitet som gäller?

image2993.png

Med friskrivning för att jag inte kört spåret sedan endurot 2014. Men jag har för mig att det här är en bra linje.

H. skrev:
> Kör i mitten.

Provade det också men fick aldrig till svängen då, stod mer eller mindre still jämfört med farten jag kunde få med mig om jag höll ut vänster & sen skar in i böj. Men säger du så, så ska jag fortsätta öva :-)

Skyddsmässigt är väl min teori som försörjande småbarnsfar att man bör ha precis samma skydd som i Järvsö, eller ta det lite piano.

durietz skrev:
> viktro skrev:
> -----
> > Dum fråga: sittlift eller inte?
>
> Faktum är att det finns en sittlift bredvid, men
> saknar ju fästen för cykel och är förmodligen
> dyrare att köra än ankarliften (eller är den
> det??). Någon som vet om den körs på vintern?
> Drömscenariot vore ju att det blev så poppis med
> cykling i Flottsbro att man kunde öppna och
> anpassa sittliften och bygga ännu fler spår. Men
> med tanke på att det var helt perfekta
> förhållanden i helgen och endast 5 pers där och
> åkte så känns det inte som det kommer hända
> inom en nära framtid. Tillsvidare får man vara
> glad att det går en lift och finns bra spår
> öht, och för 50 spänn dessutom!

Sittliften går vintertid och lite som du säger med antalet åkare så är det långt kvar tills den skulle kunna vara aktuell för sommarbruk iom att man behöver två liftvärdar till för att kunna köra den. Varför släpliften nu kan gå för cykel är tack vare Flottsbro downhill cars. Så för att kunna utveckla cyklingen så behöver man helt enkelt se att det finns ett intresse och förhoppningsvis kommer det dyka upp fler spår till nästa sommar så att det blir lite mer varierad åkning.

Det gamla dh-spåret är ju rätt stökigt. På endurot 2014 körde jag med bara vanlig hjälm och knäskydd. Skulel ajg köra idag och ligga och nöta lift skulle jag nog ha fullfejskruka, ryggplatta och armbågsskydd också. Åker man lift finns det ju ingen idé att snåla in pga värmeutveckling vid uppförstramp.

KKL skrev:
> Går spåren att köra med xc cykel? Kul att det
> börjar hända lite vid flottsbro!

Jag svarar ett diplomatiskt "Mja" på det. Allt går, men frågan är om det är så kul. Det är som sagt gamla dh-spår. Om du tycker att det är roligt på en xc-hoj är upp till dig. Titta på videon ovan för att få en känsla för hur det ser ut.

Det gäller visserligen bara spåren på kullen, det finns ju andra stigar runtikring som fungerar utmärkt på en XC-hoj, men de kanske du vet om.

> KKL skrev:
> -----
> > Går spåren att köra med xc cykel? Kul att
> det
> > börjar hända lite vid flottsbro!
>
>
> Jag svarar ett diplomatiskt "Mja" på det. Allt
> går, men frågan är om det är så kul. Det är
> som sagt gamla dh-spår. Om du tycker att det är
> roligt på en xc-hoj är upp till dig. Titta på
> videon ovan för att få en känsla för hur det
> ser ut.
>
> Det gäller visserligen bara spåren på kullen,
> det finns ju andra stigar runtikring som fungerar
> utmärkt på en XC-hoj, men de kanske du vet om.

Får väll testa vid tillfälle ;) Men grymt kul att folk tar initiativ till att börja bygga. Jag tror att det kan bli riktigt bra om det bara läggs ner lite tid, kolla bara hur mycket folk det är på lugnet och källviken här i falun!

Kanske dum fråga, har inte åkt hoj i Flottsbro (än):

Hur exakt funkar det med släpliften och cykel? Tänker främst på min grabb (8). Han är van vid liften i Järvsö, men kommer han tycka det är läskigt/struligt med ankarliften...?

Senast ändrad:
Foxis skrev:
> Kanske dum fråga, har inte åkt hoj i Flottsbro
> (än):
>
> Hur exakt funkar det med släpliften och cykel?
> Tänker främst på min grabb (8). Han är van vid
> liften i Järvsö, men kommer han tycka det är
> läskigt/struligt med ankarliften...?

Kan tro att han får det svårt. Tycker fan själv det är knepigt med ankarlift och hoj och i Flottsbro måste man hålla rejält mycket till höger på mitten för att köra runt Downhills Cars-avstigningen vilket inte är helt enkelt. Dessutom kommer där en liten platt som gör att det blir ryck i liften efteråt och stenigt underlag då man måste hålla tummen rätt i mun för att allt ska gå vägen.

Det finns ju lite olika tekniker. En del hakar fast ankaret bakom sadeln en del på arslet och sitter. Andra står upp och har den bakom röven, som när man åker skidor. Jag brukar tycka att alternativ tre är enklast. Men tallrikslift är lättare :)

Ack. Det var väl lite det jag hade på känn. :-(

Han är van skidåkare, men det blir säkert mycket knepigare att hålla ordning på cykeln också om man måste parera hinder och ryck. :-/

Trist, då Flottsbro ser ut att vara ett helt ok alternativ om man inte hinner med en tripp till Järvsö på helgen...

Fast "hålla till höger" lär man sig ju ganska fort, typ efter första gången. Rycket på platten samma sak, bromsa innan och sträck linan så är det ju biff. Det finns ju dessutom bemanning i bottenstationen som kan hjälpa till att fästa ankaret (eller stroppen på styrstammen).

Tycker absolut du ska låta 8-åringen prova. Vad är det värsta som kan hända, han trillar nån gång & får åka ner & börja om. Go for it!

Den där stroppen kan nog göra det ganska mycket enklare för barn att åka och man slår sig om något går fel så länge man låter bli bromsarna på cykeln.

Jag kan också varmt rekommendera spåren i Flottsbro. Nu är det dessutom torrt och fint överallt.

För övrigt så har H. helt rätt när det gäller linjevalet.

Kung Stalle skrev:
> Kommer det vara öppet 1 november?
>
> Stalle

Yes, det blir sista dagen för säsongen. Öppet helgen 24,25/10 0ch helgen 31/10,1/11 Klockan 11-18.

Tillbaka
Topp