Lite åsikter om framgafflar!

creepy77

Ny medlem
Efter en del beslutsångest har jag bestämt mig för att köpa följande cykel:

http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12501748

...men så är det ju det här med ekonomi, så denna http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12501743

Det jag undrar är om någon känner är framgafflarna. FOX verkar ju vara välkänt och de gör bra gafflar, men xfusion gaffeln känner jag inte alls till. Någon som har erfarenhet av dessa? Skulle va gött att spara in lite pengar till annat runt omkring men vill inte heller köpa ner mig för att nästa år uppgradera.
Alltså är FOX gaffeln värd pengarna?

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Bang har skrivit lite om sin
>
> Globalistic är hans nick.

Skumt, de funkar när jag klickar på dom...

Ooops! Svarade på fel...

Senast ändrad:
Du får även X7 fram och bak, Srams vevlager, andra bromsar plus lite annat.

Men jag reagerade på att KS-stolpen har en slaglängd på 125mm kontra 100mm lite beroende på vart man läser i specen? Detta gäller båda cyklarna alltså.

Sorry för 1/2 OT.

Edit: länkarna funkar fint

Senast ändrad:
pnkcow skrev:
> Ta den billigare. Fox-gaffeln på den dyrare är
> en snikvariant som är inte alls värd pengarna.

Ok, är vevlagret och lite bättre komponenter värt priset??

Nu funkar länkarna. Tror det går troll i min maskin.

400 euro i prisskillnad så hade jag tagit den billigare. Växel komponenter är förbrukningsvaror så spara de pengarna och byt upp dig när du behöver, kanske blir det växelsallad efter andra turen? Om inte köp något annat du vill ha eller behöver så som knäskydd, glasögon m.m.
Du kan ju till och med köpa dig en ny Rs revelation för den mellanskillnaden om du inte gillar xfusionen.
Eller ny x9 grupp (växlar och reglage) och xt bromsar.

Den gaffeln är nog inte fyskam stora skillnaden är väl slaglängd med 150mm på Fox och 130mm på xfusion
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...product/review-x-fusion-velvet-rl-2-14-48089/

Köp en meta 2:a nu.

Edit: + länk och text

Senast ändrad:
Scut skrev:
> Nu funkar länkarna. Tror det går troll i min
> maskin.
>
> 400 euro i prisskillnad så hade jag tagit den
> billigare. Växel komponenter är
> förbrukningsvaror så spara de pengarna och byt
> upp dig när du behöver, kanske blir det
> växelsallad efter andra turen? Om inte köp
> något annat du vill ha eller behöver så som
> knäskydd, glasögon m.m.
> Du kan ju till och med köpa dig en ny Rs
> revelation för den mellanskillnaden om du inte
> gillar xfusionen.
> Eller ny x9 grupp (växlar och reglage) och xt
> bromsar.
>
> Den gaffeln är nog inte fyskam stora skillnaden
> är väl slaglängd med 150mm på Fox och 130mm
> på xfusion
> http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/compone
> nts/forks-suspension/product/review-x-fusion-velve
> t-rl-2-14-48089/
>
>
> Köp en meta 2:a nu.
>
> Edit: + länk och text

Ok, tack. Blir nog så, har letat runt lite mer på nätet och xfusionen verkar ändå vara omtyckt, medans Foxen verkar inte vara det.

Testa price match på Probikeshop enligt Bangs tips. Jag tror han fick ett hyggligt pris den vägen. Commencal har ganska hög fraktkostnad för kompletta cyklar.

Tycker storlek M borde bli bra? Är 81cm i benlängd och 173 lång. Som vanligt har jag hamlat mellan två storlekar men ska man gå efter innerbensmåttet ska man inte vara mer än 74cm och 170 lång. Vill undvika en för stor cykel där styrstammen behöver överdrivet lång.

Edit: Eller ska man gå för storlek S? När jag först kollade på on ones 456 så var det s som gällde där. 456an i s är har ungerfär samma längd på topröret men är några cm kortare i sadelröret.

Senast ändrad:
Jag tycker 2:an var lite väl sniket utrustad. ISIS-vevar, Tektro-bromsar, X-fusion... Nja. Tycker inte tillägget var så farligt när man börjar räkna ihop det.

Det beror nog lite på vilken typ av person du är. Jag hade köpt den billigare och bytt till singelklinga och nån bromsad bakväxel efter ett tag. Jag hade nog bytt bromsarna till nån billig Shimano eller beggad Avid/formula så småningom. De Tektrobromsar jag haft har varit helt ok, men inte så mycket mer än så.

Men om du inte är så intresserad av att byta och uppgradera cykeln efterhand, är det som oxr säger bättre att gå på den lite dyrare cykeln.

Slx bromsar 1000kr
Slx vevparti + on one ringmaster 1200kr
Xt shadow+ bakväxel och reglage 900kr

Blir fortfarande billigare än meta 1

Tillbaka
Topp