Linköping - Stockholm tur/retur

Johan_420

Medlem
Jag tänkte cykla sträckan Linköping - Stockholm fram och tillbaka vid månadsskiftet. Spendera en helg i Stockholm för att sedan trampa tillbaka. Har kollat rutter i Maps men har dåliga erfarenheter med just Maps sedan innan. Tips på bättre cykelkart-app?

Har någon cyklat sträckan tidigare och har tips på bra rutter? Planerar att tälta längs med vägen, så tips på fina tält-platser mottages gärna det med.

Tjena, har cyklat mellan linköping och vagnhärad och kan rekommendera flera vägar! Gamla e4an är bra nästan hela vägen med bred vägren och lite trafik. Mellan åby och nävekvarn är det fin kustväg som är bitvia lite smal. Eller är du mer intresserad av grusvägar?

Cyklade denna för 2v sen, vill lura in en på lite mindre vägar på slutet men de kan man bara skippa. Överlag bra tyckte jag. Ca 15km grus innan Söderköping i två etapper också.
Check out this map I created on AllTrails.

Tjena, har cyklat mellan linköping och vagnhärad och kan rekommendera flera vägar! Gamla e4an är bra nästan hela vägen med bred vägren och lite trafik. Mellan åby och nävekvarn är det fin kustväg som är bitvia lite smal. Eller är du mer intresserad av grusvägar?

Landsväg med lite trafik låter strålande. Kör räser, så slipper gärna grus i den mån det går. Kuststräckan vid Åby var ett fint tips. Ska försöka komma på den sträckan. Tack!

Vägen ut mot Nävekvarn är fin men smal och hårt trafikerad runt de klockslag som djurparken öppnar och stänger. Undvik dessa "rusningstider" så blir den trevlig.

Landsväg med lite trafik låter strålande. Kör räser, så slipper gärna grus i den mån det går. Kuststräckan vid Åby var ett fint tips. Ska försöka komma på den sträckan. Tack!

Om du söker vägbeskrivning norrköping - nävekvarn på google maps visar den den sträckan jag syftar på! Om du är på den sträckan när det börjar bli läggdags kan jag tipsa om tältplatser med fin vy över bråviken :)

Har du testat mjukvaror som speciellt fokuserar på cykling? Jag själv kör med Garmin, och deras "Connect". Det är superlätt att i deras kartor välja vilken typ av cykling du vill köra, sedan får du upp en vanlig karta över området där om man väljer ex "Landsväg" så fylls de populära vägarna i med lila markör från vart andra användare brukar köra. För att få den kartan "med dig" behöver du ju då en garmin-dator på cykeln. Antingen kan du köpa en, finns många bra beg bland annat här på happy, eller så försöker du memorera den rutt du gjorde ev ritar av den och skriver ner vart man ska svänga! :) Här är ett exempel på hur jag gör, just detta är visserligen för MTB, men det är suveränt när man är ny i en stad man inte känner osv som jag.
happykartatråd.png

Gamla E4 är rätt trist med bitvis motorledskänsla, långa rakor mm. Den är enklaste och snabbaste vägen. Nyköping-Vagnhärad är den alldeles väldigt trist med eviga slakmotor. Här brukar jag välja kustvägen som är trevligare istället.

Vilken rutt blev det till slut? :) Jag tänkte också köra den sträckan nån gång framöver...
Jag körde Linköping - Norrköping över Åby och längs med Bråviken mot Kolmården i riktning Nävekvarn som tipsat här. Övernattade vid havet vid Skeppsvik. Otroligt vackert med sandstrand och klippor ut i havet (varmt tips!) Nävekvarnsborna var även de av sällan skådat trevligt slag. Sen tog jag mig bara upp till Nyköping för häng med bekanta för att sedan dra av gamla E4an från Nyköping till Linköping i ett kör (även den jäkligt trevlig i den riktningen, mycket nedför och höga hastigheter). Kände inte att jag höll för en rundtripp hela vägen till Stockholm denna gången, men som sagt, Nävekvarn är ett hett tips på vägen upp.

Bilagor

• IMG_20200527_192522905_HDR.jpg
    IMG_20200527_192522905_HDR.jpg
    418 KB · Besök: 188
  • IMG_20200527_214312050_HDR.jpg
    IMG_20200527_214312050_HDR.jpg
    438.5 KB · Besök: 192
Tillbaka
Topp