lim i låset

steaman

Medlem
lim i låset
Min fru har nu två gånger fått låsen saboterade med lim i låset på sin nya Nishiki hybrid . Första gången var för en månads sedan, på dagtid utanför arbetet. Limmet gjorde att nyckeln endast gick in halvvägs i låset, två låssmeder misslyckades att öppna låset och fick sedan använda vinkelslipen för att avlägsna låset. Igår hände det igen båda låsen igenlimmade. Jag lyckades efter lite arbete öppna stora ABUS-låset men inte det mindre fasta låset som jag avlägsnade med vinkelslip då cykeln hade transporterats hem.

Vem, och varför? Inga andra cyklar drabbade.
Vad ska man göra för att förhindra detta?

Senast redigerad av en moderator:
lim i låset
Varför? För att hon ska lämna kvar cykeln så att någon kan knycka den när det blivit kväll/natt. Eller också har hon retat sina kollegor för mycket :-)

/s-o

lim i låset
Vid det första tillfället fick cykeln stå kvar över natten, jag hade dock kompletterat med ytterligare ett lås! Men cykeln fanns kvar.
En tanke: Om jag skulle hälla lim i låset för att kunna stjäla cykeln på natten så skulle jag inte hälla lim i det lilla fasta låset! Varför? Det låset hjälper inte till att hålla kvar cykeln på natten eftersom det inte är fäst kring något annat objekt! Det enda resultatet är ännu mer jobb till mig själv och det blir dessutom uppenbart att det är sabotage som gör att låset inte går att öppna.

lim i låset
Superclasse skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan hon måhända vara högstadielärare?
>
> Kausalitet förefaller ofta vara bortglömt bland
> många tonåringar.

:-) Nej hon arbetar på en mycket stort företag i Kista som inte har något att göra med barn!

lim i låset
Jag har inte provat med värme men det kanske kan vara en lösning.
Det jag funderar på är att som förebyggande spraya låset ofta med teflonbaserad låsolja så att eventuellt lim inte fäster.

lim i låset
Trist :(

Kan inte företaget som säkert är måna m anställda ska få röra på sej me fina cyklar att fixa säkrare cykelställe typ nära receptionen el. inomhus. :)

Senast redigerad av en moderator:
lim i låset
steaman skrev:
>
> :-) Nej hon arbetar på en mycket stort företag i
> Kista som inte har något att göra med barn!

Nähe, nej.

Hur som helst:
Den sista idioten är ännu inte född. Uppenbarligen.

lim i låset
Även om din fru inte tänkt på dig själv kan hon ha en sur/stött/avundsjuka på sin arbetsplats som jävlas, en del människor som uppfattar sig som förbigångna i arbetslivet kan uppföra sig som riktigt rättshaverade psykon... T

lim i låset
Crossmax skrev:
> Stanna kvar efter jobbet och vänta på att
> tjuvfan dyker upp, ring sen polisen!

Helt rätt och klart värt besväret..

Tillbaka
Topp