Lite att ta i....

Max.K

Ny medlem
Lite att ta i....
Fet mat ska beskattas

Den nya skatten kan göra pommes frites dyrare.
Foto: FREDRIK HJERLING
Nyttig mat kan bli billigare
GÖTEBORG.
Skatt på fet och söt mat ska hejda fetmaexplosionen i Sverige.
Men momsen på nyttigheter kan sänkas.
Regeringen vill ha en handlingsplan mot fetman. Livsmedelsverket och Folkhälsoinstitutet ska ta fram den. Redan i höst kan förslaget vara färdigt.
Liselotte Schäfer Elinder på Folkhälsoinstitutet säger till Göteborgs-Posten:
- Mot bakgrund av situationens allvar måste vi lägga skarpa förslag.

"Inte komplicerat"
Men hon vill inte kalla det "fettskatt". Alla varor som överskrider ett gränsvärde borde beskattas - oavsett om det handlar om fett, socker eller kalorier. Hon jämför med tobaks- och alkoholskatten.
- Det är inte mer komplicerat än att bestämma andra gränsvärden, som promillehalter i trafiken, säger hon till GP.
Prisskillnaderna ska vara rejäla. Då lägger konsumenterna om sina vanor.

Lågutbildade äter fel
I dag är det framför allt de lågutbildade som äter fel.
- Därför behöver vi insatser från samhället. Barn är också särskilt utsatta, säger Liselotte Schäfer Elinder.
Agneta Dreber, vd på branschorganisationen Livsmedelsföretagen i Sverige, säger:
- Den mat vi äter sällan, som chips, är redan dyrare än den vi äter ofta, som äpplen. Därför verkar det bara onödigt och komplicerat att lägga på nya skatter.

Lite att ta i....
Kanske är vad som behövs för att inte även Sverige ska svälla iväg som många andra länder med USA i spetsen redan gör.

Men med tanke på att Sverige redan ligger i spetsen vad gäller höga matpriser så kanske det vore bättre att ENBART sänka priset på nyttig mat istället för att höja på onyttig. Men allt är det lite smart, som det är nu är det så (förhållandevis) billigt och enkelt att gå till Mcdonalds och dra en burgare när man är panikhungrig.

Å andra sidan, vi som sitter på detta forum kanske inte har de största problemen med dessa produkter, eftersom vi ändå rör på oss på hojarna (eller sitter vi bara framför datorn på forumet istället? ;-)

Lite att ta i....
Jag blir så jävla trött så jag orkar inte ens skriva av mig ilskan... Men för att summera vad folkhälsoinstittutets personal "kommit fram till" måste alltså vara att lågutbildade, fattiga, feta människor äter för billigt. Bra tänkt!

Giv mig styrka...

/Magnus

Lite att ta i....
Behöver inte dra sådana extremer, det räcker att det är en majoritet som det visar sig vara så för. 51% räcker för att göra så.

Skulle la vara revligt om en hamburgermeny kostar 70:- och en lunch på thai-krogen med buffe kostar 45:-
Sedan är ju frågan om restaurangerna kommer sänga priserna bara för att momsen sjunker. Höjningen blir ju ett måste för dom som ska höja.

Lite att ta i....
Appropå fåniga lagar: skulle köpa en spruta på apoteket (till gaffeln) och då fanns det bara en storlek jag fick köpa eftersom dom med kanyler är receptbelagda... kanske skulle man börja knarka och hämta ut gratis på stadsmissionen istället.

Lite att ta i....
Personligen tycker jag att det vore bättre om maten var billigare. Inte mer skatt. Framförallt inte mer skatt på saker som någon ser som ett problem. Jag kan bli orimligt sjuk av vilken mat som helst. Det handlar om proportioner. En person som inte är överviktig mår nog snarare bättre (psykiskt) av att äta lite godsaker då och då än att inte göra det. Om han då blir lyckligare av det så är en näve jordnötter att föredra framför psykofarmaka. Straffskatt på jordnötter och subventionera Prozac, är det så vi vill ha det?OK, hårddraget, men det handlar om olika individer. Vad som är bra för A kan vara dåligt för B och vice versa. Man kan inte behandla alla som om de vore en medelindivid. Då blir alla felbehandlade.

Som en vapenforskare sa "enough yoghurt kills"

Eller som jag läste på SvD/DN/AB eller någonstans på nätet nyss: Folk bryr sig mer om vilken motorolja de häller i bilen än vad de äter. Det är inte priset på motoroljan som avgör.

/Magnus

Lite att ta i....
Bästa förslaget kommer jag med nu
(ni kan va lugna jg skickar en faktura till Liselotte Schäfer Elinder på Folkhälsoinstitutet )

Låt oss sänka momsen på cyklar och annan sportutrustning(dock ej fotboll för h...)
Därigenom kommer folk att röra på sig mer och äta bättre för att orka sporta och hålla igång.

Måste det göras en uträkning av folk som kallar sig själv högutbildade för att förstå det

Finns en mängd liknande exempel.
t.ex
Det kostade x antal miljoner för att sedan berätta att barn mår bättre om deras föräldrar tycker om dem.
wow..det visste vi inte:-)
Vad blir nästa självklarhet som de som har suttit av socialhögskolan kommer att berätta för oss.

ha det
Jan

Lite att ta i....
Man har motion på recept (nästan fri tillgång till gym gratis), man hjälper klubbar med mer pengar. Man har sänkt momsen på motions-redskap (med följd av att inga affärer sänkte priserna)

Men för att förhindra fettma och problem där runt omkring så kan man inte börja med att arbeta långsamt för att arbeta med dom som redan är problem. Det är olönsamt tyvärr.
Men något som får konsekvens är höjda McD priser då kanske ungdomar inte stannar där på väg hem från skolan som iaf är stads-komplex där jag bor.

Sedan känns det dock lite som att staten här går in och kontrollerar lite väl mycket vart dom tycker att vi ska gå och äta, lite läskigt.

Tyvärr måste det kosta x antal mijloner för att berätta att barn mår bättre om deras föräldrar tycker om dom. För har man ingen bevisande forsking bakom så är det inget bevisat problem och finns inget motiv till att det är ett problem.
Kan dock kännas väldigt löjligt ibland.

Lite att ta i....
varför inte vända på steken och istället se till att dagens ungdomar rör på sig mer istället?? inför gymnastik (minst) en lektionstimme om dagen istället som det är idag (?) där det dras ner på idrottstimmarna.. tror mer på att folk är aktiva istället för att 'bara' ändra kosten, vilket många ändå inte kommer göra.

Lite att ta i....
mattel Skrev:
-------------------------------------------------------
> varför inte vända på steken och istället se till
> att dagens ungdomar rör på sig mer istället??
> inför gymnastik (minst) en lektionstimme om dagen
> istället som det är idag (?) där det dras ner på
> idrottstimmarna.. tror mer på att folk är aktiva
> istället för att 'bara' ändra kosten, vilket många
> ändå inte kommer göra.
>
> ______________
> ja, ja, ja, ja... nej

Det görs det också, bara en fråga om pengar i dagsläget hur mycket man kan göra. Idrottstimmarna har börjat gå upp igen, iaf på del flesta ställen. Många privatskolor har mer idrott också. Sedan vart pengar prioriteras i detta land är ju en annan fråga.
Att detta görs nu är efter vad jag läser på folkhälsoinstitutets hemsida absolut ingen långsiktig lösning utan lite mer en panik-broms som man testar.

Edit: Skolidrotten är väldigt viktig, visar alla undersökningar. Dock tråkigt att folkhälsoinstitutet som har övermycket att göra ska få ta smällar för skolverkets nedskärningar.

Senast redigerad av en moderator:
Lite att ta i....
TBone: Instämmer helt. Ett annat förslag kanske skulle kunna vara att man kunde göra skatteavdrag för motionsprylar. Att höja skatten på mat verkar i princip fel även om synnergieffekten förhoppningsvis blir positivt.

mattel: Det tror jag är det bästa förslaget och framför allt att få barn och undomar intresserade av olika typer av motion.

// Miche

Lite att ta i....
Varför inte inför människobesiktnig på samma sätt som vi har bilbesiktning? Diverse kontrollpunkter mäts årligen och man kan precis som för bilbesiktningen få ettor och tvåor (som kan kräva obesikning) Ett "körförbud" innebär tvångsvård i fys-läger till de av staten fastslagna sundhetsmålen är uppnådda. Den hårda fysiska fostran i lägren kompletteras med näringslära och praktisk matlagning.

Fascistiskt? Jajamänsan! MEN det angriper problemet och är inte bara en korkad idé som går ut på att vad-problemet-än-är-så-är-lösningen-mer-skatt.

/Magnus

Lite att ta i....
I Bhutan tror jag det var, så har dom när man ska göra lumpen och är överviktig, så blir man först satt i ett träningsläger. Sedan när man är i lagom vikt får man påbörja lumpen.
Statlig bantning.
Ska leta upp min gamla b-uppsatts o kolla vart det var....

Lite att ta i....
Helt rätt är att lägga på mer skatt på fet mat eftersom de fetas sjukvård ska betalas av de feta själva. Helst hade jag sett att man skar ned på skatter och istället hade hälsoförsäkringar ala usa modell där premien ställs i förhållande till din fysik. Visst skulle detta slå hardare mot de som redan är "drabbade" av folk"sjukdomen" fetma men det är ett effektivt sätt att få bukt med problemet.

Länge leve darwin och hans teorier

Lite att ta i....
kent: Se så bra det funkat för att lösa problemet i USA ;-) Tror inte man får feta, rökare eller övriga med hälsofarliga vanor att ändra sig med hjälp av "tvång", incitamentet kan bara de själva stå för.

Lite att ta i....
i usa är det riktigt dyrt med nyttig mat och riktigt billigt med nyttig mat. jag har bott där i 5 år så jag vet. detta leder ju till att feta/lata/outbildade/fattiga inte har råd att lägga om till en nyttigare kost.

Lite att ta i....
kent Skrev:
> Helt rätt är att lägga på mer skatt på fet mat
> eftersom de fetas sjukvård ska betalas av de feta
> själva. Helst hade jag sett att man skar ned på
>

Problemen är flera men några är:
Varför ska triatleten Pelle betala staffskatt på en Raider?
Varför ska inte feta Börje betala straffskatt när bakar brownies hemma?

/Magnus

"The events depicted in this message are fictitious. Any similarity to any person living or dead is merely coincidental."

Lite att ta i....
kent: Jag syftade på försäkringarna. Men de kanske balanseras upp av matpriserna som du säger... Blir ju extra sjukt när de som inte har råd med försäkring kommer tvingas (köpa dålig mat, eftersom dom inte har råd med annat) in i ett beteende som gör att dom kommer önska att dom haft en. Sedan är det väl inte hela sanningen, laga mat själv måste ju vara billigare än att köpa exempelvis McDonalds käk.

Lite att ta i....
TBone: Bättre införa en klädskatt då, XL och större beskattas hårt ;-)

Gillar i övrigt inte det här med att pappa staten skall skydda den korkade befolkningen från sig själva...

Lite att ta i....
Jonas Skrev:
> TBone: Bättre införa en klädskatt då, XL och
> större beskattas hårt ;-)

Precis, så att sådana som Magnus Bäckstedt ska betala extra skatt...

/Magnus

Lite att ta i....
TBone: Magnus och jag... spelar ingen roll hur man gör så kommer det slå fel, precis vad jag syftade på.

Powerbars är väl nyttiga, hoppas dom går ner i pris. Återstå att se hur det blir med sänkningen av nyttig mat dock, tror det när jag ser det.

Lite att ta i....
Införa skatt på lathet kanske?
Lathet som medför mcdonalds, micro-mat al´a billys panpizza och gorbys piroger.
Straffskatt om man övergår en viss data/tv tid.

Jonas: Tyvärr verkar det ju inte som om vi klarar oss själva, dock gör pappa staten ett ganska klantigt arbete.

Lite att ta i....
Vilka sporter är det som tjänar på sänkning av motionsprylar? Typ häst, golf motorsport, cykelsport.
I övrigt så är ju inte ett par fotbollsskor så dyra, även om man ska ha det värsta.
Sänkning på motionsprylar tror jag i största hand gynnar de entusiaster som redan håller på. Vilket självklart också behövs.

Problemet ligger ju inte att Nisse 8 år tycker att sparka boll är för dyrt, utan för att det är lättare och roligare(?) att sitta vid datorn och spela, eller kolla film eller nått annat.
Nisse har ganska troligt inte ens funderat på sport.

Lite att ta i....
Men faktum kvarstår, det är farligare att vara oträndad dvs ha dålig kondis än att vara fet. En person som rör på sig regelbundet och har skaplig syreuptagning kan vara bra fet innan det är ett problem för hälsan. Då hamnar man rimligen i lösningen att det som fungerar är subventioner av sportutrustning och motionsevenemang, skolgymnastik och liknande.

Mat kommer ju hur man än försöker mest att handla om energibalans och det kan man inte lösa med några skatter i världen. Möjligen med ransonering.

Men tyvärr så kostar en lösning som fungerar pengar för staten och det gör det inte att höja skatten.

Lite att ta i....
Svenska "satan" läses som staten... Får väl göra ett "systembolag" där man får sälja fet mat till fantastiska överpriser..... Sen gör svensken som vi alltid gjort ..Vi gör det själva eller smugglar..

Det finns ett folk av en särkild sort nere vid pite älva .. o våran slogan är jävlit kort .. det kan vi göra själva..

Lite att ta i....
Det är många saker som måste beaktas (varav några redan är belysta ovan) om man vill diskutera konsekenserna av skatten. Sen finns det de som även hävdar att paternalism från statens sida är något ont och att man därför ska säga nej till förslaget av den anledningen. Jag är själv inte förtjust i att få min autonomi inskränkt men måste säga att jag väger den mot andra saker snarare än att se den som något absolut. Kanske är det också lättare att ställa sig mer positiv till ett liknande förslag om man betänker att diabetesforskningen är det område som attraherar mest pengar inom medicin just nu (har iallafall för mig att det ligger till så) och således kostar samhället en hel del.
Sen tycker jag att det är på tiden att delar av livsmedelsindustrin får sig en känga rent allmänt. Många företag är så oerhört oseriösa med sina livsmedel och lever till stor del på folks okunnighet och lathet. Om jag inte minns fel så är det först nyligen som det har kommit till allmänhetens vetande att yoghurt innehåller en jävla massa socker. Nu har de ju visserligen lanserat varor med 25% mindre socker osv men det är ju fortfarande på tok för mycket.

Lite att ta i....
Straffskatt på fet mat? Det skulle alltså betyda att olivolja, Chêvre, Salami, osv gick upp i pris?
Hur korkat som helst. Det spelar ingen roll om morötterna går ner i pris, det är snabbmat, färdiglagat och läskedryck som ligger bakom fetmaboomen. Samt in i helvete för stora portioner.
OM det ska vara en straffskatt bör den vara på palmolja och majstärkelsesirap, dom två produkter som som har gjort det möjligt för livsmedelsindustrin att skyffla ut billig dynga dom senaste 25 åren.

Lite att ta i....
Alla de här olika skattesatserna torde innebära merarbete för livsmedelbutikerna och därmed dyrare varor till konsumenterna, över lag.

Vem ska sen bestämma vad som är nyttigt eller inte? Samma människa som sätter nyckelhål på sockermättad yoghurt och korvar med "bara" 20% mättat fett bara för att andra korvar har 30%?

Ett bättre, men ack så politiskt inkorrekt, förslag är att låta rökare och av ätande/stillasittande överviktiga betala mer för vården samt att hälsomedvetna individer får gå före i vårdköerna.

Mer idrott på lek/kul i skolan!

Lite att ta i....
Men om vi nu ska vara så noga med vad alla ska betala... isf ska väl idrottsmän betala för sina skador själva och inte springa före i kön? Och alla som är inblandade i trafikolyckor ska väl i rimlighetens namn betala själv med? Listan kan göras lång...

Vad är det för samhälle vissa av er förespråkar? Ska vi ta bort alla skyddsnät och låta alla betala ALLA sina omkostnader själv då eller? Jag kan ju säga direkt att i ett sånt samhälle vill då jag inte leva.

Svår fråga detta men jag tror tyvärr inte att det finns nån enkel lösning, i synnerhet inte på kort tid, då felet delvis ligger i att vi lever alldeles för bekvämt idag, stillasittande jobb osv.

Lite att ta i....
Banan: som sagt en helt klart komplex fråga. Det är inte bara en fråga om värderingar av fördelar respektive nackdelar, utan också, framförallt, en fråga om vilka konsekvenserna faktiskt blir. Skulle själv kunna gå med på att betala mer i skatt på dålig mat om detta ledde till minskad fetma. Jag är dock inte helt säker på att det är så enkelt.

Lite att ta i....
Som jag skrev innan.
Inte tänkt att vara långsiktig lösning.
Mer en panikbroms för att få bort ungdomar från fet snabbmat snabbt. Tills att man får igång mer rörelse i samhället (vilket man jobbat med under lång tid men som inte gett resultat under den period man hoppats).
Fick det bekräftat av min handledare som jobbar 50% för folkhälsoinstitutet.
Dom hade nog inte tänkt att det skulle vara en permanent heller.
Fast tror det lätt blir så när dom väl höjt priserna, men men....

Lite att ta i....
Inte heller momsen sades vara permanent den heller om jag inte har fått allt om bakfoten pga viss JetLag?...
Att höja skatten på viss mat verkar inte som ett vettigt alternativ! Att sänka däremot verkar bättre. Gör frukt och grönsaker billigare, se till att sk. Smoothiebarer öppnas typ som Smoothie King som finns i USA men se för guds skull till att priserna blir lägre än i USA, kom nyss hem från USA och phew vad dyrt allting är, $5.85 för en Smoothie är ju inte klokt! Inte heller $69 för en porterstek med sås men inget mer...
I USA verkar ju trenden vara att allt med fett är farligt och ska undvikas. Kolhydrater lika så för att inte tala om hur farligt socker är! Snacka om att börja i fel ände... Vore det inte bättre om folk förbrännde det de åt istället för att köpa fettsnålare mat som ju är dyrare än annan? Rent ekonomiskt alltså.
Sen har jag en känsla av att precis som någon tidigare nämde så är portionernas storlek en stor bov i dramat. Att köpa en T-Bone steak på flera hundra gram som sedan serveras med ett berg av potatis och en mindre sjö sås för att få balans kan väl inte vara vettigt. Lägg märke till att jag utelämnade saladen i exemplet för ofta saknas den helt! På flyget idag fanns inte en grönsak i sikte för utom någon ett par rader framför mig men det är en annan historia (politiskt inkorrekt jag vet, förlåt!)... I USA fick man inga grönsaker annat än som side dish så vitt jag kunde förstå om man inte gick på någon litet finare restaurant.
Att sedan mycket onyttig mat säljs som "köp 3 betala för 1" eller "3 för 10kr" gör inte saken bättre tror jag. Denna typ av försäljning borde förbjudas då den inbjuder till överkonsumtion.
Nä nu får det räcka med pladder, dags att frossa i chips och winegums och annat gott som jag ju kan göra som förbränner allt jag äter innan jag ens har svalt, ser ut som ett grässtrå ungefär...

Lite att ta i....
Tycker att det vore bra att lägga straffskatt på onyttig mat då många kanske inte reflekterar över vad som är nyttigt eller onyttigt utan bara köper det som dom tycker om utan någon tanke på innehållet. Skulle då vissa varor helt plötsligt bli dyrare kanske vissa skulle få sig en tankeställare. Det är ju dessutom så att även om man som smal och vältränad kan äta mycket onyttigheter utan att gå upp i vikt så samlar ju kroppen på sig slaggprodukter i blodkärlen som man inte blir av med när man äter mycket felaktigt fett, detta kan medföra problem med blodproppar osv när man blir äldre och har hunnit samla på sig tillräckligt med "skit" i kroppen...

Lite att ta i....
De flesta, inte alla, människor är sk "vanemänniskor", dvs de gör som de alltid har gjort. Blir den onyttiga maten dyrare så blir det mindre pengar över till nyttigare saker. Det är i alla fall vad jag tror.
Samma sak gäller bensinpriset. Inte kör folk speciellt mycket mindre bil för att bensinpriset höjs. De snålar in på annat istället t.ex fritidsaktiviteter.

Lite att ta i....
Jag tror utan att veta att man helt enkelt genom skatten vill signalera vad som är hälsosamt samt vad som är ohälsosamt. I USA t.ex. vet gemene man inte vad som är fett och vad som inte är det. Detta är en slags omvänd upplysningskampanj, gissar jag.

Förr i tiden när folkrörelserna genom studieförbund osv. fortfarande var vid någorlunda god hälsa allmänbildades folk genom dem. De som inte hade så hög utbildnign kunde på kvällskurser t.ex. gå och lära sig om mat och hälsa på något studieförbund. Nuförtiden lever vi i ett starkt induvidualiserat samhälle där folkrörelsernas makt över människan på gott och ont har försvagats.

Apropå en helt annan sak: Ni som lägger in mycket text, kan ni inte försöka göra stycken efter några meningar. Det blir lite lättare att läsa då. Risken är att man inte orkar läsa en stor textmängd utan hoppar över den (det händer i alla fall mig ibland) och oftast står de intressantaste sakerna i de längsta inläggen...

Lite att ta i....
jag gillar det här med personligt ansvar. tyvärr verkar inte stora delar av den svenska befolkningen ta så mycket ansvar när det kommer till den egna hälsan. inte heller tar matproducenterna ansvar utan ser främst till företagens syfte, dvs tjäna pengar. Det här med nyttig mat verkar ha blivit lite i ropet sista tiden. pulun-böckerna säljs i mängder osv. och det tycker jag är vägen att gå, uppmuntra till personligt ansvar, inte att straffbeskatta mat.

men vem vet. kanske straffskatten ser till att det produceras och säljs mer nyttiga alternativ, kanske är det det som får företagen att byta säljstategi....

Tillbaka
Topp