Limma cykelskor?

Wilier

Aktiv medlem
Limma cykelskor?
Såg till min förtvivlan att sulan börjar släppa från själva skon på en av mina shimano cykelskor, precis vid klotsen å ganska mycket. Om man är lite snål och får för sig att limma ihop eländet (dojorna är fina i övrigt) vad skall jag välja för lim och finns det något annat jag bör tänka på???

Limma cykelskor?
Herr larsson har lurat in mig i en ny omgång gruppköp av prylar (nokon, syntace, schwalbe), kanske även blir äggvispar, därför blir det trasiga skor

Limma cykelskor?
ähh, vafan köp superepoxi, 2 komponents, Plastic paddings version. bland korekt, lägg i lim där du ska limma (kanske göra rent ytorna först), ställ skorna så att sulan trycks ihop där det lossnat, lägg på vikter, vänta 1 dag, då kan vikterna tas bort, men du ska nog vänta några dagar så att du är säker på att limmet härdat. JÄKLIGT starkt limm, akta fingrarna bara, för det är cancrogent.

Limma cykelskor?
Boe Skrev:
-------------------------------------------------------
> Liquisole! Finns på Classe och osv.

Funkar nog bara på mjukare ytor, då det bildar en gummiliknande fog, jag klistrat klätterskor med liqiosole, men blir som en fluga!
Jag vet som inte var det är för meterial som ska limmas, men nån form av epoxy låter som en bra lösning. :)

Limma cykelskor?
Lämmna till en skomakare.. skall inte vara så dyrt.
Tror det blir billigare än om du skall "leka" den lille kemisten med en massa olika klister/lim + sjukhusräkning för ihoplimmade fingrar..

Limma cykelskor?
Alt 1. Lämna till en skomakare eller en sån där som fixar både skor och nycklar brukar vara ganska billiga.

Alt 2. Limma med Liqiosol så får du en mjuk lagning, epoxi blir hårt och skon kan bli obekväm, men håller gör det.

Bosse

Limma cykelskor?
Baltazar Skrev:
> ähh, vafan köp superepoxi, 2 komponents, Plastic
> paddings version. bland korekt, lägg i lim där du
> ska limma (kanske göra rent ytorna först), ställ
> skorna så att sulan trycks ihop där det lossnat,
> lägg på vikter, vänta 1 dag, då kan vikterna tas
> bort, men du ska nog vänta några dagar så att du
> är säker på att limmet härdat. JÄKLIGT starkt
> limm, akta fingrarna bara, för det är cancrogent.

Håller med helt. Använd Plastic Padding Super Epoxy som Baltazar skriver. Araldit är t ex inte alls lika bra imho.

Jag har ett par gamla Time Equipe landsvägsdojor som jag har limmat med cyanoakrylatlim. På helt stela skor funkar det bra.

Om det inte håller med epoxyn så kan du borra små hål och "sy" ihop med rostfri ståltråd. Kan kanske vara idé redan vid första limmningen f ö.

Limma cykelskor?
man skulle kunna tänka sig att epoxi inte är flexibelt nog för en mtb sko, o därmed skulle skon bli för "stel". nu vet ja inte va ni har för skor, men alla mina skor har skitstyv sula, så inte fan blir det varken mjukare elelr styvare/hårdare för att man trycker dit epoxi.

sen så behöver man inte vara rädd för att limma ihop fingrarna med super epoxi då det kräver många timmar för att härda :D:D så till vida man inte har tvångstankar o håller ihop fingrarna i ett dygn äre aboslut ingen risk att man limma ihop fingrarna. därmot ska man vara lite halvförsiktig då det innehåller cancrogena ämnen när det är i flytande form, men "utsäts" man bara en gång är inte det heller man ska oroa sig, SÅ cancrogent äre inte :D:D

Limma cykelskor?
Baltazar Skrev:
> man skulle kunna tänka sig att epoxi inte är
> flexibelt nog för en mtb sko, o därmed skulle skon
> bli för "stel". nu vet ja inte va ni har för skor,
> men alla mina skor har skitstyv sula, så inte fan
> blir det varken mjukare elelr styvare/hårdare för
> att man trycker dit epoxi.
>
> sen så behöver man inte vara rädd för att limma
> ihop fingrarna med super epoxi då det kräver många
> timmar för att härda :D:D så till vida man inte
> har tvångstankar o håller ihop fingrarna i ett
> dygn äre aboslut ingen risk att man limma ihop
> fingrarna. därmot ska man vara lite halvförsiktig
> då det innehåller cancrogena ämnen när det är i
> flytande form, men "utsäts" man bara en gång är
> inte det heller man ska oroa sig, SÅ cancrogent
> äre inte :D:D

Epoxyn vi snackar om är definitivt elastisk nog även för "halvstela" för cykelskor. Sen tar den ungefär 10-15 minuter att stelna ordentligt men visst härdar den ut helt efter längre tid. Ett dygn behöver man dock knappast räkna med. Det viktigaste är ändå att du blandar lugnt och försiktigt då limmet blir klart starkast om man inte gör luftbubblor i mixen. Jag brukar använda t ex mazarinformar i aluminium att blanda i så blir det lite enklare.

Man får väl knappast cancer av enstaka epoxyanvändning men var lite försiktig ändå, om inte annat för allergirisken. Vissa människor är extremt känsliga för epoxy och när man väl vet om man är det så är det lite sent. Den där kletiga skiten är inte heller skojig oblandad om man får den på fel ställe. Sen är det ju inte så svårt att använda ett par fryspåsar på händerna (Om man inte vill köpa handskar) när man kletar omkring med det.

McDonalds "kaffepinnar", eller dylikt, är väldigt bra till att blanda och placera epoxyn med förresten :)

Limma cykelskor?
Pahoehoe: Så går det när man håller sig inne i sitt vardagsrum med fullgung...;)

Wilier: Så går det när man kör med skoskydd, limmet blir mjukt och släpper och så...;)

//Fredrik-kör hardtail och brukar lysa på Anders vardagsrum ibland...

Limma cykelskor?
Calle F: jovisst är det elastiskt nog för cykelskor. var det jag menade. o visst stelnar det på 15 minuter, dcok så tare som sagt nått dygn innan man bör använda det. saken är väll den att risken för att limma ihop fingrarna är ganska minimal.

sen när det gälelr cancerrisken äre ju precis som du skriver inte nå fara på taket om man använder det sällan, man måste nog nästan arbeta med det dagligen under lång tid för att det ska vara farligt.

Limma cykelskor?
En skomakare hjälper dig gärna till en korstnad kring 150:- per sko, hos den där jag är stammis går det att förhandla priset och skorna blir som nya. Måste erkänna att jag inte vet hur ofta de får in cykelskor men det klarar dom nog oxå...

Tillbaka
Topp