Liggcyklar

Lyzin

Medlem
Liggcyklar
Hej, första inlägget för mig här på forumet.

Tänkte lyfta en liten diskussion om liggcyklar (som den här och liknande
Verkar inte ha varit så mycket tal på forumet om sådana. Är helt enkelt intresserad av att höra vad ni ser som för- och nackdelar med dessa. Gärna om någon har lite erfarenheter av dem.

Har lite funderingar på att köpa en mycket för den fina komforten och aerodynamiken. Det som väger emot är väl att de är lite otympliga och svåra att se, framför allt i stadstrafik.

//Victor Lisinski

Senast redigerad av en moderator:
Liggcyklar
Ungefär som "styrka-vikt-pris; välj två" så har liggcyklar sina avvägningar
trafiköversikt-aerodynamik, komfort-vikt och liknande (vet ingen lika snygg formel som den första dock)

nackdelar? cykelvägarna är inte byggda för något som har ett främre "svängöverhäng" så som en liggcykelns frambom är (kräver att man svänger något tidigare för att missa t ex ett räcke/stolpe i en T-korsning... kännbart när cykelbanan är dubbelriktad och 1,60 bred), ok, jag hakar upp mig på petitesser.

I praktiken är det väldigt få nackdelar med liggcyklar, förutsatt att man faktiskt väljer modell utefter användningsområde:
en lägre räcer i stan eller på korta sträckor är totalt värdelöst - man syns inte i trafiken/köerna/buskage och man kommer bli akrobatisk som satan på att komma ner och upp i sitsen,
en högräcer medför ofta en större ansträngning att stå med fötterna i marken på rödljus (iaf om man är under medellängd),
givetvis går tillbakalutad sits (aerodynamik) och trafiköversikt emot varandra, men det är aldrig ett riktigt problem, förutsatt att man inte behöver använda röntgensynen för att se genom bilarna (= sitter högt nog)

Sen kan man inte hoppa upp för trotoarkanter och får tänka ut ett sätt att släpa med sig sittdynan så den inte blir genomblöt av regnskuren som gled över stan medan man gick i affärer/skolan.

hmm, jag glömde nog skriva ett fett "REKOMENDERAS" någonstans i texten,

det finns nog inga bättre glidarcyklar än liggcyklar, även om fördelarna blir tydligare när man inte behöver manövrera i innerstadstrafik. Nog för att det är ett trevligt minne att orma sig igenom kaoset av hundratalet Gothia-cup-fjortisar, men bara tanken att i 15-20 knyck dra i klingan i någon ovaksam (cykelbaneblockerandes) rygg gör mig lätt kallsvettig.
Drift.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Liggcyklar
var det inte nån kille här som var tvungen att ligga för att få cykla, eller om det var tita på cyklar.

Låter lite kinky, liggcyklar är mera straight (upprätt) hmmmm...

Liggcyklar
Nacktdelen i stan är att man måste kliva av vid alla grindar på cykelbanorna, men man väljer andra vägar så slipper man det. Lite sämre översikt då man sitter lägre än på en vanlig cykel. Fördelar är ingen belastning på nacke och axlar, lägre luft motstånd och väldigt mycket bekvämare. Ännu så länge är man så udda på en liggcykel att bilister stannar och släpper fram en vid alla cykelöverfarter bara för att titta på cyklen. Mer info om olika liggcyklar hittar man på www.liggister.org

Liggcyklar
hur mycket fortare går det? [Alltså ta en cyklist som är lika van med racer som med liggcykel och låt denne köra en normal lvg-sträcka.]

Liggcyklar
Liggcyklar är ett komplicerat ämne. Tex så hävdar deras förespråkare att liggcyklar är snabbare pga lägre luftmotstånd, men varje gång man ser en liggcykel så rör den sig i typ 5 km/h - liggcykelsparadoxen (kanske ett inlägg i vikt vs aero-debatten). Sen verkar ju liggcykling föredras mest av "karaktärer" med peps-brillor, basker och byxorna uppdragna till armhålorna. Varför det är så har jag ingen aning om, de kanske är såna människor som har svårt att passa in på en vanlig cykel.

Liggcyklar
ÅL skrev:
-------------------------------------------------------
> hur mycket fortare går det?

Lite fortare beroende på typ av liggcykel, det finns en jämförelse tabbel så man får en någolunda rätt bild av det http://www.liggister.org/faq.htm
Går man på det mest extrema liggcykel typerna så klara man 35km/h på en mounitnbike så blir det runt 65-70km/h i liggcyklen. Finns ett litet repotage på Tompa TV om sveriges snabbatse liggcyklar http://www.vimeo.com/847938

Liggcyklar
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, liggcykel är grymt.
>
>

Du är säkert välkommen på Cyklebils SM 2009 med din fina cyklebil.

Tillbaka
Topp