Lipoptena Cervi: Hjortlusfluga

Extremt många i år i gbgtrakten. Jag kör med keps för slippa få dom i håret. Jag undar om djungelolja skulle hjälpa? Ska prova kleta på i ansiktet o runt öronen på nästa ride. Fy fan vilka kräk

På gott och ont har jag inte träffat på dom ännu. Bästa sättet jag kommit på är att stryka hårt över dom jävlarna så de "rullas" till döds.

Kampade en natt förrförra veckan. Det kom stora svärmar med dessa äckliga kryp. Slutade räkna efter ett tag men uppskattningsvis hade jag ihjäl 250 stycken. Aldrig varit med om så många på en gång förut. Helt stört.

Jag tror han ska börja med att läsa den forskning som redan finns, det låter rätt populistiskt.
En annan sak jag hittade när jag sökte lite: "Oturligt nog är vi
människor de däggdjur som mest liknar hjortflugans huvudvärdar vad det gäller storlek och
rörelsemönster."
En cyklist borde ju likna en hjort ännu mer än när man går i skogen

Max_max sa:
Jag tror han ska börja med att läsa den forskning som redan finns, det låter rätt populistiskt.
En annan sak jag hittade när jag sökte lite: "Oturligt nog är vi
människor de däggdjur som mest liknar hjortflugans huvudvärdar vad det gäller storlek och
rörelsemönster."
En cyklist borde ju likna en hjort ännu mer än när man går i skogen

Praktisk erfarenhet (egen) säger att som cyklist i skogen drabbas man sällan så länge man inte står stilla, däremot till fots är dessa små gynnare ett jävla gissel.
Här i Smålands skogar är dom en ren plåga när man ger sig till skogs till fots om hösten.

Tillbaka
Topp