Linköping: Officiell invigning av ny MTB-bana

• Trådstartare Trådstartare dag
  • Start datum Start datum

dag

Aktiv medlem
Hej,
Mera Lera MTB har det senaste året byggt på en ny MTB-bana i Linköping, och den 19 augusti är det dags för den officiella invigningen.

Utdrag ur den officiella inbjudan:

---------------
Den 19 augusti kl 18.00 så är det invigning av Linköpings första officiella MTB-bana och efter denna invigning så blir det en mindre MTB-tävling i någon form, typ tempolopp.

Anmälan: Sker genom att man skickar ett mail till meraleramtb@scf.se
Startavgift: 0kr
Plats: Pulkaskidbacken bakom Vidingsjö motionscentrum Vägbeskrivning: Kör mot Korpvallarna, sväng av mot Kolbyttemon, följ asfaltsvägen ca 1km tills ni ser en större grusplan till höger (parkeringsplats).
Starten sker på grusvägen 100m längre bort.
Omklädning: Sker vid bilen eller hemma, likaså duschen.
Start: Efter invigningen som inte ska ta så lång stund.
Klasser: Tävling kör 2 varv, motion kör 1 varv
Banan: Är ca 5,3km och finns för provning från och med nu.
Priser: Till vinnare i varje klass och sedan utlottning
Dryck: Med hjälp av Intersport i Linköping kommer det att finnas Enervit Sportdryck utmed banan till alla som kör. Även försäljning av övriga Enervit produkter sker på plats.

-----

/Dag

F-n jag vill ju va med. Men hinner inte med pga att man har pannbenssemester i år, dvs för mkt som ska hinna med.. är uppe i fjällen o vandrar då.

Hur är den nya banan? Jag har kört den "gamla" vallabanan och den var klart ball. Ingår valla-banan i den nya mtb-banan eller är det rent av så att det är den som har blivit officiell?

Nej, Vallabanan är en annan. Den här är ute mot Vidingsjö (se Dags vägbeskrivning), om du inte vet var Korpvallarna ligger så är det bara att följa Haningeleden (se eniro.se eller liknande karttjänst) ut från stan tills du kommer till en massa fotbollsplaner på höger sida. Där finns det skylt mot Kolbyttemon (Rosenkällavägen).

ja just det, Vidingsjö, jag läste fel, finns väl en pulkabacke i Valla också.. Fasen, kännner att jag måste ta och åka hem till Lkpg ngn helg i höst o köra mtb nu ;).

Mjo det finns en (2) pulkabacke(ar) i Valla också... Har inte kört Vidingsjöbanan än, det e så jobbigt att cykla dit genom stan! Men jag vill helt klart. Valla börjar kännas lite tjatig nu...

Jag körde ett varv på banan i går. Det var en riktigt lerig historia. Och gräsig stundtals. Men den verkar hålla bra även när den är så lerig. Lite torka och den blir snabb och trevlig igen. Iofs var det bra träning på att ta uppförsbackarna.

Kan meddela att stora delar av vallabanan var för mycket för mina semislicks... Det är riktiga lerspår här och var! Igår stod ju halva stan under vatten så det är kanske inte så konstigt!?

Nej, men det kändes lite bisart när det var tok varmt och blå himmel. Skall bli kul och se om den torkar upp snabbt.

Vädermässigt var i går en konstig dag minsan.

Kan bara hålla med Muerto. Var ute en sväng på Valla-banan precis. Blir till att skaffa lite grövre däck snarast. Man kan nog knappast räkna med att det slutar regna heller, tenderar ju åt det motsatta i den här stan... ;)

Trevligt, vill bara påpeka att det inte är farligt eller skadligt på något sätt att cykla mellan fornlämningar. Det gör vi ju nästan varje dag då vi är ute i skogen. Vi förstör ju inte märkbart mer än någon annan som tar sig fram till fots, även om en del vill hävda det.

Vallabanan är nog lite sliten idag, för vi körde en deltävling av Valla Cup (+ Saab korpen KM) där igår. Det var ett av de halkigaste race jag kört nånsin i Valla. Valla är bra på att torka, så det tar nog bara ett par dagar innan den är hård igen.

Vidingsjöbanan är fortfarande lite långsammare på att torka (delar av den går tvärs genom ett träsk...), men det har byggts mycket spångar och dikats ur lite här och var, så den blir bättre och bättre på att hantera vatten.

Johan S: Att vi undviker att åka där fornlämningarna finns är ett villkor för att kommunen ska upplåta mark till oss för banbygge. Om det är skadligt eller inte spelar ingen roll, tyvärr...

/Dag

Jo jag hammnade mitt i vallacupen i går :) Så jag valde att ta vidigsjöbanan i stället. Den branta uppförsbacken efter den livsfarliga vänstersvängen som är efter en utförslöpa mellan låga granar var helt omöjlig att ta sig upp för. Sedan så var mina Airlight kanske inte de ultimata däcken igår heller :) Framdäcket slant i varenda snävare sväng och cykeln försvann under mig två gånger så jag stog på huvudet framåt. Men det var lärorikt och gick bättre mot slutet av varvet.

Okej, det verkar finnas många Linköpingsbor här på Happy... Vad e ni för ena eg? Vilken nivå kör ni på? Är det bara tävlingsåkare? Med i Mera Lera lr? Hymer?

Själv är jag en glad amatör på 17 år som eg heter Mårten.

Ännu mer amatör här. Köpte min cykel i förrgår. Ska testa Valla-banan för första gången nu i helgen. :)
Får se om jag klarar mig utan nåt brutet!

Väldig amatör på 25 vårar här med började cykla som motion i år, Tänkte köra lite seriösare nästa år. Fortfarande som motionär då förstås.

Själv är jag 31 år, har åkt MTB sen -93, så jag är väl en riktig veteran... Jag är medlem i Mera Lera MTB (dessutom styrelsemedlem), i sällskap med ungefär 70 pers till i Linköpingstrakten! Jag kan nog klassas som "tävlingsåkare", för jag gillar att tävla :)

I vallaracen är alla möjliga med, allt från glada nybörjare till rena elitåkare... Folk från Mera Lera, Hymer, Mjölby, "vildar", ... Alla är välkomna! Vallaracen brukar ha mellan 20 och 30 pers på startlinjen.

Är man total nybörjare kan Vallabanan (och Vidingsjö med för den delen) kanske verka lite stökig och svår, men man lär sig snabbt... För den absoluta nybörjaren kan spåret ute i Malmslätt (i en liten skogsdunge precis bredvid flygfältet) vara en bra början. Se upp för skjutglada paintballers, bara :)

/Dag

Jaha, så det blev en presentationstråd av det hela.

28 år, började köra MTB förra året och började med räser året innan när jag gjorde klassikern. Arbetskamrat med Dag så jag "dras med" i Mera Lera-sammanhang vid långlopp utanför stan (min dröm är att toppa formen då Dag har en riktigt dålig dag (no pun intended) så att jag kan få spöa honom åtminstone en gång). Jag är väl en hang around som borde ta mig i kragen och gå med i Mera Lera. Nästa säsong kanske.

Jag kan intyga att man inte behöver vara en monsteråkare för att köra Valla cup, även om många Mera Lera-iter är mycket bättre åkare än vad man kan vänta sig av en grupp som påstår sig vara oseriösa cyklister. Hamnar alltid sist i starten i Valla för att jag fegar när alla drar iväg samtidigt men passerar oftast åtminstone några stycken innan målet.

Oooohh.. Jag heter förstås inte Jordfräs utan Thomas. I går passade dock namnet bra när jag praktvurpade vid två tillfällen. =o)

Vad har ni för tider på Vidingsjöbanan då? Innan MTB-Vättern så körde jag ett varv i högsta tempo för att "kolla formen". Bästa tiden blev 17:40 för ett komplett varv. Observera att jag inte är såvärst tränad och att det var torrt i skogen vid det tillfället :-)

26 år, kom hit som student, okynnescyklist :) Har mest åkt för att det är roligt, började som en liten knatte på min ärvda blå Crescent med limpsadel.
Efter att ha varit ganska ensam om att tycka det är roligt att cykla fick jag känna på cyklisters vänlighet redan andra dagen efter att ha flyttat in på studentlya i Ryd. Jag såg ett par mtb:are sitta och varva ner efter en tur, frågade om de visste vad knarrande och klickandet på min hoj kunde bero på. Efter fem minuter hade de plockat isär vevpaket och allt tillhörande, fixat och satt ihop, knäpptyst efter det. Allt detta för en kanna saft :D
Tack grabbar!

/Eric.

Senaste nytt:

Det ryktas att självaste landshövdingen kommer och klipper bandet.
Dessutom kan det hända att Grahns kommer förbi och visar upp sprillans nya Specialized och Merida-hojar.

/Dag

Tillbaka
Topp