Linser och cykling?

Dalecarlia

Ny medlem
Linser och cykling?
Åldern har gjort sig påmind igen och glasögon är ett faktum. Ser rätt dåligt på avstånd längre än 2-3m. Hur är det att ha linser när man cyklar? Finns det sportspecifika linser? Är det bara att välja några billiga som man trycker i före turen? Vilken prisnivå bör man lägga sig på för ett 30-pack? Prismässigt kan jag tycka att nivån SLX/XT är lagom om ni förstår vad jag menar. Någon form av mellansegment. Gissningsvis handlar det då om 2-300kr?

Tack på förhand,

Linser och cykling?
Ett litet problem med linser med hög vätskehalt (till exempel endagslinser) är att de lätt torkar ut av fartvind. Jag måste köra med nån form av vindglasögon, annars funkar det inte. Månadslinser har lägre vätskehalt men är också lite mindre skonsamma för ögonen. De kan också kännas obehagligare att ha på sig om man är känslig.

Linser och cykling?
Själv har jag inga problem alls med vanliga engångslinser men det kan ju såklart skilja från person till person.
Om du gör linsundersökning hos en seriös optiker brukar man kunna få testa lite olika linstyper för att kan känna vad som passar.

Sedan är det dock betydligt billigare att handla via någon webbshop, typ: http://www.lensstore.se/endagslinser/dailies_aquacomfort_plus_90box-123

(ett tips är att gå in på webbshopparna via prisjakt då priset blir betydligt billigare då)

//j

Linser och cykling?
Gå till en optiker och få linser utprovade, både för styrkans och passningens skull. Kostar lite mer, men du får rätt grejer som passar och som inte är dåliga för dina ögon.

När du sedan vet vad du ska ha kan du köpa på nätet och leta upp bästa priset.

Linser och cykling?
Jag har linser och jag kör alltid med glasögon när jag tränar med racern. En sak som är ett helvete med linser är när du får något i ögat; att börja gräva runt på och runt ögat kan ibland gå helt åt helvete och du riskerar att tappa linsen - något som inte är så kul att tappa utomhus och särskilt inte när man som jag har månadslinser som inte är så billiga.

Linser och cykling?
Jag har glasögon på jobbet och när jag springer men linser när jag cyklar. Det funkar kalas för mig, kör alltid i sportglasögon men annars tåras ögonen direkt så det är ett måste ändå.

Men ni kör väl fullfeja och goggles i Falun så det borde ju inte vara några problem :)

Linser och cykling?
Jag kör oftast med cykelglasögon eller googles. Oftast. Men då är det bara att köra på med klara glasögon samt gå till optikern igen :) Tack för svaren! Det

Linser och cykling?
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har glasögon på jobbet och när jag springer
> men linser när jag cyklar. Det funkar kalas för
> mig, kör alltid i sportglasögon men annars
> tåras ögonen direkt så det är ett måste
> ändå.
>
> Men ni kör väl fullfeja och goggles i Falun så
> det borde ju inte vara några problem :)

Hehe jag tillhör faktiskt det coola sällskapet som kör utan fullfeja :) Tycker det är lite overkill. Googles däremot är ju #enduro.

Linser och cykling?
Jag har just slutat med linser, efter en ögonlaser. Upplevde att linsen skyddade ögat lite. Har haft nån slags föreställning om att bara barn gråter av att skära lök, att skräp i ögat gör ont på riktigt när man är barn osv. Nu står jag här o lipar över löken o tycker DÖDSMÖRDARGRUSDAMMET är det värsta jag upplevt o att bara en liten ögonfrans i ögat gör ont. Var 13 när jag började med linser, ögat är helt läkt eter operationen, o enligt läkaren som gjorde efterkontrollen ska ömtåligare ögon inte ha med operationen att göra.
Varför det inte skulle gå att cykla med linser begriper jag inte. Men jag har ju bara min kropp som referens, det kan ju finnas andra sätt att uppleva saker.

Linser och cykling?
Jag blir lite förvånad när kostnaden kommer upp som en fråga i valet av linser.

Jag har provat alla varianter, endagarslinser, månads och nu mera även silikonlinser.

Med tanke på att jag kan ha silikonlinser i ca 3v dygnet runt innan ögonen behöver vila lite och att en förpackning med 6 st kostar ungefär 200 kr så är linskostnaden typ försumbar i jämförelse med vad cykeln kostar.

Vidare kan jag bara varmt rekommendera silikonlinser istället för vattenbaserade linser. Ögat andas väldigt mkt mer något som märks stor skillnad efter ett antal timmar. Samt att dom som sagt inte blir lika känsliga för att torka ut.

Det är denna jag använder.
http://www.lenson.com/se/purevision-p-127.html?utm_campaign=53&utm_medium=x&utm_source=53

Linser och cykling?
ratatosk skrev:

> Varför det inte skulle gå att cykla med linser
> begriper jag inte. Men jag har ju bara min kropp
> som referens, det kan ju finnas andra sätt att
> uppleva saker.

... Och du har haft linser sen du var 13? Och aldrig fått något i ögat? Jag förlorade en lins förra säsongen då jag fick en fluga i ögat och efter en massa ögongräv resulterade i att linsen ploppade ur och LYCKA TILL att hitta den skiten på vägen. Inte nog med att du inte kommer hitta den så kommer du knappast vilja trycka in den i ögat igen. Lycka till med att spara den för den delen! Den jävla flugan fick mig att flincha till så hårt att jag nästan krashade. Nä, glasögon varje gång för min del.

Linser och cykling?
CW skrev:
> ratatosk skrev:
>
> > Varför det inte skulle gå att cykla med
> linser
> > begriper jag inte. Men jag har ju bara min
> kropp
> > som referens, det kan ju finnas andra sätt att
> > uppleva saker.
>
> ... Och du har haft linser sen du var 13? Och
> aldrig fått något i ögat? Jag förlorade en
> lins förra säsongen då jag fick en fluga i
> ögat och efter en massa ögongräv resulterade i
> att linsen ploppade ur och LYCKA TILL att hitta
> den skiten på vägen. Inte nog med att du inte
> kommer hitta den så kommer du knappast vilja
> trycka in den i ögat igen. Lycka till med att
> spara den för den delen! Den jävla flugan fick
> mig att flincha till så hårt att jag nästan
> krashade. Nä, glasögon varje gång för min del.

Jorå, jag har fått mycket skräp i ögat. Det sämsta var spackel. Till o med geggan i ett nexusnav var bättre än det. Men det gör mindre ont att få skräp ovanpå linsen än direkt på hornhinnan.
Jag har tappat en o annan lins med. Kanske 5 gånger på 25 år. Inget stort problem. Jag har stukat fötterna fler gånger än jag tappat en lins. O linsen försökte jag inte plocka upp o sätta in, jag satte in en ny när jag kom hem.
Obehagligt en stund men inte oöverstiglig tortyr att ha bara en lins en stund, eller plocka ut den andra o se jämndåligt.
Såg förövrigt riktigt kass, allt bortom en halvmeter försvann i dimman. Glasögon har aldrig varit ett alternativ, jag mår illa av dem hur väl jag än provat ut dem.

Linser och cykling?
Bor du i Göteborg gå då till hendens på Guldheden. De är billiga på endagslinser. Skulle aldrig köpa utan recept, de testar ut storlek och kupning. Det kan även skilja imellan olika märken.
Dessutom får du ju hjälp gratis om något strular eller känns fel. Tänk på att inte ha linser vid förkylning.

Senast ändrad:
Linser och cykling?
Tack för alla svar, känner att jag har fått mig lite mer kött på benen nu.

Anledningen till att jag jämförde med ett prissegment inom cykel är för att jag har noll koll på vad endagslinser kostar. Jag behöver inte snåla och ta det billigaste på Lensway men är inte intresserad av premiumlinser. Därmed tänker jag typ SLX/XT :-P Bra grejer som fungerar även om det inte är det värsta.

Linser och cykling?
Jag har bara 1 endagslins i höger öga ( -3.0), vänsterögat har jag ingen lins i utan använder det för att kunna meka/läsa. Enda negativa är att ögat blir lite torrt på långlopp (+8h). Lösningen är att byta lins vid matstopp eller där man har möjlighet till handtvätt.

Linser och cykling?
Finns smörjande ögondroppar om man har problem med torra ögon. Med linser ska man ha droppar utan konserveringsmedel. Enklast är att lägga en droppe i linsen innan man sätter in den.

Linser och cykling?
Jag kör också med linser plus cykelglasögon när jag cyklar.
Igentligen borde jag ha linser jämnt, men när jag jobbar framför datorn 9 timmar om dagen så torkar ögonen ut direkt.

Men för mig så funkar linserna kanonbra ihop med glasögon.
Kan bli lite jobbigt när det blir lervälling ala monsunregn.

Har försökt hitta ett par linser som passar mitt synfel på nätet, men ingen webshop har linser just för mitt ändamål, vilket jag börjar tycka är märkligt då majoriteten av dom jag känner som kör med linser, köper just på nätet.

Går hos Speccsavers, och börjar tro att dom satt någon fantasisiffra på linserna för att jag ska tro att jag är helt låst hos dom.
Betalar 500:- för månadslinser som håller 6 månader.

Linser och cykling?
Engångslinser för min del, då är det inte hela världen om man råkar sumpa en lins. Ibland tar jag med en extra som reserv men jag har aldrig behövt utnyttja det. Fast jag lider numera av fenomenet att jag måste välja syn på nära håll eller långt. Nåt ålderstecken är det visst...
Men då jag förklarade problemet och vad jag vill använda dem till så gav optikern mig en styrka där ena ögat har fokus lite närmare än det andra och det funkar hyfsat (jag provade på egen hand innan att köra ett öga med lins och ett utan och det var rätt ok det med).
Annars vore det intressant att prova såna där nattlinser, som formar om ögat när man sover så man sen klarar sig utan glasögon över dagen.

Linser och cykling?
Helt klart värt att prova linser. Om du går till optiker brukar det gå att få linser för två veckor som test för att få rätt lins till ögat. På de två veckorna hinner du även med att testa om det är behagligt vid cykling och kan därefter välja om du vill ha linser eller inte.

Linser och cykling?
Jag har cyklat med linser. Månadslinser i 26år. Inga problem alls faktist. Solbrillor på vägen och mer skyddande glasögon i skogen kör jag oftast med, men går säkert ändå om man inte är rädd för grus, kvistar och insekter i ögonen.

Linser och cykling?
Jag kör progressiva endagslinser i siliconhydrogel, samma material som i dygnetruntlinser.
jag använder linserna dygnet runt i typ en vecka eller två. Eller så tar jag ut dom varje natt och tvättar dom.
Då räcker ett 30-pack i ett halvår lätt.

Progressiva funkar fint i skogen, ser rötter och annat skit i god tid, men även datorn på cykeln.

Håller med om att man ska ta hjälp av optiker för att prova ut rätt lins, sen köper man på nätet.

Linser och cykling?
Dalecarlia skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har glasögon på jobbet och när jag
> springer
> > men linser när jag cyklar. Det funkar kalas
> för
> > mig, kör alltid i sportglasögon men annars
> > tåras ögonen direkt så det är ett måste
> > ändå.
> >
> > Men ni kör väl fullfeja och goggles i Falun
> så
> > det borde ju inte vara några problem :)
>
> Hehe jag tillhör faktiskt det coola sällskapet
> som kör utan fullfeja :) Tycker det är lite
> overkill. Googles däremot är ju #enduro.

Enduro = internetcykling?

Linser och cykling?
Jag kör dygnetruntlinser, det är ju skiten. Stoppar in dem, har dem i en månad utan att plocka ur dem och är som en normal seende människa hela den tiden. Kastar dem sista kvällen i månaden och stoppar i ett nytt par morgonen efter.

Jag fulköpte länge månadslinser när jag var student och så, men jag upplever klart mervärde att gå till optiker en gång i halvåret och få ögonen kontrollerade ordentligt + ändring av styrka och så. Jag skulle inte tycka det var värt att sumpa synen för att spara ett par hundralappar om året, då kör jag hellre med deore-bakväxlar.

Kör alltid solbrillor på racer och om det körs fort utför på mtb, men i vanligt stiglunk klarar jag mig bättre utan brillor.

Ett tips till de som är rädda för att tappa linser. Leta upp den och stoppa den i munnen. Saliv och tårvätska verkar sjukt kompatibelt, slicka dem rena och stoppa i ögonen har funkat bra för mig och jag har inte ens fått bannor av optikern för det. Kanske inget man ska göra om man är sjuk eller så, men annars verkar det funka bra.

Linser och cykling?
Man väljer som regel inte linser efter prisklass i första hand, utan efter synfel och ögonform och användningssätt. Prisklassen blir den det blir för linsen som passar bäst på samtliga punkter. Optikern bistår med utprovning, med recept i hand kan man sen jaga bästa pris på nätet inom den givna ramen.
För ett standardformat öga med standardsynfel är det billigt både med 1-dygns- och månadslinser, jag kör dygnetruntlins för ca 70 kr/mån. För ett miffoöga blir det dyrare, rentav så dyrt att jag räknar på att ha tjänat in den laserop jag gjorde inom loppet av 8 år.

Linser och cykling?
marran skrev:
> Jag fulköpte länge månadslinser när jag var
> student och så, men jag upplever klart mervärde
> att gå till optiker en gång i halvåret och få
> ögonen kontrollerade ordentligt + ändring av
> styrka och så. Jag skulle inte tycka det var
> värt att sumpa synen för att spara ett par
> hundralappar om året, då kör jag hellre med
> deore-bakväxlar.

Okej, släpp prisfrågan. Jag vill ha ett par linser för cykling. Dom ska sitta i under 2-3h. Såg att det fanns 30pack från 100kr till 500kr och visste inte vilken nivå som var vettig.

Tack för tipset om att slicka på linsen vid behov!

CadelEv: Helt rätt.

Linser och cykling?
+1 på Marran och Quids inlägg!
Gå till en optiker, få rätt linser med rätt passform.
Det skiljer mellan linserna.
Olika diameter, olika kupning så att de passar olika ögonform mm.
Var rädd om synen, det är inte som att byta kedje om ögat blir förstört.

Själv kör jag med Pure Vision Toric då jag har brytningsfel.
Bara funkar o funkar...

Linser och cykling?
Jag som har kraftig astigmatism, men nästan ingen närsynthet eller långsynthet, undrar hur cirkulära linser kan behålla sin position i rotationsledet? För astigmatism är det helt avgörande, medan det inte spelar nån roll alls för t ex närsynthet eller långsynthet.
Är de viktade nertill på nåt vis?

Linser och cykling?
geologen skrev:
> Jag som har kraftig astigmatism, men nästan ingen
> närsynthet eller långsynthet, undrar hur
> cirkulära linser kan behålla sin position i
> rotationsledet? För astigmatism är det helt
> avgörande, medan det inte spelar nån roll alls
> för t ex närsynthet eller långsynthet.
> Är de viktade nertill på nåt vis?

http://www.alltomlinser.se/toriska-linser/toriska-linser.asp

http://www.alltomlinser.se/brytningsfel-astigmatism/brytningsfel-astigmatism.asp

Här skriver dom nått om att dom är slipade i olika vinklar som tydligen ska göra att brytningsfelet hamnar på samma ställe, det låter lite som "indoor magic holemaker" i den där Hasse & Tage sketchen...

https://www.google.se/webhp?sourcei...pv=2&ie=UTF-8#q=hasse+och+tage+i+sportaffären

Men det funkar nog på nått sätt :-)

Jag har ett lättbrytningsfel, men turligt nog så litet så jag kan strunta i det när jag kör med linser.

Senast redigerad av en moderator:
Linser och cykling?
Jag har 2.25-2.75 i brytningsfel. Linserna har axel on 170 resp 180 grader. Det är graderna som avgör hur linsen skall passa i ögat så att korrektionen faller på rätt plats.
Funkar som regel bra utom när man ligger på sidan i soffan och ser på tv.
Då vrider sig linsen..

Linser och cykling?
Luzen skrev:
> Jag har 2.25-2.75 i brytningsfel. Linserna har
> axel on 170 resp 180 grader. Det är graderna som
> avgör hur linsen skall passa i ögat så att
> korrektionen faller på rätt plats.
> Funkar som regel bra utom när man ligger på
> sidan i soffan och ser på tv.
> Då vrider sig linsen..

Det upplever jag också att den vrider sig när jag ligger på sidan. Själv kör jag på 90 på ena ögat och 180 på andra. Linser har klart ett mervärde för min del. Jag har pendlat och cyklat i skog, vinter som sommar, blåsigt och mindre blåsigt, regnat och i uppehåll. Det funkar hur bra som helst, mycket bättre än att cykla i glasögon, det funkar inte alls för min del.

Linser och cykling?
Igår gjorde jag ett spontant besök hos Synsam och dom hade tid för mig. Undersökningen tog ca 35min, kostade 890:- och då ingick 15par linser.

Idag tog jag premiären och vilken succé! Under cyklingen märkte jag inte av linserna och synen var perfekt. Så egentligen helt odramatiskt vilket får ses som en framgång.

Tack för hjälpen!

Linser och cykling?
Dalecarlia skrev:
> Igår gjorde jag ett spontant besök hos Synsam
> och dom hade tid för mig. Undersökningen tog ca
> 35min, kostade 890:- och då ingick 15par linser.
>
>
> Idag tog jag premiären och vilken succé! Under
> cyklingen märkte jag inte av linserna och synen
> var perfekt. Så egentligen helt odramatiskt
> vilket får ses som en framgång.
>
> Tack för hjälpen!

Nu blir du ännu snabbare när du ser vart du cyklar! ?

Linser och cykling?
Bengt-re skrev:
> Dalecarlia skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Igår gjorde jag ett spontant besök hos Synsam
> > och dom hade tid för mig. Undersökningen tog
> ca
> > 35min, kostade 890:- och då ingick 15par
> linser.
> >
> >
> > Idag tog jag premiären och vilken succé!
> Under
> > cyklingen märkte jag inte av linserna och
> synen
> > var perfekt. Så egentligen helt odramatiskt
> > vilket får ses som en framgång.
> >
> > Tack för hjälpen!
>
> Nu blir du ännu snabbare när du ser vart du
> cyklar! ?

Gick snarare långsammare nu när jag ser vart jag cyklar ;)

Linser och cykling?
Jag sällar mig till de som kör med linser utan problem. Alltid cykelglasögon dock. Och iblan d reservlinser. Endagslinser, funderade på dygnetrunt men blev nojig när jag läste på om vanliga vattenamöbor, bassängsimning och dusch.

Linser och cykling?
Men vad blev det för linser då?

Jag har inte linser själv men brukar ehandla åt min fru som aldrig hinner till optikern.. Det jag märkt är att det är jättedumt att handla direkt från ehandlarna, det är ofta bättre priser hos samma firma om man går via Prisjakt.. kan vara halva priset!

Linser och cykling?
Det blev EyeQ One day Premium 30p. Ca 1h tog det innan jag hade vant mig första gången, sen såg jag perfekt samt helt utan skav. Faktum är att de fungerade bättre under cyklingen än när jag hade dom på mig hemma efter turen. Självklart hade jag glasögon. Helnöjd!

Edit pris: 418kr för 60 st. 579kr för 90st

74289-0.jpg

Senast ändrad:
Linser och cykling?
Jag har problem med att jag är så varm i ansiktet att mina glasögon immar igen. Särskilt om man kör mtb och behöver stanna.Går knappt att säkert cykla vidare om jag inte har papper å torka av med.

Frågan är om kombinationen linser + sportglasögon skulle vara en bättre lösning.

Med linser borde äve problemet med att se över glasen bli obefintlig när jag kör lvg pendlig på sommaren. Men är sportglasögon tillräckligt bra ventilerade och bättre än vanliga normalstora glasögon?

Linser och cykling?
Fördel med lins-sportglasögon-kombinationen är att man inte behöver titta genom glasögonen för synskärpa. Efter stopp och imma på glasen i klass med Karl-Bertils glögg-ångade glas kan man skjuta ner sportglasögonen nån centimeter (titta ovanför) för att få bättre luftcirkulation bakom och därmed snabbare klarning.

För mycket kläder ger mer kondens på glasögonen.

Linser och cykling?
jomper skrev:
> Men vad blev det för linser då?
>
> Jag har inte linser själv men brukar ehandla åt
> min fru som aldrig hinner till optikern.. Det jag
> märkt är att det är jättedumt att handla
> direkt från ehandlarna, det är ofta bättre
> priser hos samma firma om man går via Prisjakt..
> kan vara halva priset!

+1 som fasiken

Jag beställde nya linser för fem minuter sen och gick in via Prisjakt för att se om det blev billigare eller om jomper bara pratade i nattmössan. Men det visade sig att jag sparade nästan fyrahundra spänn på att gå in via prisjakt (180 kr per ask). Sjukt bra tips!

Tillbaka
Topp