Liftpremiär Flottsbro 14/5-16

Rabba

Medlem
"Nu på Lördag 14/5 är det dags! Då öppnar vi upp liften för utförscykling och Downhill cars!
Vi har byggt en hel del nytt inför denna säsong, inte bara uppdaterat de gamla spåren utan även byggt ett helt nytt spår och fler sidospår till de befintliga. Nu är det bara några dagar kvar och vi har nu lagt i högsta växel för att färdigställa spåren inför på lördag.
Vi har uppfattat att det finns stort intresse på säsongskorten så därför kommer vi finnas på plats fredag 13/5 mellan 18-19 för försäljning av just säsongskort, liftkortskassan finns belägen i lifthuset nere vid liften!

Mer info om cykel: http://www.flottsbro.se/sv/mountainbike-i-flottsbro…

Mer info och bokning för Downhill cars: http://www.flottsbro.se/fdc#.VzQteYSLSUk

Vi bifogar även lite bilder på en del av det nya och lite gammalt i spåren.
Välkomna!" -Flottsbros FB sida

Bilagor

• DSC_0249.JPG
    DSC_0249.JPG
    614.4 KB · Besök: 45
  • DSC_0255.JPG
    DSC_0255.JPG
    598.2 KB · Besök: 25
  • DSC_0269.JPG
    DSC_0269.JPG
    531.6 KB · Besök: 39
  • DSC_0276.JPG
    DSC_0276.JPG
    674.4 KB · Besök: 38
  • DSC_0286.JPG
    DSC_0286.JPG
    597.2 KB · Besök: 28
  • DSC_0298.JPG
    DSC_0298.JPG
    646.1 KB · Besök: 27
  • DSC_0300.JPG
    DSC_0300.JPG
    720.1 KB · Besök: 30
  • DSC_0304.JPG
    DSC_0304.JPG
    723.2 KB · Besök: 33
  • DSC_0306.JPG
    DSC_0306.JPG
    691.5 KB · Besök: 32
  • DSC_0310.JPG
    DSC_0310.JPG
    633.7 KB · Besök: 28
  • DSC_0318.JPG
    DSC_0318.JPG
    735.5 KB · Besök: 28
  • DSC_0332.JPG
    DSC_0332.JPG
    657.5 KB · Besök: 24
  • DSC_0320.JPG
    DSC_0320.JPG
    676.7 KB · Besök: 32
  • DSC_0340.JPG
    DSC_0340.JPG
    704.2 KB · Besök: 29
  • DSC_0346.JPG
    DSC_0346.JPG
    662.4 KB · Besök: 27
  • DSC_0353.JPG
    DSC_0353.JPG
    602.1 KB · Besök: 24
  • DSC_0355.JPG
    DSC_0355.JPG
    610.1 KB · Besök: 29
  • DSC_0358.JPG
    DSC_0358.JPG
    522.9 KB · Besök: 23
  • DSC_0363.JPG
    DSC_0363.JPG
    620.5 KB · Besök: 30
  • DSC_0365.JPG
    DSC_0365.JPG
    476.6 KB · Besök: 31
  • DSC_0370.JPG
    DSC_0370.JPG
    530.9 KB · Besök: 27
  • DSC_0378.JPG
    DSC_0378.JPG
    595 KB · Besök: 38
  • DSC_0381.JPG
    DSC_0381.JPG
    498.6 KB · Besök: 30
  • DSC_0390.JPG
    DSC_0390.JPG
    418.3 KB · Besök: 31
  • DSC_0391.JPG
    DSC_0391.JPG
    517.7 KB · Besök: 35
Trail-porr! Sjukt bra jobbat ska bli kul att dra dit! Missar dock premiären men ser att ni kommer ha öppet mycket framöver så blir nog nästa helg.

Ser ju ut att vara ett gigantiskt lyft från förra året! Blir nog ett gäng besök - kanske redan i helgen om vädret samarbetar! Kul! :)

Foxis sa:
Ser ju ut att vara ett gigantiskt lyft från förra året! Blir nog ett gäng besök - kanske redan i helgen om vädret samarbetar! Kul! :)

+1 Dock en liten fråga gällande liftpriset, 150kr för en dag är helt rimligt med tanke på allt jobb ni lagt ner, men finns det möjlighet att köpa halvdagskort? Och isf till vilket pris?

Grymt jobb för övrigt!

Kung Stalle sa:
Vilket mörker...
Hur kunde nåt som började så bra sluta så illa.
Stalle

Kung Stalle sa:
Grusväg is sooo exiting!

Nu ska ru' inte va' såååån surgubbe Stalle!
Visst är det lite tråkigit att sophögen förvandlas till ett flow, switch, hopp o dropp paradis a'la JBP, men bättre det än att den står o förfaller till bara oss gubbar som gillar stök o bök-stig. För oss finns övriga skogen samt "väst"berget (där DH-reliken ligger :)

Stor tumme upp!

Ska absolut försöka klämma in lite åkning här. Hur ser det ut med öppettider på vardagar?

Kung Stalle sa:
Vilket mörker...

Hur kunde nåt som började så bra sluta så illa.

Stalle

De stigar det rejsats på finns ju kvar, även de från toppen. Bilderna kommer ju från nya stigar och det ger bara en bra variation till det som tidigare fanns där. Någon kanske tycker det suger att de dränerat, lagt en spång och förfinat där det annars var lera och andra surhål. Själv tycker jag de fått till ett bättre flyt och gjort ett fantastiskt jobb.

larsaw sa:
Foxis sa:

+1 Dock en liten fråga gällande liftpriset, 150kr för en dag är helt rimligt med tanke på allt jobb ni lagt ner, men finns det möjlighet att köpa halvdagskort? Och isf till vilket pris?

Grymt jobb för övrigt!

Tjena! Kul o höra! :)
Vi har kikar runt lite bland andras priser och känt efter vad som känns rimligt för Flottsbro och kom fram till att 150.- kändes som en bra avvägning för att slippa strul med just halvdagskort.
/Rasmus

Kung Stalle sa:
Grusväg is sooo exiting!

Äh - tramsgnäll!
De andra stigarna finns kvar, och du måste väl tänka på tillväxten? Förra året var Flottsbro ganska nybörjar-ovänligt. Min grabb vill i första hand köra flow-trail med hopp, och förra året fanns inte riktigt det alternativet (det försök till flowtrail som fanns hade ganska elaka hopp (mer dirt-hopp med kick) och slutade i skogsdunge med rätt mycket stök och elakheter + dropp.

Om man nu (bland annat) dragit en flow-trail som nybörjare (och de av oss som faktiskt gillar flowigt ostök ibland) så är väl det bra. Eller är du för bitter? ;) :P

Fet tumme upp för jobbet med Flottsbro baserat på bilderna!

H. sa:
Stor tumme upp!

Ska absolut försöka klämma in lite åkning här. Hur ser det ut med öppettider på vardagar?

Från 14/5 till 12/6 kommer vi ha öppet Fredagar 11-20 och Lördagar-Söndagar 11-18. Från 12/6-22/8 kommer vi ha öppet Måndag-Söndag 11-20!
/Rasmus

@Rasmus:

Har ni gjort något med liften i år för att underlätta för ovana eller kids?

Förra året var jag tveksam till att låta grabben åka lift upp då avfarten till cars-banan kanske inte är helt odramatisk att hålla undan för om man är ganska liten (8år - 130cm), och helt ovan vid att dras av en släplift. Han fixar Järvsö galant, men just släpliftens äventyrskaraktär är ett litet aber...

Rabba sa:
larsaw sa:
Foxis sa:

Grymt jobb för övrigt!

Tjena! Kul o höra! :)
Vi har kikar runt lite bland andras priser och känt efter vad som känns rimligt för Flottsbro och kom fram till att 150.- kändes som en bra avvägning för att slippa strul med just halvdagskort.
/Rasmus
Finns det möjlighet att köpa någon form av säsongskort?

Står info om säsongskort i länk från första inlägget.
"Priser:
Dagkort: Ungdom (tom 16 år) 120:- Vuxen (från 17 år) 150:-
Säsongskort: Ungdom (tom 16 år) 1500:- Vuxen (från 17 år) 2000:-"

Foxis sa:
@Rasmus:

Förra året var jag tveksam till att låta grabben åka lift upp då avfarten till cars-banan kanske inte är helt odramatisk att hålla undan för om man är ganska liten (8år - 130cm), och helt ovan vid att dras av en släplift. Han fixar Järvsö galant, men just släpliftens äventyrskaraktär är ett litet aber...

+1

Foxis sa:
@Rasmus:

Tjena! Vi har i år flyttat startrampen så långt ut ifrån liftspåret vi vågat utan att äventyra driften av liften, vi har även madrasserat in sidan och tightat upp näten längs sidan. Vi testkörde igår och det var enorm skillnad ifrån i fjol, i stort sett inget siddrag alls ifrån liftlinan då man ligger knappa metern i sida ifrån vajern. Liften kommer dessutom gå lite snabbare i år vilket underlättar balansen jämfört med fjolårets knappa styrfart, framförallt kommer man hinna med fler åk ;)

Rabba sa:
Foxis sa:
@Rasmus:

Tjena! Vi har i år flyttat startrampen så långt ut ifrån liftspåret vi vågat utan att äventyra driften av liften, vi har även madrasserat in sidan och tightat upp näten längs sidan. Vi testkörde igår och det var enorm skillnad ifrån i fjol, i stort sett inget siddrag alls ifrån liftlinan då man ligger knappa metern i sida ifrån vajern. Liften kommer dessutom gå lite snabbare i år vilket underlättar balansen jämfört med fjolårets knappa styrfart, framförallt kommer man hinna med fler åk ;)

Kanon! Fan blir nog till att "jobba hemma" många fredagar närmsta månaderna...

Rabba sa:
Foxis sa:
@Rasmus:

Grymt bra! Tack! Om det är lika bra som det låter som lär familjen Foxis hänga mycket i Flottsbro i sommar! :)

durietz sa:
Kanon! Fan blir nog till att "jobba hemma" många fredagar närmsta månaderna...

PLUS ETT!!
Var iväg o testkörde lite igår, tyvärr blåste jag luftpackningen i Pike'n :/ så det vart att köra dom två sträckorna jag vågade mig på med "lätt" framhjul.
Fast jag fattar inte riktigt hur dom nya sträckorna är tänkta att ta sig ner till själva liften, efter den avslutande pumptracken så är det antingen inte färdiggrävt (mellan björkarna) eller så ligger det ett träd i vägen (ut mot pisten)...

Var är alla rapporter?????

Som försiktig farbror utan längtan efter DÖDS tycker jag grusvägsflow ser kul ut. Funkar stigcykel?

/Johan

Lite feedback till Flottsbro / Rabba och en oerhört kort rapport:

Jag hann väl köra 95% av nya Grävda spåret innan jag klant-havererade. Eller jag skyller delvis på fel däck på fel ställe, officiellt. :)
Men hann ändå utföra uppdraget som var kolla barn/nybörjarlämpligheten i år, och i det mesta blir det tummen upp. Grabben kommer kunna åka Flottsbro i år utan bekymmer.

+ Liften är bättre. Spåret är bättre, cars-rampen är flyttad så pass att man knappt behöver styra undan.
+ Grävda spåret är kul och alldeles lagom för nybörjare / kids.
+ Allt verkar skyltat i år.

Mina enda egentliga funderingar är dels att bermsen/vallarna tidigt i spåret mycket riktigt är ganska branta och tajta. Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon mästare på über-tajta berms, så det krävs några åk innan jag lär hitta linjen. Men om man seglar in i dessa helt oförberedd och med högre fart så kan det nog sluta intressant. Tänker mest på ev. oförsiktiga/övermodiga nybörjare som inte vet att de kommer.

Sedan finns det en container som står i innerkurva i en högersväng sent i spåret. Skulle starkt rekommendera en ordentlig vaddering/madrass på den. Är väl inte väldigt sannolikt att man hamnar fel där, men om det händer så är just metallcontainer ganska obra att köra dansk skalle mot.

Men annars kan man i princip släpa upp vilken stigcyklist som helst för att testa DH-light. Något jag rekommenderar.

Nu ska jag få ordning på cykeln igen och testa resten ASAP. Tumme upp så länge.

Senast ändrad:
Foxis sa:
Lite feedback till Flottsbro / Rabba och en oerhört kort rapport:

Jag hann väl köra 95% av nya Grävda spåret innan jag klant-havererade. Eller jag skyller delvis på fel däck på fel ställe, officiellt. :)
Men hann ändå utföra uppdraget som var kolla barn/nybörjarlämpligheten i år, och i det mesta blir det tummen upp. Grabben kommer kunna åka Flottsbro i år utan bekymmer.

+ Liften är bättre. Spåret är bättre, cars-rampen är flyttad så pass att man knappt behöver styra undan.
+ Grävda spåret är kul och alldeles lagom för nybörjare / kids.
+ Allt verkar skyltat i år.

Mina enda egentliga funderingar är dels att bermsen/vallarna tidigt i spåret mycket riktigt är ganska branta och tajta. Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon mästare på über-tajta berms, så det krävs några åk innan jag lär hitta linjen. Men om man seglar in i dessa helt oförberedd och med högre fart så kan det nog sluta intressant. Tänker mest på ev. oförsiktiga/övermodiga nybörjare som inte vet att de kommer.

Sedan finns det en container som står i innerkurva i en högersväng sent i spåret. Skulle starkt rekommendera en ordentlig vaddering/madrass på den. Är väl inte väldigt sannolikt att man hamnar fel där, men om det händer så är just metallcontainer ganska obra att köra dansk skalle mot.

Men annars kan man i princip släpa upp vilken stigcyklist som helst för att testa DH-light. Något jag rekommenderar.

Nu ska jag få ordning på cykeln igen och testa resten ASAP. Tumme upp så länge.

Tillbaka
Topp